Pigalle

Trådstartare
Ni som bor/äger hus blir ni stressade av det som måste göras eller har ni koll på allt? Tar ni in hantverkare för minsta lilla eller gör allt som går själv?

Sv: Hus....

Flyttade in i huset 2011, det är byggt 1970 och mycket är orört sedan dess, vi har t.ex. ett badrum med gröna väggar och mintgrönt porslin. Köket är renoverat och funkar som det är, resten är mest ytskikt som måste renoveras. Vi tar det lugnt med renoveringen och stressar inte eftersom det går utmärkt att bo här (dvs ingen fukt eller mögel), det är bara jävligt fult på sina ställen.

Vi gör det vi kan själva, Sambon har tex slipat och knackat betongväggarna i källaren rena och sedan målat dem med silicatfärg (var helt fel väggklädnad där innan).
I somras anställde vi dock en firma till att byta pannor, papp och läkt på taket samt bygga ett helt nytt garagetak (bytte från plant tak till sadeltak). Nu håller vi mest på med tapetsering och golvläggning, men det fixar vi själva.

Inte så stressad, vi tar lite i taget. La om taket och byggde ny carport och altan nyligen och det lejde vi bort.
Till våren ska huset målas om och det gör vi själva.
Jag orkar inte ha renoveringspanik och struntar i hur det "ska" se ut, bara huset mår bra och fungerar som viloplats med värme:D

Både ja och nej.. Ibland känner jag att det får ta den tid det tar och ibland vill jag bara sälja skiten och emigrera för pengarna:cautious:
När vi köpte gården för 10år sedan va vi väldigt unga och tittade genom rosa glasögon, vi insåg nog inte vilket jättejobb det skulle vara att få ordning på det.. Nu är huset genomgånget både in och utvändigt ggr 2 så nu är det uthus och trädgård kvar. Allt utom kakelsättning i badrum, el och takomläggning har vi gjort själva. Det blir ju så satans dyrt om man ska ta hjälp med allt..
Det kostar tillräckligt ändå att få ordnining på gamla byggnader som är eftersatta, så vi försöker ta saker efterhand för att slippa låna allt för mkt också. Bättre att ha saker och ting betalda så långt det går:)

Senast ändrad:

Ni som bor/äger hus blir ni stressade av det som måste göras eller har ni koll på allt? Tar ni in hantverkare för minsta lilla eller gör allt som går själv?

Vi köpte vårt hus i september 2013. Det är byggt 1975, och övervåningen var inte gjort någonting med sen dess... :p. Undervåningen var mestadels helt OK, kök renoverat 2006, badrum då med, tvättstuga 1975... ;).

Nu har vi snart renoverat hela övervåningen med nytt tak, nya tapeter och nytt golv. Håller på att tapetsera näst sista lilla rummet (som ska bli kontor) och har bara ett litet rum kvar (min blivande gå-in-garderob).

Vi tar allt lite pö om pö och stressar inte :). Till våren/sommaren sätter vi igång med lite större utomhusprojekt, huset ska målas om, vi ska bygga trädäck och rensa ur vår stora skogsdunge som har fått växa igen lite för mycket.

Det mesta kommer vi göra själva, men vi kommer ta in hantverkare bl.a när det ska renoveras i tvättstugan och när vi ska sätta in en braskamin :).

Vi har en lång lista på saker vi vill få gjort, men som sagt så stressar vi inte. Förhoppningsvis ska vi bo i detta hus i 40-50 år till så vi har lite tid på oss :D!

Köpte en sommarstuga som väldigt ung med dåvarande maken 2001 blev lämnad mitt i renoveringskaoset då han kom på att han skulle leva med älskarinnan och lämnade mig barnen huset och företaget. Med tummen mitt i handen två barn under tre år och massor av djur var livet ingen dans på rosor. En del jobb som utbyggnad takomläggning med mera har jag lejt ut. Tapetsera måla fasad och lägga golv bygga innerväggar och innetak har jag lärt mig med tiden blev en del tokigheter läng vägen :) Nu är det super fint och passar oss perfekt

Kul att läsa vad ni skriver^^^:)

Bott i huset i ca 1,3 år och det var och är fortfarande en hel del som behöver fixas. I somras hände en hel del. Då tog sambon och hans pappa ner den gamla "kakel ugnen" som det var eldningsförbud i.
Burspråket som var påbörjat dvs själva utbyggnaden och nästan alla fönster satt i blev även det nästan färdigt. Golv och tak/golvvärme är lagt. Det som återstår där är folder kring fönster och fönsterbrädor.
Den gamla skabbiga grinden som stod på backen är även den utbytt. Sambons kusin gjorde en ny grind.
Jag har målat om vardagsrummet i gamla delen. Blev sådär för tapeten var halvdan från början. Men blev iaf bättre med vita väggar än oranga.
Vindskivorna på gamla husdelen behöver bytas. Det tror jag är bäst att få hjälp med. Sen behöver huset målas om. Får påbörja det i vår/sommar.

Nej vi stressar inte, huset står ju där det står.

Sen vi flyttade in för ca 6 år sedan har vi inte gjort så mycket med själva huset faktiskt. Vi har prioriterat stall, lösdrift, dränering, stor gårdsplan, vedbod och rätt mycket maskiner och verktyg.

Men ackumulatortankar till pannan i källaren var en god investering! Det nya badrummet är fantastiskt, vi behöver inte duscha i källaren längre! Och med det nya lagret färg så är huset definitivt gult, och nya ytterdörrn är så fin!

Vi har lejt bort alla stora grejor, vi vill ha tid med annat, men en del småpyssel gör vi själva. Diskmaskinen, lister, eldragning (farbror B = elektriker hjälper till) tapeter.

Nästa stora grej är nytt tak, förhoppningsvis i sommar, men vi kanske behöver spara ett år till innan vi har råd.

I framtiden står garage, ny köksingång, nytt kök, altan och massa annat på listan. Vi planerar väl att lägga 50-100 tusen per år i tillbyggnad och renovering några år till. Men under tiden så bor vi väldigt bra i vårat hus och känner inget behov av att allt måste bli klart nu.

Jag klarar itne att göra så mycket ensam. Måla och tapetsera, ja. men större grejor och snickrande går jag bet på.

Mitt uthus behöver fixas till om det ska stå i hundra år till och jag läser offerter. det blir DYRT! Jag kan köpa en mindre sommarstuga för pengarna som jag behöver låna för att byta en bottensyll, bygga ett skärmtak och lägga plåttak på den lilla logen.

DET stressar mig. Jag hatar stora utgifter och måste låna pengar för detta.

Tänk om jag blir arbetslös, tänk om....

Fast tänker jag rationellt så inser jag att jag ändå bor betydligt billigare än i lägenhet och att jag med råge klarar även större räntehöjningar.

Men stressad blir jag.

Däremot har jag noll stress för att få allt fixat och färdigt i huset. Den delen får ta den tid den tar och i den takt jag orkar.

Jag kan bli stressad över sådant som riskerar att bli mer kostsamt/förstört om det inte åtgärdas och där man samtidigt är orolig för var slutsumman ska landa. T ex innan stalltaket blev omlagt och verandan återuppbyggd (den senare var iofs nästan så kraschad att det inte kunde bli värre). Nu är det hustaket som återstår av större projekt som ibland kan kännas stressande. Inte så att det regnar in men det finns dåliga partier längst ut som helst inte ska bli för stora. Men det lutar åt att 2015 blir takets år och så länge kommer det att klara sig.

Att vissa delar kanske bara ser för djävliga ut kan jag enkelt leva med utan att bli stressad. Jag finner mig i tanken att det är ett livsprojekt att ha en hel gård att lyfta, i alla fall om man börjar från en mycket låg nivå, och jag nästan gillar att alltid ha något att längta till och planera och fantisera om hur det kommer att bli när det är gjort. Jag skulle nog tycka att det var trist att bara känna "jahapp, nu är det färdigt, nu ska jag bara sitta och peta mig i naveln och klippa gräset och måla om ett och annat fönster då och då."

Tid är också pengar och jag har efter hand insett att jag föredrar många gånger att leja ut jobbet, dels för att det blir mycket bättre/snyggare när proffs gör jobbet och dels för att projekten blir avslutade i rimlig tid. Och dels för att det tar oproportionerligt mycket fritid så att jag får prioritera bort en massa andra saker, om jag dessutom ska försöka bli hemmasnickare.

Vi har bott i vårt hus i drygt ett år, och är inte särskilt stressade.
Det är byggt 1955 och takpannorna har aldrig blivit bytta och börjar vittra sönder, så taket ska bytas i år. Badrummet var fuktskadat när vi köpte det, så den renoveringen stod säljaren för.

Maken är lite orolig för källaren, men det är den torraste källaren jag någonsin har skådat och det finns inte en fuktfläck någonstans. Han vill dränera och isolera och jag gör motstånd. Det bara sand, sand, sand och i princip ingen jord eller lera i marken i vårt område, så det är liksom självdränerat.

Vi har renoverat mycket inne, härjat en del i trädgården och bytt uppvärmning – och vi har gjort allt själva utom sotning av skorsten (och badrummet då). Och en gång fick vi ringa in rörinspektion när det blev stopp och översvämning i duschen. Maken gick bet och de fick gå ner med kamera för att kunna pricka rätt. Det var klart på 20 minuter :)

Jag är gift med en hantverkare.
Det är ganska underbart. :D

Ja vi blir stressade. Ja, vi har koll (på det mesta). Ja, vi tar ibland in hantverkare. Ja, vi gör det mesta själva.
Listan på vad som behöver göras är lång och fylls på hela tiden, men vi gör också mycket och stryker från listan vartefter. Klart blir det aldrig :-) så är det när man bor i gamla hus och också har flera uthus som också behöver vårdas.

Nej, vi känner oss inte speciellt stressade. Vi visste när vi köpte huset att det var ett livsprojekt. Däremot händer det rätt ofta att andra är stressade för vår skull och det upplever jag som rätt stressande.
Vi gör allt själva, reoveringar, bygger möbler etc. förutom rent rörmokeri och el.

Vi köpte ett hus i orginal från 1974. Den första tiden användes till att måla om hela övervåningen. Jag gillar att rationalisera så jag tog en vit färg utan någon som helst brytning så att jag kunde måla både väggar och tak med den. Nytt golv lades in.
Det första året gjorde vi också kök, på egen hand (lite inriktningshjälp av min professionella plastpappa) och sedan badrum och tvättstuga (firma)

Vi bytte från elpanna till fjärrvärme (firma)

Sedan har vi byggt en uteplats och fodrat om garaget.

Därefter tog det stopp.

I år har vi dragit om ventilationen (firma) och jag har en massa ideer på vad jag vill göra, men har inte tid att göra det själv och har heller inte ork att börja ringa runt till hantverkare, därför står det ganska stilla :D

Vi måste fixa lite ytskikt i källaren då vi för några år sedan rev ut lite plastmattor, och måla någon trist vägg, men det kommer väl...

Vi ska även spola stammarna, men det är enklare att få ihop då jag kan prata direkt med utförarna när jag träffar dem på jobbet.

Nej men jag blir ibland galen på att hela huset är ett halvfärdigt projekt. Så fort vi har råd ska det rivas och byggas nytt men det kommer ju ta flera år.

Så snart kommer jag nog kräva likadana golv i alla rum (ett rum har inte nytt golv) och EN sorts tapet per rum. Och trösklar.

Sambon är hantverkare.

Ja det gäller att inte börja tänka på allt som måste fixasO_o
Det fattas panel i hallen på ett ställe och den gamla toan är anskrämlig. Används inte nu, bara badkaret till att tömma akvarievatten.
Sen är kaminen i gamla vardagsrummet inte installerad än. Hela skorstenen är full med tjära som måste bort med.

Det som kan vara litet stressande är det stora ekonomiska ansvaret.
Men annars så gäller det att lära sig att leva med halvfärdigt kaos för evigt.
Om man inte köper nytt hus då eller är stormrik.

Ja helt klart stressande med ekonomin. Sen när man inte är så händig själv. Sen kostar det alltid mer än man tror när nåt ska fixas. :cautious:

Har en händig sambo och dålig ekonomi, så vi gör det mesta själva. Kommer dock få ta in rörmokare till värmesystemet.

Vi är inte direkt stressade. Bor i ett renoveringsobjekt där vi snart är klara med övervåningen. Står lite stilla just nu då mannen skadat handen och inte kan göra så mycket med den sen fyra månader tillbaka :(
Men han är på bättringsvägen så snart är vi på G igen!

Jag bryr mig inte det minsta om trädgården. Hatar växter och blommor. Fina att titta på men jobbiga att sköta. Så svärmor sköter buskarna och mannen klipper gräset :p
Annars hade det växt igen här.

Har bara tagit in en hantverkare en gång och det var när spisen skulle kopplas in med elen. Annars har vi gjort allt själva med byte av kök, bytt golv, tapetserat, målat halva huset m.m. Hann inte längre pga regn förra sommaren..

Fattar inte vad det är att stressa över. Är väl bara att göra grejerna när man har tid eller när det behövs.
Vi har massor att göra men har tänkt bo här ett ex antal år nu så det får ta den tid det tar.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 766
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar