Sv: Hus....

Tanten ,du vet att det finns färdiga skärmtak att köpa för under 1000 lappen?!
Bara att skruva upp och ska du ha plåttak så kan man beställa i rätt längd och sen få hjälp av en kompis att knuffa upp och skruva fast,2 tjejer klara det lätt (även om jag passerat tjej åldern)

Bor i hus som jag har en del att göra på.
Det kan vara väldigt stressande och tänka på, har en takläcka som måste måste måste åtgärdas bland annat. Bor själv också

Köpte hus i slutet av sommaren (fick det direkt efter semestern :cautious: ) fullt medvetna om att det var ett renoveringsobjekt i gott skick. Dvs vi vill göra om om allt, men ingenting är akut.

Hade kvar lägenheten i tre månader och passade då på att totalrenovera fuktskadat (och gräsligt fult :p ) badrum (det anlitades hantverkare för), fräscha upp köket lite med ny färg och riva ur och renovera vårt sovrum med målat tak, nya väggar och nytt golv (det gjorde vi själva).

Efter det så har det känts så skönt att bara landa och bo in sig men nu börjar det klia i fingrarna igen :D Har så mycket jag vill göra men just nu är det lite för mycket i skolan för att jag riktigt ska hinna börja på något med gott samvete. Men det är absolut inte stress, utan mer längtan efter att ha tiden att grejja. Sitter och skissar på en stenlagd uteplats i väntan på att vi ska ta oss råd att bygga en ordentlig altan. Uteplatsen har jag tänkt lägga själv, men för altanen blir det nog att i alla fall delvis anlita hantverkare. Ska tas upp dörrar och sådant bla. Sen vill vi lägga om tak och måla om fasaden som ett led i underhållet men det första verkar riskabelt och det senare dötrist och jobbigt, så det blir nog hantverkare där med :p

Summa summarum: ingen stress, men skulle gärna vilja göra massa grejjer nu, nu, nu :bump: ;)

Har ni inte problem med dräneringen kring huset låt den vara! Inte sabba nåt som funkar, brukar min far säga... Och särskilt inte dränering.

Jag har ett litet hus i skogen.
Uthusen kommer att trilla, sorgligt men sant. Det blir för kostsamt att rädda.
Stressa över det orkar jag inte längre, nu är allt stort gjort. Sommarvatten och utedass, enkelt som bara den.

Vindskivorna på huset är riktigt slitna. På ena sidan är det färgbortfall. Så de måste bytas i år. Ommålning av fasaden blir nog nästa år. Fast det är dags för färgen ( slamfärg) har börjat krita sig och är sliten på en del ställen. Men verkar vara jobbigt att målaO_o
Det läcker in på baksidan av taket på vedboden. Så det blir förmodligen plåttak på den sidan.

Var då, undrar en med ruttet tak och båtplast på uthuset...

Skärmtak finns på cheepy och plåt beställer man i rätt längd på närmaste plåtfirma,här var plåten som liknar tegelpannor i svart tom billigare och 0.8mm tjockare än den på bygg max :bow:

Tanten ,du vet att det finns färdiga skärmtak att köpa för under 1000 lappen?!
Bara att skruva upp och ska du ha plåttak så kan man beställa i rätt längd och sen få hjälp av en kompis att knuffa upp och skruva fast,2 tjejer klara det lätt (även om jag passerat tjej åldern)

Fast... taket är ~ 6x5 meter och ska dessutom ha plankvägg på två sidor. Står vid det som var dammens strand förr. Så jag tror att det är nödvändigt att ställa det på rejäla plintar och ha konstruktion som klarar även en snövinter.

Misstänker dock att jag kan spara en del pengar på att själv måla plank och att gräva ur runt grundstenarna. Sedan ska jag pruta ner limbalkarna till vanlig 4tum4.

Jag har haft stugan i 6 år och nu när jag ser tillbaka på det så har vi hunnit med lite gran. Inkomsten var inte superhög när huset köptes och i samma veva bytte jag arbetsplats så det blev mycket längre att köra. Det är först nu jag har gjort mer med den och i somras tog vi ett ryck och tapetserade om i alla rum där nere. Ovanvåningen använder man inte så mycket. Det var lite kämpigt eftersom nya hyresgäster skulle flytta in där men jag och mamma fixade det mesta. Jag själv är elektriker (pappa också för den delen) så vi byter ut elkablarna efter hand mot nya. Nu funderar jag däremot på att använda en byggfirma för att göra badrum och lite saker utvändigt eftersom jag inte kommer vara hemma så mycket.

Huset som jag och sambon bor i sedan 1½år tillbaka är rätt så nyrenoverat. Däremot så var det lite grejer vi skulle göra som vi har använt hantverkare till att göra eftersom varken han eller jag hinner/orkar eller kan göra det ensamma.

Allting får ta sin tid men man gör klart det man håller på med innan man börjar på nästa. Däremot så får akuta saker gå först. Man hinner inte jättemycket när man har heltidsjobb (och jobbar oregelbundet), 2 hästar, 1 hund och 2 hus med stora tomter. Tack och lov är det mest gräsmatta på tomterna.

Senast ändrad:

Knapp

Imorgon kommer det en kille och tittar på ventilationen i huset.
Enligt energideklaration vore 5 friskluftsventiler vara bra att sätta in. Så får se vad han säger imorgon. Gäller nog den gamla delen av huset som bara har två ventiler. En i tvättstugan och en i de mindre rummen.

Killen som tittade på huset idag höll med om några fler ventiler kan behövas. Han sa inte direkt vad det skulle kosta. Ska få offert nästa vecka. Men tar det en hel arbetsdag att göra nya ventiler? Såna av Fresh typ, där man gör hål i husväggen och in i huset.

Stressade: nej.
Koll på allt: Nej
Tar in hantverkare: nej, vi gör det mesta själva. Eller snarare; ofta mannen som är duktig på det mesta i hantverkarväg.

Min man blir mer "stressad av allt", men vi är nog väldigt olika som personligheter han och jag. Han kan gärna "älta" saker som t ex att tänk om badrummet inte är ordentligt gjort gällande fuktspärrar; då kan vi få en fuktskada. Eller tänk om vi skulle få mögel i krypgrunden; då kan hela stommen rasa. Osv. Jag är tvärtom; jag kanske oroar mig "för lite" ibland. Men det har funkat bra hittills i mitt 45åriga liv. Varför ta ut en massa fasor i förväg? Sånt som kanske faktiskt aldrig kommer att hända.

Problemet är att när han oroar sig (det kan han även göra för andra saker) och jag tröttnar på hans prat om vad för katastrofer som kan hända så blir jag irriterad och kanske ÄNNU mer "nonchalant". Vi har haft en del diskussioner om det där; han tror/tycker att jag "skiter i" saker som faktiskt kan hända eller som är superviktiga. Men så är det ju inte egentligen; även om jag kan förstå att jag kan ge det intrycket när jag blir irriterad och inte orkar lyssna på eller ta hans farhågor på allvar.

För han KAN dessutom mycket mer än mig gällande hus och byggnationer (snickarutbildad från början). Så han vet ju mer om vad som man bör vara uppmärksam på.

Min man byggde vårt varmgarage på ca 62 kvm i stort sett själv. Tog in hjälp från bekanta/familj med vissa moment, men han är noggrann och nitisk och läser in sig ordentligt och jobbar hårt. Sånt som vi definitivt tar in hantverkare till är t ex elarbeten, rörmokeri och om vi skulle göra om badrummet t ex. Att sätta upp en ny innervägg, sätta panel/tapet/måla/lägga golv inne gör vi själva. Måla huset, sätta nya vindskivor eller fönsterfoder är sånt vi gör gemensamt. Skulle vi lägga nytt tak så gör vi det själva. Skulle vi bygga en till altan eller en friggebod så gör vi det själva. Mannen gör snickrandet; jag är medhjälpare och kan måla osv.

Ekonomi är inget problem, men OM det skulle bli det så skulle vi väl i allra värsta fall få flytta. Det skulle vara trist, men livet kan ju ta vändningar som gör att man får ställa om och då får man finna sig i det.

Komiskt, jag är nog lite som din man gällande huset. :D Min sambo liknar dig, han blir nog med irriterad av oron.
Kan med oroa mig för massa saker. Just nu invändigt då det faktiskt inte finns en enda ventil i gamla delen. Sen ska ju en kamin installeras så småningom. Då måste det finnas tilluft.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 766
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar