Min ”fyra” ligger på 22 tkr/kvm om man räknar bara bostadshuset. Eller 22 kronor / kvm om man räknar in hela ytan på gården. Enligt senaste värderingen.Precis, det är redan lite kaos med priserna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min ”fyra” ligger på 22 tkr/kvm om man räknar bara bostadshuset. Eller 22 kronor / kvm om man räknar in hela ytan på gården. Enligt senaste värderingen.Precis, det är redan lite kaos med priserna.
Jag trodde det var ett öknamn på en plats men efter en googlesökning ser jag att det faktiskt finns ett ställe som heter såJag älskar allt
Men gissar att du tänker på sketviken, där hade jag också hatat allt
Jag trodde det var ett öknamn på en plats men efter en googlesökning ser jag att det faktiskt finns ett ställe som heter så
Vi bor högst upp i en lägenhet, hör aldrig grannarna. Väldigt lättsamt och enkelt, har bott mycket i hus innan och det är såklart mysigt och vill nog göra det igen någon dag, men fy vad skönt och enkelt det är att bo i lägenhet.Jag har sålt min bostadsrätt och behöver nu köpa nytt. Men jag har svårt att bestämma mig... Ser det positiva vs negativa med både hus och lägenhet.
Det positiva med lägenheter är att man inte behöver fixa med någon trädgård, inte behöva tänka så mycket på om det krävs nytt tak eller fixa med varmvattenberedare osv. Det positiva med hus är att man inte behöver grannar, man kan göra lite mer som man vill osv.
Vad har du valt och varför? Vad är dina bästa argument för ditt val?
För mig handlar boendet i första hand om läge. Jag vill bo relativt centralt. Jag vill gå promenader där det är upplyst, möta folk och se när det lyser i fönster och butiker. Att bo på landet är otänkbart. Det var så ödsligt, mörkt och ensamt.
Ett boende som kräver mycket jobb och underhåll är heller inget för mig. Jag vill lägga pengar och fritid på annat.
Så lägenhet i tex markplan med liten täppa eller hus med centralt läge och minimalt med tomt är optimalt för mig.
Nuvarande boende är ett mindre hus i bostadsområde med närhet till både skog och centrum och tomten består av skog och berg. Perfekt.
Glömde att få med att jag absolut inte vill ha genomfartstrafik i närheten heller, vilket radikalt minskar antalet möjliga bostäder. Så slipper man se och höra bilar. När vinden ligger på lagom från ett håll går det dock att höra bilar, de få som passerar på en av vägarna, lite svagt i horisonten på ca 2,5 km avstånd. Får be Trafikverket flytta vägen någon kilometer till.Jag skulle ha kunnat skriva det inlägget, fast på alla punkter utom första med 180 grader motsatt "vilja"!
För mig handlar boendet i första hand om läge. Jag vill bo enskilt. Jag vill gå promenader där det är absolut inte är ljusförorenat, älskar mörker, vill absolut inte möta en kotte. Helst i djup skog och natur, inte på hårda vägar. Att bo i stan är ganska otänkbart. Det var så mycket ljus dygnet runt, folk runtikring och i rörelse hela tiden. Ljud och trafik dygnet runt. Svårt att se stjärnorna för allt ljus.
Sen kanske jag inte tokgillar allt underhåll heller, men det är en del av livsstilen. Att kunna bygga, reparera och uppfinna lösningar - och ha friheten att göra det det är klart nåt jag gillar.
Så nuvarande läge är perfekt, enskild gård, at the end of all roads, utanför civilisationen helt utan synliga grannar och med skog, berg och ett medeltida slott i horisonten.
Och såklart, hästhagar i alla riktningar och fönster från bostadshuset med egna hästar.
Jag tillhör skaran som absolut vill bo på markplan. Bor där det är väldigt liten risk för inbrott, har inget ex med problem och har hundar. Jag hade varit paranoid om jag ansett det farligt att bo där jag bor. Insyn är det, men jag har inte upplevt någonsin att någon medvetet tittar in. Har bott på markplan i minst 15 år, plus alla år när jag bodde hemma. Jag tror inte att det är särskilt vanligt.Jag tyckte länge väldigt synd om alla de som bodde i lägenhet på markplan, tänkte att de inte hade råd att köpa längre upp i huset eller något. Fördelen med lägenhet i mina ögon är att man kommer upp en bit och slipper insyn. Är uppvuxen i ett radhusområde och jag hatade verkligen att synas hela tiden och att hela tiden behöva se alla som rörde sig utanför.
Det var först härom året som jag insåg att det fanns folk som valde att bo på markplan. För mig är det obegripligt, tänker både på insynen och att det är enkelt att ta sig in via ett fönster. Jag har själv haft inbrott och i mitt jobb som relationsvåldshandläggare har jag träffat flera där den som utövat våld tagit sig in via fönster på bottenvåningen.
Mycket beror på vilka grannar man har också. I en tidigare lägenhet var det väldigt lyhört men hyresvärden förvarnade om det och folket var försiktiga med att inte störa. Noga med att inte tvätta sent, hade mattor på golven för att minimera stegljud och sånt. En musiker bodde i huset också men eftersom alla var så noggranna blev jag aldrig störd. Men en dag flyttade det in ett par unga bröder, deras första lägenhet, och då blev det ett rent helvete. De spelade hög musik från att de vaknade till att de gick och la sig, brydde sig aldrig om att försöka gå tyst varken i lägenheten eller trappuppgången oavsett tidpunkt, tvättade mitt i natten. Knackade man på för att be de sänka musiken så öppnade de aldrig men sänkte musiken, dock höjde de efter 5-10 min igen. De blev inte långvariga tack och lov!Hus! Gillar ej ljud från andra människor haha...
Men mest bott i lägenhet, och det har hört till ovanligheterna att jag inte hört några grannar
Där jag bor nu spelar ena grannen ibland så högt att jag hör låttexten in till mig, grannen vägg i vägg på andra sidan spelar också hög musik men där hör jag iaf bara basen. Och när hon klampar när hon går. Folk som pratar högt/skrattar/gråter/släpar möbler. Och när grannen under duschar, och varenda ord någon i trappuppgången säger. Och när folk går till sina förråd på vinden, ovanför mig...
Killen som bodde här innan mig sa att det inte var det minsts lyhört här, att han aldrig hörde något alls (hyresrätt så)
Älskade att bo på landet, kunde spela riktigt hög musik när jag ville, duscha när jag ville, och kunna ha det helt knäpptyst när jag ville. Äta frukost i solen på trappen... uh :,)
Väldigt bra poäng!
Många var väldigt fundersamma och tyckte jag var tokig som inte köpte en bostadsrätt istället för min hyres. Men i området(och är verkligen just det här området jag vill bo i, inget annat är aktuellt) så är bostadsrätterna visserligen fina och priserna är överkomliga men månadskostnaderna är höga. Med amortering och ränta skulle det bli 1000-3000 kr dyrare per månad än min nuvarande hyres + ändå behöva stå för en del kostnader, tex kylskåp som går sönder och sånt. Min dröm om kolonilott skulle bli väldigt avlägsen tills jag betalat av lånet... Då är det väldigt skönt ha en fast kostnad med en bra hyresvärd som fixar allt som dyker upp.
Det förstår jag Här är är det ingen kö till kolonilotterna utan den som säljer är fri att sälja till den hen vill. Tror man måste bli godkänd av styrelsen dock men är ungefär samma krav som i en bostadsrätt, inga anmärkningar, sköt din lott och följ reglerna.Lite OT...men jag ställde mig en gång i kö till en kolonilott. Sen fick jag ett välkomstbrev som sa att det var ungefär 100 år i kötid, med förtur för de som har [av styrelsen] önskvärda kunskaper. Då gick jag ur kön igen och köpte ett hus med trädgård istället...
Hus! Gillar ej ljud från andra människor haha...
Men mest bott i lägenhet, och det har hört till ovanligheterna att jag inte hört några grannar
Där jag bor nu spelar ena grannen ibland så högt att jag hör låttexten in till mig, grannen vägg i vägg på andra sidan spelar också hög musik men där hör jag iaf bara basen. Och när hon klampar när hon går. Folk som pratar högt/skrattar/gråter/släpar möbler. Och när grannen under duschar, och varenda ord någon i trappuppgången säger. Och när folk går till sina förråd på vinden, ovanför mig...
Killen som bodde här innan mig sa att det inte var det minsts lyhört här, att han aldrig hörde något alls (hyresrätt så)
Älskade att bo på landet, kunde spela riktigt hög musik när jag ville, duscha när jag ville, och kunna ha det helt knäpptyst när jag ville. Äta frukost i solen på trappen... uh :,)
Målar något varje år. Förra året var det verandan som tvättades, skrapades och målades. Året innan var det en del fönster och dörrar/portar på stallbyggnaden. I år kommer vi att behöva måla ena gaveln på stallet.Sen undrar jag vad för jobb alla ni tycker att ni har i hus?