Hus eller lägenhet?

Dvs. ingenting? För jag gör ingenting inomhus. För jag veeet inte VAD man gör inomhus.
Du vill ha råd du inte frågar efter, men är du väldigt uttråkad och vill ha något inomhus och göra samt rädda lite miljö på köpet så råkar jag veta ett miljöprojekt som SKRIKER efter någon som vill sätta tänderna i och styra upp datorbasen, alla våra projektdokument och för att inte tala om att få oss att synas mer på digitala medier!
Men det är ideellt arbete förstås.

Jag bor i eget hus med stor trädgård utan direkt insyn och med vacker utsikt över landskapet och älskar hur jag bor men avskyr att ständigt behöva ta bilen för att göra något. Jag har bott inom tullarna i Stockholm och tillbringade mycket tid antingen i stallet, cyklade nästan vart jag än skulle, hade massor med växter och odlade på balkongen. Långa promenader, museer, utställningar, krogen, bad mm.

Nu kommer jag troligen att byta jobb och då flytta in i lägenhet igen. Jag har tröttnat på att vara så bunden, att det hela tiden är något som behöver göras, att jag måste köra bil jämt. Jag vill kunna lägga mer tid på hästarna som inackorderingar, ägna mig mer åt hundarna, träna, gå på bio, äta ute, cykla till jobbet och vara mer social.

Allt har sin tid, jag har hyrt rum, bott i barack, villa, radhus. lägenhet, på landet och i storstäder. Det här är ingen ändhållplats, allt har sin tid. Vem vet, jag köper kanske ett litet hus igen på landet, någonstans i världen, eller bygger eget i fjällen.

Jag är som person en sån som anpassar mig efter situationen men älskar att bo på landet. Närmsta grannen är 1 km bort så jag har nollkoll på om de skulle starta någon maskin någon gång på dygnet. Tittar de förbi så bjuder jag på kaffe, men det händer bara ibland och ofta slår de en signal innan.
Jag är ute året om och älskar alla årstider, sen finns det tillfällen som är mindre roliga, som just nu med is och regn. Men med broddar tar man sig ut ändå.

Vi renoverar sakta men säkert huset och gården, på vintern ett inomhus projekt och sommaren ett eller flera ute beroende på storlek på projektet.

Inomhus, förutom renovering, så pysslar jag mef många olika saker, läser, stickar, virkar, scrapbooking, syr, broderar, målar, ritar, pluggar, jobbar, surfar, söker i olika databaser, lär mig nya saker, allt hade jag lika gärna kunnat gjort i en lägenhet. :) Men närheten till naturen, tystnaden, att kunna sätta mig på trappen ute, vara ute, grilla ute året runt osv gör att jag trivs bäst här. :)

Jag var sällan hemma när jag bodde i lägenhet.
Det var också under en period i mitt liv då livet gjorde sig bättre i den miljön, med närhet till stad, uteliv, kompisar, shopping och närhet till hästeriet på olika vis passade.

Nu har vi flyttat sen trådstart. Men till annat hus på landet.
Vi är ute mer på det här stället. Förra stället var absolut mysigt etc. Men det var begränsat på olika vis. Här får man så enormt mycket mer möjligheter.
Vi är båda inte intresserade av att flytta tillbaks till Stockholm och lägenhet.
Förutom att naturen här är vansinnigt vacker och även möjlig att nyttja i form av att kunna promenera, rida etc så bor vi nu på en stor gård där det uppskattas om tex sambo hjälper till att röja snö, köra traktor, köra röjsåg/trimmer/motorsåg och gud vet vad. Han tycker det är jättekul.
Och för mig finns det en massa hästar och ridhus och även gulliga stallpersonalen, gårdsägare etc.
Och så kan vi odla, använda frukt/bär. Finns sjö med båtbrygga för liten fiskebåt, badplats, bastuhus.
Så mysigt för hundarna att skrota runt här och umgås med gårdens andra hundar.
Det blir lite som Bullerbyn på helger/lov när gårdsägares barn och barnbarn kommer hit och bor i sina hus. Himla trevligt att umgås lite så med skönt folk även om man inte styr upp något/lämnar gården. Tur det är just det, skönt folk!
Det blir ändå så att man träffar lite folk dagligen. Och då kan man bjuda hit folk som uppskattar att komma ut på landet/till vacker miljö.
Oftast vill folk hellre hit än att man åker till dem i stan.

Jag skulle säga att vilken omgivning man bor i har minst lika stor betydelse som huruvida det är en lägenhet eller hus. Ligger det på landet eller i tätbebyggt område, är det glesbygd eller flertal större städer i närheten, är lägenheten i ett stort huskomplex eller en av fem i ett lägenhetshus, finns det hobbyrum, grönområden, parker utanför boendet eller en högtrafikerad väg, osv.

Jag trodde verkligen inte att jag var en storstadsmänniska, men blev överraskad över mig själv när jag flyttade till Stockholm. Jag älskar att ha en masa människor i omgivningen, men att samtidigt vara anonym och inte behöva vara social och trevlig så fort man möter någon. MEN, visst får man bo på en mindre yta än om man bott på ett mindre tätbebyggt ställe, det är en nackdel. Det gäller dock både hus och lägenheter, om de ligger här.

Alla boenden innebär prioriteringar tänker jag, och man får ju välja själv vad man vill prioritera utifrån de förutsättningar man har.

Jag måste dessutom göra ganska mycket inomhus för att få livet att vara som jag vill. Som städa, byta lakan, tvätta, hålla ordning, förbereda veckan i arbete och skolor, fixa trasiga grejer, sy textilier, laga mat, förbereda mat, elda, fixa med ved, renovera, stöpa ljus och massor annat - som i sig inte är direkta hobbies (utom matlagningen då förstås) men som är ett slags understöd till allt annat. Inomhus umgås man också med familjen i olika aktiviteter och göromål.

Att sitta och titta in i väggen är inte högt prioriterat bland allt detta av mer än ett skäl.

För övrigt är det ju inte riktigt sant att man kan förlora en kolonilott "när som helst av vilken orsak som helst". Det är väl mest när de drar om nya vägar eller liknande som det riskerar att hända. Hur som helst. DU kan ju låta bli att köpa eller arranderera en kolonilott, men sprid inte rena lögner.
Och ska man vara sån kan man väl bli av med en trädgård också om den ligger i vägen för en ny motorväg? Koloniområdena i närheten där jag bor är mer än 100 år gamla. Folk har sina lotter tills de trillar av pinn. Så känner inte heller igen det där med att kolonilotter skulle vara så flyktiga.

Och ska man vara sån kan man väl bli av med en trädgård också om den ligger i vägen för en ny motorväg? Koloniområdena i närheten där jag bor är mer än 100 år gamla. Folk har sina lotter tills de trillar av pinn. Så känner inte heller igen det där med att kolonilotter skulle vara så flyktiga.
Eller spårdragning, så kan antingen hela fastigheter dras in eller bli värdelösa och obrukbara. Så några garantier kan man inte få.

Jag har valt att bo i hus på en gård med diverse verksamheter.
Och det är av kärlek till min sambo, som tillsammans med vår gemensamma son har ärvt gården, som jag bor där.
Här är långt till det mesta.

För egen del så hade jag hellre bott i lägenhet centralt i någon trevlig stad.
Några våningar upp med hiss och någon trevlig utsikt från balkongen.
Men har i stället som komplement en egen gård 45 min från Stockholm C och 20 min till Uppsala.
Det får duga som centralt just nu.
Det är egentligen nära till allt.

Nåja, jag har i alla fall en bra balkong med fantastisk utsikt där jag bor.

?
Det känns ju definitivt som en överkurs och inget som man måste göra hemma.
Det var ett exempel av många, kanske on the fringe, men jag gillar högt resursutnyttjande så att stöpa nya ljus av rester av gamla är något jag gör. Inomhus och hemma. För att slippa slänga fungerande ljusmassa.

Det är ju lite samma när jag varje vecka sitter och handsyr och lagar textilier - knappast ett måste men det reducerar behovet av inköp av nytt ganska rejält.

Nånstans tror jag att man är antingen en husperson eller lägenhetsdito. Som typ hund- eller kattmänniska ;)
Inte alls.
Jag trivs bra ungefär överallt där det är tillräckligt trevligt.
Så även kameleonter finns.
I längden blir det billigare med ett vettigt hus (avseende storlek och skick) än en lägenhet. Och så detta med grannar.

Jag har "skrikavstånd" till mina. Ropar jag på hjälp såhör demig.
Där jag bor kan ingen höra mig skrika.
Inte på min gård heller, så där har jag fixat flera hus med hyresgäster i som lösning.

Jag har nyligen beslutat att sälja mitt hus och flytta till lägenhet.
Orsaken är att jag känner att jag inte orkar med att hålla hus och trädgård i det skick jag vill pga sjukdom.

I lägenheten förväntar jag mig att jag kommer att göra ungefär samma saker som jag gör inomhus i huset.
Sova, försöka hålla någorlunda rent, tvätta, fixa mat, titta på TV, surfa på nätet, måla om någon möbel, odla tomater och paprika på balkong eller uteplats.
Kommer inte på mer just nu.

Hoppas få mer energi över till att göra sånt jag tycker om. Slippa den stress som huset har inneburit de sista åren.
Sålde mitt hus tidigare denna månaden och är SÅ lättad. Kände precis som du. Kommer aldrig vilja bo i hus igen.

Det var ett exempel av många, kanske on the fringe, men jag gillar högt resursutnyttjande så att stöpa nya ljus av rester av gamla är något jag gör. Inomhus och hemma. För att slippa slänga fungerande ljusmassa.
Aha.
Jag eldar upp det till värme.
Även om det faktiskt skulle bli värme även om det slängs.

Fördelarna för mig med att bo på gård är att jag trivs med mycket utrymme, att kunna ha egna hästar/andra djur och trädgård utanför dörren och den frihet som ett eget boende är för olika idéer. Och jag är mest bekväm i att leva på landet (fast jag älskar ju några dagar i en storstad då och då och få frossa i kulturliv och stort utbud av god mat).

Nackdelar är förstås att det är ett boende som kostar i både tid och pengar. Saker går sönder och byggnader och växtlighet behöver underhåll och skötsel. Och såklart är det en frihet att kunna planera för olika roliga projekt med ett eget boende, bygga växthus eller annat i trädgården, renovera och fixa med hus och stall etc, men allt det måste ju också oftast finansieras på något sätt. Om projekten alls ska kunna bli av dvs. Så i mitt fall kostar det också åt en del tid och pengar att dagpendla till ett jobb som drar in tillräckligt med pengar för att bekosta det liv som jag vill leva här. Det är svårt att hitta den typen av jobb ute på landet.

Dessutom hade jag ju haft otroligt mycket mer tid över för ridningen om jag hade bott i lägenhet och haft en ridhäst inackorderad någonstans, än att som nu dra runt på en hel liten flock av hästar. Med följden att också själv behöva fixa allting med stall, hagar, ridbana, hö, gödsel, foder, etc. Men samtidigt överväger att detta känns bäst för hästarna och igen valfriheten att själv få bestämma över hela upplägget.

Skulle jag - hypotetiskt - bo i en lägenhet eller hyra mitt boende så hade jag absolut försökt hitta någon typ av gårdslägenhet, för att behålla i alla fall några av de saker jag gillar med nuvarande liv.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama