Hus eller lägenhet?

Skulle faktiskt vilja påstå att det absolut enda som blir svårt att få till i lägenhet är att skaffa en skogsträdgård. Allt annat du har nämnt kan du göra även om du bor i lägenhet. Kanske inte i lägenheten då men oftast så finns det ställen att hålla på med svetsning och snickeri osv om man vill syssla med det.
Jag är inte alls intresserad av att hyra lokal för detta. Det har jag inte råd med heller. Och hur renoverar man en friggebod på någon annan plats än i friggeboden?

Sen vet jag inte vad man kan odla i en lägenhet som är kul att odla. Man kan liksom inte bli självförsörjande på mat i en lägenhet vilket är ett mål jag har med odlingen.

Jag är inte alls intresserad av att hyra lokal för detta. Det har jag inte råd med heller. Och hur renoverar man en friggebod på någon annan plats än i friggeboden?
Du behöver inte alls hyra lokal för det. Det finns faktiskt sådan som håller på med sånt och där man kan vara om man vill syssla med det.

Och nä, du kanske inte kan renovera en friggebod om du inte har tillgång till den. Så okej, friggebod och skogsträdgård, det är svårt om man bor i lägenhet. Men allt annat faktiskt, det kan du göra om du bor i en lägenhet.

Tur att jag då inte bor i lägenhet och skulle bli tvingad till detta året runt.

Jag har också rätt många intressen, en del av dem sysslar jag inte ens med men är ändå intresserad. Några av dessa är fotografering, sova ute, smide, snickeri, svetsning, miniatyrer, vandra ute, renovera, biodling, skogsträdgård, odling generellt, broderi. Jag har också pysslat en del med en massa olika hantverk men tappat intresset.

Jag broderar nu under vintern för att slå ihjäl tid. Det blir fina tavlor men i övrigt är det rätt meningslöst.

Jag skriver också på min hemsida.

Jag skulle gärna vilja renovera några av de möbler jag har, men jag har inte plats för det.
Men vad är det för möbler du inte har plats att renovera? Står de redan inne så kan du ju renovera dom där dom står? Ta isär, slipa, måla och klä om går ju att göra inomhus om man inte är så knusslig med inredningen så att säga. När jag bodde i hus men oisolerat garage tog exet in motorcykeln i vårt lilla hus för att meka där på vintern när det var för kallt.

Men vad är det för möbler du inte har plats att renovera? Står de redan inne så kan du ju renovera dom där dom står? Ta isär, slipa, måla och klä om går ju att göra inomhus om man inte är så knusslig med inredningen så att säga. När jag bodde i hus men oisolerat garage tog exet in motorcykeln i vårt lilla hus för att meka där på vintern när det var för kallt.
Jag renoverar våra möbler i en lägenhet på 55kvm, får möblerna plats i rummet får man plats att renovera.

Sen vet jag inte vad man kan odla i en lägenhet som är kul att odla. Man kan liksom inte bli självförsörjande på mat i en lägenhet vilket är ett mål jag har med odlingen.
Inte i lägenheten kanske. Men det går att odla en MASSA på kolonilotter, det har jag två i familjen som gör. Dom drunknar i grönsaker och balkongen är ett hav av blommor. På just den lotten får man faktiskt ha höns, kaniner och sådant också. Men det är det inte alltid man får.
Men det är INGEN SOM TVINGAR dig att vilja bo i en lägenhet. Du frågade vad folk gör i lägenheter eftersom du inte vet. Och folk svarar

Jag målade köksluckor i vardagsrummet för ett par somrar sedan. Och fönster har jag renoverat på köksbordet. Jag har inte heller en massa plats för att vara med sådana saker på. Vill man så går det.

Och tråden handlar inte om hur du ska kunna leva ditt liv du valt på inom någon annan valda premisser. Den handlar inte heller om hur någon annan ska kunna leva sitt liv inom dina valda premisser.

Ja, jag tyckte det var en av det riktigt jobbiga sakerna med att bo på landet. Min dåvarande excentriska svärfar i samma by insåg att han aldrig skulle bli accepterad, och när det gått sådär 25 år och han tyckte rykterna om honom hade blivit lite för tama så roande han sig med att sprida ett eget rykte om sig själv bara för att se vad som hända med det i slutänden!
Ja, det där med att bli accepterad, det tar tid..

Exets hembygd är en sån där med anor, där folk bott länge och det funnits förmögna bergsmän.

Jag flyttade ihop med exet i en stuga nära svärföräldrarna och vi flyttade därifrån efter ett par år..

Fem år efter att jag lämnat bygden var jag på en regional konferen och vi skulle ha grupparbeten. En av de mera betydande kommunpolitikerna ropade på mig - eftersom jag ju hörde till byn.
Fem år efter att jag flyttat därifrån. :rofl:

Senast ändrad:
Du behöver inte alls hyra lokal för det. Det finns faktiskt sådan som håller på med sånt och där man kan vara om man vill syssla med det.

Och nä, du kanske inte kan renovera en friggebod om du inte har tillgång till den. Så okej, friggebod och skogsträdgård, det är svårt om man bor i lägenhet. Men allt annat faktiskt, det kan du göra om du bor i en lägenhet.
Aldrig hört. Inte ens när jag bodde i Stockholm.

För övrigt är skogsträdgården det viktigaste i mitt liv. Det är min pensionsförsäkring.
Jag vill inte ha slipdamm inomhus. Jag har också katter så jag kan inte måla. De kommer ofelbart att sätta tassavtryck i färgen. Jag har inget rum på nedre plan där jag kan stänga dörren så katterna inte kommer åt möbeln medan den torkar. Och att kånka upp dem till övervåningen orkar jag inte.

Just det där med nyfikenheten har jag faktiskt aldrig upplevt? Många talar om det, men är det verkligen så vanligt?

Däremot omtanken uppskattar jag. Som när jag kom hem till en främmande traktor på infarten. En i grannbyn hade sett mig kämpa med snön så när han ändå for förbi så körde han undan snön med traktorskopan. Ber jag om hjälpså får jag det.

Men jag är lämnad ifred. Och lämnar ifred. Inga oväntade besök eller okända som tränger sig på och är frågvisa.
Jag tycker det är så, eller har i alla fall varit på de flesta ställen där jag bott. Folk har åsikter om att Bengt på längan gjort si och så med sin gård eller att någon målat knutarna bruna istället för vita - det kommenteras om någon ny flyttar in och "har inte Sven tagit ut lite lite i gläntan i år?" Lite så. Inte att folk kommer och knackar på eller står i farstun, även om jag upplever att det också är betydligt mer accepterat på landsbygden.

Utöver nötter, vad mer ska odlas för att räcka till nästa skördetid?
Persikor, aprikoser, plommon, kålväxter, potatis, blåbärstry, rankspenat, m.m. m.m.
Inte i lägenheten kanske. Men det går att odla en MASSA på kolonilotter, det har jag två i familjen som gör. Dom drunknar i grönsaker och balkongen är ett hav av blommor. På just den lotten får man faktiskt ha höns, kaniner och sådant också. Men det är det inte alltid man får.
Men det är INGEN SOM TVINGAR dig att vilja bo i en lägenhet. Du frågade vad folk gör i lägenheter eftersom du inte vet. Och folk svarar
På kolonilott kan man bara odla ettåriga grödor. Eller ja, man kan sätta fleråriga växter men då kan man förlora dem när som helst av vilken anledning som helst.

Jag behöver garanti på att ha tillgång till marken växterna växer på ända tills jag dör.

Jag vill bo i lägenhet utan tvekan, bostadsrätt helst och en bit över markplanen. Gillar friheten och anonymiteten, och att inte vemsomhelst kan kliva fram till mitt fönster. Samt att slippa få in folks bortsprungna hundar i trädgården och allt möjligt som har hänt när jag bott i hus.

Jag har nyligen beslutat att sälja mitt hus och flytta till lägenhet.
Orsaken är att jag känner att jag inte orkar med att hålla hus och trädgård i det skick jag vill pga sjukdom.

I lägenheten förväntar jag mig att jag kommer att göra ungefär samma saker som jag gör inomhus i huset.
Sova, försöka hålla någorlunda rent, tvätta, fixa mat, titta på TV, surfa på nätet, måla om någon möbel, odla tomater och paprika på balkong eller uteplats.
Kommer inte på mer just nu.

Hoppas få mer energi över till att göra sånt jag tycker om. Slippa den stress som huset har inneburit de sista åren.

Persikor, aprikoser, plommon, kålväxter, potatis, blåbärstry, rankspenat, m.m. m.m.

På kolonilott kan man bara odla ettåriga grödor. Eller ja, man kan sätta fleråriga växter men då kan man förlora dem när som helst av vilken anledning som helst.

Jag behöver garanti på att ha tillgång till marken växterna växer på ända tills jag dör.
Tja de är väl inne på 20 år nu och odlar fleråriga buskar och sånt. De flesta behöver inte en sån garanti som du kräver. För minst 1 av dom har råd att köpa mark men valt att bo I lägenhet och ha kolonilotter

För övrigt är det ju inte riktigt sant att man kan förlora en kolonilott "när som helst av vilken orsak som helst". Det är väl mest när de drar om nya vägar eller liknande som det riskerar att hända. Hur som helst. DU kan ju låta bli att köpa eller arranderera en kolonilott, men sprid inte rena lögner.

Aldrig hört. Inte ens när jag bodde i Stockholm.

För övrigt är skogsträdgården det viktigaste i mitt liv. Det är min pensionsförsäkring.

Jag vill inte ha slipdamm inomhus. Jag har också katter så jag kan inte måla. De kommer ofelbart att sätta tassavtryck i färgen. Jag har inget rum på nedre plan där jag kan stänga dörren så katterna inte kommer åt möbeln medan den torkar. Och att kånka upp dem till övervåningen orkar jag inte.
I bostadsrättsföreningen jag bodde i när jag bodde i Stockholm hade vi hobbylokaler för diverse hantverk/verkstads-jox som man fick nyttja fritt.

Min är en obelånad bostadsrätt i Sthlm innerstad ;)

Som flera påpekat så är det vanligt att ha hobbyrum. Vi har en ”snickarboa” med arbetsbänkar och verktyg ⚒️
Om man vill odla kan man göra det på trapphusbalkongerna eller så är det fritt fram på vår lummiga innergård. Vi har t.o.m. en ”trädgårdsgrupp”! :)

Angående vad man gör när man bor i en lägenhet så finns det naturligtvis hur mkt som helst att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama