Hus eller lägenhet?

2 år bostadsrätt Oxelösund, skitkoncept av boende med ekonomiskt ansvar utan makt i en skitförening. Och en tid där värdet gick till negativt, gick inte ens skänka bort.

1 år bostadsrätt andra hand i fint område. Hela året handlade om ekonomisk överlevnad långt under fattigdomsgränsen, men konceptet bostadsrätt i andra hand hade sina fördelar. Förutom att uthyraren var beredd att hjälpa noll, så frys var inte tillgänglig utan trasig.

5 år i hyresrätt i utsatt område (kallades inte så på den tiden). Helt okej, fina omgivningar och även om det hände en del konstigt så var det område fullt av mänskligt liv på ett ganska positivt sätt.

2 år nybyggt hus i fint område i utkanten av stan. Horribelt, vantrivsel. Bra tid ekonomiskt då de 2 åren gav en viss ekonomisk fördel.

21 år på gård helt utan grannar långt från stan. Hade aldrig bott på landet i livet innan, men detta är hemma.

Jag tänker att min trivsel inte kan förenklas till hus eller lägenhet, finns många andra parametrar. Och perioder i livet. Just nu tänker jag att lägenhet slår hus i villaområde med grannar alla dagar i veckan.

Inte alls.
Jag trivs bra ungefär överallt där det är tillräckligt trevligt.
Så även kameleonter finns.

Det tror jag också. Jag tror att människor i det allra mesta (allt?) ligger på en skala. I det här fallet en skala från de som aldrig skulle vilja bo i lägenhet till de som aldrig skulle vilja bo i hus. Och sen finns allt däremellan. Nån form av normalfördelning gäller förmodligen. Så de flesta skulle nog, under rätt omständigheter, kunna bo både i hus och i lägenhet och trivas alldeles utmärkt.

Jag skulle t.ex. helst slippa bo i hus. Helt enkelt för att jag inte är intresserad av det extra jobb det innebär att ha hus jämfört med att bo i hyreslägenhet. Men under vissa omständigheter skulle jag kunna tänka mig det. Men alla de innefattar att jag inte behöver utföra nåt arbete med huset och de allra flesta såna scenarios innefattar att jag på nåt magiskt sätt skulle bli så rik att jag alltid kunde anlita folk för att utföra jobbet åt mig. Jag skulle älska att ha en stooor, vacker och lummig trädgård med en massa ätbart jag kan plocka och vackra blommor så stor del av året som möjligt! Men bara om jag hade en trädgårdsmästare som sköter den åt mig. Eftersom detta inte är det minsta sannolikt så håller jag mig till min trevliga hyresrätt där jag kan ringa/maila hyresvärden om nåt går sönder och bara har en yttepytteliten trädgård.

Sen måste jag säga att jag finner trygghet i att bo nära andra. Att ha grannar nära mig. Även om jag inte känner dem, bara säger hej lite snabbt och de sällan stör eller ens märks av så känns det tryggt att veta att de är där.

Och jag tycker att konceptet suger.
Vilket är en av anledningarna till att jag bor i hus.

Att andra skall bestämma över hur jag får använda min köpta bostad, t.ex. hyra ut den, suger fett.
Jag hoppas att det skall finnas någon trevlig ägarlägenhet till mig i framtiden.

Ja, alltså, för mig, känns konceptet bostadsrätt som det sämsta
av två världar. Man verkar betala dyrt för att rätten att få betala dyrt utan fördelarna HR och eget hus har.

Vintrarna är tråkiga även i hus. Är det bara tillräckligt varmt så är jag ute och gör saker. Men i lägenhet måste man ju vara inne jämt.
Nej det behöver man inte.
På vintern så åker man skidor och skridskor och leker i snön.
Jag är uppvuxen i Norrland och när jag bodde i lägenhet i Umeå så låg en skridskobana precis vid huset.
Så jag åkte skridskor.

Ditt problem verkar faktiskt mest vara kylan.
Men kroppen ställer in sig på den och sedan så klarar man det bra.
Med bra kläder och kroppsrörelse så fryser inte friska människor ute en normal vinter.
Liter kärvt kan det ju kännas neråt minus 20.

För min del så bor jag i lägenhet, BR. Jag ser det som en kompromiss. Jag tycker eg inte om att bo i lgh alls, men har inget alternativ för tillfället och rent krasst måste man ju bo nånstans... Jag vill inte bo i vill i ett villakvarter och ha grannar tätt inpå dvs gå miste om att få vara för sig själv men ändå ha dyra huskostnader. Men jag vill inte heller bo avsides i ett hus på landet ensam, med allt vad snöröjning, gräsklippning och fastighetsskötsel heter. Jag vill inte heller bo i hyresrätt där alla pengar till hyran är pengar jag aldrig ser igen. I en BR finns det förvisso nackdelar med föreningslivet, men allt har för och nackdelar. Fördelen med BR är att det är en investering och förhoppningsvis tjänar jag pengar på det i slutändan när jag flyttar. Om inte annat så är det skönt att bo i en förening då min erfarenhet är att de som bor i hyresrätt bryr sig mindre om fastigheten och närmiljön jämfört med de som investerat pengar i sitt boende. Jag har heller aldrig störts lika mkt av grannar avseende festande, oljud och allmän oreda i de bostadsrätter jag bott i jämfört med de ggr jag bott i hyresrätt. Finns säkert andra upplevelser av det, men detta är min.

Jag skulle t.ex. helst slippa bo i hus. Helt enkelt för att jag inte är intresserad av det extra jobb det innebär att ha hus jämfört med att bo i hyreslägenhet.
Jag (och min dotter som bor på min Gård) har löst det mentalt genom att se det som betalt arbete.
Det billiga boendet betalar faktiskt för många arbetstimmar när vi jämför med lägenhet.
Både köpt och hyrd.
Bonus blir att ha friheten att kunna tvätta, duscha och diska när vi vill.
Samt att kunna leva rövare på tomten som vi har lust, t.ex. ha en stor och bullrig grillfest.
Och ha massor med plats både inne och ute.

Jag har bott i villa i storstad (tillsammans med min familj) och köpte sedan bostadsrätt i samma stad när jag flyttade hemifrån. Det var praktiskt när man var ung och var ute mycket samt pluggade på universitet. Jag har ändå, ända sedan jag var liten, längtat ut på landet. Bästa tiden var somrarna som vi var i sommarhuset mitt ute i skogen.
Så fort jag hade fått jobb efter studier så köpte jag ett litet hus på landet men det var inte tillräckligt enskilt så när jag fick chansen att köpa en liten gård en bit bort slog jag till. Sålde sedan den och köpte en gård som ligger ännu mer för sig själv. Jag skulle aldrig någonsin kunna bo i lägenhet eller med grannar nära igen. Jag står inte ut med folk så nära mig. Min man kan bo var som helst men jag får stresspåslag bara av tanken att inte ha allt utrymme och att ha folk runt sig som man hör hela tiden.

Jag älskar att vara ute och ordna på gården. Jag har alltid nya projekt på g. Underbart att ha flera hektar att röra sig på (tillsammans med gårdens djur).

Ingen som bor i närheten bryr sig om vad man gör. Så skönt.

Jag älskar att mitt hem utökas med ca 1900 kvm extra boyta framåt april-maj 😋 Visst är det mycket jobb med snöskottning och trädgårdsarbete, men de där vår-sommar-höstdagarna som vi är ute jämt och dörrarna alltid står öppna gör att det lätt är värt det! Älskar att varje år få se vad som poppar upp ur rabatterna (glömsk som jag är blir jag alltid överraskad).

Jag (och min dotter som bor på min Gård) har löst det mentalt genom att se det som betalt arbete.
Det billiga boendet betalar faktiskt för många arbetstimmar när vi jämför med lägenhet.
Både köpt och hyrd.
Bonus blir att ha friheten att kunna tvätta, duscha och diska när vi vill.
Samt att kunna leva rövare på tomten som vi har lust, t.ex. ha en stor och bullrig grillfest.
Och ha massor med plats både inne och ute.

Det spelar ingen roll för min del. Jag jobbar redan heltid och vill inte jobba mer än så då jag vill ha tid för mina intressen och återhämtning också. Men det är ju bra att det funkar för er!

Bor i en nyproducerad lägenhet högst upp i huset på nästan 120 kvm och en stor balkong på nästan 20 kvm. Utsikt mot skogen på ena sidan trots att läget är väldigt central. Tbana runt hörnet och kort promenad till restauranger, affärer, osv
Det låter oerhört dyrt.
Och det är där som det faller för mig.
Kostnaden blir galet stor jämfört med hus på gård.

Ja, alltså, för mig, känns konceptet bostadsrätt som det sämsta
av två världar. Man verkar betala dyrt för att rätten att få betala dyrt utan fördelarna HR och eget hus har.
Nej, bostadsrätt är ju perfekt! Man har sin egen lägenhet där man får måla om och fixa precis som man vill ha det, med den utrustning man själv vill ha, samtidigt som man slipper alla större renoveringsjobb och -ansvar för husets utsida, för det sköter föreningen. Men eftersom det är en förening man själv är medlem i, så kan man engagera sig i de delar av yttre skötsel man är intresserad av, om man vill. Jag är t ex trädgårdsansvarig i vår förening, vilket i praktiken innebär att jag har en ganska stor trädgård där jag kan plantera vad jag vill, fast jag bor i lägenhet.

2 år bostadsrätt Oxelösund, skitkoncept av boende med ekonomiskt ansvar utan makt i en skitförening. Och en tid där värdet gick till negativt, gick inte ens skänka bort.
Bara för att ingen skall oroa ihjäl sig.

Man kan alltid lämna tillbaka bostadsrätten till föreningen.
Så det går att komma undan avgiften i alla fall.

Nej, bostadsrätt är ju perfekt! Man har sin egen lägenhet där man får måla om och fixa precis som man vill ha det, med den utrustning man själv vill ha, samtidigt som man slipper alla större renoveringsjobb och -ansvar för husets utsida, för det sköter föreningen. Men eftersom det är en förening man själv är medlem i, så kan man engagera sig i de delar av yttre skötsel man är intresserad av, om man vill. Jag är t ex trädgårdsansvarig i vår förening, vilket i praktiken innebär att jag har en ganska stor trädgård där jag kan plantera vad jag vill, fast jag bor i lägenhet.

Fast det säger inte emot min poäng. Man betalar dyra pengar i insats plus har en ofta rätt hög månadsavgift (häromkring nästan lika hög som vår hyra för motsvarande bostad) för rätten att själv betala för invändig renovering och vitvaror. Man betalar alltså dyrt för rätten att betala själv. Vilket är helt ok att trivas med! Jag förstår det bara inte.

Fast det säger inte emot min poäng. Man betalar dyra pengar i insats plus har en ofta rätt hög månadsavgift (häromkring nästan lika hög som vår hyra för motsvarande bostad) för rätten att själv betala för invändig renovering och vitvaror. Man betalar alltså dyrt för rätten att betala själv. Vilket är helt ok att trivas med! Jag förstår det bara inte.

Min avgift är 500kr

Ett av problemen var att man just inte fick bestämma själv, plötsligt bestämdes det att alla badrum skulle renoveras på exakt samma sätt oavsett status (och hade då själv ett nyligen renoverat) och avgiften upp rejält, trots att det tidigare år varit otänkbart och inte på kartan. Man sitter liksom i knät på ett kollektiv, och om det kollektivet inte är alignat med de egna önskemålen blir det lätt skit.

(Men jag har förståelse för att det också kan fungera bra och att olika typer av boenden passar olika människor och livsperioder.)

Det spelar ingen roll för min del. Jag jobbar redan heltid och vill inte jobba mer än så då jag vill ha tid för mina intressen och återhämtning också. Men det är ju bra att det funkar för er!
Ja där behöver man ju räkna på vad som lönar sig mest och vad man helst vill göra.
Fördelen med husjobb är ju att det ofta går att göra när man själv planerar det och att det alltid går att göra hemifrån. Dessutom så blir man inte uppsagd.

Lönearbete har andra fördelar.

Men det gör man ju i hus också? Utvändigt underhåll är inte gratis på ett hus heller. I ett hus betalar man också dyrt för vatten, avlopp och utvändigt underhåll, för rätten att själv betala för invändig renovering och vitvaror.

Hyresrätt har ju dessutom nackdelen att man är fast på en bytesmarknad och det är svårt att kliva över till egenägt boende eftersom man inte har något som ackumulerar värde. Däremot kan det ju vara ekonomiskt fördelaktigt för att man slipper lån.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17