Hus eller lägenhet?

Det gör det verkligen inte. Helt gratis med nya vitvaror om dom gamla behöver bytas. Allting är gratis i hyreslägenhet om det behöver bytas. Jag fick nyss nytt golv och ny kyl och frys och nya luckor i köket gratis.

Däremot så får jag betala om jag vill byta ut kaklet i köket då det inte behöver bytas.

I hyran ingår ju sånt så man betalar ju för det indirekt varje månad. Men nä, du har rätt i att man inte betalar extra för det. Går kylen sönder så är hyran lika stor den månaden.

Jag är uppväxt i hus på landet och har aldrig känt mig hemma i en stad. Har således alltid trott att jag ska ha hus på landet när jag blir vuxen. Sedan har jag insett att som ensamstående med tidskrävande jobb och häst är det oerhört skönt att bo i lägenhet i utkanten av staden. Ingen trädgård som måste skötas om, men en balkong där jag får plats med all odling jag har tid och lust med. Inga större reparationsarbeten, men möjlighet att renovera som jag vill ha det. Tillräckligt litet för att det ska kännas överkomligt att städa, men tillräckligt stort för att få plats. Skog med fina promenadvägar bakom knuten.
Föräldragården ligger tillräckligt nära för att jag enkelt ska kunna åka dit när jag vill ligga i hängmatta, plocka hallon, eller strosa runt och sniffa rosor.
Om jag någon gång skaffar partner och barn kommer jag vilja ha hus. Men än så länge trivs jag oväntad bra i min tvåa.

Jag skulle säga att det beror helt på vad som passar resten av ens liv.

Hus där jag bor är 5-15 miljoner. Så hus skulle innebära ett nytt liv. Jag skulle behöva byta arbete och umgänge. Det är jag inte beredd på.

Nya hyresrätter är svindyra och gamla med lägre hyror kräver lång kötid (och sedan är risken för "renoveringar med standardhöjning" ständigt överhängande)

Jag skulle också säga att man är mer utlämnad till grannarna som husägare än i en lägenhet. Det finns ingen styrelse eller fastighetsägare/hyresgästförening som kan gå emellan om man blir trakasserad. Dåliga grannar är ett helvete oavsett hur man bor. Hellre en skokartong på vägen med bra grannar än ett palats med dåliga.

Problemet här är väl att det är typ 25 års kötid som krävs för en central lght med lägre hyra. Så många har inte riktigt valet.
Sen har många inte heller valet att köpa då de dels inte har kontantinsatsen samt kanske ej får lån. Dessa får slå sig fram på andrahandsmarknaden. En etta/mindre tvåa med centralt läge kan idag utan problem gå på 15-20 000 sek i månaden att hyra i andra hand.
Här i mindre stad tar det några månader. Hyrorna är dock satta på samma nivå oavsett om man bor centralt eller ocentralt. De sätts ju efter en hyresstandard. Just nu är det ju dock lite osäkert på hyresmarknaden eftersom hyresvärdarna höjer hyrorna så mycket varje år. I år vill man tex höja hyran 12 % trots att man höjde med 7 % förra året. Man gör gärna "kvalitetshöjningar" så man kan höja hyran ytterligare. Har vän med bostadsrätt i Hammarbysjöstad som inte får inreda sin balkong hur hen vill pga av att föreningen tycker att alla balkonger ska se lika ut. Så nackdelen med bostadsrätt och hyresrätt är ju att man är mer i knäet på andra än när man äger ett hus. Där är det enbart myndigheter som har rätt att lägga sig i hur jag gör.

Det gör det verkligen inte. Helt gratis med nya vitvaror om dom gamla behöver bytas. Allting är gratis i hyreslägenhet om det behöver bytas. Jag fick nyss nytt golv och ny kyl och frys och nya luckor i köket gratis. Badrummet fick ett nytt handfat nyss då det gått sönder.

Däremot så får jag betala om jag vill byta ut kaklet i köket då det inte behöver bytas.

Ja men alltså ur vems fickor tror du kostnaden tas i slutändan? Den snälla hyresvärdens?

Jag menade inte att den enskilda vitvaran kommer som en engångspost på hyran men naturligtvis har hyresvärden tagit höjd för byte av vitvaror etc i det ordinarie hyresbeloppet.

Ja men alltså ur vems fickor tror du kostnaden tas i slutändan? Den snälla hyresvärdens?

Jag menade inte att den enskilda vitvaran kommer som en engångspost på hyran men naturligtvis har hyresvärden tagit höjd för byte av vitvaror etc i det ordinarie hyresbeloppet.

Självklart. Jag undrar bara vad det är BR-föreningen tagit höjd för eftersom så många här i området har så höga månadsavgifter. Inte är det vitvaror, renovering av kök/badrum iaf eftersom man måste betala det själv. En BR-förening borde ju inte ha kostnader som en HV inte har. Ändå är det så liten skillnad mellan hyra och månadsavgift i många fall att för min del känns det inte ekonomiskt försvarbart iom att jag behöver ta lån för att kunna köpa en BR.

Självklart. Jag undrar bara vad det är BR-föreningen tagit höjd för eftersom så många här i området har så höga månadsavgifter. Inte är det vitvaror, renovering av kök/badrum iaf eftersom man måste betala det själv. En BR-förening borde ju inte ha kostnader som en HV inte har. Ändå är det så liten skillnad mellan hyra och månadsavgift i många fall att för min del känns det inte ekonomiskt försvarbart iom att jag behöver ta lån för att kunna köpa en BR.

Nybildade brf:er har ofta höga lån och det avspeglar sig i avgifterna.

I större städer kan ju brferna vara 100 år då har de ju betalat av sina lån, i mindre städer är de ju ofta från betydligt yngre och har därför fortfarande lån att betala av för hus och mark. Sen beror det ju på vilken typ av uppvärmning föreningen har och hur den hanterar vaktmästeri och städning tex. Vissa föreningar har ju kollektiv städning och vaktmästeri och kommer då undan kostnader för det.

Jag växte upp i hus men skulle aldrig välja den bostadsformen nu. Jag är en mycket opraktisk person och bara tanken på renoveringar, uppvärmning, snöskottning mm gör mig matt. Det enda alternativet för mig skulle vara att leja bort i princip allt och det kostar. Dessutom vill jag aldrig flytta från där jag bor nu och att köpa hus är uteslutet. Hade gärna fortsatt bo i en HR men tyvärr gick inte det och jag tvingades köpa en BR.

Trivs där jag bor, utmärkta förbindelser till centrala Södermalm, tvärbana inom gångavstånd, buss ca fem minuter (ja, jag kan gå men eftersom jag är lat och får ont i fötterna tar jag bussen) som stannar precis vid knuten till t-bana och pendel. Kommer få en usel pension pga att jag större delen av mitt liv bodde och jobbade utomlands och sedan varit sjukskriven i omgångar så brukar skämta om att min BR är min pensionsförsäkring. Står i Stockholms bostadskö och när det är dags så, förhoppningsvis, kommer jag hitta en HR och dessutom kommer kunna bo längre ut eftersom jag då inte behöver bo inom pendlingsavstånd.

Däremot är det frustrerande att jag har mindre rättighet i min BR än en HR eftersom jag inte får sätta upp ett kattnät på min balkong eftersom det ska se likadant ut, medan om jag hade en HR så är det en rättighet jag har.

Det är den prisbilden det är här. T.ex. en Tvåa med en månadsavgift på över 4000 kr i en förening registrerad 1948 och som har en mer än 50% lägre lån än snittet i kommunen. På allabrf.se står den som Låg under rubriken Belåning per kvm.

Så varken nybildad eller högt belånad.

Det är den prisbilden det är här. T.ex. en Tvåa med en månadsavgift på över 4000 kr i en förening registrerad 1948 och som har en mer än 50% lägre lån än snittet i kommunen. På allabrf.se står den som Låg under rubriken Belåning per kvm.

Så varken nybildad eller högt belånad.
Vad är det för uppvärmningssystem? Här är det fjärrvärme i de flesta brferna och det är näst eluppvärmning den dyraste formen av uppvärmning.

Är det verkligen så mycket billigare att bo i BR då? Jag betalar strax över 8500:- för en nyrenoverad trea på 72 kvm, i lugnt naturnära läge inom centrala Gbg.
BR i samma storlek i närheten startar på 3,9 miljoner med 5000:- i månadsavgift. Och då bygger det dessutom på att man från början har en hel del kapital att putta in.
I Stockholm är det stor skillnad, även om det såklart varierar beroende på hur gammalt huset är. Billiga hyresrätter i innerstaden kräver i regel enormt långa kötider, på gränsen för vad som är mänskligt möjligt under en levnadstid. Nyproduktioner är lättare att få, men de är också väldigt dyra. Ungefär dubbla hyrespriset mot avgiften på en likvärdig BR.

Okej, ja det är det ju helt andra förutsättningar (det var därför jag skrev "här" då jag är medveten om att det kan variera mkt ute i landet).
Jag har lite på skoj tittat på bostadsmarknaden där jag har mitt fritidshus. En normalstor villa i ok skick kostar ungefär 300 000 där. En hyrestrea går på 7000 i månaden. Jag förstår ju varför de har svårt att få lägenheterna uthyrda.

Med tanke på hur låga hyrorna är här så tjänar man på att bo i en hyresrätt iallafall. Jag betalar mindre än vad min bror betalar för sin bostadsrätt.

Förutom då i längden om lägenheten säljs så är det ju klart att man får tillbaka en del pengar om man har bostadsrätt som man inte får i hyresrätt men och andra sidan så har jag tryggheten i att bara ropa om något blir galet så får jag hjälp direkt utan oförutsedda kostnader.

Senast ändrad:
Ja, och får jämföras med nybyggda hyresrätter. Här byggs nya hyresrätter där minitvåor kostar över 10 000 kr i månadshyra.

Hade man fått välja på äldre hyresrätt och ny bostadsrätt hade det säkert ofta varit mer ekonomiskt med hyresrätten.
Ja, gammal hyresrätt med låg hyra är bostadsmarknadens jackpot. Fast risken finns ju alltid att värden inte sköter huset, och så är det visserligen billigt, men också miserabelt.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama