Problemet här är väl att det är typ 25 års kötid som krävs för en central lght med lägre hyra. Så många har inte riktigt valet.
Vi fick vår med 3-4 års kötid här i NV Skåne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Problemet här är väl att det är typ 25 års kötid som krävs för en central lght med lägre hyra. Så många har inte riktigt valet.
Det gör det verkligen inte. Helt gratis med nya vitvaror om dom gamla behöver bytas. Allting är gratis i hyreslägenhet om det behöver bytas. Jag fick nyss nytt golv och ny kyl och frys och nya luckor i köket gratis.
Däremot så får jag betala om jag vill byta ut kaklet i köket då det inte behöver bytas.
Vi fick vår med 3-4 års kötid här i NV Skåne.
Här i mindre stad tar det några månader. Hyrorna är dock satta på samma nivå oavsett om man bor centralt eller ocentralt. De sätts ju efter en hyresstandard. Just nu är det ju dock lite osäkert på hyresmarknaden eftersom hyresvärdarna höjer hyrorna så mycket varje år. I år vill man tex höja hyran 12 % trots att man höjde med 7 % förra året. Man gör gärna "kvalitetshöjningar" så man kan höja hyran ytterligare. Har vän med bostadsrätt i Hammarbysjöstad som inte får inreda sin balkong hur hen vill pga av att föreningen tycker att alla balkonger ska se lika ut. Så nackdelen med bostadsrätt och hyresrätt är ju att man är mer i knäet på andra än när man äger ett hus. Där är det enbart myndigheter som har rätt att lägga sig i hur jag gör.Problemet här är väl att det är typ 25 års kötid som krävs för en central lght med lägre hyra. Så många har inte riktigt valet.
Sen har många inte heller valet att köpa då de dels inte har kontantinsatsen samt kanske ej får lån. Dessa får slå sig fram på andrahandsmarknaden. En etta/mindre tvåa med centralt läge kan idag utan problem gå på 15-20 000 sek i månaden att hyra i andra hand.
Det gör det verkligen inte. Helt gratis med nya vitvaror om dom gamla behöver bytas. Allting är gratis i hyreslägenhet om det behöver bytas. Jag fick nyss nytt golv och ny kyl och frys och nya luckor i köket gratis. Badrummet fick ett nytt handfat nyss då det gått sönder.
Däremot så får jag betala om jag vill byta ut kaklet i köket då det inte behöver bytas.
Ja men alltså ur vems fickor tror du kostnaden tas i slutändan? Den snälla hyresvärdens?
Jag menade inte att den enskilda vitvaran kommer som en engångspost på hyran men naturligtvis har hyresvärden tagit höjd för byte av vitvaror etc i det ordinarie hyresbeloppet.
Självklart. Jag undrar bara vad det är BR-föreningen tagit höjd för eftersom så många här i området har så höga månadsavgifter. Inte är det vitvaror, renovering av kök/badrum iaf eftersom man måste betala det själv. En BR-förening borde ju inte ha kostnader som en HV inte har. Ändå är det så liten skillnad mellan hyra och månadsavgift i många fall att för min del känns det inte ekonomiskt försvarbart iom att jag behöver ta lån för att kunna köpa en BR.
I större städer kan ju brferna vara 100 år då har de ju betalat av sina lån, i mindre städer är de ju ofta från betydligt yngre och har därför fortfarande lån att betala av för hus och mark. Sen beror det ju på vilken typ av uppvärmning föreningen har och hur den hanterar vaktmästeri och städning tex. Vissa föreningar har ju kollektiv städning och vaktmästeri och kommer då undan kostnader för det.Nybildade brf:er har ofta höga lån och det avspeglar sig i avgifterna.
Nybildade brf:er har ofta höga lån och det avspeglar sig i avgifterna.
Vad är det för uppvärmningssystem? Här är det fjärrvärme i de flesta brferna och det är näst eluppvärmning den dyraste formen av uppvärmning.Det är den prisbilden det är här. T.ex. en Tvåa med en månadsavgift på över 4000 kr i en förening registrerad 1948 och som har en mer än 50% lägre lån än snittet i kommunen. På allabrf.se står den som Låg under rubriken Belåning per kvm.
Så varken nybildad eller högt belånad.
I Stockholm är det stor skillnad, även om det såklart varierar beroende på hur gammalt huset är. Billiga hyresrätter i innerstaden kräver i regel enormt långa kötider, på gränsen för vad som är mänskligt möjligt under en levnadstid. Nyproduktioner är lättare att få, men de är också väldigt dyra. Ungefär dubbla hyrespriset mot avgiften på en likvärdig BR.Är det verkligen så mycket billigare att bo i BR då? Jag betalar strax över 8500:- för en nyrenoverad trea på 72 kvm, i lugnt naturnära läge inom centrala Gbg.
BR i samma storlek i närheten startar på 3,9 miljoner med 5000:- i månadsavgift. Och då bygger det dessutom på att man från början har en hel del kapital att putta in.
Jag har lite på skoj tittat på bostadsmarknaden där jag har mitt fritidshus. En normalstor villa i ok skick kostar ungefär 300 000 där. En hyrestrea går på 7000 i månaden. Jag förstår ju varför de har svårt att få lägenheterna uthyrda.Okej, ja det är det ju helt andra förutsättningar (det var därför jag skrev "här" då jag är medveten om att det kan variera mkt ute i landet).
Med tanke på hur låga hyrorna är här så tjänar man på att bo i en hyresrätt iallafall. Jag betalar mindre än vad min bror betalar för sin bostadsrätt.Ja men alltså ur vems fickor tror du kostnaden tas i slutändan? Den snälla hyresvärdens?
Jag menade inte att den enskilda vitvaran kommer som en engångspost på hyran men naturligtvis har hyresvärden tagit höjd för byte av vitvaror etc i det ordinarie hyresbeloppet.
Vad är det för uppvärmningssystem? Här är det fjärrvärme i de flesta brferna och det är näst eluppvärmning den dyraste formen av uppvärmning.
Ja, och får jämföras med nybyggda hyresrätter. Här byggs nya hyresrätter där minitvåor kostar över 10 000 kr i månadshyra.Nybildade brf:er har ofta höga lån och det avspeglar sig i avgifterna.
Ja, gammal hyresrätt med låg hyra är bostadsmarknadens jackpot. Fast risken finns ju alltid att värden inte sköter huset, och så är det visserligen billigt, men också miserabelt.Ja, och får jämföras med nybyggda hyresrätter. Här byggs nya hyresrätter där minitvåor kostar över 10 000 kr i månadshyra.
Hade man fått välja på äldre hyresrätt och ny bostadsrätt hade det säkert ofta varit mer ekonomiskt med hyresrätten.