Nu hänger jag inte riktigt med. Månadsavgiften är 4000 kr tillkommer det en driftskostnad på det?Fjärrvärme men enligt mäklaren är driftskostnaden för lägenheten 6000 kr/år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu hänger jag inte riktigt med. Månadsavgiften är 4000 kr tillkommer det en driftskostnad på det?Fjärrvärme men enligt mäklaren är driftskostnaden för lägenheten 6000 kr/år.
Hade man fått välja på äldre hyresrätt och ny bostadsrätt hade det säkert ofta varit mer ekonomiskt med hyresrätten.
När jag bodde i hyresrätt på 17 kvadrat så räknade jag till 7 olika varianter av vitt på väggarna. Det var inte vackert. Hade det varit min egen hade jag såklart målat om så det blev lite mer enhetligt, men nu var det värden som dikterade kulören, så det fick så ut så. Plus att man hade ständig ångest för att sätta ett märke nånstans som man sen skulle bli ersättningsskyldig för när man flyttade. Jag tycker det är mycket lugnare för nerverna att bo i bostadsrätt, där jag själv kan bestämma vad jag vill laga och hur. Och, jag är så nöjd med att ha en vit kulör istället för sju i rummet. Eller en tapet, om jag vill det. Som jag får bestämma helt själv.Med tanke på hur låga hyrorna är här så tjänar man på att bo i en hyresrätt iallafall. Jag betalar mindre än vad min bror betalar för sin bostadsrätt.
Förutom då i längden om lägenheten säljs så är det ju klart att man får tillbaka en del pengar om man har bostadsrätt som man inte får i hyresrätt men och andra sidan så har jag tryggheten i att bara ropa om något blir galet så får jag hjälp direkt utan oförutsedda kostnader.
Nu hänger jag inte riktigt med. Månadsavgiften är 4000 kr tillkommer det en driftskostnad på det?
När jag bodde i hyresrätt på 17 kvadrat så räknade jag till 7 olika varianter av vitt på väggarna. Det var inte vackert. Hade det varit min egen hade jag såklart målat om så det blev lite mer enhetligt, men nu var det värden som dikterade kulören, så det fick så ut så. Plus att man hade ständig ångest för att sätta ett märke nånstans som man sen skulle bli ersättningsskyldig för när man flyttade. Jag tycker det är mycket lugnare för nerverna att bo i bostadsrätt, där jag själv kan bestämma vad jag vill laga och hur. Och, jag är så nöjd med att ha en vit kulör istället för sju i rummet. Eller en tapet, om jag vill det. Som jag får bestämma helt själv.
Men det är ju rätt märkligt att ta illa skötta hyresrätter som exempel på varför HR är dåligt?
I min förra lägenhet fick vi välja tapeter hos Engelska tapetmagasinet, som HV bekostade och tog dit hantverkare för att sätta upp (och måla tak och dörrar samt slipa fiskbensparketten innan vi flyttade in). Tvåa på 62 kvm med 3 meter till tak och stor balkong i västerläge mot park. Helkaklat badrum. Två hållplatser från centralstationen.
I nuvarande HR var det som sagt totalrenoverat när jag flyttade in (inkl helt nytt kök med nya vitvaror), men eftersom jag inte riktigt gillade färgen på tapeten i ena sovrummet har jag tapetserat om. Precis som jag skulle ha gjort i en BR. Både denna och förra lägenheten har haft en rimlig hyra. Byggda 1936 resp. 1954. Fönster bytta under 2000-talet, modern och välfungerande tvättstuga, etc. Två olika HV, en kommunal och en privat.
Inte ens de otaliga studentlägenheter jag bott i har varit kasst underhållna. Alltid fräscha ytskikt, med ett undantag rätt nya vitvaror, tvättstugor med nya maskiner, sov. Däremot har de två BR jag hyrt i andra hand varit i rätt uselt skick.
Det är inte ett exempel på varför hyresrätter alltid är dåligt, men det är en risk man har med hyresrätter. Och dessutom vill inte alla hyresgäster har det som du beskriver heller - samma scenario har jag sett beskrivet som onödiga lyxrenoveringar som driver upp hyran i onödan.Men det är ju rätt märkligt att ta illa skötta hyresrätter som exempel på varför HR är dåligt?
I min förra lägenhet fick vi välja tapeter hos Engelska tapetmagasinet, som HV bekostade och tog dit hantverkare för att sätta upp (och måla tak och dörrar samt slipa fiskbensparketten innan vi flyttade in). Tvåa på 62 kvm med 3 meter till tak och stor balkong i västerläge mot park. Helkaklat badrum. Två hållplatser från centralstationen.
I nuvarande HR var det som sagt totalrenoverat när jag flyttade in (inkl helt nytt kök med nya vitvaror), men eftersom jag inte riktigt gillade färgen på tapeten i ena sovrummet har jag tapetserat om. Precis som jag skulle ha gjort i en BR. Både denna och förra lägenheten har haft en rimlig hyra. Byggda 1936 resp. 1954. Fönster bytta under 2000-talet, modern och välfungerande tvättstuga, etc. Två olika HV, en kommunal och en privat.
Inte ens de otaliga studentlägenheter jag bott i har varit kasst underhållna. Alltid fräscha ytskikt, med ett undantag rätt nya vitvaror, tvättstugor med nya maskiner, sov. Däremot har de två BR jag hyrt i andra hand varit i rätt uselt skick.
Fast det är nog olika beroende på var man bor (och hur lätt det är att få tag på lägenhet) vi betalar 5000 i avgift för vår br (central stor 3:a, föreningen äger marken) motsvarande hyresrätter jag hittar ligger på 9-13000. Det motsvarar ungefär vad vi just nu betalar sammanlagt med ränta innan avdrag, när räntorna var lägre betalade vi ca 7000 i månaden sammanlagt. Sparandet i lägenheten hittills bör ligga på ca 1 miljon sett till vad liknande gått för. I mindre lägenheter har jag haft avgifter på 1000-2500 vilket inklusive ränta och amortering motsvarat liknande hyresrätter i områdena med skillnaden att jag gjort en vinst på att bo. Men tänker som @tornblomma att jag att i bostadskö i både Sthlm och Göteborg för att kunna bo i hyresrätt senare i livet vid behov och då faktiskt få nytta av kapitalet.I annonsen står det att månadsavgiften är 4000 kr/mån och driftskostnaden är ca 6000 kr/år. Jag har aldrig bott i bostadsrätt så jag vet inte om det tillkommer eller inte. Men om det vore inbakat så hade det väl inte stått separat i annonsen tänker jag. Oavsett så är det dyrt för en tvårummare tycker jag. En hyresrätt (allmännyttan som är en stor HV här) i samma storlek i liknande hus i liknande område kostar 6000 kr/månaden i hyra. Då ingår värme och vatten i hyran.
Så för att få 2000 kr/mån lägre avgift än hyra så måste man betala insatsen (plus vitvaror, köks och badrumsrenoveringar) och många behöver ta lån för att göra det.
Det är inte ett exempel på varför hyresrätter alltid är dåligt, men det är en risk man har med hyresrätter. Och dessutom vill inte alla hyresgäster har det som du beskriver heller - samma scenario har jag sett beskrivet som onödiga lyxrenoveringar som driver upp hyran i onödan.
Hur eller hur så är man i händerna på värden. Har man tur har värden samma idé om underhåll och standardnivå som man själv, men det är inte givet.
När det gäller läget på din förra lägenhet så är det väl ingen som har sagt något om att hyresrätter inte kan ha bra lägen, högt i tak eller balkong?
När jag bodde i hyresrätt på 17 kvadrat så räknade jag till 7 olika varianter av vitt på väggarna. Det var inte vackert. Hade det varit min egen hade jag såklart målat om så det blev lite mer enhetligt, men nu var det värden som dikterade kulören, så det fick så ut så. Plus att man hade ständig ångest för att sätta ett märke nånstans som man sen skulle bli ersättningsskyldig för när man flyttade. Jag tycker det är mycket lugnare för nerverna att bo i bostadsrätt, där jag själv kan bestämma vad jag vill laga och hur. Och, jag är så nöjd med att ha en vit kulör istället för sju i rummet. Eller en tapet, om jag vill det. Som jag får bestämma helt själv.
Som en gubbe i vårat hus som bott där i snart 50 år, först en 1:a, sen bytte han till en 2:a, en 3:a när först a barnet kom och sen fick han dåvarande hv att bygga om till en 5:a högst upp med 2 balkonger och 2:an på samma våningsplan blev en 1:a. Sen var han med och ombildade på 90-talet. Tur ska man haDet är inte ett exempel på varför hyresrätter alltid är dåligt, men det är en risk man har med hyresrätter. Och dessutom vill inte alla hyresgäster har det som du beskriver heller - samma scenario har jag sett beskrivet som onödiga lyxrenoveringar som driver upp hyran i onödan.
Hur eller hur så är man i händerna på värden. Har man tur har värden samma idé om underhåll och standardnivå som man själv, men det är inte givet.
När det gäller läget på din förra lägenhet så är det väl ingen som har sagt något om att hyresrätter inte kan ha bra lägen, högt i tak eller balkong?
En enorm fördel med hyresrätt, om man har kontakter, är att man kan komma över väldigt prisvärt boende. En kollega till mig bor i hyresrätt i Stockholms innerstad. Han fick den när han började plugga, för hans föräldrar är goda vänner till värden. Så då fick han gå före i kön och fick som första lägenhet en etta med balkong och utsikt. Sen bytte han den mot en tvåa med balkong men utan utsikt, och sen bytte han tvåan mot en trea på nedre botten (gårdshuset). Så, nu bor han i en trea i innerstan med låg hyra, utan lån. Jackpot! Man kan inte nog understryka vikten av att välja rätt föräldrar.
Ja, precis. Jag bor nu i en liten bostadsrättsförening med 13 lägenheter. Det blir lite som ett kollektiv, i bästa bemärkelsen - vi har årlig julglögg och vår- och höststädning, hjälps åt med snöskottning vintertid och vattning sommartid, och håller lite allmänt koll på att saker i huset inte blir förstörda, man hejar på varandra när man möts, men var och en sköter annars sitt. Det är liksom vårt hus.Jag tänker också att man i en brf kan påverka hur byggnaden ska förvaltas.
Det är ju ständiga skräck-nyheter om hur hyresvärdar river ut originalkök och sätter in nytt (som dessutom inte alls håller samma kvalitet) för att inte tala om alla vansinniga fönsterbyten. Om man bor i brf så kan man se till att engagera sig i styrelsen och på så sätt hålla koll och också arbeta aktivt med tex byggnadsvårdsfrågor. Man kan också få en bättre översikt kring ekonomin och vara med och ta beslut kring den ekonomiska förvaltningen. På det viset är man liksom inte i händerna på en hyresvärd.
Som en gubbe i vårat hus som bott där i snart 50 år, först en 1:a, sen bytte han till en 2:a, en 3:a när först a barnet kom och sen fick han dåvarande hv att bygga om till en 5:a högst upp med 2 balkonger och 2:an på samma våningsplan blev en 1:a. Sen var han med och ombildade på 90-talet. Tur ska man ha
Ja, precis. Jag bor nu i en liten bostadsrättsförening med 13 lägenheter. Det blir lite som ett kollektiv, i bästa bemärkelsen - vi har årlig julglögg och vår- och höststädning, hjälps åt med snöskottning vintertid och vattning sommartid, och håller lite allmänt koll på att saker i huset inte blir förstörda, man hejar på varandra när man möts, men var och en sköter annars sitt. Det är liksom vårt hus.
Det är klart jag står för mina nerver, det är ju jag som ska bo där. Eller hur menar du? Vilken konstig kommentar. Ska jag bo i hyresrätt med någon annans nerver då, eller hur tänkte du?Men det där med dina nerver får du ju stå för själv. Det är ju inget som har med hyresrätt att göra. Man får leva i en hyresrätt. Det får bli normalt slitage. Jag har aldrig haft några problem när jag flyttat ut ur en hyresrätt. Och då har vi både haft barn, katter och hundar i hyresrätt under min livstid. Då är jag varken händig eller har fixat till något innan flytt annat än vanlig flyttstädning.
Angående kulör är det nog rätt ovanligt att hyresvärden dikterar färgen på väggarna. Det låter som nåt små privata hyresvärdar håller på med. Hos oss får vi välja själva. Det finns en pärm med ganska många olika tapetprover som man väljer bland och vill man inte ha nåt väldigt extremt så finns det många olika färger, mönster och stilar. Man får göra det själv på egen bekostnad men bara om man gör det fackmannamässigt. Så om man slarvar upp tapeterna så det ser för jävligt ut kan man bli skyldig att göra om det när man flyttar (men inte innan dess). Men gör man det ordentligt så det ser snyggt ut är det inget min hyresvärd skulle anmärka på. De hade nog bara sett det som att de fick ett gratis ytskikt och definitivt inte haft nåt emot det.
Vår lägenhet ingår i allmännyttan och har en fond. Om man har tillräckligt med pengar i fonden kan man hos hyresvärden beställa t.ex. nya tapeter/golv/färg på skåpluckorna i köket m.m.. Då går man till deras huvudkontor och tittar på de prover de har. Jag blev förvånad över hur många olika valmöjligheter det finns! Det är inte bara femtio nyanser av vitt, grått och beige! Även gällande kakel i köket, färg på skåpluckor så fanns det gott om valmöjligheter att välja bland. Det enda som var begränsat var när de renoverade badrummet. Det ingår inte i fonden och valmöjligheterna var mindre. Tre olika nyanser på klinkers på golvet (beige, ljusgrå och mörkgrå), vitt kakel på väggarna och sen 4 olika nyanser av mosaik på vid duschen (grå, ljusblå, mörkblå, grön). Men jag kan förstå det med badrummet då det är en dyr investering för dem med lång livstid och då vill de ha det ganska neutralt så att det passar även nästa som ska hyra lägenheten. I badrummet får vi inte göra något p.g.a. att det är ett badrum de inte vill riskera fuktskada.
Ja, det finns väldigt lite rättvisa i hyressystemet. Tur och kontakter is the shit!Som en gubbe i vårat hus som bott där i snart 50 år, först en 1:a, sen bytte han till en 2:a, en 3:a när först a barnet kom och sen fick han dåvarande hv att bygga om till en 5:a högst upp med 2 balkonger och 2:an på samma våningsplan blev en 1:a. Sen var han med och ombildade på 90-talet. Tur ska man ha
Det är klart jag står för mina nerver, det är ju jag som ska bo där. Eller hur menar du? Vilken konstig kommentar. Ska jag bo i hyresrätt med någon annans nerver då, eller hur tänkte du?
Driftskostnad = hushållsel?I annonsen står det att månadsavgiften är 4000 kr/mån och driftskostnaden är ca 6000 kr/år. Jag har aldrig bott i bostadsrätt så jag vet inte om det tillkommer eller inte. Men om det vore inbakat så hade det väl inte stått separat i annonsen tänker jag. Oavsett så är det dyrt för en tvårummare tycker jag. En hyresrätt (allmännyttan som är en stor HV här) i samma storlek i liknande hus i liknande område kostar 6000 kr/månaden i hyra. Då ingår värme och vatten i hyran.
Så för att få 2000 kr/mån lägre avgift än hyra så måste man betala insatsen (plus vitvaror, köks och badrumsrenoveringar) och många behöver ta lån för att göra det.
Med tanke på hur låga hyrorna är här så tjänar man på att bo i en hyresrätt iallafall. Jag betalar mindre än vad min bror betalar för sin bostadsrätt.
Förutom då i längden om lägenheten säljs så är det ju klart att man får tillbaka en del pengar om man har bostadsrätt som man inte får i hyresrätt men och andra sidan så har jag tryggheten i att bara ropa om något blir galet så får jag hjälp direkt utan oförutsedda kostnader.
Tur att inte alla Brf ser ut så dock, jag hade inte stått ut Jag säger ”hej” till mina grannar och inget mer. Huset är nytt och det lilla fastighetsskötsel som behövs köps in, inga gemensamma städdagar eller liknande. Det är just anonymiteten jag uppskattar med att bo i lägenhet!Så är det här också (trots större brf). Alla känner alla, jättebra stämning. Man umgås och gör saker tillsammans osv.