Hus eller lägenhet?

Driftskostnad = hushållsel?

På Hemnet står det så här (förmodligen en standardtext):
"Driftskostnad är de löpande kringkostnader som tillkommer i ett boende utöver hyra och bolåneavgifter. Hit räknas el, värme, vatten, försäkring. För villor ofta även sophämtning, sotning och eventuella samfällighetsavgifter. Observera att driftskostnaden är ett estimat baserat på nuvarande/tidigare ägares levnadsvanor och avtal bakåt i tiden. Kontakta ansvarig mäklare om du har frågor kring driftskostnaden för den här bostaden."

Jag menar bara att dina nerver har absolut inget att göra med bostadsformen hyresrätt. Det finns liksom ingen grund för din rädsla att göra nåt litet märke såvida du inte är extremt oaktsam med din bostad.
Skillnaden är att om jag äger bostaden behöver jag inte ha det bekymret alls. Vilket jag tycker är en lättnad. Saken är ju att man vet aldrig riktigt vad "normalt slitage" är, och hur dyra eventuella reparationer blir, eftersom man inte styr över det.

På samma sätt som andra som föredrar en hyresrätt tycker det är skönt att inte behöva bekymra sig om kostnaden ifall kylen behöver bytas.

Jag skulle säga att det i högsta grad har med boendeformen att göra. Bara för att du inte bekymrar dig om åverkan på lägenheten betyder det inte att ingen annan gör det.

Tur att inte alla Brf ser ut så dock, jag hade inte stått ut ;) Jag säger ”hej” till mina grannar och inget mer. Huset är nytt och det lilla fastighetsskötsel som behövs köps in, inga gemensamma städdagar eller liknande. Det är just anonymiteten jag uppskattar med att bo i lägenhet!:)

Hur menar du att du inte stått ut? Det är naturligtvis inte så att någon tvingas till umgänge. Vill du bara säga hej så är det inte så att du blir avhyst ;)
Vi köper naturligtvis också in allt som har med den löpande fastighetsskötseln att göra. Så städdagar osv förekommer inte. Men ibland piffar vi tex på trapphusbalkongerna, tar ett glas vin och grillar på gården eller gör ngt projekt i hobbyrummet. Vi brukar också köra lite ”halv åtta hos mig” och går över på middagar hos varandra. Vi håller också lite koll på husets äldre osv.
Självklart är inget umgänge påtvingat utan vi trivs väl ihop helt enkelt.

Hur menar du att du inte stått ut? Det är naturligtvis inget så att någon tvingas till umgänge. Vill du bara säga hej så är det inte så att du blir avhyst ;)
Vi köper naturligtvis också in allt som har med den löpande fastighetsskötseln att göra. Så städdagar osv förekommer inte. Men ibland piffar vi tex på trapphusbalkongerna, tar ett glas vin och grillar på gården eller gör ngt projekt i hobbyrummet. Vi brukar också köra lite ”halv åtta hos mig” och går över på middagar hos varandra. Vi håller också lite koll på husets äldre osv.
Städdagar har ju en social funktion också, är väl rätt vanligt att de avslutas med korvgrillning. Och det är ju inte egentligen "dagar", utan man ses klockan 10, jobbar ett par timmar, och grillar korv och pratar en stund. Inalles är det väl sex timmar om året, och är man upptagen den dagen är man inte med, helt enkelt. Jag är rätt osocial, men just höst- och vårstädningarna har jag aldrig uppfattat som särskilt betungande.

Skillnaden är att om jag äger bostaden behöver jag inte ha det bekymret alls. Vilket jag tycker är en lättnad. Saken är ju att man vet aldrig riktigt vad "normalt slitage" är, och hur dyra eventuella reparationer blir, eftersom man inte styr över det.

På samma sätt som andra som föredrar en hyresrätt tycker det är skönt att inte behöva bekymra sig om kostnaden ifall kylen behöver bytas.

Jag skulle säga att det i högsta grad har med boendeformen att göra. Bara för att du inte bekymrar dig om åverkan på lägenheten betyder det inte att ingen annan gör det.

Om oron är obefogad och i ditt fall skulle säga att den är det så har ju inte boendeformen nån betydelse. Om du inte lever ditt liv helt annorlunda än mig och är väldigt slarvig med hur du behandlar ditt hem, vilket jag tvivlar på att du är.

När jag bodde i hyresrätt på 17 kvadrat så räknade jag till 7 olika varianter av vitt på väggarna. Det var inte vackert. Hade det varit min egen hade jag såklart målat om så det blev lite mer enhetligt, men nu var det värden som dikterade kulören, så det fick så ut så. Plus att man hade ständig ångest för att sätta ett märke nånstans som man sen skulle bli ersättningsskyldig för när man flyttade. Jag tycker det är mycket lugnare för nerverna att bo i bostadsrätt, där jag själv kan bestämma vad jag vill laga och hur. Och, jag är så nöjd med att ha en vit kulör istället för sju i rummet. Eller en tapet, om jag vill det. Som jag får bestämma helt själv.
Så ser det inte ut i dom här lägenheten iallafall, det är en väldigt välskött lägenhet i ett välskött område med välskötta hus. Man behöver inte ha ångest för att sätta märken nånstans heller. Är man inte nöjd med tapeterna så får man ju tapetsera om, jag tapetserade om min när jag flyttade hit. Det är ju helt upp till dig om du vill ha alla olika färger på tapeterna eller inte.

Det är helt klart lugnare och tryggare att bo i en bra hyresrätt.

Om oron är obefogad och i ditt fall skulle säga att den är det så har ju inte boendeformen nån betydelse. Om du inte lever ditt liv helt annorlunda än mig och är väldigt slarvig med hur du behandlar ditt hem, vilket jag tvivlar på att du är.
Boendeformen har avgörande betydelse. För i en BR är det ju upp till mig vad jag vill göra åt ytskikten, och till vilken kostnad. Så är det inte i en hyresrätt.

Är det okänt för dig att BR och hyresrätt skiljer sig åt på den punkten?

Hur mycket skada går det att göra liksom, jag gjorde sönder mitt handfat i badrummet genom att tappa en mascara så illa så det blev sprickor i det. Dom kom och bytte ut det till nytt utan kostnad direkt.

Klart om man ställer sig och slår en slägga i väggen så den går sönder så ja..då får man nog betala för det för det är inte normalt slitage.

På Hemnet står det så här (förmodligen en standardtext):
"Driftskostnad är de löpande kringkostnader som tillkommer i ett boende utöver hyra och bolåneavgifter. Hit räknas el, värme, vatten, försäkring. För villor ofta även sophämtning, sotning och eventuella samfällighetsavgifter. Observera att driftskostnaden är ett estimat baserat på nuvarande/tidigare ägares levnadsvanor och avtal bakåt i tiden. Kontakta ansvarig mäklare om du har frågor kring driftskostnaden för den här bostaden."
Precis. Dvs flera av kostnaderna förekommer också i BR. :up:

Hur menar du att du inte stått ut? Det är naturligtvis inte så att någon tvingas till umgänge. Vill du bara säga hej så är det inte så att du blir avhyst ;)
Just det där med att det finns en förväntan på att umgås med sina grannar, gemensamma aktiviter på gården, korvgrillning och städning etc. Jag är säker på att de som gärna umgicks inte såg det som en förväntan utan helt frivilligt, men jag tycker det är jobbigt att bo i sådana föreningar.

Lite samma anledning som jag inte vill bo på landet heller, man har koll på sina grannar, tar en pratstund etc.
Jag vill inte ha den sociala kontakten med mina grannar.

Boendeformen har avgörande betydelse. För i en BR är det ju upp till mig vad jag vill göra åt ytskikten, och till vilken kostnad. Så är det inte i en hyresrätt.

Är det okänt för dig att BR och hyresrätt skiljer sig åt på den punkten?

Nä, men jag tycker att din oro är obefogad. Det krävs i min erfarenhet rätt mycket för att hyresvärden ska kräva en på pengar när man flyttar. Det har aldrig hänt mig (eller min familj under min uppväxt). Jag har bott i totalt sju olika hyresrätter hos tre olika hyresvärdar. Haft både barn, katter och hundar dessutom. Jag har vänner och familj som bott i hyresrätter också och heller aldrig råkat ut för det. Man ska missköta sig rätt rejält för att behöva ersätta nåt. T.ex. så var det en del klösmärken på en tapet i en lägenhet vi flyttade från. Hade tapeten varit ny hade vi behövt ersätta. Men nu var det en gammal tapet som gjort sitt även utan klösmärkena. Det är väl det närmsta jag lyckats med. Många hyresvärdar (iaf seriösa) räknar med att en tapet har en viss livstid och flyttar man efter att den livstiden gått ut och har gjort fula märken på den så behöver man inte betala. Utan katt har jag inte lyckats med nåt som varit ens i närheten av att behöva ersättas av hyresvärd. Har inte varit orolig för det en enda gång faktiskt då jag inte är oaktsam med mitt hem.

Just det där med att det finns en förväntan på att umgås med sina grannar, gemensamma aktiviter på gården, korvgrillning och städning etc. Jag är säker på att de som gärna umgicks inte såg det som en förväntan utan helt frivilligt, men jag tycker det är jobbigt att bo i sådana föreningar.

Det finns ingen förväntan, det har du tolkat in helt själv

Jag har älskat att bo i brf jämfört med hyresrätt. Ekonomiska fördelar som exempelvis gemensamt elavtal och gemensamt bredbandsavtal. Låg månadsavgift, hade aldrig fått samma standard och läge till lika låg månadskostnad (inklusive ränta och amortering) i hyresrätt. Att kunna borra upp vad jag vill, renovera badrummet, välja färger överallt. Men också att avgiften går tillbaka till föreningen och därmed medlemmarnas intresse, och inte till vinster i något hyresbolag. Sedan har jag bott i hyresrätt i perioder i livet när det passat bättre och varit hyfsat nöjd med det, förutom den väldigt dyra hyran då (stor, nyrenoverad hyresrätt).

Jag tror inte att jag skrivit att ALLA umgås?
Möjligen då om man kan känna sig lite utanför, men isf hade man ju velat vara med. Periodvis har en del av våra grannar umgåtts så, med middagar osv, men jag har nog aldrig känt att jag borde vara med. Vi har några grannar som aldrig är med på någonting gemensamt, och det är ju ok, även om det såklart är bra att dra sitt strå till den gemensamma stacken någon gång. Men det kan man ju göra för sig själv, skotta nån dag på vintern t ex. Eller ställa ut en blomma. Eller vad man nu vill.

Jag tror att dom som uppskattar den typen av kontakt med sina grannar faktiskt har lite svårt att förstå att det. Som när alla sitter på gården och grillar korv och man liksom får tassa ut för man inte vill passera mitt i det.
För mig är det sånt som skapar otrivsel med mitt boende.

Och dessutom om de flesta umgås och piffar i och kring huset så uppfattas den som inte är så intresserad av umgänge som otrevlig och som den konstiga. Jag kan förstå pressen att behöva umgås i en social förening.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 434
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama