Hus eller lägenhet?

Hos Göteborgs allmännytta finns internkö, där lägenheterna bara är sökbara för boende inom allmännyttan. Jag är rätt säker på att man kan dela upp sitt konto vid en eventuell separation också.

Ett gäng lägenheter är bara sökbara internt, andra förmedlas via boplats. På det sättet kan man ta en lägenhet man kan få om läget är desperat, och sen byta upp sig när man bott tillräckligt länge för det man egentligen ville ha.

Det har varit likadant när jag bott hos mindre värdar, det har gått att ringa och säga att man är intresserad av ett byte, så kan man få erbjudande om något som passar dyker upp. De fastighetsägare jag känner brukar prioritera skötsamma hyresgäster.
Då förstår jag, Göteborg har ett helt annat system än Stockholm då. Här finns ju knappt hyresrätter i första läget, och de gamla hyresrätter som finns är så sjukt fördelaktiga ekonomiskt pga hyresregleringen att folk håller stenhårt i dem. En bekant till mig är tredje generationen i sin hyresrätt - från början var det hans (barnlösa) gammelfasters, sen lyckades de skriva över den på hans föräldrar, sen såg han till att fortsätta vara skriven där när han flyttade hemifrån, och när föräldrarna sen gick ur tiden så tog han över den. Så den har varit i samma familj sen 40-talet nu.

Det är ju lite det där mecket man slipper med bostadsrätt. All respekt för dem som orkar navigera hyresmarknaden, men för egen del så var det rätt skönt med bostadsrättsmarknaden. Det är bara att sälja och köpa, man behöver inte ha så mycket koll.

Förutsatt att man har råd att köpa det man vill ha... Jag har svårt att se hur en ensamstående med medellön kan ha direkt marginal att köpa en bostad för 4-5 miljoner, som motsvarande min skulle kosta? Det kräver ju att man haft möjlighet att kliva in tidigt på bostadsmarknaden och inte någonstans på vägen hamnar i läget som förra året: vara tvungen att sälja med förlust för att man inte har råd att bo kvar...

Jag menar, om inte köpepengarna hade varit något man behöver ta hänsyn till hade jag definitivt köpt ett radhus en kilometer härifrån. Sist jag kollade var det 11 miljoner för ett sådant.

Förutsatt att man har råd att köpa det man vill ha... Jag har svårt att se hur en ensamstående med medellön kan ha direkt marginal att köpa en bostad för 4-5 miljoner, som motsvarande min skulle kosta? Det kräver ju att man haft möjlighet att kliva in tidigt på bostadsmarknaden och inte någonstans på vägen hamnar i läget som förra året: vara tvungen att sälja med förlust för att man inte har råd att bo kvar...
Nä, boenden för 4-5 miljoner är det nog inte många ensamstående som har. I alla fall inte som förstalägenhet? Men hur många ensamstående får en hyresrätt med ett sånt värde när de är 25 heller? Det är ju liksom få förunnat med ett så fint boende som ensamstående ung vuxen, oavsett hur man bor.

Hamnar man i läget att man var tvungen att sälja förra året, så hade man ju inga marginaler ens för en liten räntehöjning, och bör att veta att det var en risk man tog när man köpte bostaden i första läget.

Man behöver inte kliva in jättetidigt på bostadsmarknaden, men på samma sätt som man kanske inte har råd med en lägenhet för 5 miljoner när man är 25, så får man nog inte heller den där hyresrätten värd de pengarna i den åldern. Utan det är något man kan jobba mot på sikt (gissar att du är äldre än 25 och att det är några års kötid för att få din lägenhet).

Hela hyresmarknaden måtte fungera annorlunda där du bor.

Vart kommer fyran ifrån? Jag känner ingen som fått större lägenhet via värden, utan får man en större lägenhet så är det för att man själv hittat nån att byta med. Visst, ibland finns det någon som har tur som en tokig och fått byta internt, men det är mer på nivån ”jag känner en som känner en som hade sån otrolig tur att de kunde få en större lägenhet via sin hyresvärd”. Ungefär som att höra att nån vunnit högsta vinsten på lotto.

Men fattar jag det rätt att där du bor så ringer man en hyresvärd och säger ”Goddag, jag skulle vilja ha en centralt belägen trerummare med billig hyra, balkong, fiskbensparkett och tre meter i takhöjd, tack” och får svaret ”Självklart, när passar det att flytta in?”.

Fyran blir ledig när den som bor där säger upp den. En del flyttar till mindre bostad när barnen flyttat hemifrån, andra till större för att de fått fler barn, andra har köpt hus/BR, nån flyttar till en annan ort osv.

Där jag bor går man in på allmännyttans (eller andra hyresvärdars) hemsida och kollar under rubriken "Lediga bostäder". Sen kan man filtrera! Antal rum etc. Hittar man nån som ser intressant ut så söker man den. Hos min hyresvärd brukar de 3 som har flest köpoäng kallas för att titta på lägenheten. Den med flest poäng får erbjudande om lägenheten först om hen tackar nej går erbjudandet till nästa. Tredje gången man tackar nej till erbjudande på lägenhet man sökt nollas ens köpoäng.

Byte inom allmännyttan sker men förmodligen rätt sällan. Men mellan allmännyttan och annan hyresvärd är nog inte tillåtet ens. Allmännyttan har ju ett köpoängsystem de håller sig till.

Fyran blir ledig när den som bor där säger upp den. En del flyttar till mindre bostad när barnen flyttat hemifrån, andra till större för att de fått fler barn, andra har köpt hus/BR, nån flyttar till en annan ort osv.

Där jag bor går man in på allmännyttans (eller andra hyresvärdars) hemsida och kollar under rubriken "Lediga bostäder". Sen kan man filtrera! Antal rum etc. Hittar man nån som ser intressant ut så söker man den. Hos min hyresvärd brukar de 3 som har flest köpoäng kallas för att titta på lägenheten. Den med flest poäng får erbjudande om lägenheten först om hen tackar nej går erbjudandet till nästa. Tredje gången man tackar nej till erbjudande på lägenhet man sökt nollas ens köpoäng.

Byte inom allmännyttan sker men förmodligen rätt sällan. Men mellan allmännyttan och annan hyresvärd är nog inte tillåtet ens. Allmännyttan har ju ett köpoängsystem de håller sig till.
Men är det bostadsbrist i första läget då, eller står det lägenheter tomma som man kan anmäla sig till?

För om det bara är att anmäla sig till en bostad, och sen fritt byta till t ex en stor, billig sekelskifteslägenhet i toppskick med centralt läge och balkong, där värden målar om och tapetserar efter önskemål, efter nåt års väntan, så förstår jag att hyresrätt framstår som paradiset, och det bästa sättet att bo.

Men är det bostadsbrist i första läget då, eller står det lägenheter tomma som man kan anmäla sig till?

För om det bara är att anmäla sig till en bostad, och sen fritt byta till t ex en stor, billig sekelskifteslägenhet i toppskick med centralt läge och balkong, där värden målar om och tapetserar efter önskemål, efter nåt års väntan, så förstår jag att hyresrätt framstår som paradiset, och det bästa sättet att bo.
Större delen av sverige har ju en helt annan typ av bostadsmarknad än stockholm. Det är väl snarare stockholm som sticker ut just kring att det är typ omöjligt att få tag på hyreslägenhet.

Större delen av sverige har ju en helt annan typ av bostadsmarknad än stockholm. Det är väl snarare stockholm som sticker ut just kring att det är typ omöjligt att få tag på hyreslägenhet.
Jo, fast hur vanligt är det med stora billiga sekelskifteslägenheter i toppskick med centralt läge som de typer slänger efter en? På många orter tycker jag hyresrätterna ofta verkar vara av det enklare slaget, och om det finns ovanstående typ av lägenhet så kräver de många års köande. Och, eftersom hyrorna är reglerade, så förefaller hyrorna vara relativt sätt betydligt högre för äldre lägenheter ute i landet.

Om jag tar mitt tidigare exempel från en helt annan del av landet, så är hyrorna kanske hälften av vad de kostar i Stockholm, men huspriserna en tionde- eller tjugondedel. Bostadsrätter finns knappt. Så relativt sett är hyreslägenheterna dyrare där.

Det är ju för att gamla hyresrätter är så sjukt billiga (relativt sett) som de är så attraktiva och svåra att få tag på i Stockholm.

Varför drar du upp stor billig sekelskifteslägenhet i toppskick? Man kan bo i andra typer av hus. Här är det mycket som byggdes 60-80-tal i allmännyttans bestånd.

Men nä, det finns inte alltid en lägenhet som man är intresserad av. Det beror ju på hur kräsen man är gällande område och storlek. Balkong eller liten trädgård. Osv. Man får hålla koll och söka när det dyker upp nåt. Precis som man håller koll på bostadsmarknaden när man vill köpa. Det finns ju inte alltid nåt av intresse i rätt område, markplan eller högre upp, med rätt prislapp, en planlösning man gillar, rätt storlek osv. Men det finns alltid lediga lägenheter. Men de mer attraktiva kommer ju ut mer sällan och kräver mer köpoäng för att få.

Jo, fast hur vanligt är det med stora billiga sekelskifteslägenheter i toppskick med centralt läge som de typer slänger efter en? På många orter tycker jag hyresrätterna ofta verkar vara av det enklare slaget, och om det finns ovanstående typ av lägenhet så kräver de många års köande. Och, eftersom hyrorna är reglerade, så förefaller hyrorna vara relativt sätt betydligt högre för äldre lägenheter ute i landet.

Om jag tar mitt tidigare exempel från en helt annan del av landet, så är hyrorna kanske hälften av vad de kostar i Stockholm, men huspriserna en tionde- eller tjugondedel. Bostadsrätter finns knappt. Så relativt sett är hyreslägenheterna dyrare där.

Det är ju för att gamla hyresrätter är så sjukt billiga (relativt sett) som de är så attraktiva och svåra att få tag på i Stockholm.
Här finns det massor av bra skötta hus från runt 30-50 talet, landshövdingshus mestadels. Dom är billigare i bra centralt läge i Göteborg. Och ja, det är det bästa sättet att bo på, tycker jag.

Det är nog sthlm som sticker ut när det gäller svårigheter att hitta bra hyresrätter isåfall.

I Malmö är det inte så svårt att få såna lägenheter. Jag känner några som fick en fyra vid Davidshall för fem år sedan genom att ringa runt.

Davidshall är alltså ett av Malmös mest eftertraktade områden.

Edit: vet inte om den var i toppskick, så noga frågade jag inte.

Fast lätt är det inte att få dem 🙄
Nja, det finns några sätt. Tex Poseidon som har dom flesta av väldigt mycket fina hyresrätter i fina områden här, att komma in i deras system är inte svårt. Känner folk som har skaffat lägenheter hos dom i områden som inte är kanske något att drömma om alltid men när man väl är inne så kan man lätt byta upp sig. Det är bara att haffa en tom lägenhet tillräckligt snabbt, man får ju dock titta varje dag ofta för att se om någon ledig kommit ut.

Att få rätt lägenhet direkt är tyvärr svårt, då får man köa länge.

Vet inte om dom har det fortfarande här men förut när jag skaffade min lägenhet så hade barnen till föräldrar som bott länge inom Poseidon förtur till lediga lägenheter. Så jag hade ändå ganska så tur.

Varför drar du upp stor billig sekelskifteslägenhet i toppskick? Man kan bo i andra typer av hus. Här är det mycket som byggdes 60-80-tal i allmännyttans bestånd.

Men nä, det finns inte alltid en lägenhet som man är intresserad av. Det beror ju på hur kräsen man är gällande område och storlek. Balkong eller liten trädgård. Osv. Man får hålla koll och söka när det dyker upp nåt. Precis som man håller koll på bostadsmarknaden när man vill köpa. Det finns ju inte alltid nåt av intresse i rätt område, markplan eller högre upp, med rätt prislapp, en planlösning man gillar, rätt storlek osv. Men det finns alltid lediga lägenheter. Men de mer attraktiva kommer ju ut mer sällan och kräver mer köpoäng för att få.
Det var ju du som hade den där stora billiga lägenheten i centralt läge med nyslipad fiskbensparkett, balkong och tre meters takhöjd etc som exempel på hur det är att bo i hyresrätt i Sverige?

Det är ju lite det där mecket man slipper med bostadsrätt. All respekt för dem som orkar navigera hyresmarknaden, men för egen del så var det rätt skönt med bostadsrättsmarknaden. Det är bara att sälja och köpa, man behöver inte ha så mycket koll.
Om man har pengarna, och då är okej med att binda sådana belopp i sin bostad. Och man blir ju utlämnad till räntornas nycker. Fruktansvärt otryggt, om du frågar mig.

Behöver man en bostad NU, för att man är bostadslös i princip, och saknar kapital - ja, då blir det väl ingen superattraktiv bostad av vare sig det ena eller andra slaget.

Men om man bor okej, tex i HR, så finns det ju inget som hindrar att man står i bostadsköer under tiden. Jag står i ett par stycken, sedan jättemånga år. Om jag skulle behöva flytta, skulle det lösa sig tack vare det.

Nu bor jag så förmånligt, att det inte blir nämnvärt billigare om jag byter ner mig. Men saker kan ju hända, familjesituationen kan ändras etc.

Ett hederligt reglerat byte av HR, känns oändligt mycket lugnare än att köpa, oroa sig för budgivning och räntor.

Inflationen på bostadsmarknaden är ju komplett galen.

Den dagen när/om jag lämnar huset/gården kommer det bli en BR för mig. Köpa en 2-3a kontant o med riktigt låg hyra. Visst låser man pengarna, men i en HR skulle jag behöva ha en mkt mindre lägenhet för att inte få en hög hyra och använda mina pengar till löpande hyror.

Man har enligt lag rätt att byta sin lägenhet.
Så det är inte möjligt att förbjuda.

Nja, det finns några sätt. Tex Poseidon som har dom flesta av väldigt mycket fina hyresrätter i fina områden här, att komma in i deras system är inte svårt. Känner folk som har skaffat lägenheter hos dom i områden som inte är kanske något att drömma om alltid men när man väl är inne så kan man lätt byta upp sig. Det är bara att haffa en tom lägenhet tillräckligt snabbt, man får ju dock titta varje dag ofta för att se om någon ledig kommit ut.

Att få rätt lägenhet direkt är tyvärr svårt, då får man köa länge.

Vet inte om dom har det fortfarande här men förut när jag skaffade min lägenhet så hade barnen till föräldrar som bott länge inom Poseidon förtur till lediga lägenheter. Så jag hade ändå ganska så tur.
Jag kollar ofta vad jag kan få för mina poäng (stått i kö sen 2016), och det är inte många lägenheter centralt. Via tex home q är det lättare men då blir det väldigt dyrt. En kompis med många års längre kötid fick iofs en 2:a i Majorna när hon separerade, men i rätt sunkigt skick och en 3:a som hon egentligen ville ha var ”omöjligt”, nu var hon ganska låst geografiskt pga barn men valde till slut efter 3 år att köpa igen med sin nya sambo som också stått i kö länge eftersom det inte gick att få den där 3:an med lika rinlig månadskostnad i ett område som funkade för alla (flera bytesförsök som föll på olika saker)
Hade gärna bott i hyresrätt och har trivts när jag gjort det (trots trevlig men glömsk och lite för gammal hyresvärd) men ser inte hur jag just nu skulle kunna bo lika bra utan att äga en br.

Man har enligt lag rätt att byta sin lägenhet.
Så det är inte möjligt att förbjuda.

Men hyresvärden har ju samtidigt rätt att välja vem som ska få lägenheten. Här i allmännyttan får t.ex. Inte hyran överstiga en tredjedel av inkomsten. Man får inte bo för många i förhållande till lägenhetens storlek m.m. Man får inte ha betalningsanmärkningar hos allmännyttan.

Men hyresvärden har ju samtidigt rätt att välja vem som ska få lägenheten. Här i allmännyttan får t.ex. Inte hyran överstiga en tredjedel av inkomsten. Man får inte bo för många i förhållande till lägenhetens storlek m.m. Man får inte ha betalningsanmärkningar hos allmännyttan.
Ja så är det ju.
Hyresvärden kan ställa samma krav som för alla andra nya hyresgäster.
Det som händer är att man kommer först i kön.
Rätten till byte av lägenhet går däremot inte att avtala bort.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 434
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama