Hus eller lägenhet?

Ja så är det ju.
Hyresvärden kan ställa samma krav som för alla andra nya hyresgäster.
Det som händer är att man kommer först i kön.
Rätten till byte av lägenhet går däremot inte att avtala bort.

Från sidan: https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...stad-och-lokal/byta-och-overlata/byta-bostad/

"För att få byta bostad måste både du och den du ska byta med ha tillstånd av era hyresvärdar. Får ni inte det måste var och en söka och få tillstånd av hyresnämnden."

Jag tycker personligen att det är fel att någon ska kunna gå före i kön. Känns som ytterligare ett system där den som redan har får lättare att få mer medan den som inte har får svårare att få nåt överhuvudtaget.

För att få byta bostad måste både du och den du ska byta med ha tillstånd av era hyresvärdar. Får ni inte det måste var och en söka och få tillstånd av hyresnämnden."
Ja och där bestämmer Hyresnämnden vilka rättigheter hyresgästerna har enligt lagen.

Och det är definitivt ett system som gagnar dem som redan har en attraktiv hyresrätt.
Hyresvärdar ser det dessutom ofta som en inskränkning i äganderätten.
Där ägandet av hyresrätten delvis övergår till hyresgästen.

Ja och där bestämmer Hyresnämnden vilka rättigheter hyresgästerna har enligt lagen.

Och det är definitivt ett system som gagnar dem som redan har en attraktiv hyresrätt.
Hyresvärdar ser det dessutom ofta som en inskränkning i äganderätten.
Där ägandet av hyresrätten delvis övergår till hyresgästen.
De enda hyresvärdar jag har hört klaga på det, är små och helt oprofessionella sådana. Jag har lyckats undvika att hyra av sådana hittills, mycket avsiktligt. Hyresvärden ska ju helst vara ett välskött, välfungerande företag med gedigen kunskap om sitt eget verksamhetsområde.

De enda hyresvärdar jag har hört klaga på det, är små och helt oprofessionella sådana. Jag har lyckats undvika att hyra av sådana hittills, mycket avsiktligt. Hyresvärden ska ju helst vara ett välskött, välfungerande företag med gedigen kunskap om sitt eget verksamhetsområde.
Så du tycker inte att privatpersoner skall kunna äga små hyresfastigheter och själv få bestämma vem som skall få hyra bostäderna?

Att använda en hyresrätt som valuta är ju att på något sätt ta över en del av rådigheten gällande andras egendom.

På 1960-talet så var det vanligt med små hyreshus med ägarlägenhet där ägaren bodde och så mellan 4-7 uthyrda lägenheter.
Det sågs som en fördel att ägaren bodde i sitt eget hus.

Hur är en hyresvärd när den är oprofessionell?

Jag tycker personligen att det är fel att någon ska kunna gå före i kön. Känns som ytterligare ett system där den som redan har får lättare att få mer medan den som inte har får svårare att få nåt överhuvudtaget.
Jag tänker att det är som med mycket annat egentligen, att dom trogna hyresgästerna får fördelar vilket jag inte tycker är helt fel. Det är ju ett sätt att behålla sina hyresgäster också. Och vill man, här iallafall, ta sig in i systemet så kanske man bara får bo i ett mindre trevligt område tills lägenheter blir lediga i områden där man vill bo.

Jag tänker att det är som med mycket annat egentligen, att dom trogna hyresgästerna får fördelar vilket jag inte tycker är helt fel. Det är ju ett sätt att behålla sina hyresgäster också. Och vill man, här iallafall, ta sig in i systemet så kanske man bara får bo i ett mindre trevligt område tills lägenheter blir lediga i områden där man vill bo.

Ja, alltså inom hyresvärdens bestånd känns ändå mer ok. Men inte utifrån så att säga.

Rent krasst kan ju detta utnyttjas: Person A har en sunkig HR hos en mindre bra hyresvärd i ett sunkigt område men vill ha en lägenhet som person B bor i nu. Person B's lägenhet är större, fint skött och hos en bra hyresvärd i ett trevligt område. Person B råkar vara A's förälder och är på väg att köpa sig ett eget hus. Person A har inte köpoäng nog att få en så fin lägenhet i det bestånd B's lägenhet ligger i. Men de kan ju då fuska och byta lägenhet med varandra. Kort tid efter bytet så flyttar B till sitt nyinköpta hus och A har gått förbi många personer som stått i kö länge för att få chansen att få just en sån lägenhet.

Ja, alltså inom hyresvärdens bestånd känns ändå mer ok. Men inte utifrån så att säga.

Rent krasst kan ju detta utnyttjas: Person A har en sunkig HR hos en mindre bra hyresvärd i ett sunkigt område men vill ha en lägenhet som person B bor i nu. Person B's lägenhet är större, fint skött och hos en bra hyresvärd i ett trevligt område. Person B råkar vara A's förälder och är på väg att köpa sig ett eget hus. Person A har inte köpoäng nog att få en så fin lägenhet i det bestånd B's lägenhet ligger i. Men de kan ju då fuska och byta lägenhet med varandra. Kort tid efter bytet så flyttar B till sitt nyinköpta hus och A har gått förbi många personer som stått i kö länge för att få chansen att få just en sån lägenhet.
Här är det så att man måste bott hos poseidon i minst ett år i samma lägenhet innan man kan göra ett direktbyte. Plus att man måste ha en anledning till bytet som ändrade familjeförhållanden eller arbete osv, så det är inte bara att byta hur som helst utan anledning.

Men klart om man planerar för en längre tid framöver så går det ju att "fuska" sig upp genom kontakter förutsatt att man har rätt anledning till bytet.

Jo, fast hur vanligt är det med stora billiga sekelskifteslägenheter i toppskick med centralt läge som de typer slänger efter en? På många orter tycker jag hyresrätterna ofta verkar vara av det enklare slaget, och om det finns ovanstående typ av lägenhet så kräver de många års köande. Och, eftersom hyrorna är reglerade, så förefaller hyrorna vara relativt sätt betydligt högre för äldre lägenheter ute i landet.

Om jag tar mitt tidigare exempel från en helt annan del av landet, så är hyrorna kanske hälften av vad de kostar i Stockholm, men huspriserna en tionde- eller tjugondedel. Bostadsrätter finns knappt. Så relativt sett är hyreslägenheterna dyrare där.

Det är ju för att gamla hyresrätter är så sjukt billiga (relativt sett) som de är så attraktiva och svåra att få tag på i Stockholm.
Nu hänger jag nog inte med. Jag kanske missat något när jag skummat igenom diskussionen. Att det är betydligt enklare att hitta hyreslägenhet i andra delar av sverige än stockholm är ju fakta. Sedan varierar nog både hyresnivå, skick på lägenhet och hur enkla eller lyxiga de är.
Jag tycker bara det blir jättekonstigt att diskutera detta om någon håller ett så ensidigt stockholmsfokus, det är liksom inte relevant i andra delar av landet.

Jag tror tex att det är relativt ovanligt att folk byter lägenhet med varandra där jag bor. Jag tror inte jag känner någon som gjort det. Det vanliga är att man samlar köpoäng i det kommunala bolaget och/eller håller koll på de olika privata alternativen.

Jag tycker inte det är att fuska utan att följa de regler som finns. Varför skulle de inte byta med varandra när det är tillåtet?

Jag tycker inte det är att fuska utan att följa de regler som finns. Varför skulle de inte byta med varandra när det är tillåtet?

För att de gör det på någon annans bekostnad. För att det ytterligare ökar klyftorna i samhället mellan de som har och de som inte har.

Det är inte på någon annans bekostnad, det blir en lägenhet ledig oavsett.

Jag tycker helt enkelt inte att man ska få gå före i kön om en hyresvärd har ett kösystem. Om ingen av hyresvärdarna har ett kösystem så tycker jag att det är fritt fram. Men finns det ett kösystem så ska det hållas.

Jag tycker helt enkelt inte att man ska få gå före i kön om en hyresvärd har ett kösystem. Om ingen av hyresvärdarna har ett kösystem så tycker jag att det är fritt fram. Men finns det ett kösystem så ska det hållas.
Och jag tycker att om det är tillåtet att byta lägenhet ska det vara tillåtet när värdarna godkänner det, det blir en lägenhet tillgänglig oavsett och hur ska man annars kunna byta boende någon gång när livet ändras? Ska man stå i alla bostadsköer som finns runt om i landet bara utifall att man nån gång i livet ska flytta?

"Nej, du får fortsätta bo i din etta. Vi kan inte ta hänsyn till att du numera har fem barn och en partner och fått jobb 30 mil härifrån, det skulle du tänkt på innan."

Det är exakt så det går till.. För att man kan... Inget konstigt i Stockholm, där är såna här byten inte det minsta ovanliga.
Inte mer eller mindre fusk än de som skriver sej på "släkts" adresser för att kunna ta över när "släkten" inte kan ha lägenheten längre (ålderdomshem eller dött).
Det är liksom bara så.

Det är exakt så det går till.. För att man kan... Inget konstigt i Stockholm, där är såna här byten inte det minsta ovanliga.
Inte mer eller mindre fusk än de som skriver sej på "släkts" adresser för att kunna ta över när "släkten" inte kan ha lägenheten längre (ålderdomshem eller dött).
Det är liksom bara så.
Bara lite ”lätt” egoistiskt. Sådär som är giltigt numer i det nya Sverige. Tränga sig före.

Bostadsrättsradhus. Perfekt, tycker jag! Mycket mindre egna åtaganden än med ett friköpt radhus, betalar bara hushållsel etc.

Ja det är mycket vanligt att man gör just så.

Och jag håller med om att det inte är riktigt bra.

Och jag tycker att om det är tillåtet att byta lägenhet ska det vara tillåtet när värdarna godkänner det, det blir en lägenhet tillgänglig oavsett och hur ska man annars kunna byta boende någon gång när livet ändras? Ska man stå i alla bostadsköer som finns runt om i landet bara utifall att man nån gång i livet ska flytta?
Vi är nog ett antal som tycker att det inte borde vara tillåtet. I alla fall inte på ett tvingande sätt.
Jag t.ex.

Att hyresvärdarna tillåter lägenhetsbyten är ju en sak, det är fritt att besluta om det som man vill.
Men att Hyresnämnden skall kunna tvinga fram ett byte mot en Hyresvärds vilja är litet magstarkt.

På 80-talet så fick även hyreslägenheter bytas mot bostadsrätter och villor.
De fick därmed ett monetärt värde och bostadsmarknaden blev skev.
Med det i minnet så är jag ganska så avog mot tvingande lägenhetsbyten.

Vi är nog ett antal som tycker att det inte borde vara tillåtet. I alla fall inte på ett tvingande sätt.
Jag t.ex.

Att hyresvärdarna tillåter lägenhetsbyten är ju en sak, det är fritt att besluta om det som man vill.
Men att Hyresnämnden skall kunna tvinga fram ett byte mot en Hyresvärds vilja är litet magstarkt.

På 80-talet så fick även hyreslägenheter bytas mot bostadsrätter och villor.
De fick därmed ett monetärt värde och bostadsmarknaden blev skev.
Med det i minnet så är jag ganska så avog mot tvingande lägenhetsbyten.
Om du läser igen så står det "när värdarna tillåter det". Jag har ingenstans skrivit om några tvång utan självklart ska det tex vara möjligt att byta lägenheter när man byter bostadsort eller om man vill byta till något större/mindre eller om man behöver byta vid en separation.

Det blir sjuka bostadsköer och administration om man ska stå i alla köer i Sverige för att man nån gång i framtiden behöver flytta till ett annat boende, ska man tälta med familjen medan man väntar?

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 434
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama