Hus eller lägenhet?

Ett av problemen var att man just inte fick bestämma själv, plötsligt bestämdes det att alla badrum skulle renoveras på exakt samma sätt oavsett status (och hade då själv ett nyligen renoverat) och avgiften upp rejält, trots att det tidigare år varit otänkbart och inte på kartan. Man sitter liksom i knät på ett kollektiv, och om det kollektivet inte är alignat med de egna önskemålen blir det lätt skit.

(Men jag har förståelse för att det också kan fungera bra och att olika typer av boenden passar olika människor och livsperioder.)
För mig är det absolut den bästa boendeformen. Förutom en kort sejour i hyresrätt som ung, så har jag bott hela livet i bostadsrätt, och kommer fortsätta med det livet ut. Eller ja, det kanske blir ett äldreboende på slutet. Men så länge jag kan bo själv.

För mig är det absolut den bästa boendeformen. Förutom en kort sejour i hyresrätt som ung, så har jag bott hela livet i bostadsrätt, och kommer fortsätta med det livet ut. Eller ja, det kanske blir ett äldreboende på slutet. Men så länge jag kan bo själv.

Ett alternativ skulle kunna vara att sälja bostadsrätten, bo i HR och leva på kapitalet som pensionsförsäkring

Men det gör man ju i hus också? Utvändigt underhåll är inte gratis på ett hus heller. I
Nej men man har den totala beslutanderätten.
Vilket ger en fullständig möjlighet till att planera åtgärder efter egen lust och plånbok.

Man slipper se huset förfalla för att andra vägrar högre kostnader och man slipper onödiga "reparationer" bara för att andra tycker att något är fult.

Jag bor i en centralt belägen hyresrätt. Välskött lägenhet, och om min två år gamla diskmaskin eller min ett år gamla kyl skulle strula ikväll har jag fastighetsskötaren här imorgon bitti för att fixa det.

Vi har park runt huset (som övergår i naturområde som övergår i naturreservat på andra sidan vägen dvs en knapp km bort) odlingsförening där man kan ha egna pallkragar, tillgång till cykelverkstad, 3 minuter till hållplatser (dvs inget behov av bil om man jobbar inom kollektivtrafikområde), 5 min till litet torg med mataffär, apotek, bibliotek (som man kan låsa upp själv fram till kl 21 på kvällarna). Gångavstånd till sjukhus om det skulle vara relevant... Bor man i bostadsrättsföreningen på andra sidan gatan har man även växthus, eget gym både ute och inne, kontorsplatser man kan sitta och jobba på om man inte vill sitta hemma, stor festlokal att hyra, osv.

Tiden och pengarna jag sparar på att bo såhär kan jag lägga på att rida och på att ha egna djur.

Om jag kunde komplettera detta med en bra kolonilott eller en sommarstuga på lagom avstånd hade mitt boende varit helt perfekt!

(Det finns planer, men häromkring går de bra kolonilotterna i arv och kommer definitivt inte ut på marknaden till ett pris jag kan betala. Om några år kommer jag eventuellt kunna slå mig ihop med ett par vänner som också vi ha något litet med möjlighet att gå off-grid. Då startar vi skogsträdgård. Utan att behöva ha en timme pendling till jobbet under vinterhalvåret.)

Jag har en något romantiserad bild av att jag skulle bo i ett litet torp med vedspis ute i ingenstans tillsammans med mina typ 14 katter. Dricka vin, elda och klappa katter dagarna i ända. Sen åker jag till landet och inser att JAG SJÄLV måste hämta in veden och att ingen kör ut färdig mat till mig. Samt att ingen av mina vänner skulle orka besöka mig. Då ångrar jag mig :cautious:

Jag har en något romantiserad bild av att jag skulle bo i ett litet torp med vedspis ute i ingenstans tillsammans med mina typ 14 katter. Dricka vin, elda och klappa katter dagarna i ända. Sen åker jag till landet och inser att JAG SJÄLV måste hämta in veden osv. Då ångrar jag mig :cautious:
Min dröm! Har inget emot att släpa in ved osv. dock. :laugh: (Och byt katterna till 14 Border Collies, jag vill bli avgudad, jag vill inte avguda.)

Jag har en något romantiserad bild av att jag skulle bo i ett litet torp med vedspis ute i ingenstans tillsammans med mina typ 14 katter. Dricka vin, elda och klappa katter dagarna i ända. Sen åker jag till landet och inser att JAG SJÄLV måste hämta in veden osv. Då ångrar jag mig :cautious:

Och du måste se till att det är plogat för att din leverans av löjrom ska kunna komma fram. :angel:

Fast det säger inte emot min poäng. Man betalar dyra pengar i insats plus har en ofta rätt hög månadsavgift (häromkring nästan lika hög som vår hyra för motsvarande bostad) för rätten att själv betala för invändig renovering och vitvaror. Man betalar alltså dyrt för rätten att betala själv. Vilket är helt ok att trivas med! Jag förstår det bara inte.

Nya vitvaror och renovering betalar man ju för även om man bor i hyresrätt. Det hamnar på hyran.

Jag bor mycket hellre i BR än i HR. Att bo i BR har varit en mycket god ekonomisk affär för mig.

Om man bor nånstans där det går att få tag på billiga hyresrätter, visst. Och gillar att bo i hyresrätt.

Är det verkligen så mycket billigare att bo i BR då? Jag betalar strax över 8500:- för en nyrenoverad trea på 72 kvm, i lugnt naturnära läge inom centrala Gbg.
BR i samma storlek i närheten startar på 3,9 miljoner med 5000:- i månadsavgift. Och då bygger det dessutom på att man från början har en hel del kapital att putta in.

Bor just nu i hus med familj och hästarna "i trädgårn". Det finns alltid en massa måsten, och alltför lite tid. Tycker det är tungt vintertid med mörker, och is. Snön tinar, för att frysa och blir till tjocka islager framför alla dörrar man ska in till.
Sommarhalvåret är fantastisk, älskar att ha öppen dörr och vi alla knatar ut och in utan att krångla med extra kläder.
Men även där alldeles för många måsten och för lite tid, för på den korta tiden måste allt lagas eller uppdateras.

Undrar om jag inte var mer utomhus när jag bodde själv i min lilla pyttelägenhet på 28 kvm.
För antingen jobbade jag, var hos hästarna eller sov. Inga bestyr alls med boendet förutom ytrenovering eller liknande och det var riktigt skönt!

Det finns onekligen fördelar med alla boenden.

Nya vitvaror och renovering betalar man ju för även om man bor i hyresrätt. Det hamnar på hyran.

Jag bor mycket hellre i BR än i HR. Att bo i BR har varit en mycket god ekonomisk affär för mig.

Jag tycker att iaf häromkring är månadsavgifterna för höga för att det ska kännas som en ekonomiskt bra affär. Lägg till lånet iaf jag hade behövt ta för att ha råd och min bostadskostnad skulle dubbleras jämfört med HR jag bor i nu. Plus att jag i en BR skulle behöva köpa egna vitvaror och lägga pengar på invändig renovering som t.ex. badrum och kök som är dyrt att bygga nytt.

Är det verkligen så mycket billigare att bo i BR då? Jag betalar strax över 8500:- för en nyrenoverad trea på 72 kvm, i lugnt naturnära läge inom centrala Gbg.
BR i samma storlek i närheten startar på 3,9 miljoner med 5000:- i månadsavgift. Och då bygger det dessutom på att man från början har en hel del kapital att putta in.

Problemet här är väl att det är typ 25 års kötid som krävs för en central lght med lägre hyra. Så många har inte riktigt valet.
Sen har många inte heller valet att köpa då de dels inte har kontantinsatsen samt kanske ej får lån. Dessa får slå sig fram på andrahandsmarknaden. En etta/mindre tvåa med centralt läge kan idag utan problem gå på 15-20 000 sek i månaden att hyra i andra hand.

Jag tycker att iaf häromkring är månadsavgifterna för höga för att det ska kännas som en ekonomiskt bra affär. Lägg till lånet iaf jag hade behövt ta för att ha råd och min bostadskostnad skulle dubbleras jämfört med HR jag bor i nu. Plus att jag i en BR skulle behöva köpa egna vitvaror och lägga pengar på invändig renovering som t.ex. badrum och kök som är dyrt att bygga nytt.

Jag förstår hur du menar angående månadsavgifter och lån, det beror kanske på bostadsort och personlig ekonomi från början. I mitt fall har jag dock tjänat in månadsavgifterna många gånger om.

Men angående renoveringar, hur ofta måste man egentligen renovera köket? Badrummet brukar man väl säga 20-30 år. För mig känns det inte som anledningar att välja bort BR. Och vitvaror håller väl ett antal år.

Det gör det verkligen inte. Helt gratis med nya vitvaror om dom gamla behöver bytas. Allting är gratis i hyreslägenhet om det behöver bytas. Jag fick nyss nytt golv och ny kyl och frys och nya luckor i köket gratis. Badrummet fick ett nytt handfat nyss då det gått sönder.

Däremot så får jag betala om jag vill byta ut kaklet i köket då det inte behöver bytas.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17