Jag bor i en centralt belägen hyresrätt. Välskött lägenhet, och om min två år gamla diskmaskin eller min ett år gamla kyl skulle strula ikväll har jag fastighetsskötaren här imorgon bitti för att fixa det.
Vi har park runt huset (som övergår i naturområde som övergår i naturreservat på andra sidan vägen dvs en knapp km bort) odlingsförening där man kan ha egna pallkragar, tillgång till cykelverkstad, 3 minuter till hållplatser (dvs inget behov av bil om man jobbar inom kollektivtrafikområde), 5 min till litet torg med mataffär, apotek, bibliotek (som man kan låsa upp själv fram till kl 21 på kvällarna). Gångavstånd till sjukhus om det skulle vara relevant... Bor man i bostadsrättsföreningen på andra sidan gatan har man även växthus, eget gym både ute och inne, kontorsplatser man kan sitta och jobba på om man inte vill sitta hemma, stor festlokal att hyra, osv.
Tiden och pengarna jag sparar på att bo såhär kan jag lägga på att rida och på att ha egna djur.
Om jag kunde komplettera detta med en bra kolonilott eller en sommarstuga på lagom avstånd hade mitt boende varit helt perfekt!
(Det finns planer, men häromkring går de bra kolonilotterna i arv och kommer definitivt inte ut på marknaden till ett pris jag kan betala. Om några år kommer jag eventuellt kunna slå mig ihop med ett par vänner som också vi ha något litet med möjlighet att gå off-grid. Då startar vi skogsträdgård. Utan att behöva ha en timme pendling till jobbet under vinterhalvåret.)