Hus eller lägenhet?

och @Sel Jag känner inte så många som bor på landet men de jag känner menar att det är viktigt att ha ett nätverk, och det får man genom att vara kontaktsökande antar jag. T ex en person har ett dieselverk (?) i garaget som kan komma till pass (inte ihåg exakt hur eller ens vad man har det till :D ) man kan hjälpa sjuka grannar att handla, nån har en traktor och skottar ens uppfart, om nån vattenledning går sönder ringer man nån som kan VA osv.
Visst är det så, och jag har lärt mig att jag tycker det är asjobbigt. De ska väl skita i om jag ligger och dör! :D När jag flyttade hem till min födelseby och bodde på landet påmindes jag mest om varför jag tyckte det var skönt med anonymiteten i stan. Resten av min familj frodas i samma miljö.
Å andra sidan vill jag Bo på landet men känna mig ensam som i stan. En vacker dag kanske det dyker upp en plats med balans.

Kul för dig. Här är det för kallt och blött och för mycket snö för att jag ska kunna snickra, rensa ogräs eller så något på friland. Har dock grävt ner lite sådder under snön.

Jag delar inte din upplevelse. Och har aldrig gjort oavsett var jag bott och jag har bott i rätt många hus vid det här laget.

Du sa att man gör samma sak i en lägenhet som när man bor i hus. Och det enda jag gör är just att hantera snö och ved så jag drog då slutsatsen att folk i lägenhet också gör det. Ja, jag vet att det inte stämmer men du sa ju att de gör samma sak som jag. Inomhus gör jag inget. Jag sitter mest och väntar på att det ska bli vår så man kan gå ut igen. Så vad andra gör inomhus begriper jag inte.
Fast det är ju ganska lätt att ta reda på vad andra gör inomhus. Googla lite eller fråga. Att du inte gillar samma saker är inte samma sak som att du inte begriper att det finns inomhusaktiviteter som andra gillar.

Kul för dig. Här är det för kallt och blött och för mycket snö för att jag ska kunna snickra, rensa ogräs eller så något på friland. Har dock grävt ner lite sådder under snön.

Jag delar inte din upplevelse. Och har aldrig gjort oavsett var jag bott och jag har bott i rätt många hus vid det här laget.

Du sa att man gör samma sak i en lägenhet som när man bor i hus. Och det enda jag gör är just att hantera snö och ved så jag drog då slutsatsen att folk i lägenhet också gör det. Ja, jag vet att det inte stämmer men du sa ju att de gör samma sak som jag. Inomhus gör jag inget. Jag sitter mest och väntar på att det ska bli vår så man kan gå ut igen. Så vad andra gör inomhus begriper jag inte.

Typ hämtar ved, skottar snö och eldar?

Vintrarna är tråkiga även i hus. Är det bara tillräckligt varmt så är jag ute och gör saker. Men i lägenhet måste man ju vara inne jämt.
1 Bara för att du inte har så mycket intressen så innebär det inte att andra inte heller har det. Folk tar hand om akvarier, pysslar/syr, spelar/skapar datorspel, bygger tekniklego, brygger öl, syrar grönsaker, målar tavlor, renoverar möbler, släktforskar, lägger pussel eller lär sig nya språk bara för att nämna ett par av de saker jag har vänner som gör och som bor i lägenhet.

2. Nej man behöver inte vara inne jämt i en lägenhet. Jag känner folk som knappt ens sover där eftersom de tex är ute och tränar hund flera timmar varje dag. Eller har andra uteintressen.

Ikväll lagar jag mat, leker med katten, läser en bra bok hänger här och ska sen se ett tvprogram om vrak. Jag tycker om att lära mig mer om vrak, speciellt sådana med en intressant historia. Jag är ju utomhus och besöker vrak också. Men det går ju inte att göra hela tiden av praktiska och ekonomiska skäl. Det jag BORDE göra är att uppdatera en databas i en föreningen jag är engagerad i, där vrak har en väsentlig roll.

Alltså det här med grannar - jag har aldrig varit med om folk som är så nyfikna, haft så mycket åsikter och lagt sig så mycket i varandras liv som när jag bott på landet. :p
Sedan vill jag hemskt gärna ha ett litet lanthus med lagom mycket mark i slutänden, men annars är det faktiskt just privatlivet jag tycker är guld med lägenhet. Alla är främlingar och det är jätteskönt!
Min upplevelse av landet är att folk var väldigt gränslösa och verkade tro att allt var fritt. Låta hunden springa ute i trädgården och skälla alla möjliga tider, köra motorsåg, gräsklippare, fyrhjuling när som helst och hur som helst. Sen alla som inte bodde ”på landet” men ville ut på landet med lösa hundar som dök upp på tomten osv.
Jag fann det inte ett dugg avkopplande.

Dvs. ingenting? För jag gör ingenting inomhus. För jag veeet inte VAD man gör inomhus.
Själv pysslar jag med växterna (ett 80-tal som jag planterar om, omorganiserar, säljer, köper), städar och plockar, pysslar, läser, spelar spel, tittar på datorn, skriver, broderar, pysslar med DIY, pluggar lite, bakar, renoverar eller vad jag känner för för dagen.

Bara för att du inte kan komma på något att göra inte betyder det inte att man i lägenhet inte gör något. Inomhus som inomhus.

Själv bor jag i lägenhet fast på landet. Bor i en flygel på en Herrgård. Låter lyxigare än vad det är. Men jag älskar det! Har en liten uteplats för jag odlar, läser, pysslar och fixar. Är omgiven av skog, sjö och åkermark. Plus tre minuter åt varsitt håll till närmsta samhälle, trettio till staden. Har tre grannar, märker inte av någon om vi inte springer på varandra på gårdsplan.
Boende kommer i alla former.

Perfekt då ges alla möjlighet att fritt välja sitt. Ingen tvingas leva efter någon annans åsikter.

Jag bor sedan 2012 i min lägenhet. Trivs bra med att det är enkelt att leva här. Det jag skulle önska om jag fick välja till saker är lite mer yta (större kök och badrum) och balkong.
När jag var barn 3-16 år bodde vi i radhus i utkanten av tätort. Det var perfekt då. Vid skogskanten, några hundra meter till busshållplats, en till tre kilometer till affärer, skolor och simhall.
Sedan flyttade vi till hus på landsbygd, där föräldrarna fortfarande bor, och jag har bott där i perioder även som vuxen, och bor där fortfarande de flesta helger. Jag gillar att vara där, men vill inte ta över huset.

Visst är det så, och jag har lärt mig att jag tycker det är asjobbigt. De ska väl skita i om jag ligger och dör! :D När jag flyttade hem till min födelseby och bodde på landet påmindes jag mest om varför jag tyckte det var skönt med anonymiteten i stan. Resten av min familj frodas i samma miljö.
Å andra sidan vill jag Bo på landet men känna mig ensam som i stan. En vacker dag kanske det dyker upp en plats med balans.
Haha!

Jag tror att jag skulle tycka att den biten var ganska nice. Om det inte gick överstyr.

Alltså det här med grannar - jag har aldrig varit med om folk som är så nyfikna, haft så mycket åsikter och lagt sig så mycket i varandras liv som när jag bott på landet. :p
Sedan vill jag hemskt gärna ha ett litet lanthus med lagom mycket mark i slutänden, men annars är det faktiskt just privatlivet jag tycker är guld med lägenhet. Alla är främlingar och det är jätteskönt!

Just det där med nyfikenheten har jag faktiskt aldrig upplevt? Många talar om det, men är det verkligen så vanligt?

Däremot omtanken uppskattar jag. Som när jag kom hem till en främmande traktor på infarten. En i grannbyn hade sett mig kämpa med snön så när han ändå for förbi så körde han undan snön med traktorskopan. Ber jag om hjälpså får jag det.

Men jag är lämnad ifred. Och lämnar ifred. Inga oväntade besök eller okända som tränger sig på och är frågvisa.

Det låter väldigt deppigt.
Tur att jag då inte bor i lägenhet och skulle bli tvingad till detta året runt.

1 Bara för att du inte har så mycket intressen så innebär det inte att andra inte heller har det. Folk tar hand om akvarier, pysslar/syr, spelar/skapar datorspel, bygger tekniklego, brygger öl, syrar grönsaker, målar tavlor, renoverar möbler, släktforskar, lägger pussel eller lär sig nya språk bara för att nämna ett par av de saker jag har vänner som gör och som bor i lägenhet.

2. Nej man behöver inte vara inne jämt i en lägenhet. Jag känner folk som knappt ens sover där eftersom de tex är ute och tränar hund flera timmar varje dag. Eller har andra uteintressen.
Jag har också rätt många intressen, en del av dem sysslar jag inte ens med men är ändå intresserad. Några av dessa är fotografering, sova ute, smide, snickeri, svetsning, miniatyrer, vandra ute, renovera, biodling, skogsträdgård, odling generellt, broderi. Jag har också pysslat en del med en massa olika hantverk men tappat intresset.

Jag broderar nu under vintern för att slå ihjäl tid. Det blir fina tavlor men i övrigt är det rätt meningslöst.

Jag skriver också på min hemsida.

Jag skulle gärna vilja renovera några av de möbler jag har, men jag har inte plats för det.

Haha!

Jag tror att jag skulle tycka att den biten var ganska nice. Om det inte gick överstyr.
Det är det ju många som gör. Min pappa älskar till exempel att vara den som ser till att allas infarter är skottade, mor och far håller tillsammans koll på om det kör främmande bilar in bland sommarstugorna (deras är vinterbonad och de spenderar mycket tid där även på vintern), brorsan lämnar nyckeln ute ifall någon vill låna något och alla hjälps liksom åt.
Jag tycker det är asjobbigt att alla vet vad jag heter i förnamn, då får jag hellre fel post ibland. :D Man är ju väldigt olika.

Ja, jag tyckte det var en av det riktigt jobbiga sakerna med att bo på landet. Min dåvarande excentriska svärfar i samma by insåg att han aldrig skulle bli accepterad, och när det gått sådär 25 år och han tyckte rykterna om honom hade blivit lite för tama så roande han sig med att sprida ett eget rykte om sig själv bara för att se vad som hända med det i slutänden!

Kanske är din attityd som gör dig uttråkad? Klart inget blir roligt om man inte försöker vara lite positiv till att tänka i nya banor🙂
Jag har massor av intressen, men få man kan göra inomhus. En del har jag inte ens hunnit med att prova än, men skulle vilja göra.

Tur att jag då inte bor i lägenhet och skulle bli tvingad till detta året runt.
Skulle faktiskt vilja påstå att det absolut enda som blir svårt att få till i lägenhet är att skaffa en skogsträdgård. Allt annat du har nämnt kan du göra även om du bor i lägenhet. Kanske inte i lägenheten då men oftast så finns det ställen att hålla på med svetsning och snickeri osv om man vill syssla med det.

Mammas man tex höll på med snickeri och trädgård och bin osv när dom bodde i hus och allt det fortsatte han med när dom flyttade in till stan i lägenhet. Bara man flyttar då såklart till områden där sådant finns tillgängligt.

Det är det ju många som gör. Min pappa älskar till exempel att vara den som ser till att allas infarter är skottade, mor och far håller tillsammans koll på om det kör främmande bilar in bland sommarstugorna (deras är vinterbonad och de spenderar mycket tid där även på vintern), brorsan lämnar nyckeln ute ifall någon vill låna något och alla hjälps liksom åt.
Jag tycker det är asjobbigt att alla vet vad jag heter i förnamn, då får jag hellre fel post ibland. :D Man är ju väldigt olika.
Hm. På ett sätt tycker jag nog också om att vara anonym. Simmar rätt mycket och tycker t ex det är jobbigt när badvakterna börjar heja. Men jag tycker också om gemenskap, att stanna och snacka lite med grannen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 436
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama