C

Charlie-Boy

Hur länge ska hera hästar gå ute på sommar bete?
Hela somamren? eller bara ett tag?

/ C-B:bump:
 
Sv: Hur...?

Charlie-Boy skrev:
Hur länge ska hera hästar gå ute på sommar bete?
Hela somamren? eller bara ett tag?

/ C-B:bump:

så länge det finns bete och vädret tillåter det! men jag skulle tro att det bli ungefär fram tills oktober kanske.....

har era hästar börjat gå ute än?
 
Sv: Hur...?

Min häst kommer också att gå ute så länge gräset räcker. Brukar vara juni, juli, augusti och ev en bit in i september. Min häst motioneras hela sommaren, så betet påverkar inte ridningen.
 
Sv: Hur...?

Mina ska gå 1 juni-1 sep.
Förhoppningsvis ska stoet gå ute ända till 1 okt om hon får sällskap.
 
Sv: Hur...?

1 maj till siste oktober ungefär. Då rids de i princip hela tiden.
 
Sv: Hur...?

Min häst brukar gå juni,juli,augusti,och en bit in i september beroende på väder och hur det är med gräs. Brukar ju börja ge hösilage i hagen några veckor innan han ska hem...
 
Sv: Hur...?

Mina jobbar vanligtvis fullt på sommaren och är på bete och får extra kraftfoder;)...ute dygnet runt till åtminstone oktober och blir det som planerat finns det vindskydd i vinterhagen till i vinter och då får dom vara ute dygnet runt då med:D
 
Sv: Hur...?

Min går ute dygnet runt från ca midsommar, juli och augusti. Hela september,ofta in i oktober går han ute från 7.00-19.00, dvs står inne natten. Han rids och tränas normalt under betes perioden, förutom ca 3 veckor i juli då han kommer få semester i år.

Jag vill att vädret stabiliserat sig lite innan det blir ute dygnet runt. Juni är ofta mycket regnigt och svalt här, och det kan ta lite hårt på dem innan de fått mera fett i pälsen genom att gått ute ett tag dygnet runt. Han är fullblod och därför åker han in på nätterna vid september början, för att betet då inte räcker till honom utan han behöver natten att stå på hö.
 
Sv: Hur...?

Släpper väl ut henne i Juni och sen går hon tills jag börjar skolan. Då går hon ute dygnet runt, utom om det är tävlingar eller liknande då får hon komma in. Rider gör jag som vanligt utom just kanske nån vecka då hon bara får vara häst. Aldrig att jag skulle ta ut hästen nu, ingen näring i gräset har ju knappt kommit något. :crazy: Och i år kommer det knappt vara någon näring i gräset överhuvudtaget.
 
Sv: Hur...?

så länge gräset räcker, jag rider hela sommaren så hon får kraftfoder upptill, men hon går ju ute dygnet runt så länge som möjligt.
 
Sv: Hur...?

Min förra häst brukade stå ute från maj till oktober eller tills det blev för kallt.
Den jag har nu har jag uppstallad så han får stå ute från 1juni till 1 september om inte nån annan vill ha sin ute längre förståss vilket jag hoppas för min hästs skull.
 
Sv: Hur...?

Det beror på gräset. Jag försöker ha dem ute så länge som möjligt, men jag får stödfodra i slutet för näringen i gräset sjunker då.
 
Sv: Hur...?

Cilla skrev:
så länge det finns bete och vädret tillåter det! men jag skulle tro att det bli ungefär fram tills oktober kanske.....

har era hästar börjat gå ute än?

Nej det blir nog i slutet av maj så då får han stå 3 första veckorna på mitt sommarlov å sen rider jag han för att jag ska på ridläger i augusti :rofl: ...
Okej ;)
 
Sv: Hur...?

Rider ni era hästar hela sommaren då också? eller får dom stå nästan hela? lite nyfiken:rofl: hehe :)

/ C-B:bump:
 
Sv: Hur...?

Min häst får både vila och semester förra sommaren stod han hela sommaren men nu ska jag börja träna dressyr så han får vila till vintern länge i stället och kort nu i sommar.
 
Sv: Hur...?

Min häst (2 år) ska ut på bete med sina kompisar i stallet nu om någon vecka förhoppningsvis. De håller på att betesträna för fullt i mindre hage.:banana:

Sedan får de gå så länge väder och grästillväxt tillåter, kan bli framemot oktober.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
797
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp