Sv: Hur...?

Hon sak står hela sommaren men jag ska ju rida henne, så hon får nog vila två veckor tror jag.
 
Sv: Hur...?

De går i gräs/skogshage hela sommaren, men stödfodras med hö, äter kraftf, samt rids hela sommaren.

Nirak
 
Sv: Hur...?

Vet inte hur det blir i år, han är skadad så vi får se hur lång tid det tar innan han blir bra. Men förra året gick han ute 5 veckor, vilade helt.
 
Sv: Hur...?

De har vart ute över en vecka och om vädret håller i sig får de gärna gå september ut, men minst augusti ut i alla fall, dock rider jag under hela sommaren.
 
Sv: Hur...?

Våra går ute och äter gräs (två hästar på 3 ha) på dagarna (06-22), men på nätterna står de i sina uteboxar och vilar från ätandet.:D

Immer
 
Sv: Hur...?

Året om går mina hästar ute.

När jag vet att hästen är ett flyktdjur och ett stäppdjur och trivs bäst på lösdrift kan jag inte längre spärra in dem. Alla resonerar vi olika men jag kan mindre än att sätta en hund i en liten bur sätta en häst i en liten box varje natt.

Faktum är att hästar inte sover en hel natt, och i en box blir de rastlösa hungriga ,stressade och mår psykiskt dåligt.
Om man nu ska ställa in dem ska man åtminstånde ge dem fri tillgång på grovfoder så att de kan sysselsätta sig med något under nattens gång.

Som en vis man sa, om du är så säker på att dina hästar vill vara inne, lämna boxdörren öppen och ut till en hage och se om de står kvar morgonen efter :love:

Detta är MIN åsikt som jag inte tvingar på någon.
Men faktum kvarstår att både etologer och Veterinärer idag skriver om hur mycket sämre hästar på box och för lite grovfoder faktiskt mår.
Men det är upp till var och ens samvete över hur mycket man anser att hästen bör anpassa sig till oss istället för tvärtom.

Jag anser att det är mitt ansvar när jag bestämmt mig för att hålla häst av själviska motiv och mitt eget nöje att hålla den bäst efter dennes naturliga förutsättningar och göra dess liv så drägligt som möjligt.

Hur kan man ex ta en krubbitande häst och sätta på en rem och tro att problemet är löst? Blundar man och håller för öronen och lever i självförnekelse?
Man botar symtomet för en beteendestörning :confused: Om remmen botar symtomet betyder det att hästen mår bättre eller bara inte kan uttrycka det :crazy:

Mumin
 
Sv: Hur...?

Känner att jag måste försvara mej lite här...:o

Jag tar in våra hästar därför att de annars äter så att de kommer att spricka. De måste helt enkelt komma in och vila sig från ätandet. Fångspöket lurar runt knuten, och jag är helt enkelt rädd om dem nu när betet är så kraftigt.
Senare i sommar kommer knotten, och då kommer hästarna att tas in nattetid av den anledningen.

När de kommer in på kvällen får de ca 3 kg hösilage/häst, rent slöseri eftersom det ligger kvar orört på morgonen (eller i sämsta fall har bäddats in i torv/spånbädden).

Immer
 
Sv: Hur...?

Vi släppte våra 9 maj och förhoppningsvis kan de vara ute oktober ut kanske en bit in i november med om vädret är ok.

Vi har 2 jättestora hagar som vi växlar emellan. Den som de inte går i klipps för att få bort rator och sedan får den växa till igen.

På slutet ska de upp i en skogshage på närmare 4 hektar precis brevid stallet. Där får de stödfodring upptill.
 
Sv: Hur...?

Min häst ska gå på bete fram till augusti/september...beror på eftersom det är 4 hästar detta år, förra året var det bara 3 hästar
 
Sv: Hur...?

Okej jag vet inte riktigt hur jag ska göra än och jag tycker att det är dax för hästarna att gå ut nu men men det enågra i stallet som tycker att det är för tidigt bara för att det regnar åså men hästar är inte riktigt gjorda för att stå inne hela tiden hästar ska ju kunna stå ute året om.. Någon som håller med mig???

/ C-B:bump:
 
Sv: Hur...?

Har gått ute sen 30 april och kommer gå ute så länge som möjligt beroende på väder och tränings/tävlingsupplägg. Betet räcker och blir över, och de har vindskydd i hagen (som de bara använder vid stark sol och många mygg:smirk: ) Målet är att stallet ska vara färdigrenoverat, vilket det förhoppningsvis är i september...
 
Sv: Hur...?

ska låta min häst gå ute från o med imorrn..sen får han gå ute så länge vädret tillåter..
jag rider han som vanligt..fast har tänkt att han ska få vila cirka två-tre veckor..
 
Sv: Hur...?

Min går på gräs från att det börjar växa upp till att det inte finns något kvar. Ute hela dygnet är hon bara då hon inte arbetar, dvs 5-6 v. När tävlingarna sen sätter igång igen står hon inne på nätterna. Är ung än så länge så blir ganska lång betessäsong i år.

Håller helt med Mumin om att hästar är gjorda för att gå ute och att de lätt blir rastlösa och kan lägga till med "ovanor" så som krubbitning mm om de står inne för mkt. Dock ser den moderna sporthästen inte ut som de vilda hästar de stammar från. Vi använder inte heller hästen på det sätt som den är skapt för. Hästar i vilt tillsånd rör ju på sig hela tiden och äter hela tiden. Vi vill ha hästar som presterar maximalt under 1-2 timmar om dagen och sedan "vilar".

Det svåra blir att hitta en balans i detta. Har man en tävlingshäst som man vill ska prestera tycker inte jag det är juste mot den att låta den gå ute och bli mätt och trött. Mina hästar brukar i alla fall bli väldigt slöa på sommaren. De måste äta mer gräs för att få i sig samma mängd energi som hö kompletterat med kraftfoder ger, de blir trötta av att värja sig mot insekter och de sover oftare men i kortare perioder då de går på bete.
Det funkar kanske om man har unghäst eller om man bara jobbar hästarna lätt att ha dem ute hela tiden, men det är ganska jobbigt att hoppa höga hinder eller gå passage med gräsmage..

Som sagt, balansen är svår, men jag tycker ändå att man får anpassa betet efter hur man tänker använda hästen för att den ska må så bra som möjligt. Mår den inte bra så kan den ju inte heller prestera. Jag vet ingen tävlingshäst på lite högre nivå som går ute men tycker ändå de flesta verkar välmående och glada..

Hmm, blev lite rörigt inlägg, men hoppas ni får ut ngt av det..
 
Sv: Hur...?

Du behöver inte försvara dig, som jag säger så är detta det jag har valt och jag tycker om att berätta mina åsikter i hopp om att fler ska bli frälsta som jag :love: *hihi*

Kan du inte ha dem i lösdrift vinter/hösttid
Jag har mitt grovfoder i speciella behållare som de måste jobba lite för att få ut maten= de äter längre tider och äter fastän fri tillgång inte överdrivet mycket.
Finns att se på krulliga hästens hemsida(bara söka på eniro)

Jag släpper ut mina på bete tidig vår. Då har de att äta men det är inte supermycket näring (tillskottsfodrar med spårämnen vitaminer/mineraler)
och då blir de naturligt av med lite vikt utan att för den skulle ha dragit ned på något foder.

Hästar kan få i sig tillräcklig näring på extremt lite gräs/ gräs med liten energiinnehåll. De är byggda för att tillgodose näringen ur gräs. Ta mustangerna för ett ex. De överlever och är sunda oavsett årstid. De förljer kroppens naturliga balans genom att äta sig till överhull innan vintern och hålla värmen genom att ta in mer mat- slimmar ned sig naturligt över vintern hösten för att sedan öka igen till sommaren.
Jag har istället fri tillgång på vintern= håller värmen och eftersom så mycket enrgi går åt för att hålla värmen blir de inte så kraftiga- våren avvänjning succesivt av hö mot gräs- de rör sig mer- extra tillskott- slimmar ned- resultat att de går genom hela sommaren utan att öka så fruktansvärt.

Mina hästar är vana att gå på fri tillgång. Jag tror att feta hästar får man när man håller dem på foderstat fröst och sedan släpper ut dem i paradiset= överätning = övervikt.
Men jag förstår att de är rasbundet också- men jag måste tillägga att jag har en övervuxen ponnyras själv som är lättfödd.

Mumin
 
Sv: Hur...?

Det var inget försvar, bara en lite annan syn. Det ulitmata hade ju varit att ha det så som du har det! Jobbade på ett stuteri (ponny) med liknande rutiner för unghästar och avelsston. Det funkade jättebra och hästarna var väldigt välmående och mådde ofta bra upp i åldrarna också eftersom de hade fått denna sunda start i livet och fått vara bara hästar! Dock stod tävlingshästarna på stall för att foder mm skulle kunna regleras och för att de skulle få vila från insekter och dyl.
Så, som sagt, jag håller med dej om att detta är ett supersätt att ha hästar men jag tror ändå inte att det skulle funka om de ska prestera ultimat. Sen kan man ju disskutera hur "naturligt" det är.. Hmm..
Tycker att dina hästar verkar ha det jättebra!
 
Sv: Hur...?

Mumin_79 skrev:
Året om går mina hästar ute.

När jag vet att hästen är ett flyktdjur och ett stäppdjur och trivs bäst på lösdrift kan jag inte längre spärra in dem. Alla resonerar vi olika men jag kan mindre än att sätta en hund i en liten bur sätta en häst i en liten box varje natt.

Faktum är att hästar inte sover en hel natt, och i en box blir de rastlösa hungriga ,stressade och mår psykiskt dåligt.
Om man nu ska ställa in dem ska man åtminstånde ge dem fri tillgång på grovfoder så att de kan sysselsätta sig med något under nattens gång.

Som en vis man sa, om du är så säker på att dina hästar vill vara inne, lämna boxdörren öppen och ut till en hage och se om de står kvar morgonen efter :love:

Detta är MIN åsikt som jag inte tvingar på någon.
Men faktum kvarstår att både etologer och Veterinärer idag skriver om hur mycket sämre hästar på box och för lite grovfoder faktiskt mår.
Men det är upp till var och ens samvete över hur mycket man anser att hästen bör anpassa sig till oss istället för tvärtom.

Jag anser att det är mitt ansvar när jag bestämmt mig för att hålla häst av själviska motiv och mitt eget nöje att hålla den bäst efter dennes naturliga förutsättningar och göra dess liv så drägligt som möjligt.

Hur kan man ex ta en krubbitande häst och sätta på en rem och tro att problemet är löst? Blundar man och håller för öronen och lever i självförnekelse?
Man botar symtomet för en beteendestörning :confused: Om remmen botar symtomet betyder det att hästen mår bättre eller bara inte kan uttrycka det :crazy:

Mumin


Du jag håller faktist med dig jag har sagt till dom i mitt stall att jag tycker att hästar är inte gjorda för att gå inne dom e juh faktist vildhästar egentligen...Men jag tycker att våra kan gå ut nu men det tycker nästan bara jag :mad: Jag fattar inte varför hästarna inte kan gå ut nu suck...
/C-B
:bump:
 
Sv: Hur...?

förra året vet jag att unghästarna i stallet (som inte rids) gick ute från mitten på maj till oktober nån gång...:)
 
Sv: Hur...?

Okej nu har vi bestämt oss för att hästarna ska gå ut på lördag... :) Men jag undrar en grejj det e la ganska viktigt att vänja dom vid gräs väll innan man släpper ut dom? Det säger ialla fall dom i mitt stall ???
 
Sv: Hur...?

Tills vädret blir för dåligt. Är det fint väder långt in på hösten så får dom gå ute men får extra foder då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp