B
Bellina
Sv: Hur...?
Hon sak står hela sommaren men jag ska ju rida henne, så hon får nog vila två veckor tror jag.
Hon sak står hela sommaren men jag ska ju rida henne, så hon får nog vila två veckor tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mumin_79 skrev:Året om går mina hästar ute.
När jag vet att hästen är ett flyktdjur och ett stäppdjur och trivs bäst på lösdrift kan jag inte längre spärra in dem. Alla resonerar vi olika men jag kan mindre än att sätta en hund i en liten bur sätta en häst i en liten box varje natt.
Faktum är att hästar inte sover en hel natt, och i en box blir de rastlösa hungriga ,stressade och mår psykiskt dåligt.
Om man nu ska ställa in dem ska man åtminstånde ge dem fri tillgång på grovfoder så att de kan sysselsätta sig med något under nattens gång.
Som en vis man sa, om du är så säker på att dina hästar vill vara inne, lämna boxdörren öppen och ut till en hage och se om de står kvar morgonen efter
Detta är MIN åsikt som jag inte tvingar på någon.
Men faktum kvarstår att både etologer och Veterinärer idag skriver om hur mycket sämre hästar på box och för lite grovfoder faktiskt mår.
Men det är upp till var och ens samvete över hur mycket man anser att hästen bör anpassa sig till oss istället för tvärtom.
Jag anser att det är mitt ansvar när jag bestämmt mig för att hålla häst av själviska motiv och mitt eget nöje att hålla den bäst efter dennes naturliga förutsättningar och göra dess liv så drägligt som möjligt.
Hur kan man ex ta en krubbitande häst och sätta på en rem och tro att problemet är löst? Blundar man och håller för öronen och lever i självförnekelse?
Man botar symtomet för en beteendestörning Om remmen botar symtomet betyder det att hästen mår bättre eller bara inte kan uttrycka det
Mumin