Sv: Hur...?

Charlie-Boy skrev:
Okej nu har vi bestämt oss för att hästarna ska gå ut på lördag... :) Men jag undrar en grejj det e la ganska viktigt att vänja dom vid gräs väll innan man släpper ut dom? Det säger ialla fall dom i mitt stall ???


självklart måste du vänja in dom vid gräs om dom inte haft ngt innan i vinterhagarna, och nu ska ut dygnet runt! annars går det illa!
Långsam invänjning på minst en vecka, med några timmars betning per dag, som sen ökas på inpå andra veckan brukar vara en vettig måttstock som minimum.....
 
Sv: Hur...?

Gud vad glad jag blir när jag läser era inlägg! Själv kämpar jag för att få med mig ägaren till min hästs kompis så vi kan släppa dom så fort som möjligt. Verkar som om det går hyfsat. Annars så går de andra hästarna som står i samma stall I BÄSTA FALL ute juli. Förra sommaren gick min häst ute dygnet runt 1 juni-1september och hon var igång hela tiden utom lite i början då hon var konvalescent. I sommar ska hon också vara igång, bättre o ställa av på vintern tycker jag om man ska det. Vi kanske tar några veckors "ridbaneledigt i juli".

Många av hästägarna här tycker att deras hästar måste ju få gå in och "vila sig" eftersom dom rids. Konstig åsikt tycker jag men man är ju olika. Jag har ju i och för sig en väldigt tålig engelsk ras...fullblod nämligen.;)

SaraXX
 
Sv: Hur...?

*kl*

Släppte min häst på betet i tisdax, och nu går hon tillfälligt, i en vecka, med en valack.
Det kommer göra så ont i mig när han flyttar på lördag för dom blev störtkära i varann på direkten!! När dom släpptes ihop var det som om dom alltid hade gått tillsammans! :love: :cry:
 
Sv: Hur...?

Tack så jätte mycket för era inlägg. Jag tycker att hästarna kunde gått ut i maj även om det inte va så bra väder men men alla tjatar ju emot å jag vet inte vad jag ska göra... Men tack för alla råd och tip som jag fått..:p


/C-B:bump:
 
Sv: Hur...?

Min pålle har gått ute sedan 26 april (då jag hämtade honom) och innan det gick han på lösdrift.
Dock har jag stödfodrat honom med hö, men slutade med det för några dagar sedan och idag är det det officiella betesläppet på stallet :banana:

Sedan kommer han väl in i oktober någon gång skulle jag tro ;)
 
Sv: Hur...?

Okej ;) Hur mycket ska era hästar få stå under sommaren då? inget alls eller nästan hela sommaren ?:crazy: :) :)

/ C-B:banana:
 
Sv: Hur...?

Okej min häst ska få st 2 veckor å det e andra å tredje veckan på sommarlovet :p

/C-B:banana:
 
Sv: Hur...?

Mina pållar går ute så länge som möjligt, dvs så länge vädret tillåter..I höstas var ju vädret fint in i november månad nästan. Ett par minusgrader på nätterna skadar inte hästarna.....
 
Sv: Hur...?

ja hästar tål juh sånt om dom va ute innan (asså alla vildhästar) så klarar dom la ett par minus grader ... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp