Hur visualiserar du ditt år?

Jag har en hyfsat tydlig känsla för var olika månader ligger, men jag har svårt att beskriva eller rita det. Tror att närmaste beskrivningen är en båge, som en tillplattad regnbåge, och jag står i mitten och har bågen runt mig. Året börjar dock inte om så förra januari är tydligt ute till vänster men nästa januari ligger framåt till höger nånstans.

Mitt årshjul är som en bakvänd klocka med nyår kl 6, sen januari, februari och mars från 6 till ca 3.30. April är lite flytande runt kl 3, maj kl 2, juni, juli och augusti ligger ganska jämnt mellan kl 1 och 11 men augusti smyger ned mot ca 10.30. Sen blir det ett litet hopp ned till ca 9.30 där september börjar och pågår till strax innan 9. Oktober ligger mellan 9 och 8. November ligger mellan 8 och 7 och december går mellan 7 och 6.

Året är nog som en cirkel, med många mindre cirklar i. De små cirklarna är veckor och dygn. Jag är lite osäker på om månaderna är cirklar eller inte, men terminerna har cirklar, samt julperioden och sommaren.

Jag förstår inte hur man kan visualisera året som en cirkel. Januari är ju inte samma januari varje år. Efter december kommer ju nästan års Januari inte detta årets.
Klockan är en cirkel trots att klockan ett idag inte är samma som klockan ett imorgon? (Och definitivt inte som klockan ett på natten. Det här sistnämnda har jag lite lättare att tänka på som ett designfel - att varje dygn är två varv istället för ett.)

Mitt årshjul är en oval, som en travbana typ. Vår och höst ligger på kortsidorna och sommar och vinter är långsidorna. Jag räknar medsols.

Mitt årshjul är som en bakvänd klocka med nyår kl 6, sen januari, februari och mars från 6 till ca 3.30. April är lite flytande runt kl 3, maj kl 2, juni, juli och augusti ligger ganska jämnt mellan kl 1 och 11 men augusti smyger ned mot ca 10.30. Sen blir det ett litet hopp ned till ca 9.30 där september börjar och pågår till strax innan 9. Oktober ligger mellan 9 och 8. November ligger mellan 8 och 7 och december går mellan 7 och 6.
Som jag ungefär :)

Kan du se bilder i ditt huvud? Om du tänker på äpple, ser du ett äpple i din fantasi då?

Alla har inte den förmågan, tror det kallas aphantasia när man inte kan visualisera. Men det är också en förmåga man kan träna, iaf om man kan lite.
Jag har afantasi, åtminstone till viss grad.
Jag vet hur ett äpple ser ut och jag kan beskriva det, men jag ser det inte framför mig i tanken.
Intressant nog kan jag se ett tyg och föreställa mig vilket plagg det ska bli. Det är inte alltid det blir rätt, men ofta. Det har jag tränat upp antar jag.

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?
Studier, mer studier och ännu mer studier :laugh:

Vilken kul och intressant fundering!

Jag har funderat på det här ett tag, och jag tror att jag eventuellt vet hur mitt år ser ut nu :D
Det är en som en motsols klocka, fast inte helt rund, utan lite kvadratisk i formen. Jag vill nästan rita för att kunna illustrera på ett vettigt sätt.
Januari börjar strax vänster om "klockan 12" (men inte så långt bort som klockan 11). Juni börjar ungefär mitt emellan 7 och 6, och slutar "två minuter i 6" ungefär.

Samtidigt som det är en cirkel, så är det en kvadrat. December kommer upp i övre högra hörnet, och sträcker sig en bit in. Januari och februari ligger också "uppåt". Mars börjar precis i övre vänstra hörnet, och rör sig i huvudsak nedåt. April likaså, men skarpare nedåt än mars, och maj börjar närma sig (kanske smyger in i) det rundade nedre vänstra hörnet. Juni, juli, augusti ligger alla i "botten" av min kvadrat. September börjar där, sträcker sig genom ett rundat hörn, och en liten bit upp på högra sidan. Oktober, november, och början av december fortsätter uppåt längs den högra sidan, mer skarpt uppåt desto senare på året vi hamnar.

Och så är det färger! Jag har lite svårt att beskriva dem, eftersom de är i flera lager på något sätt. Årets högtider är markerade på mitt år med små "ikoner" som ser ut som ett ljus, tror jag. Tillsammans med färgen (midsommar är t. ex. mörkgrönt, jul rött, lucia vitt etc.) "ser" jag snabbt var på året vi befinner oss.

Året börjar inte om vid nyår, utan ett till lager läggs på. De tidigare åren finns där under, har i stort sett samma layout, men högtidsljusen ligger lite olika, hur "brant" året svänger varierar från år till år, och på vissa ställen är det helt tomt i delar av tidigare år. Där ser jag ett intressant och tydligt samband - när jag varit totalt "på botten" är den delen av året helt transparent, likaså när jag befunnit mig i någon form av kris. I vissa fall är det ett tjockt svart streck som sätter stopp, och i andra fall blir färgerna och månaderna svagare för att sedan helt "försvinna" en tid.

Jag förstår inte hur man kan visualisera året som en cirkel. Januari är ju inte samma januari varje år. Efter december kommer ju nästan års Januari inte detta årets.
Mina år är cirklar som förflyttar sig framåt på en linje. Oklart om den linjen är rak eller en jättecirkel. Så det här året ligger framför det förra osv.

Men nu när jag tänker på veckorna så är de nog mer av en kurva.

Och månaderna är lite olika stora, inte alls i förhållande till hur långa de är. Februari och April tar mycket plats i min kalender, och mars knappt ngn plats alls. Så Q1 är mindre än Q2… eller så är det nog så att Januari är högst upp, och börjar lite innan ”tolvslaget” och det är därför det känns som om April har klämt mars…

Jag har tänkt ganska mycket på det här, och brukar ibland fråga folk om det, som ett exempel på att vi är olika och tänker olika. Det är skönt att kunna exemplifiera det med något som inte går att värdera som rätt eller fel.
Jag fick höra att det var väldigt fel, då vi i skolan skulle teckna en sådan där årsring och teckna blommor och jultomtar och grejer vid varje månad. Jag gjorde givetvis min så som jag såg den, motsols. Jag hade aldrig tänkt på att folk kunde se det olika, och fick skäll av läraren för att ha gjort fel :(

Jag fick höra att det var väldigt fel, då vi i skolan skulle teckna en sådan där årsring och teckna blommor och jultomtar och grejer vid varje månad. Jag gjorde givetvis min så som jag såg den, motsols. Jag hade aldrig tänkt på att folk kunde se det olika, och fick skäll av läraren för att ha gjort fel :(
Vad otroligt opedagogiskt. Jag minns det som att vi pratade om det i nian när vi hade typ livskunskap och det sattes i jämförelse till homosexualitet och heterosexualitet. Inget var fel. Jag var den enda i klassen som tänkte mitt år motsols, och har fram till idag nog inte hört om ngn annan som gjort det. Så att vi är så många här som gör det, gör mig väldigt glad.

Kan du se bilder i ditt huvud? Om du tänker på äpple, ser du ett äpple i din fantasi då?

Alla har inte den förmågan, tror det kallas aphantasia när man inte kan visualisera. Men det är också en förmåga man kan träna, iaf om man kan lite.

Men att koppla ihop ett abstrakt koncept som tid med bilder är en synestesi. Skandinavier verkar ha tränat det en del med årshjulen, eftersom många förskolor och skolor använder visuella material med hjul för att lära in det.
Ja jag kan se ett äpple, mina hästar, huset osv. Men tid… Nää…

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 887
Senast: Palermo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama