Vilken kul och intressant fundering!
Jag har funderat på det här ett tag, och jag tror att jag eventuellt vet hur mitt år ser ut nu
Det är en som en motsols klocka, fast inte helt rund, utan lite kvadratisk i formen. Jag vill nästan rita för att kunna illustrera på ett vettigt sätt.
Januari börjar strax vänster om "klockan 12" (men inte så långt bort som klockan 11). Juni börjar ungefär mitt emellan 7 och 6, och slutar "två minuter i 6" ungefär.
Samtidigt som det är en cirkel, så är det en kvadrat. December kommer upp i övre högra hörnet, och sträcker sig en bit in. Januari och februari ligger också "uppåt". Mars börjar precis i övre vänstra hörnet, och rör sig i huvudsak nedåt. April likaså, men skarpare nedåt än mars, och maj börjar närma sig (kanske smyger in i) det rundade nedre vänstra hörnet. Juni, juli, augusti ligger alla i "botten" av min kvadrat. September börjar där, sträcker sig genom ett rundat hörn, och en liten bit upp på högra sidan. Oktober, november, och början av december fortsätter uppåt längs den högra sidan, mer skarpt uppåt desto senare på året vi hamnar.
Och så är det färger! Jag har lite svårt att beskriva dem, eftersom de är i flera lager på något sätt. Årets högtider är markerade på mitt år med små "ikoner" som ser ut som ett ljus, tror jag. Tillsammans med färgen (midsommar är t. ex. mörkgrönt, jul rött, lucia vitt etc.) "ser" jag snabbt var på året vi befinner oss.
Året börjar inte om vid nyår, utan ett till lager läggs på. De tidigare åren finns där under, har i stort sett samma layout, men högtidsljusen ligger lite olika, hur "brant" året svänger varierar från år till år, och på vissa ställen är det helt tomt i delar av tidigare år. Där ser jag ett intressant och tydligt samband - när jag varit totalt "på botten" är den delen av året helt transparent, likaså när jag befunnit mig i någon form av kris. I vissa fall är det ett tjockt svart streck som sätter stopp, och i andra fall blir färgerna och månaderna svagare för att sedan helt "försvinna" en tid.