Hur visualiserar du ditt år?

Medsols, i en liggande oval där nyår är längst till vänster.
Veckorna är också ovaler men i tvåveckorscykler.
Självklart!

Intressant tråd ändå

Mitt flummigaste inägg här hittils,..😆 men såhär tänker jag dagarna som går, och organiserar året som går i huvudet

Veckodagen som kommer imorgon har jag ca lite under höger axel sånn att jag kan lägga handen på den dagen, dom andra dagarna som ska komma i veckan hänger på rad, i luften, framför vänster axel, dom dagarna i veckan som redan gått står på rad i ordning i bakhuvudet, på höger sida och väntar på att få komma fram till sin tur. Månaderna som är kvar på året står i ordning i en båge som vrids åt vänster, utanför raden med de kommande veckodagarna, månaderna som har gått ligger i en båge som vrids åt höger, bak mig. Året som vi är i nu ligger till vänster lite längre fram och svävar i luften, ca lite under ögonhöjd. Fem år ligger längre fram, till höger, lite högre upp än nuvarande år men fortfarande i ca ögonhöjd och 10 år fram i tid, har jag i magen, på högersidan.

Är det nån annan här som gör nått liknande?

Jag är ”i” mitt år, mer som en 3D spelplan? Så jag står i idag och ser året försvinna bortåt höger och lite ifrån mig snett framåt höger där januari-februari är så långt jag ser utan att som scrolla eller zooma ut, svårt att förklara bilden exakt😅

Samma här! :rofl:
När jag läste rubriken tänkte jag att det var en tråd om planer för nästa år, typ "i januari jobbar jag, i juni ska vi på semester..." och att man visualiserade hur de olika perioderna skulle komma att bli.

Det här, med linjer och kurvor och klockor som går motsols..?! Jag måste ge den här tråden ett nytt försök imorgon bitti, och fråga sambon vad han tänker om det hela. Kanske frågar jag kollegorna också...
Jag måste också fråga runt med kollegor och vänner :rofl:

Haha, jag ställde frågan till mina kollegor för ett tag sen och de var helt frågande 😂

Mitt år går motsols! Fast inte i en helt rund cirkel. Nyår är typ klockan 1 och sen går det åt vänster, lite plant innan det viker neråt mot maj, typ. Sen är det plant igen under hösten och viker upp igen när det närmar sig jul.

Helt logiskt :D

Jag är ”i” mitt år, mer som en 3D spelplan? Så jag står i idag och ser året försvinna bortåt höger och lite ifrån mig snett framåt höger där januari-februari är så långt jag ser utan att som scrolla eller zooma ut, svårt att förklara bilden exakt😅
Ja, vad spännande. Jag är också i det, jag är centrum också flyter allt runt mig på sina platser. Har du nån bakgrund? Jag står i nått som kan likna ett svart stort tomrum.

Kan dock säga att det är bara "inom mig" som jag visualiserar som en klocka som går motsols. Ska jag göra ett fysiskt årshjul gör jag det alltid som en lista med januari högst upp och sen i fallande ordning, ungefär som en checklista. Har sjukt svårt för årshjul i dokument som faktiskt är runda, då får min hjärna kortslutning ^^

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.

Först när jag började läsa tråden fattade jag ingenting. Vadå visualisera året? Sen skrev nån om att se året som en klocka där januari är mellan 12 och 1, februari mellan 1 och 2 osv. Och ja, så ser jag året och har alltid gjort men kopplade inte det till att "visualisera året". Så nu är jag helt 🤯 över att inte alla ser året så. Typ svårt att ta in den informationen 😂

Mitt år är en cirkel men det börjar längst ner till vänster med januari och går sedan uppåt medsols mot sommaren på toppen och sen ner igen med hösten längs höger sida. Jag har haft så många diskussioner med mina systrar om detta, de tycker att det är helt orimligt att mitt januari är längst ner och inte längst upp.
Jag vill gärna tänka att mitt sätt är hämtat från en almanacka i skolan på lågstadiet men ingen jag pratat med har sett en almanacka med vintern längst ner. Jag tänker att den kanske var gjord för skolans årskurser som ju börjar på hösten? Nån som känner igen sig?

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.

Kan du se bilder i ditt huvud? Om du tänker på äpple, ser du ett äpple i din fantasi då?

Alla har inte den förmågan, tror det kallas aphantasia när man inte kan visualisera. Men det är också en förmåga man kan träna, iaf om man kan lite.

Men att koppla ihop ett abstrakt koncept som tid med bilder är en synestesi. Skandinavier verkar ha tränat det en del med årshjulen, eftersom många förskolor och skolor använder visuella material med hjul för att lära in det.

1000022539.webp

Exempel på skolmaterial
https://natur-ogskovboernehuset.aula.dk/aarshjul

Ni som ser komplexa 3D-modeller (@Tilly_85 och @Sigma och kanske andra) kan ni liksom “swipa” er igenom år/månader/dagar framåt och bakåt eller är det mer statiskt?

Jag hade en sambo en gång som hade ett kul partytrick - han kunde koppla veckodagar till datum. Man kunde fråga vilken veckodag det var den 25 januari 1973 (eller vilket datum som helst både bakåt och framåt i tiden) och han visste det typ inom 30 sekunder. Det var ALLTID rätt om man kollade upp det. Kom att tänka på det nu, om han kanske ser tiden mer som ni, eller om han bara hade något klurigt räkneknep… :p

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
659
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka