Hur visualiserar du ditt år?

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?
Haha, jag är som er, men för mig börjar året precis högst upp, så jag tänker som en klocka, fast baklänges. :)

När jag gick i skolan fick jag lära mig att killar oftare ser året som en linje. Antingen bara fortsätter den, eller så tar den slut och börjar om.

Ni som ser komplexa 3D-modeller (@Tilly_85 och @Sigma och kanske andra) kan ni liksom “swipa” er igenom år/månader/dagar framåt och bakåt eller är det mer statiskt?

Jag hade en sambo en gång som hade ett kul partytrick - han kunde koppla veckodagar till datum. Man kunde fråga vilken veckodag det var den 25 januari 1973 (eller vilket datum som helst både bakåt och framåt i tiden) och han visste det typ inom 30 sekunder. Det var ALLTID rätt om man kollade upp det. Kom att tänka på det nu, om han kanske ser tiden mer som ni, eller om han bara hade något klurigt räkneknep… :p

För mig är det statiskt om det rör sig om längre bak/fram i tid, kan tänka max några dagar bak lr fram. Jag har försökt att tänka lite så som du beskriver att din före detta sambo kan men det blir bara rörigt i huvudet och så blir det kortslutning 😅 Tror jag har skapat min modell som ett sätt att göra tiden som går mer logisk för mig att greppa/följa mentalt men att bläddra fram och tillbaka i den modellen som en riktig kalender klarar jag inte, väldigt cool egenskap att ha ☺️

Intressant att ni ser runda år! Mitt är fyrkantigt. :D
Jag ser en fyrkant med sex rutor, januari är högst upp till vänster, februari och mars till höger, sen hoppar det ner en rad och så kommer april, maj och juni. Andra halvåret är en ny fyrkant som börjar med juli, så juni och juli är inte riktigt connectade... :D
1000008394.webp

Haha, jag är som er, men för mig börjar året precis högst upp, så jag tänker som en klocka, fast baklänges. :)

När jag gick i skolan fick jag lära mig att killar oftare ser året som en linje. Antingen bara fortsätter den, eller så tar den slut och börjar om.
Men nu när jag tänker på veckorna så är de nog mer av en kurva.

Och månaderna är lite olika stora, inte alls i förhållande till hur långa de är. Februari och April tar mycket plats i min kalender, och mars knappt ngn plats alls. Så Q1 är mindre än Q2… eller så är det nog så att Januari är högst upp, och börjar lite innan ”tolvslaget” och det är därför det känns som om April har klämt mars…

Jag har tänkt ganska mycket på det här, och brukar ibland fråga folk om det, som ett exempel på att vi är olika och tänker olika. Det är skönt att kunna exemplifiera det med något som inte går att värdera som rätt eller fel.

Ni som ser komplexa 3D-modeller (@Tilly_85 och @Sigma och kanske andra) kan ni liksom “swipa” er igenom år/månader/dagar framåt och bakåt eller är det mer statiskt?

Jag hade en sambo en gång som hade ett kul partytrick - han kunde koppla veckodagar till datum. Man kunde fråga vilken veckodag det var den 25 januari 1973 (eller vilket datum som helst både bakåt och framåt i tiden) och han visste det typ inom 30 sekunder. Det var ALLTID rätt om man kollade upp det. Kom att tänka på det nu, om han kanske ser tiden mer som ni, eller om han bara hade något klurigt räkneknep… :p

Jag kan bläddra mellan händelser och olika faktorer som påverkat händelserna men det är tyvärr inte linjärt kopplat mot kalendertid så jag kan inte plocka fram datum på det sättet.

(Har ganska svårt att se tid som linjär och "jämt flödande" så min tidsuppfattning är mer som ett vattendrag som ibland forsar, ibland porlar i en meandrande bäck. Passar inte helt ihop med kalendertid.)

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?
Runt medsols, men lite ovalt där vår och höst är längst. Jul är högst upp och mitt juli längst ned.

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.

Jag fattar inte heller 😆
Det finns som sagt de som inte kan tänka i bilder men det har jag inga problem med.
Däremot att visualisera år 😅
Tänker jag januari så ser jag snö, is slask och misär 😂

För mig är nyår vid 12-slaget på klockan, med januari till vänster och december till höger. Våren är alltså på vänster sida och hösten på höger, medan sommaren hamnar längst ner. Trodde detta var det vanliga sättet att visualisera på, och vad jag kan minnas har nästan alla årshjul från förskolan till inläggen om four seasons färganalys som poppar upp på instagram haft samma upplägg. Men nu när jag googlar får jag ENBART upp träffar på årshjul som går medsols? :eek:
Jag hade en kalender som liten som gick medsols. Tror det är den som är grunden för min visualisering. Men den har blivit mer avlång med tiden.

Som @Thera fast månaderna går som en klocka. Månad 1, januari, vid klockan 1 osv medsols.

År ser jag som en rak linje med fyrkanter där varje ruta är år framåt och bakåt. Samma med veckorna.

Senast ändrad:
Mitt går också motsols :) Jag har heller aldrig pratat med någon som har ett årshjul som går så. Mitt är visserligen inte runt utan äggformat, nästan lite trekantigt, smalast överst kring jul och nyår, kurvorna nere är vid skolavslutning och skolbörjan vår och höst.

Då jag var yngre hade jag ett årshjul som visserligen gick motsols men fanns ute i naturen nära där vi bodde, då var sommaren på en liten ängsplätt, gick sedan in i granskogen mot höst, var inne där vi firade jul, och gick sedan längs vägen där det rann små bäckar då snön smälte på våren.

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.
Det är inte så konstigt. Tänk att du ska räkna hästarna i stallet och så visualiserar du stallet framför dig och räknar boxarna? Samma bara.

Så om någon säger januari tänker jag det högst upp på hjulet bara och om någon säger vad gjorde du i augusti så är det nere till vänster men på väg uppåt i hjulet. Och lätt grönfärgat och placerat på sommarstället eller där man var.

Jag förstår inte hur man kan visualisera året som en cirkel. Januari är ju inte samma januari varje år. Efter december kommer ju nästan års Januari inte detta årets.

Jag förstår inte hur man kan visualisera året som en cirkel. Januari är ju inte samma januari varje år. Efter december kommer ju nästan års Januari inte detta årets.
Mitt sitter inte ihop, blir som ett hack och så ny kalender. (trots att jag avskyr när mina papperskalendrar gör så och inte har med ett par veckor på andra sidan)

Jag var också skeptisk och oförstående när jag läste de första inläggen, men sedan läste jag några saker som liksom fick det att sprätta till lite i mig av igenkänning så jag antar att jag visualiserar mitt år på något sätt jag också, utan att vara medveten om det. Spontant ser jag det nog lite som en stege eller en trappa där januari är högst upp och sedan går man liksom nerför genom året med avbrott för några månader då det planar ut (februari och mars är på samma, lite längre trappsteg till exempel).

Ska fortsätta fundera och även diskutera detta med folk i min närhet, spännande!

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 889
Senast: Palermo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama