Hur visualiserar du ditt år?

Mitt år är runt, går medsols har december högst upp mellan 11 och 12.
Årstiderna är indelade i block; mars-april-maj är vår, juni-juli-augusti är sommar, september-oktober-november ät höst och december-januari-februari är vinter.
Alla månader har färger.

Veckor och månader är däremot bara linjer. Det lite som en klocka där året är ett varv runt uret, månaderna är varje fem-minuters-intervall och om man zoomar in ytterligare så är varje vecka en minut(-ish) och varje minut har 7 dagar.

Trodde att det var det enda logiska sättet att se på året. 😅🙈😆

Mitt år är runt, går medsols har december högst upp mellan 11 och 12.
Årstiderna är indelade i block; mars-april-maj är vår, juni-juli-augusti är sommar, september-oktober-november ät höst och december-januari-februari är vinter.
Alla månader har färger.

Veckor och månader är däremot bara linjer. Det lite som en klocka där året är ett varv runt uret, månaderna är varje fem-minuters-intervall och om man zoomar in ytterligare så är varje vecka en minut(-ish) och varje minut har 7 dagar.

Trodde att det var det enda logiska sättet att se på året. 😅🙈😆
Det här är nog den närmaste förklaringen till hur jag ser det också 😅 att det ska gå moturs känns ju bara, FEL. 🤣
Dock tror jag mina "block" har färger mer än månaderna.

Det här är nog den närmaste förklaringen till hur jag ser det också 😅 att det ska gå moturs känns ju bara, FEL. 🤣
Dock tror jag mina "block" har färger mer än månaderna.
Men medurs innebär ju att mitt på året aka sommaren går baklänges? DET är ju helt fel. Att januari går baklänges-nedåt och november går baklänges i uppförsbacke känns som en mycket mer korrekt representation av verkligheten :p

Vad otroligt opedagogiskt. Jag minns det som att vi pratade om det i nian när vi hade typ livskunskap och det sattes i jämförelse till homosexualitet och heterosexualitet. Inget var fel. Jag var den enda i klassen som tänkte mitt år motsols, och har fram till idag nog inte hört om ngn annan som gjort det. Så att vi är så många här som gör det, gör mig väldigt glad.
Vi gjorde det i ettan eller tvåan, och ja, den läraren var allt annat än pedagogisk. Hon var bland annat sur på mig för att jag redan kunde läsa då jag började skolan. Det fick man tydligen egentligen inte kunna, det var hon som skulle lära en läsa :crazy:

Jag tycker det också är intressant hur jag ser åren, de går på en slingrande linje, som har både uppförsbackar och kurvor.
Uppförsbacke kring vår tideräknings början, sedan en lång kurva tills 1900 talet början, uppförsbacke där, sedan kurva vid 80 talets början, en til vid 1990, nästa vid 2000, och följande vid 2020, nu bara en lätt lutning till höger tom. 2100 då nästa vänsterkurva kommer

Samma med siffror, de ligger på en lite liknande linje, med kurvor vid 10 och 100 och 10 tusen, och uppförsbacke vid 1000, och 100 tusen.

Alfabetet ligger också på en linje.
Veckan är en linje jag befinner mig på, och kan vända mig för att titta framåt eller bakåt eller höja mig upp för att se hela veckan. :)

Jag tycker det också är intressant hur jag ser åren, de går på en slingrande linje, som har både uppförsbackar och kurvor.
Uppförsbacke kring vår tideräknings början, sedan en lång kurva tills 1900 talet början, uppförsbacke där, sedan kurva vid 80 talets början, en til vid 1990, nästa vid 2000, och följande vid 2020, nu bara en lätt lutning till höger tom. 2100 då nästa vänsterkurva kommer

Samma med siffror, de ligger på en lite liknande linje, med kurvor vid 10 och 100 och 10 tusen, och uppförsbacke vid 1000, och 100 tusen.

Veckan är en linje jag befinner mig på, och kan vända mig för att titta framåt eller bakåt eller höja mig upp för att se hela veckan. :)

https://www.thesynesthesiatree.com/2021/03/spatial-sequence-synesthesia.html?m=1

Musik är min tydligaste synestesi-effekt, och vissa andra ljud syns också rumsligt. Musik jag har mycket känslor för kan ha form, färg, rörelsemönster i rummet och textur. Bra musik har även smak.

Någon gång har jag tänkt att jag ska måla eller göra textilkonst av musik.

Skärmbild 2024-11-21 213510.webp

:D

Jag ser veckor som en linje med "platåer" som loopar i ett visst mönster. Och beroende på vilken dag det är så befinner jag mig på just den platån. Så den börjar inte statiskt på en måndag.
sketch-1732228313668.webp

Ett år är liknande men mer en översikt av månaderna istället. Där månaderna också är olika höjder.

Ett år börjar med januari och börjar och slutar alltid med vinter som årstid.

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.

För mig är det mer vad jag planerar framåt tror jag och vad för rutiner jag har typ i stallet och så. Så mer som en tidslinje men jag vill se långt fram och då tycker väl hjärnan det är logiskt med en cirkel kanske. Jag har alltid svårt att få en överblick i årsalmanackor hur de än är sorterade men har månadsöversikt ständigt tillgängligt för alla viktiga åtaganden (dvs begränsat antal/dag). Enklast för ett år är veckovis annars men det hänger nog mer ihop med att det är så produktionsplanen på jobbet och därmed schemat visualiserar.

Exakt noll aning om varför mitt år går medsols dock men allt annat känns så fel så det är inte lönt att försöka tänka annorlunda. I huvudet vänder jag om fackets löneår men blir så orimligt förvirrad att något övervakningspass nästa år måste jag nog lära mig PowerPoint och rita om det 😅 Att vintern är längst ner tror jag bara hänger ihop med lägre temperatur och känns lika fel det att nyår inte skulle vara prick längst ner 😁

Har funderat hela natten och nu sitter jag på tåget. Men vad är det ni ser? Min hjärna klarar inte detta. Vaddå motsols? 3D? Färger? Om nån säger januari till er så ser ni nåt?
Jag försöker fatta.
Om jag tänker på ”år” så är det mest. Jaha? Januari? Ja, ett ord….
Snart på jobbet och ska fråga runt.

Typ som connemara sa, om jag ska fundera i mitt huvud på när jag ska så tomatfröerna, så blir det typ såhär:

"Var är jag nu?
November, ok, så ungefär HÄR på hjulet.
Jag borde kanske så fröerna i mars, det är DÄR."

Dvs tiden, året och månaderna, är inte ett abstrakt koncept med ord, utan en plats jag befinner mig på i en cirkel.

Jag har även ett spatiellt lagrat minne också och kan råka förvirra folk genom mitt viftande och pekande på olika platser på ett bord om jag ska förklara något, och föredrar ofta att kunna rita samtidigt som jag pratar. Tycker rent allmänt det är svårt att förklara mig i talade ord, men skrivna är lättare - och så kan man ju bifoga bilder.

Men tolkar du hans oförmåga att sätta sig in i hur andra tänker som negativ för någon annan? Det var verkligen inte menat så. (och ja, jag kan också ha svårt att tänka annorlunda. Det som är så intressant med den här tråden är väl just det - att vi är många som har trott att vårt sätt att se året är så alla andra ser, och att sen upptäcka att det inte alls är så!)

Jag måste höra till dem som har en mer begränsad typ av visualiseringsförmåga, om någon skulle tvinga mig att försöka visualisera ett år så är min första tanke utifrån odlings-/växttemat? Januari - mars pyssel med fröer och förodling och inomhusbelysning, april - juni förberedelser ute, direktsådder och om-/utplantering, juli - september vattning, gödning och skörd och oktober - december iordningställande och fortsatt lagring + konsumtion av allt som odlats tidigare. Och så samma visa nästa år igen. :D

Men detta är ju mer random bilder, varken några cirklar och rektanglar. Och skulle jag ändå tvingas rätta in dessa bilder i en cirkel så kan jag inte få ihop det på annat sätt än medsols med början och slut kl 12?

Snart är det för övrigt klockan chilifröer på årshjulet! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 886
Senast: Palermo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30