Hur visualiserar du ditt år?

Du fattar väl inte just för att det inte är stressande för dig? Vi är helt enkelt olika som människor. För mig är en planerad social tillställning höjden av stress - att ha en sådan inplanerad i kalendern är rätt jobbig och ju längre i förväg jag tänker på den desto längre och starkare blir stressen innan den kulminerar. Jobba är ju bara jobb. Det är vardag. :)
Jag tycker bäst om att bara veta att jag är ledig och att när dagen kommer besluta mig för om jag ska gå på vandring eller inte till exempel. Jag går om jag har lust.

För någon annan är avsaknaden av strikt planering säkert stressande istället.

Sedan reser jag helt enkelt inte generellt, jag har för många djur. Jag går inte på tillställningar till vilka man måste köpa biljetter långt i förväg eftersom jag inte är intresserad. Det är inte så besvärligt. :D
Men då låter det som att problemet är att du inte gillar sociala tillställningar? Inte planeringen i sig.

Eller är en social tillställning rolig om du får reda på den samma dag, men stressande om du vet om den en vecka i förväg?

Tror att jag skulle bli stressad av att ha det så. Kanske därför jag inte visualiserar året? Ingen aning?

Noterar in saker i almanackan och bryr mig inte i dem speciellt förrän det är nära så att säga.

Sedan kan jag såklart se fram emot enstaka återkommande årliga saker (eller bäva för dem) men de placeras inte in i någon slags "årsbild" i förhållande till annat.
Jag tycker nog tvärtom att det är lugnande. Då vet jag lite vad som kommer, kan planera och förbereda, och behöver inte stressa över att saker inte blir av eller att jag inte hinner med dem. Det är mycket mer stressande att känna att man ligger efter med allt, eller att saker bara ramlar över en, och man har missat helt och hållet eller inte gjort klart för att det inte fanns nån plan, och så kör det ihop sig.

Men då låter det som att problemet är att du inte gillar sociala tillställningar? Inte planeringen i sig.

Eller är en social tillställning rolig om du får reda på den samma dag, men stressande om du vet om den en vecka i förväg?
Det också, men det var bara ett exempel. Jag tycker helt enkelt inte om pressen det innebär att veta att just på den här dagen ska just det här hända - tänk om jag inte har lust eller ork den dagen och så har jag bokat/betalat/lovat bort mig? Det bygger stress hos mig.
Jag vet hellre att jag har ett datum ledigt och så bestämmer jag mig då för om jag vill göra ditten eller datten.

Sedan fungerar livet givetvis inte alltid så och då får man leva med det, men jag undviker fasta planer så gott det går.

Medurs med 24 timmars urtavla.
Midvinter rätt upp vid 00/24, mitt i natten, och midsommar rätt ner vid 12, mitt på dagen.
Så det blir att klättra uppför i november och åka nerför i februari.

Rutschkanan blir liksom inbyggd i klockan då.

Det också, men det var bara ett exempel. Jag tycker helt enkelt inte om pressen det innebär att veta att just på den här dagen ska just det här hända - tänk om jag inte har lust eller ork den dagen och så har jag bokat/betalat/lovat bort mig? Det bygger stress hos mig.
Jag vet hellre att jag har ett datum ledigt och så bestämmer jag mig då för om jag vill göra ditten eller datten.

Sedan fungerar livet givetvis inte alltid så och då får man leva med det, men jag undviker fasta planer så gott det går.

Jag är precis likadan.
Trivs bäst när jag börjar veckan och vet att jag har absolut noll saker inplanerade förutom att jobba, vara i stallet och träningar med hästen.
Jag föredrar helt klart spontanitet fram långsiktig planering.

Den här tråden påminner mig om när vi på min arbetsplats skulle göra ett årshjul för återkommande aktiviteter under året. Har nog aldrig varit så heta diskussioner på kontoret som när vår stackars projektadministratör ställde frågan om ifall vi tyckte året skulle gå medsols eller motsols :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
659
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden