Hur visualiserar du ditt år?

Nä, människoliv går från början till slut. Inte i cirklar. När en människa dör, så innebär det inte att tiden gått i cirkel, och allt har blivit som när den människan föddes igen.

Tiden rör sig hela tiden framåt, man kan inte kliva ner i samma flod två gånger.

Sen återkommer ju många saker, men snarare en spiral än en cirkel, så fall. Varje vår kommer det nya löv på samma sätt, men trädet de växer ur kommer förändra sig mellan varje år. Så riktigt lika blir det inte.

Det beror ju på hur man ser på liv.

Jag ser på det som att allt som dör blir en del av nytt liv.

Senaste rönen om universum är ju även det att det inte är linjärt. Ett universum expanderar tills det finns en "yta" som är lagom tom, och där sker en ny big bang.

Det beror ju på hur man ser på liv.

Jag ser på det som att allt som dör blir en del av nytt liv.

Senaste rönen om universum är ju även det att det inte är linjärt. Ett universum expanderar tills det finns en "yta" som är lagom tom, och där sker en ny big bang.
Ja, men ett enskilt liv går från början till slut. Att atomerna går runt betyder inte att en enskilt liv inte kan gå från A till B.

Har nog aldrig visualiserat ett år någonsin på annat sätt än vad jag vill uppnå det kommande året. 🤷‍♀️

Har ett sinnesjukt bildminne och kan absolut visualisera hur ett byggprojekt ska se ut när det är klart så handlar uppenbarligen inte om att jag inte ”ser” saker.

Ungefär så är det för mig också , jag lever en dag i taget och tänker inte på framtiden så mycket.,Livet har lärt mig att man aldrig vet vad som händer eller hur långt liv man har.,Vet inte om det var svar på din fråga @Mabuse
Haha exakt så!
Livet framåt?? Ja, i morgon ska jag göra trevliga saker med vänner, på måndag är det jobb igen... men nästa helg är SIHS 😍
För varje sak kan jag visualisera något, vännerna, stället vi ska till, min arbetsplats, Friends arena. Men någon visualisering av året eller framtiden går icke!

Vi pratade (såklart, gör inte alla i tråden det?) om detta på jobbet. Och som här visade det sig att några visualiserar sitt år, och då oftast som en klocka och det traditionella årshjulet, medan andra inte fattade frågan 😄 Det närmaste visualisering jag kan komma om jag tänker på det kommande året är min Outlook-kalender för jobbet och min analoga kalender för resten av livet 🙈😂😂

Ungefär så är det för mig också , jag lever en dag i taget och tänker inte på framtiden så mycket.,Livet har lärt mig att man aldrig vet vad som händer eller hur långt liv man har.,Vet inte om det var svar på din fråga @Mabuse

Ja men precis.
Tänker jag på framtiden Tänker jag på att jag ska på julbord med jobbet ikväll. Ser mina kollegor framför mig, platsen vi ska vara på osv.
Imorgon ska jag rida ut med min kusin, då ser jag henne på hennes ponny.
Sen är framtiden slut 🤣

Om jag tänker på något i framtiden, som tex något jag ska göra i mars eller nästa höst, så ser jag absolut inte det som en plats på en linje/cirkel/annat, utan det är liksom endast ”information”. Jag vet ju när det är ändå, utan att placera det någonstans.

Jag har nog, nu när jag började fundera på det, väldigt dålig visuell förmåga. Har svårt att se saker framför mig i bilder. Det gäller både personer/ansikten och tex hur ett rum kommer att se ut efter renoveringen. Däremot har jag riktigt bra bildminne, och om jag ska framkalla bilden hur en person ser ut, så tänker jag på ett foto av personen. Då ser jag dem klart och tydligt, men ”på frihand” går det inte. 😅 Jag är ändå bra på att fantisera och dagdrömma, men det handlar nog också mest om liksom information och känslor…

Nä, människoliv går från början till slut. Inte i cirklar. När en människa dör, så innebär det inte att tiden gått i cirkel, och allt har blivit som när den människan föddes igen.

Tiden rör sig hela tiden framåt, man kan inte kliva ner i samma flod två gånger.

Sen återkommer ju många saker, men snarare en spiral än en cirkel, så fall. Varje vår kommer det nya löv på samma sätt, men trädet de växer ur kommer förändra sig mellan varje år. Så riktigt lika blir det inte.
Jag är en av dem som nog tänker mig året som en cirkel. Fast som en cirkel på en linje som är rätt rak, typ som att lägga några volter utefter långsidan. Och sen är månader, veckor och dygn en massa mindre cirklar/volter i årscirkeln/-volten.

Men jag har ingen praktisk nytta av detta! Det är inte alls som ett årshjul på jobbet, utan mer bara som en tidslinje utan egentligt substantiellt innehåll.

Framtiden fortsätter väl på samma vis, med eller utan min medverkan på sikt. Så mitt liv är helt enkelt ett visst antal av dessa cirklar som är år (jag tänker mig att bli ungefär 95).

Det närmaste jag kommer är väl pappersklockorna man gjorde i skolan för att visa vilken månad, veckodag osv man är på. Jag tror att den där klockan hänger kvar lite men inte i närheten av så avancerat folk verkar tänka här 😅

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?
Som en utförsbacke från nyår ner till maj, sen planar det sakta ut och jun-augusti är platt, sen går det uppför igen under hösten och så börjar det om, som en linje. Jag har troligen synestesi har jag insett som vuxen och minns ofta saker kopplade till var på linjen och vilken färg det var då på dag och månad.

Jag har ingen synestesi, vare sig kopplat till tid eller något annat. Kan se minnen och föreställa mig saker visuellt i huvudet (till skillnad från partnern som har afantasi och inget visuellt tänkande alls), men kopplar inte abstrakta fenomen till specifika bilder.

Ja men precis.
Tänker jag på framtiden Tänker jag på att jag ska på julbord med jobbet ikväll. Ser mina kollegor framför mig, platsen vi ska vara på osv.
Imorgon ska jag rida ut med min kusin, då ser jag henne på hennes ponny.
Sen är framtiden slut 🤣

Ungefär så är det för mig också, imorgon och på måndag ska jag skriva på min roman. På tisdag gå ut och äta med en kompis. Sen får jag se vad som händer, go with the flow liksom. Har en del saker inbokat framöver efter tisdag men man vet aldrig vad som inträffar mellan nu och de inbokade sakerna så om det blir av får väl framtiden utvisa helt enkelt.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 886
Senast: Palermo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30