Hur visualiserar du ditt år?

Men tolkar du hans oförmåga att sätta sig in i hur andra tänker som negativ för någon annan? Det var verkligen inte menat så. (och ja, jag kan också ha svårt att tänka annorlunda. Det som är så intressant med den här tråden är väl just det - att vi är många som har trott att vårt sätt att se året är så alla andra ser, och att sen upptäcka att det inte alls är så!)
Se uppdaterat inlägg, råkade trycka iväg innan sm.. smileyssarna 😅 kom med

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?
Som en linje, uppdelad i månader. Jag har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna se sitt år som ett hjul. Jag vet att man brukar ha årshjul på arbetsplatser, men det har aldrig slagit mig att folk tycker det är bra för att de visualiserar året som ett hjul.

Så jobbets årshjul är för mig helt frikopplat till hur året ser ut. Tiden och livet går ju framåt hela tiden, hur skulle det kunna vara ett hjul? Naturen och årstiderna går runt, men ett människoliv går ju framåt. I mitt huvud i alla fall. 😅

Alla månader har en egen bild som oftast ändras en aning när det blir nytt år. De har även en egen smak - som inte ändras utan har funnits sedan jag var väldigt liten - Augusti är rent socker, oktober är sura körsbär.
Själva årstiderna har egna ljud och musiktrudelutter och färger.

Däremot ser jag dem inte som ett mönster som många andra verkar göra. Vill jag "plocka fram" Januari i huvudet kommer först vintertrudelutten och färgen beige, sedan bilden (en gul fjunig kyckling i snö) och smaken av kartong.

Edit: om jag däremot ska göra ett årshjul i typ jobbet följer jag bara det klassiska runda som man ofta fick se i skolan.

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Som en klocka, medsols. Årets månader är också mätning tid, delbart med 12 precis som klockan, så det faller sig naturligt.

Då jag var yngre hade bokstäver, siffror, veckodagar och månader färger. Men det bleknade bort efter lågstadieålder, nu reagerar jag mest om någon skriver en bokstav i helt klart fel färg, men jag har svårigheter med att ens kalla fram vilka fängerna ska vara.

Men det händer en grej i mitt sinne som också verkar vara en typ av synestesi, eller en ofrivillig typ av memory of loci.

Precis allt jag läser eller hör, som är i någon sorts större sammanhang, blir placerat på något ganska random ställe.

Matematikformler finns utplacerade i diverse vägkorsningar, buketrådar lite här och var på folks gårdar eller i centrala Stockholm, just den här tråden i södra hörnet av parkeringen på mitt jobb. Tidningsartiklar placeras på platser som inte har något alls att göra med själva ämnet. Om jag behöver tänka på naturliga logaritmen, då hamnar jag i sinnet på cykelbanan nedanför stallet jag besökte en gång på en kurs för 25 år sedan, eftersom det råkade placeras där då jag lärde mig om det.

Praktiskt som fan för att komma ihåg allt möjligt, men jag kan inte styra var något placeras. Och är sammanhanget för litet eller oviktigt placeras det ingenstans. Men jag kan resa mentalt till Slussen och se efter vad jag förvarar där, och jag kan också tänka på nyheten jag läste om räntorna, och se efter var den finns.

Som en linje, uppdelad i månader. Jag har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna se sitt år som ett hjul. Jag vet att man brukar ha årshjul på arbetsplatser, men det har aldrig slagit mig att folk tycker det är bra för att de visualiserar året som ett hjul.

Så jobbets årshjul är för mig helt frikopplat till hur året ser ut. Tiden och livet går ju framåt hela tiden, hur skulle det kunna vara ett hjul? Naturen och årstiderna går runt, men ett människoliv går ju framåt. I mitt huvud i alla fall. 😅

Människoliv går ju också runt (eller som en spiral) men generation för generation. Atomer återvinns också, dust to dust.

Jag upplever också att om man har något man bearbetar, som är stort och svårt (trauman, sorg) så går det i spiraler. När man haft en lugn period och byggt upp en buffert så tar man en vända till liksom, men förhoppningsvis varje gång på ett snabbare/bättre/djupare sätt.

Även när man lär sig nya saker, så går det ju så. Nybörjare - snabbt intag av ny kunskap - platå - bemästrande - når en ny nivå och inser att man är nybörjare igen (fast denna gång på "nästa steg").

Men nu när jag tänker på veckorna så är de nog mer av en kurva.

Och månaderna är lite olika stora, inte alls i förhållande till hur långa de är. Februari och April tar mycket plats i min kalender, och mars knappt ngn plats alls. Så Q1 är mindre än Q2… eller så är det nog så att Januari är högst upp, och börjar lite innan ”tolvslaget” och det är därför det känns som om April har klämt mars…

Jag har tänkt ganska mycket på det här, och brukar ibland fråga folk om det, som ett exempel på att vi är olika och tänker olika. Det är skönt att kunna exemplifiera det med något som inte går att värdera som rätt eller fel.
Tänker ganska lika dig när det gäller året och har aldrig tidigare stött på någon som gör det, nu är vi ju en del i tråden som faktiskt ser året lite som en klocka motsols, undrar om det grundar sig i någon kalender från barndomen. Mina månader är i alla fall också ojämt stora, generellt tar våren upp större plats/det är mer utrymme mellan månaderna än på hösten och juni-juli är ganska plant på botten.

Mina veckor ser ut såhär, återkommande från årshjulet så är det roliga i botten och tar upp mer plats 😇. Årslinjen är mer svårbeskrivlig. Min utgångspunkt är hela tiden centrerad och utgår från det aktuella året i absoluta mitten innan jag flyttar tidlinjen, men min synvinkel är alltid i mitten. Alla år finns utmärkta på min inre tidslinje men markerade ut de år som känns starkast. Inte nödvändigtvis för att de betyder något speciellt för mig, de har visst bara satt sig mer på linjen.

tid.webp

Dagens frukostkonversation:
Jag: Vet du, massor med folk på buke visualiserar ett år motsols
Maken: Va? Det måste vara troll!

Alltså jag håller med din man, mitt logiska jag är INTE överens med mig själv om att mitt år går motsols. Men det bara GÖR det liksom 😅

Intressant dock att så många verkar ha kl 11 till nyår! Alltså inte någon 12, 15, 18 eller 21 liksom.

Alltså jag håller med din man, mitt logiska jag är INTE överens med mig själv om att mitt år går motsols. Men det bara GÖR det liksom 😅

Intressant dock att så många verkar ha kl 11 till nyår! Alltså inte någon 12, 15, 18 eller 21 liksom.
Och jag inser att jag är alldeles för traditionell och inskränkt och inte ett dugg kreativ i mitt sätt att tänka!

Aldrig överhuvudtaget visualiserat månaderna eller ett år eller ens funderat över att det skulle vara något andra gör. Jag är nog inte så visuell av mig överhuvudtaget helt enkelt. :)

Jag funderar på om jag totalt missförstått tråden. Jag har försökt beskriva hur jag upplever året, dvs att nov-mars är mentalt tungt och sen när de månaderna är över går de andra fort, fort förbi för de är roligare.

Men egentligen syftar tråden till vad man SER i sitt eget huvud när man tänker på året?

Jag funderar på om jag totalt missförstått tråden. Jag har försökt beskriva hur jag upplever året, dvs att nov-mars är mentalt tungt och sen när de månaderna är över går de andra fort, fort förbi för de är roligare.

Men egentligen syftar tråden till vad man SER i sitt eget huvud när man tänker på året?

Japp, om du får en visuell illustration av det.

Japp, om du får en visuell illustration av det.

Då ber jag ödmjukast om ursäkt och sällar mig till de som inte kan visualisera mer än de mest enkla saker. :crazy:

Jag kan inte ens hänga med när nån står i ett rum, pekar på saker som ska ändras och förklarar hur. Jag ser bara det jag ser.

Människoliv går ju också runt (eller som en spiral) men generation för generation. Atomer återvinns också, dust to dust.

Jag upplever också att om man har något man bearbetar, som är stort och svårt (trauman, sorg) så går det i spiraler. När man haft en lugn period och byggt upp en buffert så tar man en vända till liksom, men förhoppningsvis varje gång på ett snabbare/bättre/djupare sätt.

Även när man lär sig nya saker, så går det ju så. Nybörjare - snabbt intag av ny kunskap - platå - bemästrande - når en ny nivå och inser att man är nybörjare igen (fast denna gång på "nästa steg").
Nä, människoliv går från början till slut. Inte i cirklar. När en människa dör, så innebär det inte att tiden gått i cirkel, och allt har blivit som när den människan föddes igen.

Tiden rör sig hela tiden framåt, man kan inte kliva ner i samma flod två gånger.

Sen återkommer ju många saker, men snarare en spiral än en cirkel, så fall. Varje vår kommer det nya löv på samma sätt, men trädet de växer ur kommer förändra sig mellan varje år. Så riktigt lika blir det inte.

Nä, människoliv går från början till slut. Inte i cirklar. När en människa dör, så innebär det inte att tiden gått i cirkel, och allt har blivit som när den människan föddes igen.

Tiden rör sig hela tiden framåt, man kan inte kliva ner i samma flod två gånger.

Sen återkommer ju många saker, men snarare en spiral än en cirkel, så fall. Varje vår kommer det nya löv på samma sätt, men trädet de växer ur kommer förändra sig mellan varje år. Så riktigt lika blir det inte.

Det beror väl på vad man lägger in i tankemodellen "cirkel"? Både ett cirkulärt synsätt och ett linjärt är en konstruktion, och vad som passar bäst beror på hur ens tidsuppfattning ser ut och vad det är man vill illustrera. Vem kan säga att någon annans tankemodell är fel? Då är nog inte den här diskussionen rätt ställe att vara på...? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 193
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 886
Senast: Palermo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30