Hur visualiserar du ditt år?

Min cykel är inte helt symmetriskt cirkulär utan driftar lite så att nästa hjul ligger lite längre till höger än det förra, men definitivt medsols/vänster till höger. Januari börjar någonstans mellan 11 och 13 beroende på hur cykeln känns just för det året. Den har även olika textur under olika säsong. :confused:

Ibland är en kurva mer passande än ett hjul.

Medsols. Veckan är också ett hjul fast lite ovalare. Och siffror/år mer som ett slingrande måttband som går uppåt från noll. Lite likt en vindlande trappa.

Som en linje.
Men egentligen sitter januari och december ihop - fast det är en linje.. 😇
Jag blev tvungen att rita upp hur jag ser det😆
För enkelhetens skull med varje månad för sej.

Jag har alltid undrat om jag är knäpp som ser året på det här viset. Men det finns ju f l e r! 🥰

Bifogade filer

• IMG_1977.webp
    IMG_1977.webp
    11,4 KB · Visningar: 116
Mitt år börjar vid nyår och går med klockan dvs januari är 1, osäker på varför men tror det har med nått årshjul i skolan att göra. Känner jag grävde djupt i minnet för att kunna komma fram till det 😅

För mig är nyår vid 12-slaget på klockan, med januari till vänster och december till höger. Våren är alltså på vänster sida och hösten på höger, medan sommaren hamnar längst ner. Trodde detta var det vanliga sättet att visualisera på, och vad jag kan minnas har nästan alla årshjul från förskolan till inläggen om four seasons färganalys som poppar upp på instagram haft samma upplägg. Men nu när jag googlar får jag ENBART upp träffar på årshjul som går medsols? :eek:
Min hjärna är verkligen så inställd på att koppla våren till höger och hösten till vänster ^^

För första gången någonsin har jag sett någon som visualiserar året som jag - Thomas Bodström! Vi båda visualiserar vårt årshjul motsols. Hans år började vid 11 med januari, jag har januari vid 4 ungefär. Och så går året runt som en klocka - fast baklänges.

Hur visualiserar ni månaderna?

Visualiserar året precis som du. Som en klocka moturs.

Veckodagar, siffror och årtal visualiserar jag som en linje (som @Magnum fast linjerna ser olika ut).

Sen har månaderna, och veckodagarna färger också

Intressant tråd ändå

Mitt flummigaste inägg här hittils,..😆 men såhär tänker jag dagarna som går, och organiserar året som går i huvudet

Veckodagen som kommer imorgon har jag ca lite under höger axel sånn att jag kan lägga handen på den dagen, dom andra dagarna som ska komma i veckan hänger på rad, i luften, framför vänster axel, dom dagarna i veckan som redan gått står på rad i ordning i bakhuvudet, på höger sida och väntar på att få komma fram till sin tur. Månaderna som är kvar på året står i ordning i en båge som vrids åt vänster, utanför raden med de kommande veckodagarna, månaderna som har gått ligger i en båge som vrids åt höger, bak mig. Året som vi är i nu ligger till vänster lite längre fram och svävar i luften, ca lite under ögonhöjd. Fem år ligger längre fram, till höger, lite högre upp än nuvarande år men fortfarande i ca ögonhöjd och 10 år fram i tid, har jag i magen, på högersidan.

Är det nån annan här som gör nått liknande?

Såhär:

Visa bifogad fil 157075

Jag trodde alla tänkte det så… 😂

Så fast med åren har det modifierats så nu har jag fyra rutor uppe , sen är det maj juni juli ner, sedan är det augusti september oktober undre raden. November kan vara antingen undre raden eller på vänster sida, sedan december en ruta upp och januari högst upp i hörnet igen.

Och på något sätt ser jag alla månader rakt på som på bilden förutom andra halvan augusti och september oktober och november. Då står jag inne i mitten och tittar ner på dom? vad tusan..

Alltså jag fattar verkligen ingenting :rofl: Ingenting.
Samma här! :rofl:
När jag läste rubriken tänkte jag att det var en tråd om planer för nästa år, typ "i januari jobbar jag, i juni ska vi på semester..." och att man visualiserade hur de olika perioderna skulle komma att bli.

Det här, med linjer och kurvor och klockor som går motsols..?! Jag måste ge den här tråden ett nytt försök imorgon bitti, och fråga sambon vad han tänker om det hela. Kanske frågar jag kollegorna också...

Mitt år går också moturs, även om det inte är en stående cirkel som en klocka utan mer en liggande travbana, där jag står på en plats och framtiden böjer av till vänster framför mig. Mina veckor går däremot medurs och är inte lika liggande.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
659
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka