Hur vill ni ha det?

F

Frajda

Har funderat lite på upplägget på våra dressyrtävlingar. Normalt sett går det 2-4 klasser per dag (beroende på anläggningens storlek) och alltid på helger. Det börjar normalt sett 9.00, ibland 8.00. Nästan aldrig har man tävlingar på kvällar eller vardagar. Visst är det av tradition så att de flesta är lediga lör-sön men numera så är det många som jobbar inom yrken som t ex vården eller i affärer som jobbar schema, dvs är lediga i veckorna och jobbar helg ibland. Tror ni att det skulle vara en bra ide att variera det lite. Varför inte tävling kl:13.00 en tisdag tex? Blir det inga starter då? Inga funktionärer? Eller skulle det kanske vara en lösning på dessa bortlottningar?

Skulle man kanske kunna ha både hopp och dressyrtävling samma dag för de anläggningar som tåler det? Måste man ha lokal ena dagen och regional den andra? Måste alltid lägsta klassen gå först eller kan man t ex ha LA:n första och LC:n sist?

Vad tycker ni? Är det dags att förändra tävlingar? Eller är det bra som det är? Vad vill ni ändra och vad vill ni behålla? Hur ska man lösa ev. förändringar med tanke på funktionärer, tävlande osv?
Fram med era funderingar :bump:

Sv: Hur vill ni ha det?

Jag har ju ett sådant jobb där jag jobbar varannan vecka och då olika tider på dygnet jag skulle helt klart kunna tänka mig att tävla en vardag både dag & kväll.

Men som sagt det kanske skulle bli svårt med funktionärer , men jag skulle nog kunna tänka mig att hjälpa till lite också även om det är på en annan klubb en min egen. Med förutsättningen att det finns möjlighet att stall upp hästen i lånebox under tiden

Jag tror inte att det skulle funka med att ha tävling på vardagar, möjligen kortare tävlingar på kvällstid i så fall.. Men det känns som om de flesta jobbar vardag, även om många även jobbar helg.

Annars så skulle jag välkomna lite förändringar på tävlingsplatserna, utomlands är det ju vanligare med stora tävlingar, där man har många klasser som pågår samtidigt. Både i hoppning och dressyr! Varför inte här?
Har man mer variation på klasserna under en tävling (tex både LC och MSV) så kan en duktig ryttare ha med unghästarna på samma tävling som de mer rutinerade, en tävlande tränare kan samtidigt hjälpa sina elever osv..

:)

att ha tävling en vardagkväll låter som en bra idé :idea: då har både dem som är lediga (jobabr helg) möjlighet att delta samt de som har jobbar "vanilgt 8-17 jobb". Att ha en tävling på en vardag mitt på dagen tror jag kan bli svårare då man i och med det enbart vänder sig till de som är lediga (tror tyvärr inte att det drar tillräckligt mycket folk). Problemet med att börja med de svårare klasserna är juh för folk som startar 2 klasser och kanske ser första klassen som lite "uppvärmning/känna på banan klass". De vill garanterat ha den lättare klassen först. Dock kan man försöka tänka till lite när man gör startlistorna.. Vi har tävling nu i helgen och då har hänsyn tagit till dem som startar i bägge klasserna. Dessa startar i andra hälften av klass 1, så slipper de en väntan på 4-5 timmar mellan sina starter (vi får se om det uppskattas).

Att ha både hopp och dressyr samtidigt tycker jag är super, medför att vissa ev. tar en klass av varje, funktionärer kan variera sig mellan grenarna och det drar mer folk. Ser heller inga problem med att det är Lok/reg på samma dag, snarare positivt för dem som tävlar i bägge "lägren".

En Stockholmsklubb har idag en MsvA:1 som börjar 16.00, fullt startfält. Så seneftermiddagar fungerar säkerligen för stor häst. Ponny kan ju vara svårare eftersom de som tävlar där dels går i skolan (och den ska man faktskt sköta) och dessutom behöver skjuts till tävlingen.

Jag vill gärna se fler meeting som tar ponny/stor häst samtidigt. Då kan man kanske ha sådan tur att man kan få med sig tränaren på samma tävling...

Men många gånger när det varit två banor har jag fått rida den svårare klassen först så det är inte alla som tar hänsyn till sånt.

Men som ngn skrev, att blanda klasserna mer hade inte varit så dumt. Hade varit kanon om jag kunde rida LB-LA och ha en tränare med som rider i högre klasser. Man kan få hjälp utan att tränaren behöver lägga sin helg på att coacha mig.

Sena eftermiddagar hade jag oxå gärna sett. Man kanske får nöja sog med en el. två klasser men då hade trycket kanske lättat på helgtävlingarna.

Det låter som en ganska bra idé att ha tävlingar på kvällarna. Men då måste man också tänka på att det kommer att minskas med funktionärer eftersom dom som går i skolan ska upp tidigt nästa dag, även dom vuxna som jobbar.
Kanske börja ha tävlingar fredagskvällar så att man vet att man kan sova ut dagen efter (om man jobbar mån-fre).:idea:

En Stockholmsklubb har idag en MsvA:1 som börjar 16.00, fullt startfält. Så seneftermiddagar fungerar säkerligen för stor häst. Ponny kan ju vara svårare eftersom de som tävlar där dels går i skolan (och den ska man faktskt sköta) och dessutom behöver skjuts till tävlingen.

Jag vill gärna se fler meeting som tar ponny/stor häst samtidigt. Då kan man kanske ha sådan tur att man kan få med sig tränaren på samma tävling...

Det svåra med att ha ponny och stor häst samtidigt är att dom enligt tr inte får vara på samma framridning, samtidigt. Blev vi i alla fall tillsagda när vi hade dom planerna.

/Camilla

Det stämmer, anledningen är att små ryttare på små ponnyer sitter i precis lagom sparkhöjd för en stor häst. Inte kul om en ponnyunge får en hov rätt i huvudet :S Men jag har varit med om att det varit ponny och häst samtidigt men då hade de olika framridningsbanor och det var en stor anläggning och välorgansierat så det gick utmärkt.

Jag tror också att det kan vara en bra idé att få ponny och häst på samma tävlingsplats, i alla fall för de anläggningar som har utrymme för det.

I vårt län har det faktiskt varit några kvällstävlingar, både i dressyr & hoppning. Det har varit bra med starter & nöjda ryttare vad jag vet :)

Eftersom jag rider lektionshäst så är den enda möjligheten att tävla om tävlingarna ligger på söndagar (ibland fungerar det att åka på lördag eftermiddag också, men inte alltid). Tror att det är bra att man håller så att man har den lättare klassen först för de som vill rida två klasser, mig spelar det ingen roll för jag rider bara en klass än så länge.

Vad jag tycker är lite smart är att man har 4 klasser med 20/klass. T.ex. f.m LC/LB e.m LB/LA. Många i Upplands-distrikt har så och då har man fler klasser att välja på..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat