Hur viktigt är det att sitta mitt över hästen?

F

Fazer

Hur viktigt är det att ryttare sitter mitt över hästen?

Kan man komma till ändamålsenlig ridning med överlivet bakåtlutat eller framåtlutat?

Jag tycker att det är mindre allvarligt om man lutar sig lite bakåt än framåt.

Det känns som att man i alla fall inte inbjuder hästen till att hamna i framvikt då.

Va tycker ni andra??

Sv: Hur viktigt är det att sitta mitt över hästen?

Att man sitter mitt över hästen tycker jag är typ a och o. och jag tycker nog som du att det är bättre att man sitter och lutar sig lite bakåt än framåt. Visst, man hamnar ju fel vilket som. Men jag tycker att det är svårare att inverka rätt om man lutar sig framåt liksom. :idea:

Kan man komma till ändamålsenlig ridning med överlivet bakåtlutat eller framåtlutat?

Det känns som att man i alla fall inte inbjuder hästen till att hamna i framvikt då.

Va tycker ni andra??

Med uttrycket att sitta mitt över hästen menar jag att sitta rakt över den, dvs inte tippa över på höger eller vänster sida med min egen kroppstygnd.att sitta mitt sadeln på en häst där sadeln ligger mitt på ryggen. det är nog av mkt stor betydelse, eftersom om man sitter snett belastas ryttarens kroppstygnd ojämt, och ridningen blir inte likadan åt höger resp. vänster håll... ni menar nog med att sitta"rakt uppochner" lodrätsits, axel-höft-häl-teorin. jag tro att det är mycket beroende på hästen hur man sitter, men det viktigaste är väl att försöka hitta en hyfsad balans på hela ekipaget. på ung resp. äldreutbildad häst. såklart spelar sitsen sen stor roll, och för att ha hästen i uppförsbacke krävs det att överlinjen är lösgjord, hästen arbetar avspänt med mkt ryggverksamhet och BAKBENEN väl igång. allt har ett samspel. dålig sits= dålig ridning många gånger...

men jag delar er tanke att det nog är bättre att sitta lite bakåt än framåt... även om ryttare i allmänhet har lättare för att falla framåt än bakåt.

Trodde som Damp att du menade mitt över i sidled.

Det vanligaste fenomenet är väl att man hamnar dit man tittar- dvs neråt-framåt:crazy:

Om man spänner sig är det lätt att hamna i framvikt.

Jag håller med. Men jag tycker det är lättare att hamna lite bakåt än framåt eftersom det är svårt att sitta djupt i sadeln om man lutar framåt, men lätt att tippa lite bakåt av kraften om hästen tex ökar lite, för att man inte har så mycket muskler som man borde ha för att bli stabil.....Däremot blicken kan "hamna" neråt:crazy:

Va tycker ni andra??

beror nog helt klart på vad du vill uppnå.
om du vill uppnå ändamåls enlig ridning på en välskolad och känslig dressyr höst tror jag att du måste sitta mitt över å inte luta dig åt något håll.

att luta sig lite bakåt leder till sämre inverkan med sätet och i viss mån att man sjuter på hästen framåt. som man inte tar tillbaka med sätet, eftersom man är för svag i magen, då rider man automatiskt med handen för att bromsa.....

lutar man sig fram spänner man över skänkel och kommer inte ned i sadeln ordentligt och kan på samma sätt som ovan nämnt inte få rätt inverkan.
å självklart blir hästen på bogarna om man "inte sitter över bakbenen"

*KL*

Om "ramlar" framåt med sitsen, hamnar i någon form av hängsits, så kommer man att hindra hästens framdel. Det är bättre att luta sig lite bakåt, MEN om det blir för mycket bakåtlut tror jag att man kan "trycka undan" hästens rygg. Man tappar alltså ryggverksamhet hos hästen. Dessutom tror jag att en för mycket bakåtlutad sits beror på svaghet i bröstryggen, vilket i sin tur skulle kunna kompenseras med starkare händer, man blir "hängande" i tygeln. Att bli hängande i tygeln inträffar säkert också om man blir framåtlutad, i och för sig.

Kollade på Globendressyren, och frapperades över hur många som satt med lätt bakåtlut.
Men om man jämför med slalom, tex så måste det ju finnas ett visst mått av spelrum åt bägge hållen.
Kanske kan bäckenet öppnas bättre både på ryttare o häst vid måttligt bakåtlut?

Kollade på Globendressyren, och frapperades över hur många som satt med lätt bakåtlut.
Men om man jämför med slalom, tex så måste det ju finnas ett visst mått av spelrum åt bägge hållen.
Kanske kan bäckenet öppnas bättre både på ryttare o häst vid måttligt bakåtlut?

Ja det tror jag.

precis som flera svarat så tolkade även jag Fazers (välkommen tillbaks förresten!) fråga som att vi pratar rakt ÖVER hästen i den bemärkelse att man inte faller åt sidorna. DET är kritiskt för mig att man sitter rakt över i den bemärkelsen - ja.

Men om vi pratar framåt/bakåt så tror jag att man inte får glömma bort att det finns sofistikerade sätt att använda sig av framåt bakåt OM man är en proffs ryttare med en mkt väl avvägd sits.
När jag (och troligtvis gemene man) pratar om att luta fram/bak, så innebär det ofta att ÖVERLIVET tippar. det orsakar då en ofrivillig obalans som ej går att balansera hundra ut, därför att det är ÖVER livet som tippar före och därmed tappar man kontrollen över sätets tyngdpunkt och inverkan.

MEN: om vi säger att det är en ryttare med oerhört bra koordinerad sits - så är det inte överlivet som "tippar". utan överlivet sitter fortfarande förankrat i en medveten rörelse kopplat till underlivet.
en bakåtlutande rörelse för mig, öppnar då upp både ryttare och häst, som Christobal är inne på.
liksom en framåt tryckande rörelse stannar upp/sitter emot. även om det är betydligt mer delikat att balansera en framåtrörlelse än en bakåt utan att störa rörelsen. som jag ser det.

Så här tror jag:
Vi har ju pratat om att köra / paddla kanot o då måste man ha hästen framför sig- om den ska kunna gå i uppförsbacke- samling.

Om nu hästen lutar lite bakåt, torde den riktiga lodräta sitsen vara i lite bakvikt den med, Annars sitter man i framvikt i sadeln.

Så här tror jag:
Vi har ju pratat om att köra / paddla kanot o då måste man ha hästen framför sig- om den ska kunna gå i uppförsbacke- samling.

Om nu hästen lutar lite bakåt, torde den riktiga lodräta sitsen vara i lite bakvikt den med, Annars sitter man i framvikt i sadeln.

Ja precis. Du måste alltid ha hästen framför dig, och det är ju utmaningen, i och med att den naturligt har större vikt på fram, och sen lägger man till ryttaren i ekvationen. blah blah blah, det vanliga tjatet om det - basic- ursäkta.

men ÄVEN om du inte har en häst som lutar lite bakåt (vilken häst gör det, om du inte beordrat det/rider? inte många?). om du tex vill öppna upp den in en ökad trav. Nog lutar du dig då lite bakåt för att som sagt - "öppna upp"?

jag pratar fortfarande inte om att lägga om hela vikten - lägger du om underdelen av dig själv "bakåt" så faller du i bakvikt och skänkeln åker fram. men att lägga om överlivet lite bakåt? det borde öppna upp dig en del? samtidigt som du fortfarande är vettigt stabiliserad i sitsen/mellangärdet ?

inför en ökad trav brukar jag tänka uppåt snarare än bakåt med sitsen för att komma i rätt balans.
särskilt på min (vad det gäller travökningar) obegåvade häst - börjar man luta sig minsta lilla bakåt blir det lätt att man hamnar i bakvikt med balansen i tygeln istället för i sätet.... (och hästen tappar takten/börjar galoppera)

har samma känsla på hästar som har bra ökad trav, för att kunna sitta (kvar ;)) och nå fram ordentligt med handen krävs det att man sitter rakt upp och tänker framåt i hela sin ridning så att inte kroppen och balansen hamnar "bakom hästen"

*förvirrat*

har samma känsla på hästar som har bra ökad trav, för att kunna sitta (kvar ;)) och nå fram ordentligt med handen krävs det att man sitter rakt upp och tänker framåt i hela sin ridning så att inte kroppen och balansen hamnar "bakom hästen"

*förvirrat*

hmm, bra liknelse, den ska jag adoptera mentalt nästa gång jag rider! :bow: :bow:

*KL*

Om "ramlar" framåt med sitsen, hamnar i någon form av hängsits, så kommer man att hindra hästens framdel. Det är bättre att luta sig lite bakåt, MEN om det blir för mycket bakåtlut tror jag att man kan "trycka undan" hästens rygg. Man tappar alltså ryggverksamhet hos hästen. Dessutom tror jag att en för mycket bakåtlutad sits beror på svaghet i bröstryggen, vilket i sin tur skulle kunna kompenseras med starkare händer, man blir "hängande" i tygeln. Att bli hängande i tygeln inträffar säkert också om man blir framåtlutad, i och för sig.

Jag tror att du pekar på¨mycket som är sant!

Sen tror jag att det kanske är lite mode i dressyrvärlden också, detta att många sitter med mycket svank och överlivet lutat bakåt.

Själv har jag (helt sant, faktiskt) rutor på magen (många års ridning + många situps) och kan inte känna att denna sits hjälper min ridning på något sätt. Men jag är villig att ändra uppfattning om någon visar mig något som tyder på annat!!:)

*förvirrat*

Nej inte alls förvirrat!

Precis rätt tycker jag. Håller med om ej bakåt i ökning. Mina dåliga magmuskler kan göra det svårt för mej att inte hamna bakom, :o i ökad trav, jag behöver många fler sittups för att hänga med har jag upptäckt:o

vad bra att du förstår :) jag tycker att jag är kass på att uttrycka känsla i skrift...

Det är lätt att hamna bakom hästen i ökningen (titta bara på vilken dressyrtävling som helst på lägre/ngt mindre låg nivå) och jag tror att det dels beror på otillräcklig styrka hos ryttaren (och även hästen, på en häst som tappar takten är det svårt att vara kvar i rätt position tro mig), dels på att man lätt förväxlar drivande säte med bakåtlutande överliv och att höften bara trycks framåt i sadlen (och hästen springer sas i från en).

Har alltid haft svårt för detta med ökningar själv (och inte har det blivit bättre av en totalt obegåvad häst), men har via bla studier av min tränare och hennes häst (vars ökningar jag skulle döda för :d) kommit fram till att en upprätt position ger bra ökning :)
Passade på att praktisera på en kompis häst som åxå har det där med travökning naturligt :love: - och visst funkade det hur bra som helst (även om det var fett jobbigt att sitta hela ökningen igenom).
(hade inte sett hästen göra detta innan, eftersom ägaren inte fixar att sitta ner på honom där utan hamnar i bakvikt och får balansen i handen)

Jag förstår precis igen:D

Jag är urdålig på ökningar eftersom jag också mest haft en häst som inte glänste med (trav-)ökningar. Däremot i galoppen:d . (Hm i galoppen är det inte alls lika lätt att hamna i bakvikt, eller :confused: Tror inte jag gjort det där:confused: )

Den här kan öka men jag är usel, och har hamnat i bakvikt och förstört, men det är nog mest pga ovana att hästen snällt ökar och dålig bukmuskulatur (min) i kombination. Jag red en annan också för några år sen som kunde öka men jag låg nog tyvärr bakåt då med. Jobbar på det.:angel: Man måste vara stabil för att inte tippa bakåt om hästen trycker iväg bra :o

ja, och om man har svårt att hänga med in i ökningen får man kanske börja tänka framåt med hela sätet nåt steg i förväg, så att man förekommer hästen och hamnar på rätt plats när man väl kommer in i ökningen - förberedelse :idea: som alltid, är det svåra med dressyr...

i galoppen "kan" inte hästen springa ifrån en på samma sätt, och dessutom går ju rörelsen (iaf ngt, beroende på galoppkvalitet) uppåt i ett visst läge - som ryttare får man en knuff i rätt riktning i varje språng.
där är det lättare däremot att hamna i bakvikt i upptagningen om hästen inte tar förhållningen riktigt - upprätningen blir en bakåtlutning istället

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 747
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur