Hur viktigt är det att diskutera barnfråga?

F

Frostnatt

Jag är en singel mamma som är jätte nöjd med mitt liv ensam med mitt barn och jag har varken lusten eller viljan att skaffa barn i framtiden. Man vet ju aldrig vad som händer och jag kanske ångrar mig när jag träffar den rätta, Men, eftersom att jag i nuläget är 98% säker på att jag inte kommer att skaffa fler barn i framtiden.
Nu har jag börjar tänka lite på det där med att dejta och funderar då på hur viktigt det är att diskutera barnfrågan och hur tidigt man isåfall gör detta?
Jag tänker lite som så att killen som man dejtar förmodligen tycker om barn, eller iallafall mitt då eftersom att det aldrig skulle funka annars, så lär ju denna ha en önskan om egna barn i framtiden.

Sv: Hur viktigt är det att diskutera barnfråga?

Eller så dejtar du killar som redan har barn. Det tror jag kan vara smart.

För min del hade det varit viktigt att få veta något sådant gärna innan första dejten.

För min del hade det varit viktigt att få veta något sådant gärna innan första dejten.

Fast då riskerar man också att missa (skrämma iväg) de där 2% procenten som man skulle kunna tänka sig att skaffa fler barn med och en av dem kan ju vara någon man verkligen fastnar för.

Man tar upp det när man inser att personen är någon som man vill gå vidare med tycker jag. Dvs 3-4 dejter senare. Innan dess har man ändå ingen susning om vem personen är.

Finns de som gillar barn men inte vill ha egna också.

Då är det ju bättre att säga "jag kan tänka mig att skaffa barn om jag träffar den rätte". Jag känner inte alls för att vara någon omvandlare, jag vill ha barn med en karl som vill ha barn med mig. Min sambo sa "kanske" de första åren och sen sa han ja. Hade han sagt nej så hade jag inte brytt mig att fortsätta med honom, och hade antagligen levt med någon annan nu. Och han hade antagligen varit nöjd utan barn också.

Jag kände precis som du men min önskan var ganska outtalad. Jag kände hela tiden en press på mej att vilja ha fler barn fast jag var extremt osäker på om jag verkligen ville det. Jag är ju nöjd med de barn jag har och det skulle nog väldigt mycket till för att jag skulle ändra mej.

Jag var inte tydlig med det under lång tid tyvärr. Det hade besparat mej en massa att ta upp det innan det blev seriöst men kanske inte på första dejten precis.

Det finns massor av killar som inte vill ha barn men som tycker att det är helt okej att det finns barn sedan innan.
Sedan finns det ju många som också har barn sedan innan och som också är nöjda med de barn de har.

Det var en enorm lättnad för mej när jag äntligen vågade vara ärlig med vad jag ville och när jag träffade min sambo så tog jag upp det ganska tidigt. Det visade sig att han också var nöjd med de barn han har sedan innan tack och lov.

När det blir seriöst eller strax innan så har jag vetat och då är det läge att ta upp det också tycker jag. Jag hade känt mej hemsk om jag var orsaken till att någon förvägrades chansen att få barn om denne ville bara för att jag inte varit tydlig med vad jag ville i tid. Det är ju betydligt svårare att bryta upp ett seriöst förhållande än vad det är när det är på dejtingstadiet.

Senast ändrad:

. Hade han sagt nej så hade jag inte brytt mig att fortsätta med honom, och hade antagligen levt med någon annan nu. Och han hade antagligen varit nöjd utan barn också.

Får man fråga hur din sambo är som pappa till de två barn ni ju faktiskt har tillsammans? Är han föräkder "fullt ut" eller är det du som är "den mesta föräldern" eller vad man ska säga? Det låter på lite konstigt att någon som faktiskt har barn skulle känna att livet nog hade varit ungefär lika bra även om han aldrig hade fått dem... Förlåt om jag missuppfattade det hela ;).

Jag tycker nog inte att TS ska ta upp frågan innan första dejten. Det kan väl vara shysst att få dejta lite kravlöst några gånger innan man börar diskutera en seriös, gemensam framtid? Däremot tycker ag att det är viktigt att ta upp när man faktiskt börjar ana att det kommer att bli ett förhållande av dejtandet.

Jag står på andra sidan ditt "problem".
Min kille har sen många år bestämt sig för att han inte vill ha fler barn. Han har 3 stycken sen innan som alla nu har nått tonåren. Så att börja om på nytt med en liten var inte vad han ville.
Detta var han väldigt öppen med redan från början. Ingen av oss var ute efter någon tillfällig fling även om vi inte var tillsammans ännu och bara dejtade så ville han köra med öppna kort. Detta är jag väldigt tacksam för. Jag hade då chansen att göra ett övertänkt val om hur jag ville göra. Jag har alltid varit helt övertygad om att jag vill ha minst ett barn till, har ett sen innan. Men fick nu tänka om helt.

Är glad att han berättade detta innan första dejten tom, jag kunde göra mitt beslut innan allt för mycket känslor hade byggts upp.

Så var öppen. Är det så att du kanske vill ha fler barn säg det, men låt dom även förstå att det är just ett kanske och att det lika gärna kan bli nej.

Visst är det en viktig fråga om det visar sig att dejtander utvecklas till något långvarigt. Men jag skulle starkt avråda från att ta upp frågan, och framförallt att ge någon definitivt ståndpunkt, innan det ens visat sig finnas potential för en långvarig relation. Först lär du kännas dejten och vet om det en finns en möjlighet till en långvarig relation innan du börjar prata om en möjlig gemensam framtid. Risken är ju annars att du skrämmer iväg en kille som du själv kanske ändå vill ha barn med eller att du skrämmer iväg någon för att du helt enkelt går för fort fram. Att prata gemensam framtid på en första dejt hade då jag fått panik av.

Det var kanske konstigt skrivet men jag menade att om han aldrig hade fatt dem hade han nog varit glad anda, om han aldrig traffat mig hade han haft ett lyckligt liv anda.

Men nar han bestamde sig for att bli gick han naturligtvis in for det helhjartat. Han ar verkligen en ansvarstagande foralder och nu ar han saklart jatteglad att han har dem och kan inte tanka sig ett liv utan dem.

Det var kanske konstigt skrivet men jag menade att om han aldrig hade fatt dem hade han nog varit glad anda, om han aldrig traffat mig hade han haft ett lyckligt liv anda.

Men nar han bestamde sig for att bli gick han naturligtvis in for det helhjartat. Han ar verkligen en ansvarstagande foralder och nu ar han saklart jatteglad att han har dem och kan inte tanka sig ett liv utan dem.

Låter bra :)!

Personligen tycker jag att det är oerhört viktigt att klargöra vart man står relativt tidigt. Exakt när tycker jag bli svårt att svara på eftersom det beror helt på hur man möts. Nätdejting, tillställning, gemensamma vänner, barnets dagis, arbetsplatsen osv ... Var sak har sin plats ...

Dock, jag tänker som dig. Är också singelmamma och det är viktigt att min kommande partner inte har "barnhets". Jag har upptäckt att många män i 30 + har det. Och faktiskt tar för givet att jag vill ha fler barn.

Så, när dejten börjar att rulla in på frågor som rör vad man vill med framtiden, så anser jag att man skall tala om det. Jag anser som så, att om jag skrämmer iväg någon för min ärlighet - så överlever jag det. Och han med, med all säkerhet.

Får man fråga hur din sambo är som pappa till de två barn ni ju faktiskt har tillsammans? Är han föräkder "fullt ut" eller är det du som är "den mesta föräldern" eller vad man ska säga? Det låter på lite konstigt att någon som faktiskt har barn skulle känna att livet nog hade varit ungefär lika bra även om han aldrig hade fått dem... Förlåt om jag missuppfattade det hela ;).

Men hur tänker du nu?
Är väl inte så väldigt ovanligt att människor anser att livet hade kunnat vara toppen även utan barn - utan att för den sakens skull vara dåliga föräldrar eller ångra de barn de hunnit skaffa?

Formuleringen som Vindvissla använde skapade den frågan hos mig, så därför frågade jag - och fick oxå ett bra svar :).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 280
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 438
Senast: lilstar
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 318
Senast: LovingLife
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar