Hur vet jag om det är den "rätta" hästen?

E

EnWisa

Usch, jag har ett problem.
Jag har en häst som jag haft i c:a två år nu. För ungefär ett år sedan så började jag fundera lite på om det var den "rätta" hästen för mig. Det är min första häst och jag fäster mig väldigt lätt vid djur och har jättesvårt för att skiljas från dem.
Stallets ägare sa då att hon aldrig tyckt att det var den "rätta" för mig, vi har aldrig riktigt klickat. Så hon sa att man faktiskt kunde sälja hästen. Som sagt har jag nu gått och av o an funderat på detta. Ska jag sälja, lr inte..
Jag vet att min häst o jag inte kanske har klickat, hon är jättefin och snäll, men hon ger inte riktigt det jag vill ha av en häst. Hon är lite barnslig och har inte särskilt mycket lust med att jobba seriöst, jag vill ha en känslig häst som lägger ner lika mycket tid på arbetet som jag gör.
Anledningen till att tjejen sa som hon gjorde var för att hon såg hur mycket jag kämpade och hur lite hästen bjöd till. Och där har vi mitt andra problem oxå. Jag är för snäll.
Så nu tänker jag fram och tillbaka på hur jag ska göra. Att sälja känns som en JÄTTEstor grej, men så får jag dåligt samvete o tänker att hästen kanske skulle vara lyckligare med någon annan om jag nu känner så att vi inte klickar till 100%.

Jag går i 2:an och slutar alltså efter nästa år. Då vill jag ut o resa o kan ju inte ha en häst kvar hemma. så det känns lite som om jag bara går o väntar in att vi ska sälja henne. o hur bra är det egentligen?

Någon som är/varit i samma situation? Hur löste ni det? Känns inte rättvist mot hästen att jag tänker så här. Jag menar, om man ens tänker det så är väl något fel, lr?

Sv: Hur vet jag om det är den "rätta" hästen?

Om det känns bättre för dig så kan jag ju berätta att jag nyligen köpt mig en promenadhäst, en häst som precis som jag mest vill lulla i skogen, kanske arbeta lite enklare i paddocken frammåt våren när snön lättar och som jag trivs jättebra med. Vi är på samma nivå just nu!
Så, jag tycker inte du ska ha för dåligt samvete om du väljer att ge din häst ett hem där kraven passar henne och där hon kanske kan utvecklas åt ett annat håll än vad du är på väg... Kanske någon som vill köra (in) henne, det kan göra underverk för frammåtbjudningen ibland.
Se det som att du ger din häst en gåva, att du tycker så mycket om henne att du vill det som faktiskt är bäst för henne, även om det svider i ditt hjärta.
Om du bestämmer dig för att sälja henne, var då noga med att vara ärlig om vilken typ av häst hon är och vilka hennes behov och förutsättningar är så ska du se att hon får ett hem där hon kan blomstra - och vem vill inte det för sin vän?
Hur du än väljer att göra - lycka till!!! ;)

Håller med buschiq

Vill ni inte samma saker så är det schysstare mot både dig och hästen om du säljer den. Det är inte kul för dig att inte trivas med din ridning och det är inte kul för hästen med en ryttare som kanske kräver mer än den fysiskt eller psykiskt klarar av.

När jag har hittat rätt häst har jag varit nästan lite "kär" i den :love: Visst kan man ha svackor men man ska ändå kunna få en kick av att rida sin häst om allt stämmer. Man ska längta efter att rida den!

Jag tycker det är rätt häst, när man funkar bra ihop, matchar varandra, gillar samma saker och oftast har kul tillsammans. Man kan ju inte alltid ha kul, vissa dagar vill man ju faktiskt göra en plånbok av hästens öron...:devil: Men man kan ju inte alltid vara sams, dock tycker jag det är roligare om det går sämre ibland, så man får kämpa lite. Oftast med rätt häst kan man också känna att man är ett med hästen, allt stämmer och hästen gör det man tänker att hästen ska göra innan man har gjort hjälperna. Känns väldigt speciellt och väldigt mysigt. Vet alltid när min häst mår dåligt är orolig mm. Känner det på mig och ser det lätt på honom.

hejsan på dig.

jag håller med de som har skrivit ovan att det kanske är bättre att skaffa en annan häst som det verkligen klickar med.

Men jag fick jobba med min häst i tre år för att känna att vi verkligen fungerade ihop. Du skriver att du kämpar mkt med ridningen och att hästen inte riktigt bjuder till. Det kanske skulle vara en idé att träna för en tränare eller åka på en kurs eller så för att få lite ny inspiration och få lite teamkänsla mellan dig och hästen.

Sedan kan man ju tänka efter vad man verkligen vill och fundera på om man kan nå dit med den hästen, likaså att man tänker om man själv har möjligthet att ge det som hästen behöver? Planerar du att resa iväg kan det ju vara idé att redan börja kolla alternativ, och sälja hästen istället för att hyra ut etc.

Du kanske inte blev så mkt klokare, men du kanske har fått fler synvinklar....

Kände precis somma sak med min förra foderponny som var en hopp ponny, jag älskade honom över allt annat och blev tillfrågad av pappa om vi skulle köpa honom. Han var min bästa vänn och sissta tiden hade det går underbart bra med dressyr arbetet så han kunde koncentrera sig mycket bättre nu och så men... i bakhuvudet satt det där j*vla men... Jag visste inte heller hur jag skulle göra, jag red en ridskole b-ponny också i dressyr och vi vann gång på gång medan jag hade fått en andra plats i LD hopp på foderponnyn. Jag tänkte hela tiden om han var den rätta, han var lycklig och så men kunde han bli lyckligare och mer älskad? Det var han som hade hjälpt mig förstå hur hästar funkar och tänker och hur mycket dom betyder på det. Jag såg tillbaka på vi hade haft det, slit och tårar, glödje och lycka men... Jag sålde honom och hittade min själsfrände Electra som passar mig bättre än någon annan:love: Så också foderponnyn på en hopp tävling och han hade blivit lyckligare och vackrare :) Då var jag lycklig:D

lektra skrev:
Kände precis somma sak med min förra foderponny som var en hopp ponny, jag älskade honom över allt annat och blev tillfrågad av pappa om vi skulle köpa honom. Han var min bästa vänn och sissta tiden hade det går underbart bra med dressyr arbetet så han kunde koncentrera sig mycket bättre nu och så men... i bakhuvudet satt det där j*vla men... Jag visste inte heller hur jag skulle göra, jag red en ridskole b-ponny också i dressyr och vi vann gång på gång medan jag hade fått en andra plats i LD hopp på foderponnyn. Jag tänkte hela tiden om han var den rätta, han var lycklig och så men kunde han bli lyckligare och mer älskad? Det var han som hade hjälpt mig förstå hur hästar funkar och tänker och hur mycket dom betyder på det. Jag såg tillbaka på vi hade haft det, slit och tårar, glödje och lycka men... Jag sålde honom och hittade min själsfrände Electra som passar mig bättre än någon annan:love: Så också foderponnyn på en hopp tävling och han hade blivit lyckligare och vackrare :) Då var jag lycklig:D

Det är precis så jag tänker med!
Vi funkar ihop, jag ser direkt när hon mår dåligt osv. MEN det där lilla speciella som behövs i en riktigt bra relation fattas...
Jag inser mer och mer att jag nog måste sälja henne tillslut... är bara så j*vla svårt att ta beslutet...!

tack alla ni som skrivit, känns otroligt skönt att veta att det finns fler där ute som tvivlar!

Man skall inte vara rädd för att sälja hästen när man börjar ha sådana funderingar. Låter som om du redan är på väg ut i livet och vill annat än hästar. Som om det ändå bara handlar om något år till. Så då får du väl se om du tycker det känns kul att försöka utveckla denna häst för ditt nöjes skulle ett år till, eller om annat redan nu säljer. Hästar tar vansinnigt mycket tid. Bara den som är helt hästfrälst har den orken och gör det med glädje.

Jag sålde min när jag slutade högstadiet och köpte igen efter att jag fått mitt sista barn. ;)

Hälsning Maja

EnWisa skrev:
Jag inser mer och mer att jag nog måste sälja henne tillslut... är bara så j*vla svårt att ta beslutet...!

När man ser andra provrida och tillslut kommer någon som rider hästen riktigt bra, får den att lägga till det lilla extra, få hästen att dansa eller bara få hästen att trivas så kommer du bara älska att du satte ut annons. Jag lovar, men det tog visserligen ½år innan den rätta för foderponnyn kom :D Tålamod, tålamod...
Sedan tog för mig och Electra också 1 år innan vi verkligen kännde varandra och blev bästa kompisar men om man tänker tillbaka på provridningen så var det ingen snack om saken så fort jag började borsta, det sa bara klick :D

Lycka till, stöttar dig hela vägen i förskott :banana:

Eftersom du över huvudtaget funderar på om du och hästen passar ihop så har du nog svaret där. Om det var rätt skulle du inte tänka i de banorna tror jag.
Min förra häst var otroligt speciell och jag tyckte grymt mycket om honom men vi passade inte för varann och vi hade nog båda blivit olyckliga om jag inte sålt honom. Jag vill rida mest dressyr och han var en hoppare som inte alls gillade dressyrbanan. Och jag är inte alls road av hoppning.
När du väl tar ett beslut kommer det att kännas skönt.

Senast ändrad:

lektra skrev:
Lycka till, stöttar dig hela vägen i förskott :banana:
Tack så mycket! Känns jätteskönt att folk bryr sig!

Jag har nu tagit beslutet att sälja henne och nästa vecka kommer första ev. köparen och tittar på henne. Det var tungt, men nu när jag väl bestämt mig så känner jag ändå en slags lättnad.
Hästar är mitt liv och jag har tur som kommer kunna fortsätta rida min väns hästar hur mycket jag vill. I framtiden vill jag ha en ny egen, men nu så känner jag att jag i första hand måste satsa på skolan plus att hästen och jag faktiskt inte hade klickat. Mycket tack vare alla er som brytt sig har jag kunnat tagit detta beslut utan FÖR mycket ångest, så TACK allihopa!!:bow:

du får ge en rapport sedan om provarna :banana: vill veta hur det går.

lektra skrev:
du får ge en rapport sedan om provarna :banana: vill veta hur det går.
Klart jag gör! Här är rapport 1:;)
Första ev. köparen har nu kollat på henne. Det känns helt otroligt, men jag tror att det är helt rätt människa för min häst! Hon ville att vi skulle göra en vet.besiktning och att hon då skulle vara med. Sedan började hon prata om hur man skulle lösa alla olika grejer vid ett köp osv, så jag hoppas verkligen att hon vill ha hästen! Skulle vara så lycklig om första köparen var rätt, vilket det känns som det är, och köper henne oxå. För det är ju såklart jobbigt när man väl tagit beslutet att gå och vänta. Helst vill man ju bara att hästen ska åka med en gång, fast självklart till en bra person. Nästa vecka ska veterinären komma, berättar då hur allt gick!:bump:

Vad kul att det gick bra... nu får vi hålla tummarna till veterinärbesiktningen :D :banana:

buschiq skrev:
Om det känns bättre för dig så kan jag ju berätta att jag nyligen köpt mig en promenadhäst, en häst som precis som jag mest vill lulla i skogen, kanske arbeta lite enklare i paddocken frammåt våren när snön lättar och som jag trivs jättebra med. Vi är på samma nivå just nu!
Så, jag tycker inte du ska ha för dåligt samvete om du väljer att ge din häst ett hem där kraven passar henne och där hon kanske kan utvecklas åt ett annat håll än vad du är på väg... Kanske någon som vill köra (in) henne, det kan göra underverk för frammåtbjudningen ibland.
Se det som att du ger din häst en gåva, att du tycker så mycket om henne att du vill det som faktiskt är bäst för henne, även om det svider i ditt hjärta.
Om du bestämmer dig för att sälja henne, var då noga med att vara ärlig om vilken typ av häst hon är och vilka hennes behov och förutsättningar är så ska du se att hon får ett hem där hon kan blomstra - och vem vill inte det för sin vän?
Hur du än väljer att göra - lycka till!!! ;)

Håller med!

Rapport 2:
Nu i veckan så kom den ev. köparen igen och provred en gång till plus så vet.besiktigade vi henne. Allt gick hur bra som helst! Då bestämdes det att hon köparen skulle hämta hästen nu i helgen och igår åkte min lilla blomma...!
Fy vad tungt det var och fortfarande är, men samtidigt så känns det så rätt! De passar så bra ihop också, så jag hoppas innerligt att allt går vägen!
Om två veckor ska köpet slutföras så det är bara att hålla tummarna!

jag är i ungefär samma situation:( och har haft min flicka sen hon var liten nu är hon 9år... har ridit in henne själv och allt..:( och nu har jag växt ur henne och hon är omöjlig att köra in..:'(

Tjalfe skrev:
jag är i ungefär samma situation:( och har haft min flicka sen hon var liten nu är hon 9år... har ridit in henne själv och allt..:( och nu har jag växt ur henne och hon är omöjlig att köra in..:'(
Usch då, det är verkligen skitjobbigt. Men, när man väl tagit ett beslut, avsett vad det går ut på, så känns det bättre. och om man tar beslutet att sälja och sedan hittar en perfekt köpare känns det ännu bättre! men ett beslut måste tas...även om det är jättejobbigt..
så lycka till med allt!

EnWisa skrev:
Usch då, det är verkligen skitjobbigt. Men, när man väl tagit ett beslut, avsett vad det går ut på, så känns det bättre. och om man tar beslutet att sälja och sedan hittar en perfekt köpare känns det ännu bättre! men ett beslut måste tas...även om det är jättejobbigt..
så lycka till med allt!

japp har tänkt försöka köra in henne igen.. men funkar det inte den här gången så måste jag nog försöka sälja henne.. hon älskar att bli riden så det vore synd om hon inte fick bli det:(

vad kul att det har gått bra allting...

Vad ska du göra nu utan häst?

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka