Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Men om du eldar med ved för att få varmt inomhus är det också energiförbrukning, och inte den renaste eller bästa för miljön.
Ja, men veden skulle annars ändå eldas. Som flis i fjärrvärmeverket. Jag har en effektiv och bra panna. Det är en del av försvaret :D

Det finns inget sätt att skapa värme utan energi.

Ser inte heller något annat energibesparande sätt att skapa värme.

Jag har termostaten pa 19 grader som jag satter pa nar det kanns kyligt hemma.
Jobbar jag hemma har jag en elfilt, men varmen gar pa nar inne temperaturen gar ner mot 15 grader.
I november kostade uppvarmningen mig 500 sek, och det var en varm manad dar varmen inte var pa alls under en vecka.

Hade jag haft 23/24 grader hemma had jag gatt runt i shorts och t-shirt?

Ja, men veden skulle annars ändå eldas. Som flis i fjärrvärmeverket. Jag har en effektiv och bra panna. Det är en del av försvaret :D

Det finns inget sätt att skapa värme utan energi.

Ser inte heller något annat energibesparande sätt att skapa värme.
Vi är överens om att uppvärmning kräver energi, men det finns renare sätt att värma bostäder än vedeldning.

Det jag funderar över är om eldningen som lösgör koldioxid, och i vårt land huvudsakligen sker när träd och andra växter är i vilostadium och inte tar upp någon koldioxid verkligen är klimatneutral? Stannar koldioxiden lydigt kvar nära marken (0-60 m) och väntar på att bli absorberad när växterna börjar växa igen på våren? Eller blandar den sig vilt som gaser brukar göra, och försvinner ut i atmosfären, och bidrar till växthuseffekten? Någon som vet?

Det energibesparande momentet är förstås att sänka inomhustemperaturen med några grader, och klä på sig mer kläder alternativt begränsa den bostadsyta som är behagligt uppvärmd.

Vi är överens om att uppvärmning kräver energi, men det finns renare sätt att värma bostäder än vedeldning.

Det jag funderar över är om eldningen som lösgör koldioxid, och i vårt land huvudsakligen sker när träd och andra växter är i vilostadium och inte tar upp någon koldioxid verkligen är klimatneutral? Stannar koldioxiden lydigt kvar nära marken (0-60 m) och väntar på att bli absorberad när växterna börjar växa igen på våren? Eller blandar den sig vilt som gaser brukar göra, och försvinner ut i atmosfären, och bidrar till växthuseffekten? Någon som vet?

Det energibesparande momentet är förstås att sänka inomhustemperaturen med några grader, och klä på sig mer kläder alternativt begränsa den bostadsyta som är behagligt uppvärmd.
Koldioxiden diffunderar uppåt men jag tror inte höjden har direkt betydelse för växthuseffekten, koldioxidmolekylen absorberar infraröd strålning (värmestrålning) och skickar sedan tillbaka en del till jorden istället för att värmen försvinner ut i rymden och höjden borde inte vara avgörande.

Koldioxiden diffunderar uppåt men jag tror inte höjden har direkt betydelse för växthuseffekten, koldioxidmolekylen absorberar infraröd strålning (värmestrålning) och skickar sedan tillbaka en del till jorden istället för att värmen försvinner ut i rymden och höjden borde inte vara avgörande.
Två frågor:
1) Hur får växterna som ska absorbera koldioxiden från vedeldningen tillgång till den om den diffunderar ovanför vegetationen?
2) Koldioxid är en tyngre gas än kväve och syre, varför lägger den sig inte närmare marken?

Två frågor:
1) Hur får växterna som ska absorbera koldioxiden från vedeldningen tillgång till den om den diffunderar ovanför vegetationen?
2) Koldioxid är en tyngre gas än kväve och syre, varför lägger den sig inte närmare marken?
Koldioxiden finns ju även på lägre höjd, den försvinner inte uppåt utan blandas och anledningen att gaser inte skiktas efter tyngd är dels att det som skapar ett gastryck är kollisioner mellan molekyler och de här kollisionerna sker åt alla håll så en tyngre gasmolekyl kan lika gärna knuffas uppåt som neråt, det är helt slumpmässigt och kraften i sammanstötningarna är så mycket större än gravitationen att dess inverkan inte blir så stor att den skiktar gaserna. Det är det som kallas diffusion och blandar gaser i liten skala.

Den andra faktorn till att gaserna inte skiktas är turbulensen, att det blåser gör att gaserna blandas i stor skala och på kort tid.

Edit. Letade upp en sida på SMHI som förklarar varför :)

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/varfor-ar-luften-valblandad-1.32116

Ni som har svarat att ni (mer eller mindre stor del av tiden) har sådär 13-15 grader inne, hur står ni ut? Det är ju helt orimligt kallt!
Man vänjer sig, jag sover ofta utomhus i vindskydd och under bar himmel även vintertid i minusgrader (såklart i en varm sovsäck) och då blir 12-14 grader som det är här hemma ganska varmt t.o.m.

Ja det gor de allra flesta har i Pacific North West och jag forstar inte vad som skulle vara sa hemskt med det?
SORRY, got it 🙄 Du menar oppna spisen forstass ... och nej oppna spisen satts endast pa om det ar kallare an 18*C :D Daremot gar gasspisen aret runt oavsett om AC;n gar eller inte.:p
Exakt, det lät som att ni körde AC för att kyla ner samtidigt som ni eldade gas i öppna spisen för att värma. I princip som att ni var på en en-familjs-mission att förstöra planeten. 😉

Jag har högre temp inne när det är varmare och fuktigare ute än när det är riktigt kallt, men ligger för det mesta runt 17-19 grader tror jag. Har inte ändrats så mycket.

Bor i hyreslägenhet med fjärrvärme, kan inte styra elementen. Men ligger på +20 vintertid inne, men ibland känns det kallt, speciellt golven.

Ni som har svarat att ni (mer eller mindre stor del av tiden) har sådär 13-15 grader inne, hur står ni ut? Det är ju helt orimligt kallt!
Vi har visserligen mellan 16 - 17 grader, men många tycker ju även att det är orimligt kallt.
Varm tröja.
Jag behöver inte stå ut, jag får huvudvärk vid över 22 grader och trivs i lägre temperatur.
Sover gärna i runt 14 grader.

Antagligen så håller vi oss varma med vår egen kroppsvärme.
Jag går barfota inne ner till 16 grader och vid 12 grader blir det litet kyligt om fötterna så då sätter jag på mig strumpor.

På sommaren så kör jag AC på el från mina solpaneler.

Nästa
Ni både värmer och kyler samtidigt eller fyller gasspisen en annan funktion?

Man lagar mat på den? Men sedan behövs det ju varmvatten, och även där är det ju det normala att använda gas i USA

Exakt, det lät som att ni körde AC för att kyla ner samtidigt som ni eldade gas i öppna spisen för att värma. I princip som att ni var på en en-familjs-mission att förstöra planeten. 😉

Precis som Sharpless sager ar vi rika pa natural gas har pa vastkusten. De flesta har gas indragit i sina bostader, det kostar runt 1/4 - 1/3 jamfort med elpriser for att varma upp bostader. Vi har som sagt ocksa gas for varmvatten, oppen spis, och spis for matlagning.

Vi har en central AC som tacker hela huset men den kors ganska sparsamt. Runt 27*C innomhus brukar den ga igang nagra timmar och om det gar over ungefar 35*C utomhus gar den dygnet runt. Det var annat i sodra USA, dar gick AC'n dagligen nastan hela aret och storre delen av aret gick den nattetid. Jag foredrar "riktig" luft, men ar det for varmt ar jag tacksam for AC.

Vedeldning är huvudsakligen ett problem för att det ökar partikelhalten i luften, inte koldioxidutsläppen eftersom det är kol som bundits såpass nyligen i det växande trädet. Dvs planterar man ett par träd så kan man själv motverka en ökning.
Att skaffa sig fuktskador i huset pga låg temperatur inne i ouppvärmda delat som kräver resurskrävande renovering orsakar definitivt större skada.

Senast ändrad:
I sovrummet vill jag ha det svalt. I övrigt vill jag ha 18 - 19˚. Jag byter inte om när jag kommer hem, utan har ofta skjorta och lammullströja så här års.

Före min operation ville jag inte ha över 18 grader, då dog jag av svett. Numera vill jag ha 22 minst. Njöt verkligen i helgen när vi premiäreldade i kaminen och fick 25 grader i vardagsrummet :love:
Sovrummet ska dock vara kallt, sover så dåligt annars. När det är riktigt kallt ute så hamnar nog tempen i sovrummet ner mot 13 grader, då har jag lite jobbigt dock.. Vi har bara elelement i sovrummen på övervåningen då tidigare ägare tagit bort de vattenburna, så vi är för snåla för att använda dom. Nu när vi renoverar ska vi sätta tillbaka vattenburna element iallafall.

Jag funderar på hur folk kommer upp ur sängen på morgon. Absolut jag kan sova när det är kallt, men är det kallare än typ 20 grader på morgonen så är det nästan omöjligt att gå upp ur sängen!
Enda sättet att förbättra situationen är ju att gå upp ur sängen och tända braskaminen! När det är som kallast på vintern är det då ofta runt 13 grader inomhus. Men kaminen fixar på en timme ungefär så att det är 18-19 grader i stora delar av vårt lilla hus (central kamin och murstock med lite fläkt).

Mest tror jag det är en vanefråga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka