Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Min tanke med trådstarten var inte om folk skulle gå runt och frysa, utan faktumet att man inte kan tänka sig att behöva ha strumpor och långärmat inne ens under smällkalla vintern. Sen om det betyder 18 eller 24 grader för att personen ska må bra är en annan sak, men jag har lite svårt för inställningen (som personen jag diskuterade med hade) att man inte ska behöva anpassa sin klädsel alls.
Jag tror det är jättesvårt att jämföra det där. Håller med om att det är udda att inte justera sin klädsel alls inne mellan sommar-vinter, men just vilka plagg man vill kunna ha blir lite komplext.
Jag vill tex gärna kunna ha t-shirt inne året runt, men det betyder inte att vi håller exakt samma temperatur inne året om. Jag kan tex ha t-shirt inne hemma hos oss, men jag fryser jättemycket utan tofflor. Jag vill inte behöva ha långärmad tröja inne, men jag skulle inte bli för varm om jag hade en stickad tröja på mig. På sommaren har jag shorts inne, det skulle jag aldrig kunna ha på vintern, men det beror mer på att det blir lite väl varmt inne sommartid.

Nej, jag vänjer mig aldrig. Jag mår fysiskt dåligt och mentalt dåligt av för kallt inne. Så fascinerande att människor inte kan ta till sig att vi kan fungera olika.
Detta har jag också lite svårt att greppa. Vi är ju olika! Och det kan vara olika i livet också.

Jag var ett element som barn, alltid varm, ville inte ens ha kläder på. Var ett element långt upp i åldern. i stallet hade jag vinterskor, thermobyxor, t-shirt och halsduk utan att frysa i minusgrader. Det var friskt och skönt! Det var runt 2010 och det var också där någonstans det förändrades. Jag började frysa, STÄNDIGT frysa. JA, man kan ta en extra tröja och gosiga tofflor på inomhus, men händerna? Öronen? Kinderna? Näsan? Pannan?! Iskalla, varje utstickande del utanför tjock tröja och filt har varit iskalla, så det spelar ingen roll hur mycket man värmer resten av kroppen, man fryser ändå så man skallrar tänder nästan.

Jag har ingen aning om varför det är så här. Jag är 155 cm lång och väger strax över 100 kg så mitt fett borde ju värma men det gör det alltså inte, jag skulle kunna vara ett benrangel och hade nog frusit lika mycket ändå. Jag har aldrig rökt så det kan inte vara det. Blodtrycket har alltid i hela livet varit lågt, lite mer åt det normala hållet numer kanske, men inte högt så om en förändring skett så är det väl att mitt medfödda låga blodtryck ökat aningens lite på ett ej skadligt vis. Inte heller det förklarar att jag är en isbit numera.

Att frysa är inget liv så jag vill ha varmt, kallt i rummet jag sover annars kan jag inte sova, men varmt i resten av lägenheten, vet inte exakt hur varmt jag har, men varmare än i någon lägenhet tidigare och det är skönt. För första gången på evigheter fryser jag inte lika mycket. Förra lägenheten var kall och dragig, ständigt kall, rå kyla, kändes genom märg och ben. Det är fan deprimerande att frysa så pass, att aldrig kunna värma kroppen.

Jag ligger väl någonstans mittemellan - jag lider inte svårt av att ha lägre temperatur inne, men jag "offrar mig" för att slippa den där elräkningen på tiotusen som jag hade i december -21. Och nej, jag väljer ju inte att ha 13-15 grader på morgonen om jag kan slippa men jag står ut med det de få morgnar det gäller per vinter här i södra Sverige. Och som bonus får jag den där mysiga känslan av ökande värme när jag tänt braskaminen!
Jag tycker att jämföra hus med eldningsmöjligheter och lägenheter är som att jämföra äpplen och päron faktiskt.
Jag har bott i hus och haft 9 grader varmt på morgonen när det varit som kallast, inga problem. Eldar man i kaminen och sedan vedpannan har man ju varmt sedan. Det kan till och med vara rätt skönt på något vis med temperaturskillnaden och vetskapen att snart är det varmt igen. Men att ständigt ligga 16-18 grader i en lägenhet om man är frusen är fruktansvärt, man blir aldrig varm, någonsin. Hur mycket man än klär på sig, hur många varma duschar man än tar.

Jag tycker att jämföra hus med eldningsmöjligheter och lägenheter är som att jämföra äpplen och päron faktiskt.
Jag har bott i hus och haft 9 grader varmt på morgonen när det varit som kallast, inga problem. Eldar man i kaminen och sedan vedpannan har man ju varmt sedan. Det kan till och med vara rätt skönt på något vis med temperaturskillnaden och vetskapen att snart är det varmt igen. Men att ständigt ligga 16-18 grader i en lägenhet om man är frusen är fruktansvärt, man blir aldrig varm, någonsin. Hur mycket man än klär på sig, hur många varma duschar man än tar.

Fast ... trots att jag ar frusen av mig maste jag saga att ha det for varmt i en lagenhet ar nastan lika hemskt. Min Mamma's lagenhet kunde man inte stanga av varmen och den var super varm ... Pa vintern hade hon ofta 28-30*C innomhus och nar man oppnade fonster for att fa det svalare hande liksom ingenting. Varmen lag som en kudde innomhus och det tog timmar for lagenheten att bli lite svalare, men gick jattefort att varmen steg igen.

Fast ... trots att jag ar frusen av mig maste jag saga att ha det for varmt i en lagenhet ar nastan lika hemskt. Min Mamma's lagenhet kunde man inte stanga av varmen och den var super varm ... Pa vintern hade hon ofta 28-30*C innomhus och nar man oppnade fonster for att fa det svalare hande liksom ingenting. Varmen lag som en kudde innomhus och det tog timmar for lagenheten att bli lite svalare, men gick jattefort att varmen steg igen.
Ja för varmt är ju inte trevligt det heller, men det känns skillnad på hus där man kan ha kallt och få upp värmen och lägenhet som ständigt ligger på 16-18 grader. Det var den jämförelsen jag tycker haltar lite. Att inte kunna få ner värmen är inte mysigt oavsett boendeform tänker jag?

Har runt 22-23 men kalla golv.
Egentligen vill jag ha svalare men då bråkar lederna med mig så in i helsike
Hade jag haft kallhyra hade det nog varit max 19 grader

Äntligen efter 13 år i lägenheten har ca 20°(snittade på runt 18° förut 🥶) i luften men kallare på golvet, skulle vilja ha runt 22 på golvet när bebis ska börja krypa. Men inget vi kan råda över.
Svärmor har 25°😮‍💨 vi som inte är vana vid så varmt tycker det är olidligt😅

Innan jag kom i klimakteriet var jag frusen av mig, sen hade jag fem år med vallningar. Nu är de över men nu har jag blivit ännu mer frusen än vad jag var innan!

Just nu har jag på eget elelement för att de 21 grader som hyresvärden ger oss är för kallt. Jag har så ont i huvudet av kylan, näsan, öronen och ansiktet är iskalla. Sitter med munkjacka med huvan på ovanpå de vanliga kläderna, tajts med långkalsonger under, och linne med långärmad tröja över. Det hjälper inte utan jag har fått linda in huvudet i en filt för att över huvud taget kunna tänka några sammanhängande tankar.

Har bott i lägenhet i 35 år, bland annat för att hus oftast är för kalla för mig, och jag har aldrig varit med om en sån här kyla.

Innan jag kom i klimakteriet var jag frusen av mig, sen hade jag fem år med vallningar. Nu är de över men nu har jag blivit ännu mer frusen än vad jag var innan!

Just nu har jag på eget elelement för att de 21 grader som hyresvärden ger oss är för kallt. Jag har så ont i huvudet av kylan, näsan, öronen och ansiktet är iskalla. Sitter med munkjacka med huvan på ovanpå de vanliga kläderna, tajts med långkalsonger under, och linne med långärmad tröja över. Det hjälper inte utan jag har fått linda in huvudet i en filt för att över huvud taget kunna tänka några sammanhängande tankar.

Har bott i lägenhet i 35 år, bland annat för att hus oftast är för kalla för mig, och jag har aldrig varit med om en sån här kyla.
Du reagerar på kyla som jag gör på värme. Det är så jobbigt och personligen avskyr jag sommaren som jag antar att du avskyr vintern.

Detta har jag också lite svårt att greppa. Vi är ju olika! Och det kan vara olika i livet också.

Jag var ett element som barn, alltid varm, ville inte ens ha kläder på. Var ett element långt upp i åldern. i stallet hade jag vinterskor, thermobyxor, t-shirt och halsduk utan att frysa i minusgrader. Det var friskt och skönt! Det var runt 2010 och det var också där någonstans det förändrades. Jag började frysa, STÄNDIGT frysa. JA, man kan ta en extra tröja och gosiga tofflor på inomhus, men händerna? Öronen? Kinderna? Näsan? Pannan?! Iskalla, varje utstickande del utanför tjock tröja och filt har varit iskalla, så det spelar ingen roll hur mycket man värmer resten av kroppen, man fryser ändå så man skallrar tänder nästan.

Jag har ingen aning om varför det är så här. Jag är 155 cm lång och väger strax över 100 kg så mitt fett borde ju värma men det gör det alltså inte, jag skulle kunna vara ett benrangel och hade nog frusit lika mycket ändå. Jag har aldrig rökt så det kan inte vara det. Blodtrycket har alltid i hela livet varit lågt, lite mer åt det normala hållet numer kanske, men inte högt så om en förändring skett så är det väl att mitt medfödda låga blodtryck ökat aningens lite på ett ej skadligt vis. Inte heller det förklarar att jag är en isbit numera.

Att frysa är inget liv så jag vill ha varmt, kallt i rummet jag sover annars kan jag inte sova, men varmt i resten av lägenheten, vet inte exakt hur varmt jag har, men varmare än i någon lägenhet tidigare och det är skönt. För första gången på evigheter fryser jag inte lika mycket. Förra lägenheten var kall och dragig, ständigt kall, rå kyla, kändes genom märg och ben. Det är fan deprimerande att frysa så pass, att aldrig kunna värma kroppen.

Jag gick ner 30 kg en period när jag mådde riktigt dåligt psykiskt och då frös jag ännu mer än nu… Tack och lov kunde jag iaf elda kamin på den tiden så jag hade 26-27 grader inne.

Nu har jag valt att bo på 25 kvm just för att kunna värma upp till den temperatur jag mår bäst med.

För att svara några andra i tråden så har jag ylletopp + ylletröja, underställ + mysbyxor när jag har 24 grader inne. Kan inte precis sitta och jobba i skoteroverall. :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka