Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Som det ser ut nu med de prissättningsregler som införts kommer elpriserna under perioder med kallt väder och lite vind bli extrema i södra Sverige, elen kostar här idag som mest över 10 kr/kWh och det är inte ens speciellt kallt bara runt nollan. Det lär bli många som kommer sänka temperaturen skulle jag tro.

För egen del hade jag gärna haft en mera rimlig temperatur inomhus men det kostar helt enkelt för mycket.

Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! 😄 (Ett värmesystem för den händige, typ.)

Jag tror inte att jag tolkar orden om att vänja sig som en maning. Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.

Om det är pur fattigdom och sociala svårigheter som försätter människor i dessa bostäder, så kan jag ju förstå det. Samhället är orättvist och för närvarande ökar orättvisorna. Men så framstår det inte i övrigt, det verkar inte handla om det.

För min del så skulle temperaturer på 20-22 grader inomhus året om innebära att min elförbrukning nära nog fördubblas från nuvarande förbrukning, vilket inte är värt det för mig. Jag vill helt enkelt inte lägga så stor del av min inkomst på att värma upp ett lite dåligt isolerat hus från 1911, som är min bostad. Och för mig är det viktigare att bo just där, i det huset på min gård med mina djur, än att ha en viss temperatur. Så jag har värmepumpen inställd på att i normalfallet ge runt 18 grader, men att INTE använda elpatronen som stöd under kalla dagar, utan istället låta det bli kallare. Jag kompenserar med att elda i en braskamin, som snabbt ger bra värme i hela huset, men visst kan det vara 13 - 15 grader på morgonen om det är riktigt kallt ute! Jag tycker dock som @sjoberga att det är rätt mysigt att komma upp och elda, ta en kopp kaffe och känna värmen sprida sig i huset :)

Men alltså - så som en del (inte du) uttryckt sig här så kan man lätt få intrycket att den/de tycker att i ett civiliserat land så ska alla ha minst 20 grader inne.... eller iaf aldrig 13-15 grader på morgonen en kall vinterdag.
Jag tolkar det mer som att det är tragiskt att personer som egentligen vill ha det varmare behöver hålla temperaturen nere av ekonomiska skäl. I den här tråden ser man ju både de som trivs med kallare temperaturer, men också de som egentligen trivs med något varmare temperatur men prioriterar bort detta för att det blir för dyrt annars.
Och kanske en koppling till miljöfrågan - klart att det är viktigt att hushålla med energi men att det ändå är viktigt att ha (vad man själv känner är) en dräglig inomhustemperatur.

Jag tolkar det mer som att det är tragiskt att personer som egentligen vill ha det varmare behöver hålla temperaturen nere av ekonomiska skäl. I den här tråden ser man ju både de som trivs med kallare temperaturer, men också de som egentligen trivs med något varmare temperatur men prioriterar bort detta för att det blir för dyrt annars.
Och kanske en koppling till miljöfrågan - klart att det är viktigt att hushålla med energi men att det ändå är viktigt att ha (vad man själv känner är) en dräglig inomhustemperatur.
Jag ligger väl någonstans mittemellan - jag lider inte svårt av att ha lägre temperatur inne, men jag "offrar mig" för att slippa den där elräkningen på tiotusen som jag hade i december -21. Och nej, jag väljer ju inte att ha 13-15 grader på morgonen om jag kan slippa men jag står ut med det de få morgnar det gäller per vinter här i södra Sverige. Och som bonus får jag den där mysiga känslan av ökande värme när jag tänt braskaminen!

Jag väljer ett boende som har vattenburen värme och som är välisolerat, då en för mig behaglig inomhustemperatur är viktig
Precis, vi väljer olika! För mig var det mycket viktigare att bo på en gård så jag kan ha hästarna hemma än att jag kan ha behaglig inomhustemperatur varenda timme året runt. Så då blev det ett halvkasst isolerat hus från början av 1900-talet. Men vattenburen värme har jag :)

För många av oss frusna är problemet som sagt inte bara hur många tröjor vi vill ha på oss. Jag har ledvärk, och näsa och öron som gärna blir kalla. När det är för kallt stänger hjärnan ner och skriker kallt kallt kallt. Jag fungerar helt enkelt inte när det är för kallt inne. Det är inget som går att styra över själv och vant mig har jag fortfarande inte gjort.

Kan inte tillbringa längre tid hos de som har kallt inomhus, mina föräldrar brukade sätta upp värmen när jag skulle komma eftersom de visste att besöket annars blev kort.

Precis, jag fungerar liksom inte när jag ständigt fryser. Varken fysiskt eller psykiskt.

Som det ser ut nu med de prissättningsregler som införts kommer elpriserna under perioder med kallt väder och lite vind bli extrema i södra Sverige, elen kostar här idag som mest över 10 kr/kWh och det är inte ens speciellt kallt bara runt nollan. Det lär bli många som kommer sänka temperaturen skulle jag tro.

För egen del hade jag gärna haft en mera rimlig temperatur inomhus men det kostar helt enkelt för mycket.
Det finns ju andra sätt att värma hus på.
Förut så har jag kört med villaolja, men min oljepanna har stannat p.g.a. ålder, så jag har beställt en pelletskamin som får stå i TV-rummet.
Och så eldar vi i vedspisen så länge.

Jag väljer ett boende som har vattenburen värme och som är välisolerat, då en för mig behaglig inomhustemperatur är viktig
Jag gillar inte riktigt att du refererar till temperaturen som behaglig.
Det vore bättre att referera till att du vill ha det varmt inne.
Detta eftersom att behagligt är olika för olika människor.

Du gillar varmt och skönt.
Jag gillar svalt och skönt.

Precis, vi väljer olika! För mig var det mycket viktigare att bo på en gård så jag kan ha hästarna hemma än att jag kan ha behaglig inomhustemperatur varenda timme året runt. Så då blev det ett halvkasst isolerat hus från början av 1900-talet. Men vattenburen värme har jag :)
Och jag har ett välisolerat hus med vattenburen värme och vedspis.
Men jag vill ändå inte ha det över 18 grader inne om jag får välja fritt.
Ner till 15 grader är jag dessutom helt bekväm med.

För många av oss frusna är problemet som sagt inte bara hur många tröjor vi vill ha på oss. Jag har ledvärk, och näsa och öron som gärna blir kalla. När det är för kallt stänger hjärnan ner och skriker kallt kallt kallt. Jag fungerar helt enkelt inte när det är för kallt inne. Det är inget som går att styra över själv och vant mig har jag fortfarande inte gjort.

Kan inte tillbringa längre tid hos de som har kallt inomhus, mina föräldrar brukade sätta upp värmen när jag skulle komma eftersom de visste att besöket annars blev kort.
Ja,exakt så. Vi är olika.

När det är varmt ute och det ligger runt 25+ inne - då kopplar min hjärna ur. Jag får ont i leder, svullnar upp och blir trött. Att vistas utomhus i hett solsken är olidligt.
Brukade förr skoja om att jag skulle söka vård om jag mådde likadant under vintern. Jag är helt ur slag.

Det finns ju andra sätt att värma hus på.
Förut så har jag kört med villaolja, men min oljepanna har stannat p.g.a. ålder, så jag har beställt en pelletskamin som får stå i TV-rummet.
Och så eldar vi i vedspisen så länge.
Pelletsen har blivit svindyr, 1 kr/kWh och sen är blir det förluster i panna/kamin så runt 1,40 kr/kWh, inte mycket billigare än eldningsolja eller ens direktverkande el. Jag använder pellets, men det blir sista vintern som huvudbränsle om inte priset går ned radikalt.

Pelletsen har blivit svindyr, 1 kr/kWh och sen är blir det förluster i panna/kamin så runt 1,40 kr/kWh, inte mycket billigare än eldningsolja eller ens direktverkande el. Jag använder pellets, men det blir sista vintern om inte priset går ned radikalt.
I en rumskamin så blir det inte så stora förluster.
Med en murstock som äter upp värmen på vägen ut så räknar jag med att även det kommer att värma huset.

Olja kostar ungefär 1.60 + moms per kWh, så det är inte så mycket bättre.
Min panna har (hade) nästan 100% verkningsgrad.
Vi får nog räkna med att energi kommer att ligga på 2 kronor per kWh numera.

Som anekdot kan jag berätta att jag körde oljepanna när det var elkris vintern 2021.
Detta trots att jag hade bundet elpris på 47 öre.
Mitt bidrag för att avlasta elsystemet.

Jag känner mig inte särskilt skyldig alls för min höga innertemperatur.
Bor i äldre flerfamiljshus, ingen stor lägenhet och har fjärrvärme.
Tillräckligt klimatsmart för att jag ska ha det varmt och gött utan dåligt samvete.

Nej man jag tycker det är lite konstigt att inte ta med att vi har så olika grundförutsättningar. Det syns ju tydligt i tråden att det finns en enorm variation gällande vid vilken temperatur man upplever att det är acceptabelt och vad som känns alldeles för kallt.
Min tanke med trådstarten var inte om folk skulle gå runt och frysa, utan faktumet att man inte kan tänka sig att behöva ha strumpor och långärmat inne ens under smällkalla vintern. Sen om det betyder 18 eller 24 grader för att personen ska må bra är en annan sak, men jag har lite svårt för inställningen (som personen jag diskuterade med hade) att man inte ska behöva anpassa sin klädsel alls.

I en rumskamin så blir det inte så stora förluster.
Med en murstock som äter upp värmen på vägen ut så räknar jag med att även det kommer att värma huset.

Olja kostar ungefär 1.60 + moms per kWh, så det är inte så mycket bättre.
Min panna har (hade) nästan 100% verkningsgrad.
Vi får nog räkna med att energi kommer att ligga på 2 kronor per kWh numera.

Som anekdot kan jag berätta att jag körde oljepanna när det var elkris vintern 2021.
Detta trots att jag hade bundet elpris på 47 öre.
Mitt bidrag för att avlasta elsystemet.
Hur kan pannan ha så hög verkningsgrad? Bara varmluften ut från en vanlig skorstenen tar väl typ 10 % i förlust om man inte vill få kondens.

Hur kan pannan ha så hög verkningsgrad? Bara varmluften ut från en vanlig skorstenen tar väl typ 10 % i förlust om man inte vill få kondens.
Det är en Pulsonex, den fungerar på ett annat sätt än vanliga oljepannor.
Rökgasen är inte särskilt varm och kondensen samlas i en kondensfälla.
Men den är 25 år gammal nu och det finns inte längre några reservdelar att få tag på.
Så jag ger upp.
Den skall bytas till en luft-vatten- värmepump så småningom.
Tills vidare så får den värma med elpatronen på 8 kW.
Det räcker inte riktigt till men med en luft-luft-värmepump och vedspisen så kommer vi i mål.
Pelletskaminen skall komplettera tills vidare.

Oljebrännaren är på 25 kW, så det är skillnad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka