Komforttemperaturen handlar ju om närmast kroppen, vilket ju inte är synonymt med temperaturen i luften runtom kroppen (oavsett om vi är klädda eller nakna).Det är jättestor skillnad i hur olika kroppar kan kompensera för att avvika från komforttemp! Temperaturer där vänner till mig kan gå i vindjacka ute kan vara samma som när jag får nerstängd cirkulation i händer och fötter och köldfläckar på benen innanför jeansen.
En 50-kiloskropp är både sämre på att behålla sin värme och alstrar mindre egen värme än en hundrakilos dito, och sen kommer massa andra faktorer som brunt fett, ämnesomsättning, osv.
Min (o-)förmåga att tåla kyla har blivit sämre och sämre trots att jag är ute mycket, året runt. Tyvärr har den istället blivit markant sämre.
Jag vet naturligtvis att det krävs olika mycket av värme i luften (och av kläder) för att olika personer ska kunna hålla sig komfortabelt varma. Men min erfarenhet av att någon man känner är frusen och någon i princip aldrig fryser, kokar ändå ner till ett ganska litet spann som bekväm inomhustemperatur hålls inom.
De i tråden som vaknar med 13 grader i rummet, tycks ju vidta åtgärder tämligen omgående för att höja temperaturen. Tex.