Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Det är jättestor skillnad i hur olika kroppar kan kompensera för att avvika från komforttemp! Temperaturer där vänner till mig kan gå i vindjacka ute kan vara samma som när jag får nerstängd cirkulation i händer och fötter och köldfläckar på benen innanför jeansen.

En 50-kiloskropp är både sämre på att behålla sin värme och alstrar mindre egen värme än en hundrakilos dito, och sen kommer massa andra faktorer som brunt fett, ämnesomsättning, osv.

Min (o-)förmåga att tåla kyla har blivit sämre och sämre trots att jag är ute mycket, året runt. Tyvärr har den istället blivit markant sämre. :down:
Komforttemperaturen handlar ju om närmast kroppen, vilket ju inte är synonymt med temperaturen i luften runtom kroppen (oavsett om vi är klädda eller nakna).

Jag vet naturligtvis att det krävs olika mycket av värme i luften (och av kläder) för att olika personer ska kunna hålla sig komfortabelt varma. Men min erfarenhet av att någon man känner är frusen och någon i princip aldrig fryser, kokar ändå ner till ett ganska litet spann som bekväm inomhustemperatur hålls inom.

De i tråden som vaknar med 13 grader i rummet, tycks ju vidta åtgärder tämligen omgående för att höja temperaturen. Tex.

Nej, men 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen under ett par månader om året är kanske inte heller något att lida av särskilt mycket för de flesta? Och alldeles obetydlig i förhållande till många andra saker som kan vara mindre bra med en bostad om inte just jämn inomhustemperatur är högt prioriterad för individen.

Det handlar inte om pur fattigdom, för mig är "pur fattigdom" (kanske inte så bra definition ändå) mer att tvingas bosätta sig i ett hus där andra familjer bor och härjar och inte ha möjligheten att gå ut utomhus på morgonen utan att en människa syns till. Jag tänker att det går tillbaka till prioriteringar och vad som är viktigt och avgörande för den enskilde, utom i de fall då det handlar om just ren och skär fattigdom.

Om någon i hushållet skulle argumentera för att det är ett problem, så skulle jag kunna gå upp ytterligare 30 minuter tidigare varje morgon och starta kaminen, men just nu verkar det inte finnas nåt missnöje med bostadens värme vid uppstigandet för de som går upp till skola och jobb i huset.
Med pur fattigdom menade jag fattigdom, som i att det av ekonomiska skäl är omöjligt att få en rimligt komfortabel bostad. Något som är fallet för många människor i världen. Det ekonomiska läge där preferenser beträffande avstånd till grannar öht inte kan få utrymme.

Utan buke hade jag inte vetat att folk som skulle ha möjlighet att ändra på saken, frivilligt bor så kallt.

De i tråden som vaknar med 13 grader i rummet, tycks ju vidta åtgärder tämligen omgående för att höja temperaturen. Tex.
Vi kör i stället värme på natten när elen är billig.
Och så får huset svalna av under dagen.
Luft-luft- värmepumpen håller det litet under armarna under dagen, men orkar inte öka temperaturen.

Varmt på morgonen, nåja över 17 grader då, och svalt på kvällen är trevligt.
Och nej, jag har inga ekonomiska problem.
Skulle jag frysa så kan jag dessutom elda i vedspisen/kakelugnarna beroende på var jag för tillfället bor.

Jo den skiljer sig jättemycket.
Ofta så beror det på ämnesomsättningen och blodcirkulationen.
Men även på uppväxten.

Brunt fett påverkar också.
Det finns mycket att läsa om det.
Det här t.ex.
https://www.diabetesportalen.lu.se/artikel/ett-steg-mot-aktivering-av-kaloribrannande-brunt-fett

Jag fros mig igenom vintrarna nar jag bodde i Sverige och kunde aldrig bli riktigt varm. Sedan flyttade vi till Saudi Arabien och jag gick till jobbet i skidjacka under vintern ... i 15-18 grader's "kyla" och jag alskade dagarna nar solen varmde sa skont medan over halften av vanner och bekanta knappt orkade rora sig i varmen.

Det är jättestor skillnad i hur olika kroppar kan kompensera för att avvika från komforttemp! Temperaturer där vänner till mig kan gå i vindjacka ute kan vara samma som när jag får nerstängd cirkulation i händer och fötter och köldfläckar på benen innanför jeansen.

En 50-kiloskropp är både sämre på att behålla sin värme och alstrar mindre egen värme än en hundrakilos dito, och sen kommer massa andra faktorer som brunt fett, ämnesomsättning, osv.

Min (o-)förmåga att tåla kyla har blivit sämre och sämre trots att jag är ute mycket, året runt. Tyvärr har den istället blivit markant sämre. :down:

Nu ar jag definitivt inte mager och det ar mycket lange sedan jag var det, men jag fryser lika mycket i min lite mer "padded" kropp som nar jag var smal pa riktigt.

Nej det skulle det inte.
18 grader är lagom.
Om jag får välja helt fritt.
Hurra för vintern liksom.

Och jag har inget emot vara somrar med 30-35*C dagligen. ACn satts inte pa mer an ett par timmar pa kvallen for att fa ner temperaturen inne innan vi gar isang nar det ar over 30*C ute. Hurra for varmen :p

Nu ar jag definitivt inte mager och det ar mycket lange sedan jag var det, men jag fryser lika mycket i min lite mer "padded" kropp som nar jag var smal pa riktigt.
Jag brukade under min ungdom (före 40) väga runt 53 kg.
Man bränner ju fettet när det eldas upp till värme.
Numera så väger jag "något" mera och klarar ännu mer kyla.
Underhudsfett isolerar faktiskt.

Jag brukade under min ungdom (före 40) väga runt 53 kg.
Man bränner ju fettet när det eldas upp till värme.
Numera så väger jag "något" mera och klarar ännu mer kyla.
Underhudsfett isolerar faktiskt.

Jag är inte smal, väger 64 kg, 162 cm lång. Har en hel del fett runt lår och rumpa, där jag även fryser som mest 😅
Men jag har ganska dålig blodcirkulation, lågt blodtryck och låg puls.

Men jag har ganska dålig blodcirkulation, lågt blodtryck och låg puls.
Jag har lagt blodtryck och låg puls.
Men ändå en jättebra blodcirkulation.
Så det hör inte ihop.
Det är något annat.
Jag är ofta så varm om fötterna att jag helst går barfota på kalla golv inne i 27 grader.
Golvvärme är något som jag aldrig vill ha.

Det är helt enkelt olika hur den egna termostaten och förbränningen fungerar.

Jag väger numera 71 kg till mina 166 cm.
När jag vägde 53 kg så var jag 167,5 cm.

Jag har lagt blodtryck och låg puls.
Men ändå en jättebra blodcirkulation.
Så det hör inte ihop.
Det är något annat.
Jag är ofta så varm om fötterna att jag helst går barfota på kalla golv inne i 27 grader.
Golvvärme är något som jag aldrig vill ha.

Det är helt enkelt olika hur den egna termostaten och förbränningen fungerar.

Jag väger numera 71 kg till mina 166 cm.
När jag vägde 53 kg så var jag 167,5 cm.

Enligt läkarna så hör det ihop, iaf för mig.
Din låga puls och låga blodtryck kanske ligger inom normalvärdet?
Det gör inte mitt.

20 grader gäller om du tillhör en känslig grupp, annars är det 18grader i luften och 16 på ytor som golv.
Visa bifogad fil 158555
Det där är riktvärde för lägsta temperatur det är alltså inte rekommenderad temperatur utan den temperatur som man absolut lägst bör ha om man är hyresvärd. Lägre än det så får du en anmärkning vid tillsyn.

Rekommenderad temperatur är 20-23 grader inomhus.

https://www.sbc.se/lar-dig-mer/boende/bo-i-bostadsratt/hur-kallt-far-det-vara-i-en-lagenhet/

Här är en rekommendation för kontorsarbete bla:

https://www.av.se/inomhusmiljo/temperatur-och-klimat/fragor-och-svar-om-temperatur-och-klimat/

Senast ändrad:
Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! 😄 (Ett värmesystem för den händige, typ.)

Jag tror inte att jag tolkar orden om att vänja sig som en maning. Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.

Om det är pur fattigdom och sociala svårigheter som försätter människor i dessa bostäder, så kan jag ju förstå det. Samhället är orättvist och för närvarande ökar orättvisorna. Men så framstår det inte i övrigt, det verkar inte handla om det.
Jag stänger till mitt sovrum, som är en utbyggnad, för att få ner till 12-15 grader så att jag kan sova.
På sommaren har jag öppet för att ac ska kunna kyla ner så mycket som möjligt. En stor del av sommaren sover jag i soffan då vardagsrummet är klart svalast.

Men det är något som inte bekymrar mig.
Inget som jag lider av.
Och jag lägger hellre pengar på annat än att ha det för varmt inne.
Jag sover jättebra i 14° och rätt dåligt i 22° så det känns inte som någon uppoffring att ha det svalt innomhus.
Det är ju upp till var och en, men i den här tråden pekas ju vi fryslortar typ ut spm miljöbovar eftersom vi inte tycker det är ok att ha (vad vi upplever) kallt hemma.

Den här tråden har förresten fått mig att tänka på att jag för första gången har en relation med någon som har ungefär samma behov som jag värmemässigt. Slog mig nu att vi aldrig ens har haft en diskussion kring om det är för varmt/kallt inne. Det har annars varit standard i mina relationer🤪

Det kan ju ställa till det en del när man har olika behov. Även för vänner/släktingar. Jag kan själv dra mig för att hälsa på hos någon som har det väldigt kallt hemma..

Det är ju upp till var och en, men i den här tråden pekas ju vi fryslortar typ ut spm miljöbovar eftersom vi inte tycker det är ok att ha (vad vi upplever) kallt hemma.

Men det är väl inte så konstigt att vi har olika åsikter om saker som de facto belastar klimatet? Det råder ju ingen direkt konsensus alls om vilka prioriteringar och uppoffringar varken den stora massan eller individer bör göra. Jag tycker det är synd att folk ska gå i försvar, så ofta skylls det då på "den andra sidan" att föra debatten på ett annat vis. Istället för att bara acceptera faktan att dessa levnadsvanor ger mig ett visst klimatavtryck typ.

Men det är väl inte så konstigt att vi har olika åsikter om saker som de facto belastar klimatet? Det råder ju ingen direkt konsensus alls om vilka prioriteringar och uppoffringar varken den stora massan eller individer bör göra. Jag tycker det är synd att folk ska gå i försvar, så ofta skylls det då på "den andra sidan" att föra debatten på ett annat vis. Istället för att bara acceptera faktan att dessa levnadsvanor ger mig ett visst klimatavtryck typ.
Nej man jag tycker det är lite konstigt att inte ta med att vi har så olika grundförutsättningar. Det syns ju tydligt i tråden att det finns en enorm variation gällande vid vilken temperatur man upplever att det är acceptabelt och vad som känns alldeles för kallt.

Nej man jag tycker det är lite konstigt att inte ta med att vi har så olika grundförutsättningar. Det syns ju tydligt i tråden att det finns en enorm variation gällande vid vilken temperatur man upplever att det är acceptabelt och vad som känns alldeles för kallt.

Klart det ska respekteras att vi är olika! Ska ju heller inte vara för kallt inne för det påstås belasta hjärta och kärl negativt, även stora svängningar i inomhusvärmen men om man till exempel eldar som uppvärmning blir det ju rätt stora skillnader.
Nu har vi ett par element på så det blir inte lika kallt men jisses vad braskaminen verkligen värmer upp i v-rummet där vi har den. Bor ju i gammalt hus så golven är ju kalla så fort det är kallare ute meeen upplever att det är värre när det är för varmt här pga solen om sommaren meeen återigen mår vi ju alla bäst vid olika temperatur, men det ska ofta behöva försvaras åt båda hållen märker jag (tyvärr)

Jo den skiljer sig jättemycket.
Ofta så beror det på ämnesomsättningen och blodcirkulationen.
Men även på uppväxten.

Brunt fett påverkar också.
Det finns mycket att läsa om det.
Det här t.ex.
https://www.diabetesportalen.lu.se/artikel/ett-steg-mot-aktivering-av-kaloribrannande-brunt-fett

Appropa det har sa ska jag pa en Pet scan pa Lordag. De ska leta efter cancer celler ... mina instruktioner ar att jag ska halla mig ordentligt varm i 24 timmar innan eftersom brunt fett "ror pa sig" nar man fryser. I mitt fall betyder det att jag kommer se till att det ligger narmare 25-26*C har hemma an vara vanliga 21-23 som ar lagom i vanliga fall, men ibland fryser jag da men tycker att jag kan kla pa mig mer om jag fryser.

För mig handlar kylan inte bara om en extra tröja eller inte, jag tycker att det är väldigt jobbigt att näsan och öronen blir kalla, ibland även håret som kyler ner huvudet. Alla stoppade möbler är kalla och sängen måste värmas innan jag kan lägga mig.
Lyfter på täcket och blåseer med fönen så det blir varmt därunder. Sen kan jag sova :up:

Men det är nödåtgärd. Kallt är gräsligt. Hela kroppen stelnar till.
Så jag är med i ditt team!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka