Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Är väl en vanesak också. Vi har typ 20-22 grader inne. Första året i huset hade vi typ 18-19 för att inte förbruka så mycket el. Vi vande oss rätt fort, nu vid 20-21 grader kan jag gå i T-shirt utan problem. Barnet går i T-shirt och shorts inne. Vi har runt 22 mest för att barnets kompisar inte ska frysa 😅

Nej, jag vänjer mig aldrig. Jag mår fysiskt dåligt och mentalt dåligt av för kallt inne. Så fascinerande att människor inte kan ta till sig att vi kan fungera olika.

Det där är riktvärde för lägsta temperatur det är alltså inte rekommenderad temperatur utan den temperatur som man absolut lägst bör ha om man är hyresvärd. Lägre än det så får du en anmärkning vid tillsyn.

Rekommenderad temperatur är 20-23 grader inomhus.

https://www.sbc.se/lar-dig-mer/boende/bo-i-bostadsratt/hur-kallt-far-det-vara-i-en-lagenhet/

Här är en rekommendation för kontorsarbete bla:

https://www.av.se/inomhusmiljo/temperatur-och-klimat/fragor-och-svar-om-temperatur-och-klimat/
Var från folkhälsomyndigheten mitt klipp var ifrån jag la in, uppdaterat från tidigare i år.
Jag kommer snart jobba i där det ska vara max 16 grader och är helt okej trots stillasittande jobb.

Den här tråden har förresten fått mig att tänka på att jag för första gången har en relation med någon som har ungefär samma behov som jag värmemässigt. Slog mig nu att vi aldrig ens har haft en diskussion kring om det är för varmt/kallt inne. Det har annars varit standard i mina relationer🤪

Det kan ju ställa till det en del när man har olika behov. Även för vänner/släktingar. Jag kan själv dra mig för att hälsa på hos någon som har det väldigt kallt hemma..
Sant! Jag och en av mina bästa vänner som bor en bit bort har slutat träffas. Hon fryser ihjäl hos mig och jag kan knappt andas hos henne.

Den här tråden har förresten fått mig att tänka på att jag för första gången har en relation med någon som har ungefär samma behov som jag värmemässigt. Slog mig nu att vi aldrig ens har haft en diskussion kring om det är för varmt/kallt inne. Det har annars varit standard i mina relationer🤪

Det kan ju ställa till det en del när man har olika behov. Även för vänner/släktingar. Jag kan själv dra mig för att hälsa på hos någon som har det väldigt kallt hemma..
Jag plågas verkligen när min far kommer på besök. Han är otroligt frusen och vill gärna ha runt 24 grader inne - det är helt sanslöst, man kan ju inte leva! Inte gärna gå runt naken heller när man har besök.... för att inte tala om gasräkningen då. 😅

Vi gör vårt bästa för att samsas, men framför allt blir det ju så att han får klä på sig. Det är orimligt att bränna den sortens värme i mitt hus.
Han får låna hundens elfilt. <3

Jag plågas verkligen när min far kommer på besök. Han är otroligt frusen och vill gärna ha runt 24 grader inne - det är helt sanslöst, man kan ju inte leva! Inte gärna gå runt naken heller när man har besök.... för att inte tala om gasräkningen då. 😅

Vi gör vårt bästa för att samsas, men framför allt blir det ju så att han får klä på sig. Det är orimligt att bränna den sortens värme i mitt hus.
Han får låna hundens elfilt. <3
Husdjur som hundar är bra att ha som extra värmare när man fryser om händer eller fötter, men deras elfiltar kan förstås göra liknande tjänst också :)

Enligt läkarna så hör det ihop, iaf för mig.
Din låga puls och låga blodtryck kanske ligger inom normalvärdet?
Det gör inte mitt.
Aha, så lågt.
Jo jag är inom normalvärdet i den lägre änden av skalan.
Som ung hände det att jag tuppade av om jag reste mig för fort efter att ha vilat.
Jag behövde höja trycket litet först.
Det var dock så lågt att det är utrett, eftersom att jag tuppade av.

Det är ju upp till var och en, men i den här tråden pekas ju vi fryslortar typ ut spm miljöbovar eftersom vi inte tycker det är ok att ha (vad vi upplever) kallt hemma.
Men att det inte känns okej för er betyder ju inte att det inte kan vara okej för andra.
Så att anse att alla bostäder skall hålla rätt temperatur för de frusna blir ju litet fel.
Jag mår dåligt i över 22 grader och fungerar bäst i temperatur under 19 grader.
Lägenhet är nog inget för mig ändå om temperaturen måste vara så hög.

Om vi i stället funderar över miljön så är ju vi som inte gillar värme billigare.
Det går åt mycket energi för varje höjd grad inne.

"Om du sänker värmen inne med en grad minskar din energianvändning för uppvärmning med ungefär fem procent."

https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/hushall/spara-energi-enkla-tips/

Så det går åt 14% mindre energi för uppvärmning att ha 19° innomhus mot att ha 22° innomhus.
Det är ju något som märks.

Ja det är ju så.
Och jag undviker väldigt varma hem.
Det är inte skönt att bli överhettad och seg i bollen medan svetten rinner.

Nej man jag tycker det är lite konstigt att inte ta med att vi har så olika grundförutsättningar. Det syns ju tydligt i tråden att det finns en enorm variation gällande vid vilken temperatur man upplever att det är acceptabelt och vad som känns alldeles för kallt.
Det går ju att kompensera genom att i stället bo på mindre yta.
Så det finns andra sätt.
Vi värmer t.ex. inte upp hela huset på vintern, vi behöver inte så stort på 2 personer.

Så glad jag skulle varit om det fungerat på mig.
Jag blir både tjockare och mer frusen med åren.
Ja det är och har varit något som jag har uppskattat mycket.
Det är skönt och praktiskt att inte frysa om man gillar utomhusaktiviteter på vintern, typ ridning, skidåkning och skridskor.
Det blir så mycket roligare då.

Det var också mycket skönt och praktiskt när jag körde kalla bussar på vintern.

Jag måste säga att jag förstår hyresvärdar som behöver göra hyreshöjningar. Jag vaknade till 15-någonting-grader idag (värmepump på 18 grader över natten och -8 grader utomhus). Nu har jag höjt till 21 grader på värmepumpen (vilket inte automatiskt betyder 21 grader inomhus) och efter att jag kom in från hästfix har temperaturen inne gått upp till drygt 16 grader. Sannolikt kommer det att vara ca 18 grader här inne idag tills jag kommer hem i eftermiddag och eldar i kaminen. Vi har några elradiatorer också, men de används bara i nödfall. Förra månades elräkning låg på drygt 2300 kr (alltså ALL el, inte bara värmen), och då var ju inte elpriset speciellt högt, och man undrar ju var denna månads kommer att landa på??

Ni som har svarat att ni (mer eller mindre stor del av tiden) har sådär 13-15 grader inne, hur står ni ut? Det är ju helt orimligt kallt!

Varma, isolerande tofflor
Tjock tröja
Underställ

Vi har 15-16, helt enkelt för att det är ett stort, gammalt hus som borde få ny fasad mm men det kostar för mycket. Vi har luftvärmepump (1 st) på 230 kvm vilket är för lite, men det kostar för mycket att dra igång fler.

Vintern 22 testade vi sänka temperaturen så mycket som möjligt för att spara pengar.

18 grader var för kallt för mig, 17 ännu värre. Jag fick ångest och kände mig ledsen hela tiden.

19-20 är jag ok med, har ullplagg på mig och filt om jag sitter still.

Men jag är känslig för värme också, över 24 grader är jobbigt.

Utomhus i bra kläder när jag rör mig är jag ok ner till ca -10. Kan ta en timme i -15. Vid -20 blir det jobbigt, och -42c som förra vinterns rekord var är panik 😅.

Men att det inte känns okej för er betyder ju inte att det inte kan vara okej för andra.
Så att anse att alla bostäder skall hålla rätt temperatur för de frusna blir ju litet fel.
Jag mår dåligt i över 22 grader och fungerar bäst i temperatur under 19 grader.
Lägenhet är nog inget för mig ändå om temperaturen måste vara så hög.
Men det är väl ingen som sagt att de tycker att alla bostäder ska hålla rätt temperatur för frusna? Det viktiga är väl att bostaden håller rätt temp för de som bor där.

Det här med temperatur inomhus, eller temperaturacceptans överlag är intressant, är ju lite skillnad vad jag finner behagligt, och vad min särbo finner behagligt. Troligt att det bitvis beror på att hon är född och uppväxt i Vietnam, medan jag har bott hela mitt liv i Sverige.

Men, när jag sitter still och jobbar, så vill jag ha relativt varmt 22-24 grader (främst verkar det vara mina händer som fryser sönder), men i övrigt tar jag gärna lite lägre temperaturer (eller behöver springa omkring utan kläder). Hon vill gärna ha minst 22-23 grader för allt, och när jag håller på att svettas ihjäl (bildligt talat), och försöker vädra lite, så tycker hon det är skönt.

När vi var i Vietnam i somras, så hade vi AC på 25-26 grader, vilket var precis på gränsen för vad jag kunde stå ut med när vi sov, och jag hängde gärna inne på det rum som var nedkylt när vi inte var iväg någonstans.

För många av oss frusna är problemet som sagt inte bara hur många tröjor vi vill ha på oss. Jag har ledvärk, och näsa och öron som gärna blir kalla. När det är för kallt stänger hjärnan ner och skriker kallt kallt kallt. Jag fungerar helt enkelt inte när det är för kallt inne. Det är inget som går att styra över själv och vant mig har jag fortfarande inte gjort.

Kan inte tillbringa längre tid hos de som har kallt inomhus, mina föräldrar brukade sätta upp värmen när jag skulle komma eftersom de visste att besöket annars blev kort.

Men det är väl ingen som sagt att de tycker att alla bostäder ska hålla rätt temperatur för frusna? Det viktiga är väl att bostaden håller rätt temp för de som bor där.
Jo.
Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka