Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Jag var tvungen att leta fram en termometer :D

Vi har just nu 19,5 grader i köket. Uppskattningsvis någon till ett par grader svalare i sovrummet. Jag har alltid tjock tröja (eller ännu hellre morgonrock) och tofflor på mig inomhus. Sitter jag stilla, t. ex. vid tv eller dator, har jag en filt om mig. Sover gör jag i kortärmad pyjamas med medelvarmt täcke (och någon kombination av man och mellan en och tre hundar i sängen).

Jag klär hellre på mig lite mer, än att ha det för varmt. Det är så mycket svårare att avhjälpa med kläder, eftersom jag inte gärna vill gå omkring naken här hemma :D 19-20 grader är perfekt vintertid, tycker jag.

Det skulle dock gärna kunna få vara lite varmare i badrummet. Där har vi nog runt 18 grader, och det är inte så roligt när man ska duscha. Där inne skulle jag gärna ha en bit över 20, om jag kunde välja fritt.

Och "vänja sig"!? Jag ser mitt hem som en plats där jag ska ha lugn och ro. I det ingår inte att jag ska behöva vänja mig vid att det är svinkallt inomhus.

För mig låter det bokstavligen som misär att ha tex 13 grader inne på morgonen. Jag kan inte komma på något som skulle göra det okej där man bor. Snarare blir jag lite orolig för barn och gamla i huset.
Nu var det inte det uttrycket jag använde, utan jag uttryckte att jag tänker att det är en vanefråga, inte att personer skulle mot sin vilja ”vänja sig”. Alla har vi olika uppfattning om vad som är viktigt, som är väldigt präglat av våra erfarenheter. För mig finns det viktigare saker med ett hem än att det inte ska vara 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen innan kaminen är igång ordentligt, de 2-3 månader om året det handlar om.

Idag var det 15,5 vid uppstigning och såhär strax innan 07.00 när barnet kliver upp så är vi på 18,0 grader. Med nollgradigt utomhus.

Att sitta framför en sprakande kamin, inta morgonkaffet och frukost och känna värmen sprida sig är mer av ren livskvalitet för mig än något slags lidande. Den ganska korta tid på året det handlar om.

Senast ändrad:
Nu var det inte det uttrycket jag använde, utan jag uttryckte att jag tänker att det är en vanefråga, inte att personer skulle mot sin vilja ”vänja sig”. Alla har vi olika uppfattning om vad som är viktigt, som är väldigt präglat av våra erfarenheter. För mig finns det viktigare saker med ett hem än att det inte ska vara 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen innan kaminen är igång ordentligt, de 2-3 månader om året det handlar om.

Idag var det 15,5 vid uppstigning och såhär strax innan 07.00 när barnet kliver upp så är vi på 18,0 grader. Med nollgradigt utomhus.

Att sitta framför en sprakande kamin, inta morgonkaffet och frukost och känna värmen sprida sig är mer av ren livskvalitet för mig än något slags lidande. Den ganska korta tid på året det handlar om.
Ingen hindrar dig? Du slipper ju ha rumsvarma rum om du inte vill, uppenbarligen.

Förlåt, men jag fattar inte svaret riktigt. 🤷

Eller så är vi alla individer som mår bra av olika temperatur.
Jag har svårt att tro att människors komforttemperatur överlag skiljer sig så mycket åt. Snarare handlar de temperaturer som ligger långt från komforttemperaturen (vilken är 28 grader närmast kroppen, alltså under kläderna) om vana, livsstil, identitet och sådant.

Ingen hindrar dig? Du slipper ju ha rumsvarma rum om du inte vill, uppenbarligen.

Förlåt, men jag fattar inte svaret riktigt. 🤷
Du verkade ta diskussionen som en uppmaning om att någon borde vänja sig, vilket den inte alls gick ut på enligt min uppfattning. Att jämställa något ojämn och ibland lägre rumstemperatur med utebliven lugn och ro må vara sant för dig, för mig är det på intet sätt det.

Jag har svårt att tro att människors komforttemperatur överlag skiljer sig så mycket åt. Snarare handlar de temperaturer som ligger långt från komforttemperaturen (vilken är 28 grader närmast kroppen, alltså under kläderna) om vana, livsstil, identitet och sådant.
Jo den skiljer sig jättemycket.
Ofta så beror det på ämnesomsättningen och blodcirkulationen.
Men även på uppväxten.

Brunt fett påverkar också.
Det finns mycket att läsa om det.
Det här t.ex.
https://www.diabetesportalen.lu.se/artikel/ett-steg-mot-aktivering-av-kaloribrannande-brunt-fett

Du verkade ta diskussionen som en uppmaning om att någon borde vänja sig, vilket den inte alls gick ut på enligt min uppfattning. Att jämställa något ojämn och ibland lägre rumstemperatur med utebliven lugn och ro må vara sant för dig, för mig är det på intet sätt det.
Vissa kan vänja sig.
Om de har förmågan att aktivera sitt bruna fett.
Det sägs att uppväxt i kyla ger mer brunt fett som alstrar värme.
Jag tar vuxit upp i kallt klimat och tillbringat mycket tid ute så jag blir som en kamin när det blir kallt.
Det är så påtagligt att jag höjer temperaturen i rummet där jag vistas så att andra människor märker det.

En sak som jag tycker om är olika varmt i olika rum och att temperaturen inne varierar med vädret ute, i ett gammal hus blir det ju automatiskt så och det det ger omväxling. Såklart även det en vanesak men det känns helkonstigt när jag kommer hem till någon i ett modernt hus där värmeanläggning, isolering mm gör att det alltid är precis samma innetemperatur.

För mig handlar kylan inte bara om en extra tröja eller inte, jag tycker att det är väldigt jobbigt att näsan och öronen blir kalla, ibland även håret som kyler ner huvudet. Alla stoppade möbler är kalla och sängen måste värmas innan jag kan lägga mig.

Eller så är vi alla individer som mår bra av olika temperatur.
Är väl en vanesak också. Vi har typ 20-22 grader inne. Första året i huset hade vi typ 18-19 för att inte förbruka så mycket el. Vi vande oss rätt fort, nu vid 20-21 grader kan jag gå i T-shirt utan problem. Barnet går i T-shirt och shorts inne. Vi har runt 22 mest för att barnets kompisar inte ska frysa 😅

För mig handlar kylan inte bara om en extra tröja eller inte, jag tycker att det är väldigt jobbigt att näsan och öronen blir kalla, ibland även håret som kyler ner huvudet. Alla stoppade möbler är kalla och sängen måste värmas innan jag kan lägga mig.
Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! 😄 (Ett värmesystem för den händige, typ.)

Jag tror inte att jag tolkar orden om att vänja sig som en maning. Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.

Om det är pur fattigdom och sociala svårigheter som försätter människor i dessa bostäder, så kan jag ju förstå det. Samhället är orättvist och för närvarande ökar orättvisorna. Men så framstår det inte i övrigt, det verkar inte handla om det.

Det är jättestor skillnad i hur olika kroppar kan kompensera för att avvika från komforttemp! Temperaturer där vänner till mig kan gå i vindjacka ute kan vara samma som när jag får nerstängd cirkulation i händer och fötter och köldfläckar på benen innanför jeansen.

En 50-kiloskropp är både sämre på att behålla sin värme och alstrar mindre egen värme än en hundrakilos dito, och sen kommer massa andra faktorer som brunt fett, ämnesomsättning, osv.

Min (o-)förmåga att tåla kyla har blivit sämre och sämre trots att jag är ute mycket, året runt. Tyvärr har den istället blivit markant sämre. :down:

Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! 😄 (Ett värmesystem för den händige, typ.)

Jag tror inte att jag tolkar orden om att vänja sig som en maning. Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.

Om det är pur fattigdom och sociala svårigheter som försätter människor i dessa bostäder, så kan jag ju förstå det. Samhället är orättvist och för närvarande ökar orättvisorna. Men så framstår det inte i övrigt, det verkar inte handla om det.

Nej, men 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen under ett par månader om året är kanske inte heller något att lida av särskilt mycket för de flesta? Och alldeles obetydlig i förhållande till många andra saker som kan vara mindre bra med en bostad om inte just jämn inomhustemperatur är högt prioriterad för individen.

Det handlar inte om pur fattigdom, för mig är "pur fattigdom" (kanske inte så bra definition ändå) mer att tvingas bosätta sig i ett hus där andra familjer bor och härjar och inte ha möjligheten att gå ut utomhus på morgonen utan att en människa syns till. Jag tänker att det går tillbaka till prioriteringar och vad som är viktigt och avgörande för den enskilde, utom i de fall då det handlar om just ren och skär fattigdom.

Om någon i hushållet skulle argumentera för att det är ett problem, så skulle jag kunna gå upp ytterligare 30 minuter tidigare varje morgon och starta kaminen, men just nu verkar det inte finnas nåt missnöje med bostadens värme vid uppstigandet för de som går upp till skola och jobb i huset.

Vi bor i ett gammalt hus. Vi tilläggsisolerade -95 så huset upplevs inte som dragit. Med direktverkande el så anpassar man sig på vintern. Visst skulle det vara skönt med 22-23 grader inomhus, men det gillar inte plånboken ;). Vi köpte en ny luftvärmepump för 1,4 år sedan och den hjälper till. Vi har i vardagsrummet där pumpen sitter, 21-22 grader varmt. I andra änden av huset når inte luften från pumpen ordentligt så här landar vid på 17 grader i mitt kontor och kök. Dock har vi kaminer i dessa utrymmen och när vi eldar så får vi lätt upp värmen till behagliga 24 grader.

På övervåningen åker varmluften från pumpen upp, så här har vi 20 grader. Utom i sovrummet - här vill jag ha 18 grader för att sova skönt.

/Lizzie

Nej, men 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen under ett par månader om året är kanske inte heller något att lida av särskilt mycket för de flesta? Och alldeles obetydlig i förhållande till många andra saker som kan vara mindre bra med en bostad om inte just jämn inomhustemperatur är högt prioriterad för individen.

Det handlar inte om pur fattigdom, för mig är "pur fattigdom" (kanske inte så bra definition ändå) mer att tvingas bosätta sig i ett hus där andra familjer bor och härjar och inte ha möjligheten att gå ut utomhus på morgonen utan att en människa syns till. Jag tänker att det går tillbaka till prioriteringar och vad som är viktigt och avgörande för den enskilde, utom i de fall då det handlar om just ren och skär fattigdom.

Om någon i hushållet skulle argumentera för att det är ett problem, så skulle jag kunna gå upp ytterligare 30 minuter tidigare varje morgon och starta kaminen, men just nu verkar det inte finnas nåt missnöje med bostadens värme vid uppstigandet för de som går upp till skola och jobb i huset.

Det är också en markant skillnad om det är någon annan som går upp och gör det där morgoneldandet, eller om det är jag som måste göra det. ;) Finns inte en chans på kartan att jag skulle klara av att inkludera "få huset varmt" i den redan rätt kämpiga processen att få igång kroppen och ta mig till jobbet. Däremot sitter jag gärna eldvakt på kvällen när andra vill gå och lägga sig. Är det inte arbetsdag efteråt kan man även väcka mig för att hålla eld igång genom småtimmarna. Bara man inte försöker få mig att lämna sängen när det redan är kallt. :stop: (När jag sover i tält så både lagar och äter jag frukost från sovsäcken, och lämnar den först när kroppen fått igång sin termogenes. :idea:)

Tänker att det också är skillnad när man vet att man har ett val, kontra i en bostad där temperaturen är vad den är och om det är obehagligt kan man inte göra så mycket åt det.

Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.
Men det är något som inte bekymrar mig.
Inget som jag lider av.
Och jag lägger hellre pengar på annat än att ha det för varmt inne.
Jag sover jättebra i 14° och rätt dåligt i 22° så det känns inte som någon uppoffring att ha det svalt innomhus.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka