Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu var det inte det uttrycket jag använde, utan jag uttryckte att jag tänker att det är en vanefråga, inte att personer skulle mot sin vilja ”vänja sig”. Alla har vi olika uppfattning om vad som är viktigt, som är väldigt präglat av våra erfarenheter. För mig finns det viktigare saker med ett hem än att det inte ska vara 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen innan kaminen är igång ordentligt, de 2-3 månader om året det handlar om.Och "vänja sig"!? Jag ser mitt hem som en plats där jag ska ha lugn och ro. I det ingår inte att jag ska behöva vänja mig vid att det är svinkallt inomhus.
För mig låter det bokstavligen som misär att ha tex 13 grader inne på morgonen. Jag kan inte komma på något som skulle göra det okej där man bor. Snarare blir jag lite orolig för barn och gamla i huset.
Som flera skrivit är det när man sitter still (eller är hungrig och trött) som man fryser med lägre temp inomhus, är man igång och har lite kläder på sig är det inte så illa.
Ingen hindrar dig? Du slipper ju ha rumsvarma rum om du inte vill, uppenbarligen.Nu var det inte det uttrycket jag använde, utan jag uttryckte att jag tänker att det är en vanefråga, inte att personer skulle mot sin vilja ”vänja sig”. Alla har vi olika uppfattning om vad som är viktigt, som är väldigt präglat av våra erfarenheter. För mig finns det viktigare saker med ett hem än att det inte ska vara 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen innan kaminen är igång ordentligt, de 2-3 månader om året det handlar om.
Idag var det 15,5 vid uppstigning och såhär strax innan 07.00 när barnet kliver upp så är vi på 18,0 grader. Med nollgradigt utomhus.
Att sitta framför en sprakande kamin, inta morgonkaffet och frukost och känna värmen sprida sig är mer av ren livskvalitet för mig än något slags lidande. Den ganska korta tid på året det handlar om.
Jag har svårt att tro att människors komforttemperatur överlag skiljer sig så mycket åt. Snarare handlar de temperaturer som ligger långt från komforttemperaturen (vilken är 28 grader närmast kroppen, alltså under kläderna) om vana, livsstil, identitet och sådant.Eller så är vi alla individer som mår bra av olika temperatur.
Du verkade ta diskussionen som en uppmaning om att någon borde vänja sig, vilket den inte alls gick ut på enligt min uppfattning. Att jämställa något ojämn och ibland lägre rumstemperatur med utebliven lugn och ro må vara sant för dig, för mig är det på intet sätt det.Ingen hindrar dig? Du slipper ju ha rumsvarma rum om du inte vill, uppenbarligen.
Förlåt, men jag fattar inte svaret riktigt.
Jo den skiljer sig jättemycket.Jag har svårt att tro att människors komforttemperatur överlag skiljer sig så mycket åt. Snarare handlar de temperaturer som ligger långt från komforttemperaturen (vilken är 28 grader närmast kroppen, alltså under kläderna) om vana, livsstil, identitet och sådant.
Vissa kan vänja sig.Du verkade ta diskussionen som en uppmaning om att någon borde vänja sig, vilket den inte alls gick ut på enligt min uppfattning. Att jämställa något ojämn och ibland lägre rumstemperatur med utebliven lugn och ro må vara sant för dig, för mig är det på intet sätt det.
Inte eller utan ochEller så är vi alla individer som mår bra av olika temperatur.
Tofflor, ullsockar och tjocka kläder hade jag, men det hjälpte inte så mycketFryser jag om fötterna tar jag på mig tofflor det gör mycket tycker jag.
Är väl en vanesak också. Vi har typ 20-22 grader inne. Första året i huset hade vi typ 18-19 för att inte förbruka så mycket el. Vi vande oss rätt fort, nu vid 20-21 grader kan jag gå i T-shirt utan problem. Barnet går i T-shirt och shorts inne. Vi har runt 22 mest för att barnets kompisar inte ska frysaEller så är vi alla individer som mår bra av olika temperatur.
För mig handlar kylan inte bara om en extra tröja eller inte, jag tycker att det är väldigt jobbigt att näsan och öronen blir kalla, ibland även håret som kyler ner huvudet. Alla stoppade möbler är kalla och sängen måste värmas innan jag kan lägga mig.
Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! (Ett värmesystem för den händige, typ.)Du verkade ta diskussionen som en uppmaning om att någon borde vänja sig, vilket den inte alls gick ut på enligt min uppfattning. Att jämställa något ojämn och ibland lägre rumstemperatur med utebliven lugn och ro må vara sant för dig, för mig är det på intet sätt det.
Jag har svårt att tro att människors komforttemperatur överlag skiljer sig så mycket åt. Snarare handlar de temperaturer som ligger långt från komforttemperaturen (vilken är 28 grader närmast kroppen, alltså under kläderna) om vana, livsstil, identitet och sådant.
Att omnämna 13 grader inomhus på morgonen som ojämnt och ibland något lägre, låter som rena mäklarannonsen för mig! (Ett värmesystem för den händige, typ.)
Jag tror inte att jag tolkar orden om att vänja sig som en maning. Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.
Om det är pur fattigdom och sociala svårigheter som försätter människor i dessa bostäder, så kan jag ju förstå det. Samhället är orättvist och för närvarande ökar orättvisorna. Men så framstår det inte i övrigt, det verkar inte handla om det.
Nej, men 13-15 grader inomhus en halvtimme på morgonen under ett par månader om året är kanske inte heller något att lida av särskilt mycket för de flesta? Och alldeles obetydlig i förhållande till många andra saker som kan vara mindre bra med en bostad om inte just jämn inomhustemperatur är högt prioriterad för individen.
Det handlar inte om pur fattigdom, för mig är "pur fattigdom" (kanske inte så bra definition ändå) mer att tvingas bosätta sig i ett hus där andra familjer bor och härjar och inte ha möjligheten att gå ut utomhus på morgonen utan att en människa syns till. Jag tänker att det går tillbaka till prioriteringar och vad som är viktigt och avgörande för den enskilde, utom i de fall då det handlar om just ren och skär fattigdom.
Om någon i hushållet skulle argumentera för att det är ett problem, så skulle jag kunna gå upp ytterligare 30 minuter tidigare varje morgon och starta kaminen, men just nu verkar det inte finnas nåt missnöje med bostadens värme vid uppstigandet för de som går upp till skola och jobb i huset.
Men det är något som inte bekymrar mig.Men jag tycker att situationen framstår som helt orimlig. Vi har ju ändå haft en samhällsutveckling som har handlat om vettiga bostäder åt alla, inkluderat sådant som värme, varmvatten och vattentoalett.