Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Enda sättet att förbättra situationen är ju att gå upp ur sängen och tända braskaminen! När det är som kallast på vintern är det då ofta runt 13 grader inomhus. Men kaminen fixar på en timme ungefär så att det är 18-19 grader i stora delar av vårt lilla hus (central kamin och murstock med lite fläkt).

Mest tror jag det är en vanefråga.
Jag har bott sådär i ganska många år och vande mig aldrig. Det var fan misär. Minns en gång när pannan dessutom gick sönder mitt i kallaste vintern, jag satt under en massa täcken i sängen och grät, tänkte flytta hem till mamma🤪

Det här har jag funderat på mycket de senaste dagarna. Jag är just hemkommen från en tur till Sverige där jag bland annat sov ett par nätter hos en kompis på Lidingö, och alltså det var så vansinnigt varmt i deras lägenhet. Där gick de mycket riktigt runt i t-shirt inomhus och det kändes helt tokigt. SÅ varmt behöver det väl ändå inte vara? Nu vet jag att man inte alltid kan styra sin egen värme när man bor i lägenhet i Sverige, men det känns som rejält slöseri med resurser att ha det så varmt att folk inte ens behöver ha en långärmad tröja på sig i december. För mig blir det också väldigt opraktiskt eftersom jag tenderar att gå klädd främst i stickade tröjor på vintern, men det var det alldeles för varmt för där. Jag sov med fönstret öppet och kände mig som en riktig miljöbov medan värmen pumpade på från elementet (jag drog ner "styrkan" på elementet som så, men det hjälpte föga)...
Jag tycker det är fullt rimligt att kunna ha t-shirt inomhus året runt. Kan behöva sätta på mig långärmat när jag sitter och jobbar vid skrivbordet, men vill inte behöva ha långärmat om jag hänger i soffan eller liknande.

Jag tycker det är fullt rimligt att kunna ha t-shirt inomhus året runt. Kan behöva sätta på mig långärmat när jag sitter och jobbar vid skrivbordet, men vill inte behöva ha långärmat om jag hänger i soffan eller liknande.
Men… Varför? T-shirt är för mig ett sommarplagg, och resten av året är det för mig rimligt att behöva ha en långärmad tröja av varierande tjocklek utanpå. Det är ju knappast så att det är ett särskilt opraktiskt plagg, en vanlig tröja, så varför är standarden att kunna gå runt i bara t-shirt även när det är minusgrader ute? Med tanke på hur många fina långärmade tröjor som säljs till höger och vänster är det ju bevisligen något som folk använder, men har man den bara som en slags extra jacka då eller, och tar av den tillsammans med jackan när man kommer in? Det kanske är en dum fråga, men det känns så oerhört märkligt för mig så jag har lite svårt att förstå.

Folk får naturligtvis göra som de vill, men för mig framstår det som ett oerhört resursslöseri att värma upp en massa hem så till den milda grad (:D) att de som bor där ska kunna gå runt i t-shirt i december. Tänk så mycket energi man skulle kunna spara på att ha det 1-2 grader svalare och sätta på sig en långärmad tröja istället…

Vi försöker ha 21 grader men vår bergvärme är lite svår att ställa ner så det blir gärna 22-23 vilket helt ärligt inte är mig emot. Men jag tycker egentligen att man kan ta på sig en tröja hemma.

Men… Varför? T-shirt är för mig ett sommarplagg, och resten av året är det för mig rimligt att behöva ha en långärmad tröja av varierande tjocklek utanpå. Det är ju knappast så att det är ett särskilt opraktiskt plagg, en vanlig tröja, så varför är standarden att kunna gå runt i bara t-shirt även när det är minusgrader ute? Med tanke på hur många fina långärmade tröjor som säljs till höger och vänster är det ju bevisligen något som folk använder, men har man den bara som en slags extra jacka då eller, och tar av den tillsammans med jackan när man kommer in? Det kanske är en dum fråga, men det känns så oerhört märkligt för mig så jag har lite svårt att förstå.

Folk får naturligtvis göra som de vill, men för mig framstår det som ett oerhört resursslöseri att värma upp en massa hem så till den milda grad (:D) att de som bor där ska kunna gå runt i t-shirt i december. Tänk så mycket energi man skulle kunna spara på att ha det 1-2 grader svalare och sätta på sig en långärmad tröja istället…
T-shirt är sommarplagg utomhus för mig, men inne tycker jag det är standard att kunna ha t-shirt.

Jag byter alltid om till mjukiskläder direkt när jag kommer hem. Har såklart långärmade tröjor, det beror lite på vad jag ska göra.
Men jag vill ha så pass varmt att jag bekvämt kan sitta vid skrivbordet och jobba i långbyxor, långärmad tröja och tofflor men utan att bli kall om händerna. För mig motsvarar det en temperatur där det vid andra aktiviteter hemma (titta på tv, greja i köket osv) är lagom med långbyxor, t-shirt och ofta tofflor.

Skulle jag ha kallare så att långärmat krävs vid tv-tittande, när vi lagar mat osv så skulle jag bli jättekall när jag sitter och jobbar.

Och pa vilket satt skulle det jag sa vara ett storre problem for planeten an de flesta andra har?
Problemet med utsläpp blir inte mindre för att den fossila gasen är billig och lätt tillgänglig och används av alla andra i närheten. Så att slentrianmässigt förbruka energi med hänvisning till de tre skälen är ett stort problem för planeten. Alltså i allmänhet eftersom det är väldigt vanligt förekommande.

Problemet med utsläpp blir inte mindre för att den fossila gasen är billig och lätt tillgänglig och används av alla andra i närheten. Så att slentrianmässigt förbruka energi med hänvisning till de tre skälen är ett stort problem för planeten. Alltså i allmänhet eftersom det är väldigt vanligt förekommande.

Jag forstar arligt inte vad som far er att tro att vi slentrianmassigt forbrukar energi i onodan? Jag maste uttrycka mig valdigt underligt for mig sa ar inget i det jag sa alarmerande for sloseri av energi.

Jag forstar arligt inte vad som far er att tro att vi slentrianmassigt forbrukar energi i onodan? Jag maste uttrycka mig valdigt underligt for mig sa ar inget i det jag sa alarmerande for sloseri av energi.
Jag tyckte det var svårt att förstå att ni inte använde gasen primärt till uppvärmning utan att den var för att laga mat och värma vatten. Iom att tråden handlar om uppvärmning, så blir det lite otydligt. Skulle man ha värme och AC på samtidigt blir det ju ett slöseri med energi (gas, el, ved allt blir ju koldioxid). Men vad jag lyckas klura ut så är det inte så att ni har både värme och AC på samtidigt?

Jag är väldigt frusen av mig, men det behövs uppåt +40 grader eller mer (bastu eller hett bad) för att få min kropp att sluta frysa. +16 eller +23 inne spelar absolut ingen roll för mig (har testat), så jag kan lika gärna ha kallt. Nästan så att kroppen börjar bli bättre på att producera egen värme efter ett tag i 16 grader än i 23 faktiskt.
Jag har 15-16 grader på övervåningen/i sovrummet nu på vintern. Vill inte ha svalare pga vill inte skapa mögelrisk. När jag vaknar är kroppen varm, märker inte av att det är svalt. På bottenvåningen är det mellan 17-20 beroende på rum. Försöker hålla 20 i duschrummet för att det ska torka upp snabbare där.

Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna. VI gillar att sova i kallt rum, hundarna gillar ocksa att sova i kallt rum ... sa vi har stora, tjocka, duntacken, satter ner termostaten pa 15*C och sover sa skont utan att det blir for varmt. Pa morgonen staller vi upp termostaten till 20-21 grader, satter pa gas oppna spisen och njuter av varmen som kommer. :p

Jag tycker du beskriver ett normalt förfarande för de som sänker tempen under natten/i sovrummet bara att du inte tänder en brasa utan öppna spisen!

För mig var det billigt, lätt tillgänglig och används av alla andra här som var nyckelorden jag fastnade på - det är tre väldigt kassa saker för fossil energi - men det är inte personligt menat. Jag tycker de tre sakerna är väldigt alarmerande, att de fortfarande gäller för den fossila energi vi inte ska förbruka mer av.

Jag tyckte det var svårt att förstå att ni inte använde gasen primärt till uppvärmning utan att den var för att laga mat och värma vatten. Iom att tråden handlar om uppvärmning, så blir det lite otydligt. Skulle man ha värme och AC på samtidigt blir det ju ett slöseri med energi (gas, el, ved allt blir ju koldioxid). Men vad jag lyckas klura ut så är det inte så att ni har både värme och AC på samtidigt?

Jag tror forvirringen startade med att jag inte forstod att "spisen" nagon refererade till var oppnaspisen ... inte spisen for matlagning i koket. Sjalvklart har vi inte AC och varme pa samtidigt.
Sa har sa jag: "Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna" Jag vet att min Svenska ar ganska rudimintar och jag vet inte hur jag skulle ha sagt det for att det skulle vara helt klart?

Jag tror forvirringen startade med att jag inte forstod att "spisen" nagon refererade till var oppnaspisen ... inte spisen for matlagning i koket. Sjalvklart har vi inte AC och varme pa samtidigt.
Sa har sa jag: "Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna" Jag vet att min Svenska ar ganska rudimintar och jag vet inte hur jag skulle ha sagt det for att det skulle vara helt klart?
Det är nog inte svenskan som är dålig utan att vi kanske inte är så insatta i vilka värmesystem som är vanliga i staterna. Här är det ju inte särskilt vanligt att ha gas alls vare sig för att värma huset, värma spisen eller värma vatten. Spis och vatten går ju på el eller om vattnet är kopplat till en värmepanna av någotslag. Men då räknar jag inte med den som uppvärmning alls. AC börjar bli vanligare men som tur är inte så vanligt ännu eftersom det är så energikrävande.

Jag sover med tjockt duntäcke. Och har 24 grader i sovrummet. Är det t ex 20 grader har jag pyjamas. Osv

Och har långärmat och byxor inomhus. Tshirt osv kan jag ha när det är typ 30 grader.

Ergo. Folk är olika
Vi har också rejält tjockt duntäcke. Om det ”bara” är 22 grader måste jag ha filt ovanpå duntäcket på vintern. Framförallt om inte sambo är hemma så jag inte kan lägga mig nära och värma mig när jag fryser😅

Vi har fel på värmesystemet på jobbet... mellan 13 och 15 grader på kontoret ett tag nu. Jag sitter hemma och jobbar så mycket det går! Fick precis meddelande om att de tror att felet är åtgärdat och att värmen nu stiger. Jag hoppas det stämmer, jag har suttit och huttrat mig igenom möten i tjocka ytterkläder.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka