Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 102 26,2%
  • 20-21

Röster: 185 47,4%
  • 22-23

Röster: 94 24,1%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    390
Enda sättet att förbättra situationen är ju att gå upp ur sängen och tända braskaminen! När det är som kallast på vintern är det då ofta runt 13 grader inomhus. Men kaminen fixar på en timme ungefär så att det är 18-19 grader i stora delar av vårt lilla hus (central kamin och murstock med lite fläkt).

Mest tror jag det är en vanefråga.
Jag vänjer mig inte. Men det är väl en av anledningarna till att känner att det är bekvämt med lägenhet.

24 grader ungefär. Värden garanterar minst 21 grader. Jag är otroligt frusen.

Fjärrvärme och vattenburna element, samt fastighetsstyrd in-värme. Dvs fastighetsägaren anpassar värmen som går in utifrån utetemperatur.

Jag gör mig faktiskt inget som helst dåligt samvete kring att jag har termostaterna helt öppna på elementen istället för att strypa de för att aktivt ta ner värmen.

Jag hade samma temperatur när jag bodde i hus och eldade med ved resp senare pellets med. För mig är det värt MYCKET pengar att slippa frysa i mitt hem. Jag fryser på jobbet osv - så hemma vill jag slippa det. För nej jag vänjer mig tyvärr inte (jag har provat det med i många år där det inte gick få värmen över 20 grader med mindre än att elda upp golvet typ)

Nästa

Precis som Sharpless sager ar vi rika pa natural gas har pa vastkusten. De flesta har gas indragit i sina bostader, det kostar runt 1/4 - 1/3 jamfort med elpriser for att varma upp bostader. Vi har som sagt ocksa gas for varmvatten, oppen spis, och spis for matlagning.

Vi har en central AC som tacker hela huset men den kors ganska sparsamt. Runt 27*C innomhus brukar den ga igang nagra timmar och om det gar over ungefar 35*C utomhus gar den dygnet runt. Det var annat i sodra USA, dar gick AC'n dagligen nastan hela aret och storre delen av aret gick den nattetid. Jag foredrar "riktig" luft, men ar det for varmt ar jag tacksam for AC.
Det är inte kostnaden eller tillgången på gas folk har problem med, det är planeten… 😳

Jag funderar på hur folk kommer upp ur sängen på morgon. Absolut jag kan sova när det är kallt, men är det kallare än typ 20 grader på morgonen så är det nästan omöjligt att gå upp ur sängen!
Jag reser mig, sätter på tofflor och morgonrock och startar min dag. Är det över 20 grader vaknar jag genomsvettig och med huvudvärk.

Vi har typ 21 grader, jag jobbar hemifrån och vill inte ha det kallare för då fryser jag ihjäl framför datorn. Däremot så får det inte bli varmare för då "dör" jag när jag dammsuger eller städar. Vi har verkligen fått en bättre värmekomfort i huset, när vi flyttade in hade vi en kombipanna som gick på elpatroner och som inte orkade värma upp varmvattnet fullt (:crazy:) Sedan drog vi in fjärrvärme och kunde njuta av att duscha varmt, för något år sedan bytte vi fönster, man säger att det inte lönar sig ekonomiskt att byta fönster, men vi sparar ca 500Kwh varje vintermånad, plus att vi nu har värmen inställd på 20 grader och har typ 21 i huset, förut hade vi den på 22 grader och hade typ 19 inomhus.

I fjällhuset har vi 16-17 grader, är jag där ensam brukar jag inte bry mig om att mecka med pumpen - men det är kallt, speciellt om jag sitter och jobbar. Det är dock kul att se hur mycket värmen stiger bara av vi kommer in där och börjar laga mat etc.

Som flera skrivit är det när man sitter still (eller är hungrig och trött) som man fryser med lägre temp inomhus, är man igång och har lite kläder på sig är det inte så illa.

Jag funderar på hur folk kommer upp ur sängen på morgon. Absolut jag kan sova när det är kallt, men är det kallare än typ 20 grader på morgonen så är det nästan omöjligt att gå upp ur sängen!
Jag tänker likadant. Stänger av mitt värmeelement bredvid sängen någon gång på natten så när jag vaknar är det oftast 18-19 grader i mitt sovrum, vilket är oerhört kallt för mig. Så då behöver jag sätta på elementet en stund för att kunna gå upp.
På kvällen behöver jag sätta på elementet minst en halvtimme innan jag ska lägga mig för att över huvud taget kunna klä av mig och för att sängen inte ska kännas kall och fuktig.

Är uppvuxen i hus med 18-19 grader men blir bara mer och mer frusen ju äldre jag blir.

Just do it, liksom! Jag kan ha de temperaturerna hemma när det är riktigt kallt ute (typ -15 och kallare) och då är motivationen att komma upp och tända i öppna spisen :D

Enda sättet att förbättra situationen är ju att gå upp ur sängen och tända braskaminen! När det är som kallast på vintern är det då ofta runt 13 grader inomhus. Men kaminen fixar på en timme ungefär så att det är 18-19 grader i stora delar av vårt lilla hus (central kamin och murstock med lite fläkt).

Mest tror jag det är en vanefråga.

Jag vänjer mig inte 😅
Får ont i kroppen, köldutslag på låren, mina händer blir blåvita och min näsa iskall.

Just do it, liksom! Jag kan ha de temperaturerna hemma när det är riktigt kallt ute (typ -15 och kallare) och då är motivationen att komma upp och tända i öppna spisen :D

Jag är helt inne på @grodan21 linje.
Mådde så jävla dåligt första vintern i hus. Med galna elpriser och frånluftpump som inte var energieffektiv.
Frös hela tiden och var verkligen enbart på ovanvåningen för att sova. Var för kallt att vistas där. (Med mina mått mätt)

Hade jag haft 23/24 grader hemma had jag gatt runt i shorts och t-shirt?
Det här har jag funderat på mycket de senaste dagarna. Jag är just hemkommen från en tur till Sverige där jag bland annat sov ett par nätter hos en kompis på Lidingö, och alltså det var så vansinnigt varmt i deras lägenhet. Där gick de mycket riktigt runt i t-shirt inomhus och det kändes helt tokigt. SÅ varmt behöver det väl ändå inte vara? Nu vet jag att man inte alltid kan styra sin egen värme när man bor i lägenhet i Sverige, men det känns som rejält slöseri med resurser att ha det så varmt att folk inte ens behöver ha en långärmad tröja på sig i december. För mig blir det också väldigt opraktiskt eftersom jag tenderar att gå klädd främst i stickade tröjor på vintern, men det var det alldeles för varmt för där. Jag sov med fönstret öppet och kände mig som en riktig miljöbov medan värmen pumpade på från elementet (jag drog ner "styrkan" på elementet som så, men det hjälpte föga)...

Vi investerade i värmesystem till vilket vi inte ångar.
Vår ord frånluft vämepump som går till element och varmvatten är svår och tar tid att ställa om till en skön tempeteratur.
då låg vi runt 18-19 gr.
Nu har vi en fin luftvärmepump som står vid väggen i vardagsrummet. Tycker dom sitter uppe på väggen inte är så snygga att ha i vardagsrummet. Den ger en underbar och skön temperatur. Så vi har i stor sett stängt av elementen och använder enbart luftvärmepumpen. Katterna älskar att ligga framför i den varma luftströmmen. Så energimaässigt billigare att värma upp huset. Den kostar ju en hel del att köpa ,men den är värd varenda krona. Nu har vi 21-22 grader. Bara några enkla knapptryck så kan den öka ett par grader på en kvart.

Nattmössa var nog vanligt förr innan centralvärmen kom tror jag och en varm pyjamas :)
Jag har runt 18 grader inne och sover med sockor, tights, t-shirt, sweatshirt, stickad tröja och täcke med en filt ovanpå. För att sova i 13-15 grader vet jag inte vad jag skulle behöva dra till med och ansiktet måste ju ändå sticka ut liksom så jag kan andas.

Är jag uppe och rör mig i huset har jag strumpor, sockor och ulltofflor på mig, samt en extra kofta ovanpå allt annat samt halsduk/stickad sjal.

Jag tror mest man är olika frusen/har olika bra cirkulation.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka