Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl på energikälla?Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
Men vänta, inte kör ni AC och gasspis samtidigt?Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna. VI gillar att sova i kallt rum, hundarna gillar ocksa att sova i kallt rum ... sa vi har stora, tjocka, duntacken, satter ner termostaten pa 15*C och sover sa skont utan att det blir for varmt. Pa morgonen staller vi upp termostaten till 20-21 grader, satter pa gas oppna spisen och njuter av varmen som kommer.![]()
Men vänta, inte kör ni AC och gasspis samtidigt?
Eller driver du med oss för att provocera?
Ni både värmer och kyler samtidigt eller fyller gasspisen en annan funktion?Ja det gor de allra flesta har i Pacific North West och jag forstar inte vad som skulle vara sa hemskt med det?
SORRY, got itDu menar oppna spisen forstass ... och nej oppna spisen satts endast pa om det ar kallare an 18*C
Daremot gar gasspisen aret runt oavsett om AC;n gar eller inte.
![]()
Har för mig att den största delen av privatpersoners energiförbrukning är just uppvärmningen av bostäder. Därför är nog inomhustemperaturer det största problemet, och det område där det finns mest förbättringspotential, i varje fall om det önskvärt att spara energi.Beror väl på energikälla?
Jag behöver varmt pga kass kropp.eldar min panna så tempen är lite över 20
Just nu består vedlasset till stor del av barkborreskadad gran. Dvs skulle ändå eldats till fjärrvärme(kommunens flispanna)
Den som värmer med fjärrvärme, el eller annat har väl lämplig temp
Tror inte vår inomhustemp är det största prolemet? Ska vi
Fryser jag om fötterna tar jag på mig tofflor det gör mycket tycker jag.Vi har ett dåligt isolerat hus med kalla golv (krypgrund). Vi har nu på vintern ca 20-21 grader i luften men golvet är kallare. Jag har vant mig vid det och tycker nu att det är jobbigt att komma hem till folk som har väldigt varmt hemma. Förrförra vintern när elpriserna var så extrema sänkte vi temperaturen till 18 grader men då frös jag så hemskt om fötterna. Det var verkligen inte värt det.
Följdfråga. Jag är osäker på var den största energiförbrukningen sker? Vilken uppvärmning menas?Har för mig att den största delen av privatpersoners energiförbrukning är just uppvärmningen av bostäder. Därför är nog inomhustemperaturer det största problemet, och det område där det finns mest förbättringspotential, i varje fall om det önskvärt att spara energi.
Man lagar mat på den? Men sedan behövs det ju varmvatten, och även där är det ju det normala att använda gas i USANi både värmer och kyler samtidigt eller fyller gasspisen en annan funktion?
Men om du eldar med ved för att få varmt inomhus är det också energiförbrukning, och inte den renaste eller bästa för miljön.Följdfråga. Jag är osäker på var den största energiförbrukningen sker? Vilken uppvärmning menas?
Min egen förbrukning är bara el till cirkulationspumparna till vattnet i elementen.
Har noll koll på hur den stora majoriteten av bostäder värms. (förutom fjärrvärmen i tötorter då)
/nyfiken tant