Hur varmt har ni inne?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SaraXX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 332
  • Visningar Visningar 15 613

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

• -15

Röster: 6 1,5%
  • 16-17

Röster: 20 5,1%
  • 18-19

Röster: 103 26,3%
  • 20-21

Röster: 185 47,3%
  • 22-23

Röster: 94 24,0%
  • 24-

Röster: 19 4,9%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

Röster: 67 17,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    391
Bor i lägenhet där värmen ingår så jag påverkas inte.
Har 23 - 24 gosiga grader inne 😍
Hatar att frysa och vill inte gå runt med massa kläder inomhus.

Har flyttat och här ligger temperaturen runt 21 och jag vill ha 23-24 för att må bra. Sovrummet är ännu kallare och är sällan över 20 😭 jag har extra element, pyjamas, sockor, vintertäcke och två filtar. Har hänt att jag frusit så om huvudet att jag fått ha på munkjacka med huva.

Är en riktig fryslort och vill inte att jag ska behöva ha en isbit mitt i ansiktet eller att alla stoppade möbler är iskalla att sitta på.

Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna. VI gillar att sova i kallt rum, hundarna gillar ocksa att sova i kallt rum ... sa vi har stora, tjocka, duntacken, satter ner termostaten pa 15*C och sover sa skont utan att det blir for varmt. Pa morgonen staller vi upp termostaten till 20-21 grader, satter pa gas oppna spisen och njuter av varmen som kommer. :p

Ändrade från 18-19 till nu 20-21 som luftvärmepump är instäd på.
Det som ändrats är att jag nu har skaffat akvariefiskar och några akvarium så blir billigare att värma hela än att använda doppvärmare.
Har med flit valt fiskar som inte behöver jättehög värme.

Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
Beror väl på energikälla?
Jag behöver varmt pga kass kropp.eldar min panna så tempen är lite över 20
Just nu består vedlasset till stor del av barkborreskadad gran. Dvs skulle ändå eldats till fjärrvärme(kommunens flispanna)

Den som värmer med fjärrvärme, el eller annat har väl lämplig temp

Tror inte vår inomhustemp är det största prolemet? Ska vi

Har ingen termometer hemma, men tror det är iaf 23 grader. I förra lägenheten fanns det en termometer mitt i lägenheten, den stod på ca 22 när elementen var igång för fullt och det tyckte jag var för kallt.

Jag använder tofflor och långärmat vid behov, och har ofta filt över mig i soffan. Men jag behöver ha tillräckligt varmt för att kunna sitta och jobba vid skrivbordet utan att frysa. Vill inte heller ha för kallt när jag sover.

Tycker många andra har svinkallt hemma.

Vi har 20 grader inne ungefär, för mig går det bra med 18-19 men min sambo vill helst ha 22 så vi har väl kompromissat. I sovrummet är det kallare dock, jag sover bäst om det är svalt! Tycker det är mysigt att frysa lite när jag kryper ner i sängen och sen ta en filt över täcket. Har alltid strumpor och långärmat på mig inomhus, våra golv är väldigt kalla.

Vi har sovrumsfonstret oppet nar det ar kallare an 18*C, ar det varmare gar AC'n over natterna. VI gillar att sova i kallt rum, hundarna gillar ocksa att sova i kallt rum ... sa vi har stora, tjocka, duntacken, satter ner termostaten pa 15*C och sover sa skont utan att det blir for varmt. Pa morgonen staller vi upp termostaten till 20-21 grader, satter pa gas oppna spisen och njuter av varmen som kommer. :p
Men vänta, inte kör ni AC och gasspis samtidigt?

Eller driver du med oss för att provocera?

Med tanke på klimatet och att vi generellt bör använda mindre energi, så kör vi rätt svalt på vintern. Jag har definitivt mer och andra kläder på mig vintertid än sommartid, är nog fem graders skillnad i alla fall.

Vi har ett dåligt isolerat hus med kalla golv (krypgrund). Vi har nu på vintern ca 20-21 grader i luften men golvet är kallare. Jag har vant mig vid det och tycker nu att det är jobbigt att komma hem till folk som har väldigt varmt hemma. Förrförra vintern när elpriserna var så extrema sänkte vi temperaturen till 18 grader men då frös jag så hemskt om fötterna. Det var verkligen inte värt det.

Men vänta, inte kör ni AC och gasspis samtidigt?

Eller driver du med oss för att provocera?

Ja det gor de allra flesta har i Pacific North West och jag forstar inte vad som skulle vara sa hemskt med det?
SORRY, got it 🙄 Du menar oppna spisen forstass ... och nej oppna spisen satts endast pa om det ar kallare an 18*C :D Daremot gar gasspisen aret runt oavsett om AC;n gar eller inte.:p

Ja det gor de allra flesta har i Pacific North West och jag forstar inte vad som skulle vara sa hemskt med det?
SORRY, got it 🙄 Du menar oppna spisen forstass ... och nej oppna spisen satts endast pa om det ar kallare an 18*C :D Daremot gar gasspisen aret runt oavsett om AC;n gar eller inte.:p
Ni både värmer och kyler samtidigt eller fyller gasspisen en annan funktion?

• Gilla
Reactions: Sel
Beror väl på energikälla?
Jag behöver varmt pga kass kropp.eldar min panna så tempen är lite över 20
Just nu består vedlasset till stor del av barkborreskadad gran. Dvs skulle ändå eldats till fjärrvärme(kommunens flispanna)

Den som värmer med fjärrvärme, el eller annat har väl lämplig temp

Tror inte vår inomhustemp är det största prolemet? Ska vi
Har för mig att den största delen av privatpersoners energiförbrukning är just uppvärmningen av bostäder. Därför är nog inomhustemperaturer det största problemet, och det område där det finns mest förbättringspotential, i varje fall om det önskvärt att spara energi.

Vi har ett dåligt isolerat hus med kalla golv (krypgrund). Vi har nu på vintern ca 20-21 grader i luften men golvet är kallare. Jag har vant mig vid det och tycker nu att det är jobbigt att komma hem till folk som har väldigt varmt hemma. Förrförra vintern när elpriserna var så extrema sänkte vi temperaturen till 18 grader men då frös jag så hemskt om fötterna. Det var verkligen inte värt det.
Fryser jag om fötterna tar jag på mig tofflor det gör mycket tycker jag.

Har för mig att den största delen av privatpersoners energiförbrukning är just uppvärmningen av bostäder. Därför är nog inomhustemperaturer det största problemet, och det område där det finns mest förbättringspotential, i varje fall om det önskvärt att spara energi.
Följdfråga. Jag är osäker på var den största energiförbrukningen sker? Vilken uppvärmning menas?

Min egen förbrukning är bara el till cirkulationspumparna till vattnet i elementen.
Har noll koll på hur den stora majoriteten av bostäder värms. (förutom fjärrvärmen i tötorter då)
/nyfiken tant

Följdfråga. Jag är osäker på var den största energiförbrukningen sker? Vilken uppvärmning menas?

Min egen förbrukning är bara el till cirkulationspumparna till vattnet i elementen.
Har noll koll på hur den stora majoriteten av bostäder värms. (förutom fjärrvärmen i tötorter då)
/nyfiken tant
Men om du eldar med ved för att få varmt inomhus är det också energiförbrukning, och inte den renaste eller bästa för miljön.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 578
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka