Hur vanligt?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur vanligt är det att en kvinna utan tvillingar i släkten får detta?:confused:
Om hon inte har fått hornompiller utan lyckats bli gravid ändå fastän hon har en äggstock som inte är riktigt som den ska.
Hur stor är chansen då för tvillingar?:D:confused:
Det är charmigt med tvillingar och då det finns problem med äggstockarna, vore det en ypperlig lösning tycker jag.:rofl:
Visst det är mycket jobb osv men det vore ändå festligt:d:angel:
 
Sv: Hur vanligt?

Enäggstvillingar är ju inte ärftligt (vad jag vet) däremot är tvåäggstvillingar ärftligt och det är nog väldigt ovanligt (omöjligt?) att man får det om det inte finns i släkten eller man gått igenom någon behandling.
Jag vet inte hur vanligt det är med enäggstvillingar?
Vid lite googlande hittade jag denna sidan: http://www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur vanligt?

Är det inte tvärtom? Enäggs är ärftligt och tvåäggs kan vem som helst få? :confused: *i alla fall vad jag har hört*
Men alltså utan hormontabletter så skulle det hela vara omöjligt för en som inte har tvillingar i släkten?
 
Sv: Hur vanligt?

Att släppa två ägg är det som är ärftligt = tvåäggstvillingar.
Om ett ägg delar sig är mindre ärftligt = enäggstvillingar.
 
Sv: Hur vanligt?

Enäggstvillngar föds det ca 3-4 pat på tusen förlossningar. Alla populationer. Det är INTE ärftligt eller kan på något vis kopplas till någon yttre faktor, det är en ren mutation ( ha ha sa hon som har ett par enäggare !)

Tvåäggstvillingar påverkas av diverse faktorer där ärftlighet är EN bland en massa olika.
 
Sv: Hur vanligt?

Träffar en tjej på öppna förskolan som har en son på 1 år.
Hon är nu gravid med trillingar, helt på naturlig väg. Det trodde jag var omöjligt...men men...
 
Sv: Hur vanligt?

Jag har för mig att jag läst att det är något större chans för enäggstvillingar att själva få det än det är för andra. Kan varit länken jag postade i mitt första inlägg och som nu vägrar funka :devil:
 
Sv: Hur vanligt?

När jag låg på BB och fick min son låg en kvinna i rummet bredvid och födde trillingar. Hon hade redan tre pojkar och fick tre flickor. I hennes släkt var det inget märkvärdigt med trillingar, både mormor och en moster hade fått trillingar !! Det som var riktigt ovanligt var att kvinnan födde vaginalt !
 
Sv: Hur vanligt?

Träffar en tjej på öppna förskolan som har en son på 1 år.
Hon är nu gravid med trillingar, helt på naturlig väg. Det trodde jag var omöjligt...men men...

Varfor skulle det vara omojligt? Det finns aven kvinnor som blivit gravida med fyrlingar och mer pa naturlig vag.....
 
Sv: Hur vanligt?

Har aldrig hört talas om nån som blivit gravid med fler än två på naturlig väg. Därför trodde jag inte att man kunde det.
Men det måste vara väldigt ovanligt, eller?:confused:
 
Sv: Hur vanligt?

Har aldrig hört talas om nån som blivit gravid med fler än två på naturlig väg. Därför trodde jag inte att man kunde det.
Men det måste vara väldigt ovanligt, eller?:confused:

Men trillingar etc har ju förekommit långt före de "onaturliga" befruktningarnas intåg. Minns när jag läste Guiness rekordbok när jag var lien tex.
 
Sv: Hur vanligt?

I min släkt finns där både enäggs och tvåäggs tvillingar, det går i varannan generation.

Mormors mormor är tvilling, mormor är tvilling, jag är tvilling (och så fortsätter det innan). Jag är tvåäggs de andra är enäggs. Jag och min bror är första paret som är pojke och flicka vad vi sett i släktforskningen.. Alltså riskerar Saga att få tvillingar. Men min syster var gravid med tvillingar för några år sedan, tyvärr förlorade hon dem.
 
Sv: Hur vanligt?

Men trillingar etc har ju förekommit långt före de "onaturliga" befruktningarnas intåg. Minns när jag läste Guiness rekordbok när jag var lien tex.

Exakt. Och i Sverige har man bara fort tillbaka ett embryo vid konstgjorda befruktningar i manga ar nu. Just for att minska flerbarnsfodslar (alltsa inkl tvillingar), och det har man lyckats med. Anda fods det ett antal trillingar varje ar - jag tror t.o.m. att det ar vanligare med naturlig befruktning vad galler trillingar. Iaf om man jmf IVF/ICSI med naturlig befruktning. Daremot om man tar Pergo sa har man ju ingen kontroll over antalet agg som slapps, och Pergo stimulerar ju agglossningen sa dar kan jag tanka mig att det hander nagot oftare. Men en del kvinnor slapper pa naturlig vag mer an ett agg, och detta kan bero pa en massa olika saker bl.a. genetiskt men flerbarnsfodslar ar faktiskt ocksa vanligare ju aldre kvinnan ar, av ngn anledning.

Squirlett, bara for att man sjalv inte har hort talas om det betyder det inte att det inte existerar :)
 
Sv: Hur vanligt?

I vår släkt har vi tvåäggstvillingar på pappas sida i VARJE led... Så det behövs inte vara varannat led inte...
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Myzan87
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 134
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp