Hur vanligt?

bettysmatte

Trådstartare
En person i min bekantskapskrets väntade sitt andra barn i augusti. Igår, efter att ha åkt till sjukhus pga att hon inte mådde riktigt bra, fick hon reda på att barnet hade dött :( . Det är så fruktansvärt tragiskt för familjen, och jag kan absolut inte ens förstå hur otroligt hemskt det skulle vara att mista barnet man väntar endast några veckor innan det skulle födas. Man har ju hört att risken för missfall är stor de första tre månaderna, men det kan väl ändå inte vara vanligt att barnet dör så pass sent i graviditeten :confused:?
 
Sv: Hur vanligt?

Det är inte så vanligt, men inte heller helt ovanligt.
Jag har en väninna som förlorade sin bebis en vecka innan planerad förlossning
 
Sv: Hur vanligt?

jag oroar mig hela tiden oc kommer nog antagligen göra det tiden ut (september). det är fruktansvärt.... så bedrövade de måste känna sig att missta sitt barn
 
Sv: Hur vanligt?

Även om det inte är speciellt vanligt så förekommer det ju, och din väninna är absolut inte ensam. Det är min fasa just det. Mig fick de sätta igång nära på fyra veckor för tidigt då jag var sjuk och riskerade både sonens och mitt liv. Dinna gång är jag inte lika dålig, men det är svårt att inte bli hypokondrisk när de säger "ring förlossningen så snart du känner dig dålig". Jaha, och hur pass dålig ska jag var då, då? :crazy:
 
Sv: Hur vanligt?

Det där är så hemskt.. :cry: En vän till mig förlorade sitt barn vecka 24 och hon berättade hur jobbig förlossningen var när hon fick föda fram sitt döda barn och sedan hålla det i famnen och säga hejdå.. Kan inte föreställa mig hur jobbigt det var och börjar gråta bara av tanken. Man tycker att det borde vara så ovanligt men man läser om det ganska ofta ändå. Usch..
 
Sv: Hur vanligt?

En av mina bästa vänner förlorade sitt barn i 8:e månaden. Kommer inte ihåg vilken vecka det var.
Hon mådde otroligt dåligt av det hela och mår fortfarande inte helt ok idag. Hon fick föda ut barnet naturligt med värkar och allt och det tror jag var det som fick bägaren att rinna över.
De har i alla fall jättefina bilder på barnet hemma på väggen. Många tycker att det är lite halvt osmakligt, men jag tycker att det är fint. Man ser inte på bilden att barnet inte lever.
 
Sv: Hur vanligt?

Jag funderar också på det. Det kan inte vara vanligt, men i min och min sambos närmsta bekantskapskrets, 6 par som vi umgås regelbundet med, har två drabbats av dödfödda barn sent i graviditeten. Ett par fick sitt barn 3 månader för tidigt, men det barnet mår bra.

Ingen av dem var särskilt gammla mammor när de fick sina barn.

För mig som nu är 40 känns det som att chansen att jag ska få ett levande friskt barn är minimalt med den här statistiken bland de närmaste.
 
Sv: Hur vanligt?

De har i alla fall jättefina bilder på barnet hemma på väggen. Många tycker att det är lite halvt osmakligt, men jag tycker att det är fint. Man ser inte på bilden att barnet inte lever.

Tänk att det alltid ska finnas folk som tycker så mycket. Det där handlar ju bara om föräldrarna, tycker man att man bearbetar sorgen bättre om man ha bilder på barnet så är ju det upp till var och en som drabbas av det. Och oavsett om barnet lever eller inte så är det ju faktiskt ens barn. Vad än andra tycker om att se bilder på det.
 
Sv: Hur vanligt?

För mig som nu är 40 känns det som att chansen att jag ska få ett levande friskt barn är minimalt med den här statistiken bland de närmaste.

Eller så är det precis tvärt om för er :idea:När så mycket olycka drabbat bekantskapskretsen kanske ni kan klara er?
 
Sv: Hur vanligt?

Det är väl just detta som är alla gravidas mardröm ?

Nästan alla vet nog om minst en som har fått dödfödda barn eller sena missfall, så det är klart man oroar sig.

Det måste var otroligt svårt att ta sig igenom.
 
Sv: Hur vanligt?

Tack för ett positivt svar! Behöver lite positiv peppning just nu.

Rent statistiskt borde vår risk vara jätteliten eftersom 40 % av våra närmsta vänner drabbats och risken i landet, enligt aftonbladets artikel var mindre än 4 på 1000 (3,8).

Just nu har jag litet hopp till skyddande statistik sedan jag igår fick veta att mitt blod har immunisering mot en annan blodgrupp. Vilken har jag inte fått veta men bm ringde min sambo på lunchen och sa att han genast måste komma dit och ta ett blodprov.

Den här typen av immunisering har 3 på 1000! Och jag är en av dem. Jag har inte varit gravid troligen har jag fått blod vid en ryggoperation för 7 år sedan och reagerat mot det.

Har sambon "fel" blodgrupp eller nån faktor till sin blodgrupp kan barnet ha fått det. Mitt blod kan då förstöra barnets blodkroppar, vilket kan leda till missfall.

Vi får svar om 1,5 vecka.
 
Sv: Hur vanligt?

Håller tummarna för att allt är som det ska!
 
Sv: Hur vanligt?

Det finns "immunisering" utan att man tidigare har fått blod eller varit gravid. Det beror på att de normalt förekommande antikropparna mot andra blodgrupper är av en sort som kan passera moderkakan och angripa barnets blod. Det kan de inte i normala fall.

Kallas ABO-immunisering.
 
Sv: Hur vanligt?

En bekant till mig förlorade också sitt barn för lite drygt 1½ vecka sedan, 7 dagar innan riktigt BF skulle ha varit :(
 
Sv: Hur vanligt?

Usch så tragiskt, det är min mardröm.. Ser ju så mkt fram emot att träffa den lille parveln i magen, måste vara en fruktansvärt jobbig upplevelse.
 
Sv: Hur vanligt?

Det finns "immunisering" utan att man tidigare har fått blod eller varit gravid. Det beror på att de normalt förekommande antikropparna mot andra blodgrupper är av en sort som kan passera moderkakan och angripa barnets blod. Det kan de inte i normala fall.

Kallas ABO-immunisering.

Utvecklar mitt svar här eftersom jag fått flera frågor om det:

Man har normalt, utan att ha varit utsatt för annat blod, antikroppar mot de blodgrupper i ABO-systemet som man inte har själv.
A har antikroppar mot B, B mot A, O mot A och B och AB inte några såna antikroppar alls.

I normalfallet är det inga problem vid graviditet, eftersom de antikropparna är av en typ (IgM) som är för stora för att passera moderkakan till fostret.

Vid ABO-immunisering är dock dessa naturliga antikroppar av en annan typ (IgG) och kan då passera moderkakan och angripa fostrets blod, om det har en annan blodgrupp (enligt ovan) än mamman.

Vid andra slags immuniseringar, t ex mot Rh-faktorer som är det man vanligen pratar om, måste man först vara utsatt för annat blod som man då bildar antikroppar (av IgG-typ) mot.
Det är den sortens immunisering man normalt testar mot.
ABO-immunisering kanske inte upptäcks förrän första barnet (i bästa fall) föds knallgult.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Milosari
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp