Hur vanligt är det med föl som hänger på knäna

Sv: Hur vanligt är det med föl som hänger på knäna

vilken sötnos!!!! å överbyggd...

fråga: kan de inte hänga när de växer? han verkar ju växa rätt mkt :D

Ja han växer så det knakar.
Han är en STO föl gubbe. Med tanke på att han bara är 31/2mån snart.

martha skrev:
om du ser benet från sidan (framben) så skall linjen vara "rak" på en sabelbent häst så böjer benet inåt/bakåt... , på en häst som hänger i knäna så "böjer" benet utåt/framåt

aha, tack! :)

Ja nog hänger han i knäna alltid.

Var noga med hovvården och se till att han motionerar.
Och att en del av motionen sker på hårt underlag så att han sträcker på senorna ordentligt.
Och ta det litet nätt med fodret, driv inte på honom med mycket mat.

Så skall det nog gå bra.

Rotterö skrev:
Ja han växer så det knakar.
Han är en STO föl gubbe. Med tanke på att han bara är 31/2mån snart.

Får han och/eller mamman tillskottsfoder/kraftfoder? ta bort/dra ner rejält på det. Går de på väldigt kraftigt bete kan det vara vits dra ner på det med.

Jag fick ju ta bort föleländet från mamma för att få bukt med den för snabba tillväxten jag. mamma mjölkade åt helsike för bra trots att de togs bort från betet och det var (redan innan) tji kraftfoder. Så tillslut kom jag och veterinärerna överens om att avvänja såsnart anständigheten tillät för att kunna få kontroll över fölis matintag och den för snabba tillväxten. Men det brukar inte krävas så drastiska åtgärder, men det var en ovanligt lättfödd märr och ovanligt bra mjölkproducent ;)

Dom går på ett bete som nästan inte finns någon mat alls.
Hon får lite pellets och lusern hack lite hö som de inte äter upp.
Han får bara en liten smak portion ca 2dl kraft grov inte den nya.
Hon är lätt född. ganska rund är hon.
Hon mjölkar bra.
Jag har bestämt mig för att han skall få egen box . Vid installningen nattetid. Då är han ca 4 mån.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka