Hur vanligt är det med föl som hänger på knäna

Rotterö

Trådstartare
På visningen förra veckan. Fick jag en på pekan att min gubbe hängde på knäna.
Men det fick han bara en muntlig tillsägelse.
Tittar man på honom i bland så ser han skumm ut.

Hon sa att det var mycket vanligt på föl just
Snälla någon som vet

Sv: Hur vanligt är det med föl som hänger på knäna

Det är absolut ingen fara och kommer med nästan 100-procentig säkerhet att rätta till sig, men det kan ta några månader. Don´t worry, be happy! ;)

men vad är det? hur ser det ut när de hänger på knäna? :confused:

GiG skrev:
Det är absolut ingen fara och kommer med nästan 100-procentig säkerhet att rätta till sig, men det kan ta några månader. Don´t worry, be happy! ;)

Det DÄR skulle jag akta mig för att säga! Hästar som pga av snabb tillväxt börjar hänga i knäna (det beror då för övrigt på att senor etc inte hinner med skelettets snabba tillväxt) kan behöva rejält med hjälp att rätta till sig. Om man bara låter det vara så kan du står där med ett föl med bockhov (och senkontraktur), dessutom är det smärtsamt då för dem. Visst rättar de sig ofta succesivt,s peciellt på nyfödda små, men att bara på nätet utan att ha sett en bild, vetat hur länge hästen hängt i knäna (dvs 'alltid' eller förvärvat) etc tycka 'äsch, ingen fara' är vansinne!

hmm, fast hänga i knäna brukar ju inte vara nån dödsdom på, många fullblod gör ju det även i vuxen ålder, jag vet en travare som hängde mycket i knäna men tävlade framgångsrikt iallafall och hon såg hemsk ut....det är mycket värre att vara sabelbent...att försöka korrigera knähäng förstår jag kan vara smärtsamt....det skall man nog inte göra utan korrigeringen ska bestå uyav hästen själv + att man har en god hovvård på hästen.....

Vad jag fattar i inlägget så är denna hästen bara lite drabbad, bara ett påpekande.

Han fick bara ett på pekande på visningen.
Men det ser mer ut för att han har stora knän.
Ska lägga upp bilder senare

Han hade inte det vid födseln.

martha skrev:
hmm, fast hänga i knäna brukar ju inte vara nån dödsdom på, många fullblod gör ju det även i vuxen ålder, jag vet en travare som hängde mycket i knäna men tävlade framgångsrikt iallafall och hon såg hemsk ut....det är mycket värre att vara sabelbent...att försöka korrigera knähäng förstår jag kan vara smärtsamt....det skall man nog inte göra utan korrigeringen ska bestå uyav hästen själv + att man har en god hovvård på hästen.....

Vad jag fattar i inlägget så är denna hästen bara lite drabbad, bara ett påpekande.

Jodå, det brukar inte påverka dem speciellt sålänge de 'bara' hänger i knäna (och inte har reaktioner i senorna eller är påväg upp på tå). Min dam (hon som är på bild i länken under) är ju NÄSTAN rak nu, men det var ju samma sak där, inge att bekymra sig om. NÄR det väl stabiliserat sig! Ett tag, då när hon var föl, så var hon ju påväg upp på tå och var rätt öm över senorna. Och det krävdes lite 'trix' för att få det att stanna av (om det INTE gjort det och det fortsat åt fel håll hade man fått gipsa t ex). Och det jag menar, att bara generellt säga på ett forum där femtiofjorton personer man inte vet något om att 'äsch, såså ingen fara' är himla vanskligt. För just på FÖL så kan det vara vanskligt. Eller inte. Men det bör de som KAN avgöra (dvs man bör kontakta de som kan om man är osäker, inte gå på att man läst på buke att det inte är någon fara).

Men det finns (fanns, tror han är död nu?) en fullblodshingst godkänd för halvblodsaveln som hängde riktigt rejält i knäna, vilket inte stoppat honom från en löpkarriär. SÅ när det bara 'stannat av' så att säga är det sällan annat än estetiskt.

Och OM trådskaparens föl hängt rejält i knäna hade hon inte bara fått ett muntligt påpekande. Men det är fler som undrar i tråden och fler som LÄSER i tråden så jag tycker ÄNDÅ mans ka akta sig för att uttaa sig generellt. När min lilla kom in på klinik för att 'för säkerhets skull' kolla upp knän utbrast veterinären LÄTTAT att 'åh, inte mer än sådär, vad skönt!' och konstaterade att när djurägare ringer och vill hon ska titta på deras föl för det börjat hänga i knäna, så brukar det vara dubbelsidig senkontraktion fram och hästen påväg upp på tå på bägge fram och bara ta fram stora gipspaketet. Dvs folk väntar FÖR LÄNGE innan de börjar fundera på om det kanske inte borde kollas upp.

Alexandra, du är som jag en äkta hippokondriker som alltid målar upp det värsta scenariot :D men om JAG törs säga att det inte är något att oroa sig över - sagt utifrån att den faktiskt är bedömd av kunnigt folk på fölbesiktning - så tror jag nog att det inte är någon fara utan bara vanligt, normalt "fölhäng". Men visst, det KAN vara något värre, men det är högst ovanligt. ;)

Glömde till Martha.. Man korrigerar inte själva knähänget de gånger man korrigerar (ochd et är bara föl man korrigerar), utan det som LEDER till hänget i knäna, dvs om du har senkontraktur, bockhov eller början till det. Knäna är då bara ett symptom, och de kan hänga hur mkt de vill i knäna sålänge hovarna och senorna är som de ska och inte påväg åt fel håll/smärtar etc. Men det är just det där att de som börjar hänga i knäna pga tillväxt,d eras primära problem är egentligen inte i knäna, utan 'längre ner'. Och det kan man behöva korrigera. Från att se till att man inte fodrar fram mer tillväxt än nödvändigt, se till att hästen får möjlighet att vila ordentligt såsom den vill (vilket på sommarbete inte alltid är möjligt), och att med (somd us jälv sa) hovvård och tid se till att hålla det under kontroll. Samt ganska ofta även stretching, försiktig sådan.

Men själva knäna är eg det sista man bryr sig om, utan det är senorna och hovarna. Men för en 'lekman' så är det ju inte helt lätt att skilja knähäng från knähäng (och många föl hänger mer eller mindre i knäna under växtperioder).

Men ta min, som inte var/är/blev någon fara med. OM hon gått kvar på betet t ex (eller ännu värre tillskottsfodrats eller mamma tillskottsfodrats), om hon inte varit under hovslakarens vakande hand med täta besök och så vidare så hade hon mycket väl kunnat sluta på operationsbordet, för at hon utvecklat bockhov. Och när man står där och tittar på sitt egna, kanske första föl med, med häng i knäna så är det inte allltid så lätt att veta vad man kan låta bero, vad mans ka hålla koll påoch vad man kan åka in med. Så att säga att man generellt ska ge det ett par månader tycker jag fortfarande är väl magstarkt just med tanke på vilka som läser i tråden som vi inte vet något om.

Både du och jag och säkert många flera i tråden KAN ju såpass att vi hyfsat kan skilja illa från inget att bry sig om. Men första gången man såg ett föl var det inte lika lätt ;)

/Alexandra - som första fölet hon var med om var ganska förskräckt över hur det arma fölets HOVAR egentligen såg ut när det föddes, alldeles konstiga och 'trasiga'.. ;)

GiG skrev:
Alexandra, du är som jag en äkta hippokondriker som alltid målar upp det värsta scenariot :D men om JAG törs säga att det inte är något att oroa sig över - sagt utifrån att den faktiskt är bedömd av kunnigt folk på fölbesiktning - så tror jag nog att det inte är någon fara utan bara vanligt, normalt "fölhäng". Men visst, det KAN vara något värre, men det är högst ovanligt. ;)

;) Det här fölet är det med all säkerhet inget att bekymra sig över alls som jag också påpekade. Men mer det här att folk läser och applicerar på sina EGNA. Och där anser jag det vanskligt. (Som jag förklarat i svaren till Martha). De flesta som kommer in på klinik med senkontrakturer/bockhov kommer ju in ganska sent..

Men jag håller helt med dig ang trådskrivarens föl, men det finns andra. Oavsett om man är hippokondriker eller ej ;)

Förresten, till trådskrivaren - Ja det är mycket vanligt att föl hänger mer eller mindre i knäna när de växer =)

för att ytterligare klargöra så är det ju sträcksenorna som blir värst utsatta, inte böj eller gaffelband, vilket vid sabelbenthet är "värre"

martha skrev:
för att ytterligare klargöra så är det ju sträcksenorna som blir värst utsatta, inte böj eller gaffelband, vilket vid sabelbenthet är "värre"

Böjsenan påverkas ju också, och när du stretchar stretchar du ju även senorna på 'baksidan' av benet, däribland böjsenan.

Sabelbenthet är väl i princip den värsta felställning du kan ha, och där kan man ju börja bli orolig på riktigt =/ Där brukar ju prognosen inte vara så god heller.

Nu kommer jag verka mycket okunning, men om man inte frågar, så får man ju inget svar: Vad är sabelbenthet för något? Hur ser hästens ben ut med en sådan ställning?

om du ser benet från sidan (framben) så skall linjen vara "rak" på en sabelbent häst så böjer benet inåt/bakåt... , på en häst som hänger i knäna så "böjer" benet utåt/framåt

Min häst hängde i knäna som vuxen och enligt vet skulle det inte vålla några problem. Min systers häst hänger i ett knä och han tävlar Msv dressyr. Den godkände (för halvblodsavel) fullblodshingsten Columbus xx 794 hängde i knäna.

På bilden, som ej är av bästa kvalité) ser ni tydligt att han (Columbus) hänger i knäna. Vet ej hur vanligt det är att föl växer ifrån det, men det behöver inte betyda någon katastrof om de gör det som fullvuxna och det är nog vanligare än man tror.

ColumbusXX.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka