Hur väljer just du kennel?

Alindra2000

Trådstartare
Hur gör ni när ni väljer kennel? Vill ni absolut ha en som är känd sedan innan? Eller går ni på känsla? Jag menar går nu i ärlighetens namn på vilka föräldrarna för aktuella kullen är eller är det så att ni drar er mot den kennel som haft tidigare kullar med bäst resultat?
Hur gör ni om kenneln är lite sunkig men valparna verkar bra osv?

Frågorna kan verka skumma men jag har hört allt möjligt intressant på senaste tiden av folk på min klubb som backat på hundköp för att ägaren rökte massor inne och därmed menade de att valparna skulle vara skadade osv.

Ska inte köpa fler hundar nu utan är bara nyfiken hur ni gör och vilka saker ni kollar med en kennel innan ni känner att det känns bra att köpa valp där.

Sv: Hur väljer just du kennel?

För min del behöver kenneln inte vara känd sedan tidigare, mycket beror på personkemin samt vad för hundar uppfödaren har. Nu söker inte jag efter brukshundar längre, och då väljer jag på ett helt annat sätt. Dock vill jag ha friska föräldrar, som följer rasstandarden och som förhoppningsvis kan ge mig en bra valp i slutändan.
Min hane är köpt efter mycket meriterade föräldrar och släkt bakom dom (Utställning) och med en väldigt stabil mentalitet. Jag ville ha en trevlig, aktiv hund, som även var snygg att se på. Det lyckades absolut, han är nästan för fin för mig eftersom jag är rätt så ointresserad av att meritera honom massor :D

Att valparna inte föds upp i en villa på 300 kvm med det allra senaste, är inte något jag bryr mig om. Huvudsaken är att valparna har det rent och fräscht, att alla djuren tas omhand bra, samt att valpen får en bra uppväxt med allt vad det innebär.

För mig är det mycket personkemi, samt att uppfödaren är noga och ärlig med hälsotester och har friska och rastypiska hundar. Eftersom jag barfar vill jag gärna att valpen är uppfödd på det också.

Först så vill jag veta vad för hund jag söker vilka linjer vad för typ är jag intresserad av vad ska jag ha den till.
Sen tar jag nog mer än känd kennel där jag vet att jag får bra hundar med ett gott rykte än någon som bara pumpar upp valpar..
Ett bra smarbete gör oxå gott man ska ändå ha hunden om möjligt i minst 10 år.

Först så vill jag veta vad för hund jag söker vilka linjer vad för typ är jag intresserad av vad ska jag ha den till.
Sen tar jag nog mer än känd kennel där jag vet att jag får bra hundar med ett gott rykte än någon som bara pumpar upp valpar..
Ett bra smarbete gör oxå gott man ska ändå ha hunden om möjligt i minst 10 år.

Vad spelar det för roll om det är en kennel som pumpar ut valpar? Måste man ha en kennel man kan ringa varje dag? Om det bara är rätt linjer och bra individer så tycker jag inte det spelar roll.

Så du tycker att en kennel som bara pumpar upp valpar avlar på tikar som är 7-8 månader tar sedan 10 000 per valp när allt är skit?
har upp emot 10 kullar per år tycker du att det är seriöst?
Man har väl ett syfte med sin verksamhet!!?!
undra på varför vi har så mycket omplaceringar!

I så fall skulle jag inte vilja se stam på dessa hundar.

Begrep pumpa upp valpar säger väl allt eller du tycker de låter seriöst??

Ringa kenneln varje dag? nä men jag skrev vad jag söker och vad jag vill ja jag vill ha en seriös uppfödare som jag kan prata hund med som ett stort stöd.
Jag skulle aldrig köpa i från en som lämnar ut en valp utan telefon nummer eller lust att ställa upp med framtida frågor osv.

Senast ändrad av en moderator:

Men jösses människa, fäll in taggarna?

Jag vet mycket väl vad pumpa ut valpar innebär, men bara för att många kennlar gör det innebär det väl automatiskt inte att alla hundar är dåliga? Att pumpa ut valpar har jag då aldrig hört skulle betyda att man tar valpar på ungdjur.

Större kennlar med många avelsdjur får många kullar per år, betyder det att det är dåliga kennlar?

Skämtar du?
Jag vet då ingen kennel som skriver på sin hemsida hej vi har kennel och vi pumpar upp kullar-
Begrepet -pumpar up- mennas med att det är Oseröst vilket jag försökt förklara.
Nej men behöver inte vara oseriös för att man tar si eller så många kullar men de är ju skillnad på en kennel i rasen som tar 5 och en som tar 12 ..Oftast så kan de bli lite av samma och då kanske de handlar lite mer om pengar än hundarnas välbefinande samt pengar.

Sen har jag för den delen inga taggar MEN kan bli lite konfunderad över att du alltid ska komentera så onödigt i trådarna här.
Jag tycker vad jag tycker och du får tro vad du vill.
Jag vill se de jag sagt från en uppfödare thats it..sen om du har en annan åsikt så ok ,det är inte dig jag köper hund från =)

Jag väljer linjer och föräldradjur i första hand, i andra hand kennel. Beroende på vad jag ska ha hunden till letar jag meriter och/eller aktiva ägare. Dvs. om jag känner till hund, linje & ägare behöver inte meriterna nödvändigtvis finnas på pappret. Men okända linjer och ägare vill jag ha oficiella resultat på. Är hunden tänkt som avelsdjur måste det finnas oficiella meriter oavsett om jag personligen känner till linjerna.

Jag har haft samma ras i väldigt många år, varit aktiv som tävlare, utställare, suttit i rasklubbens styrelse med mera.
Känner alltså uppfödare och blodslinjer rätt väl.
Vet vad jag vill ha resp inte ha.
Alla valpar, har vi tidigare valt med yttersta omsorg, efter konstens alla regler.

Ändå blev ”lillan” ett impuls köp, inte det minsta genomtänkt, tvärtom första blicken på henne så tänkte jag: Nej det är den fulaste valp jag sett, hade jag inte åkt så långt hade jag nog ”vänt i dörren”
Men sedan kom hon ut och upp i min famn och knep mitt hjärta med storm. :love:

När det gäller uppfödaren så har vi de andra gångerna valt stora uppfödare som hållt på länge med rasen, välkända och mycket kunniga.
Kullarna har varit genomtänkta och vi har självklart fått veta hur uppf tänkt när hon valde just den hanen till tiken.

När det gäller lillan så är det uppf andra kull och mamman till lillan var ur den första kullen….
Men, men jag känner linjerna och uppfödaren är kunnig inom hund, tävlar mycket och jobbar inom hundsjuk vård.
Och inte minst hon har samma åsikter som jag hur man föder upp valpar på ett bra sätt.

Alla uppfödare jag köpt av, har jag haft jättebra kontakt med, har alltid kunnat ringa, vi har träffats på tävlingar/utställningar samt ”privat” vilket jag även har med lillans uppfödare.

Och även om hon "halkade in" i mitt liv på ett bananskal så ångrar jag det inte en sekund, hon är ljuvlig det lila busfröet :love:

Vilken kennel det är ger jag blanka sjutton i rent ut sagt, iaf nu när jag letar brukshund. Då tittar jag bara på tik och hane och den som erbjuder det jag tycker är mest intressant nappar jag på.
Om kenneln i fråga sedan har gott rykte är ju det bara ett plus.
Jag skulle dock passa mig för att köpa valp från en kennel med dåligt rykte oavsett kombinationen.

Vad spelar det för roll om det är en kennel som pumpar ut valpar? Måste man ha en kennel man kan ringa varje dag? Om det bara är rätt linjer och bra individer så tycker jag inte det spelar roll.

Om man är första gångs ägare och inte har många andra hundkunniga i sin närhet är en hjälpande hand från kenneln (om det erbjuds) guld värt!! Bägge mina första hundar har jag haft urkass kontakt med kenneln..och när jag ringde taxens för att fråga om råd ang ett beteende vi ville bli av med svarade hon "släng hunden i väggen några gånger"...då blir man ganska frustrerad...och just då hade vi ingen annan att vända oss till.

*KL*

Jag letar efter kombinationer snarare än kennlar. Det viktigaste är att föräldradjuren har erkänt bra mentalitet och är 100% friska. Viktigt är också att uppfödren är helt ärlig vad gäller de linjer hon använder ang. friskhet osv.

Min senast inköpta valp kom från en förstagångsuppfödare (dock är hon veterinär och kunnig) och jag hade kollat upp kombinationen och gillade den och därför blev det köp.
Än så länge är jag mkt nöjd med valpen, underbart temperament och frisk och fin.

När jag nu skaffar en egen hund känner jag iaf att jag vill se några "resultat" på hur dennes tidigare uppfödningar ser ut och verkar vara, Även hur stamtavlan ser ut. Men sen kommer självklart personkemin. Har haft så bra kontakt med mina hundars uppfödare och vet hur mycket det kan betyda.

Skämtar du eller?! :eek:

Jag har fortfarande aldrig hört begreppet pumpa ut valpar = avla på tikar som är 7 månader. Kanske bara jag på hela forumet som missat det?

Jag vet ett par kennlar som har MÅNGA valpar per år, där det är valpning på löpande band. Dessa har många avelsdjur men inte fasiken är dom dåliga för det.

KL

Om jag inte känner nån sen tidigare kollar jag nätet en hel del för att reka lite. Då faller det tyvärr bort en del som inte har hemsida eller annonser ute, men so be it. När jag hittat en kennel/uppfödare som verkar seriös & bra kollar jag gärna deras avkommor (jag är utställningsintresserad). Om de har kullar på g kollar jag föräldradjuren så mkt jag kan.

Leonbergern ringde jag & pratade med en uppfödare som var knepig i telefon, och då föll hon bort pga det. Personkemi är viktigt tycker jag, särskilt när man ger sig in på en för mig ny ras och kan behöva råd/tips. Nästa var skitbra, en sån man får förtroende för, så då blev det köp.

Nästa hund fick jag kontakt med kenneln via deras hemsida, mailade & blev uppringd & fick ett jättebra erbjudande jag inte kunde missa.. skittrevliga människor det med, som erbjöd mig hänga med på utställningar med dem, de har valpträffar, står till tjänst dygnet runt om nåt händer osv. :love:

Sen kan jag i vissa fall gå efter enbart föräldradjuren till att börja med. Valpis är efter en hanne jag är sååå :love: kär i, han är urtjusig & jättecool. Uppfödaren som fött upp & äger hannen är också hon helt underbar men hon tar inte många kullar på honom då hon har flera andra & är emot "matadoravel", så det var ju hundra års väntetid där.. Meeen så snubblade jag över en kull helt apropå, ägaren letade fodervärd & fastnade för mig, & gissa vem som va pappa till kullen.. :) Helt otroligt eftersom det här är 50 mil ifrån den uppfödaren & vad är oddsen att nån här leasat den hannen, men jo..

Så både annonser, föräldradjur, bra kennel spelar roll, men personkemin måste funka tycker jag oavsett! Vill inte göra affärer med otrevliga människor.

Nä du har kanske inte gjort de när.
Det är ju pinsamt att du överhuvud taget svarar=)

Du förstår ju inte alls vad jag mennar.
Så strunt samma...

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Bulldoozer
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 217
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka