Hur uppfostrar ni era barn?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla är era barn?

Vad gäller i affärer?

Vid middagen?

När ni har främmande?

Eller när ni själva är på besök?
 
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

Hur gamla är era barn?
5 och snart 3
Vad gäller i affärer?
de får turas om att köra lilla varuvagnen om de sköter sig annars får de sluta köra efter en varning. de får leka i lekhörnan en stund innan vi går ut om de skött sig, dvs inte stuckit iväg eller stimmat eller försökt köra på folk, ja sådant som barn i den åldern kan tänkas göra
Vid middagen?
de får smaka, gillar de maten i vanliga fall får de äta något innan de får gå från bordet. Tramsar de efter två tillsägelser får de gå ut ur köket tills de slutat trasa om de stör sitt syskon annars äter de fint med bestick och de får gå om de andra syskonet ätit upp, ibland får de vara med och välja mat. Svårt att säga specifiktvad man gör, det varierar lite beroende på situationen.
När ni har främmande?
Samma regler
Eller när ni själva är på besök? de får sitta kvar tills de andra ätit upp, men inte om man äter låångsamt. Barn är barn de blir otåliga och då är det bättre de får leka.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men svarar så gott jag kan.
 
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

Jag kan svara för den som är 20 månader, lilleman på sex månader är fortfarande lite för liten för sådana regler :D

Vad gäller i affärer?
Han får hjälpa till i den mån han kan, vi pratar om allt vi handlar och det lär han sig massor av.

Vid middagen?
Sitta ner, inte kasta mat, dricka med båda händerna. Man får gå från bordet om man är klar, bättre 15 minuter av trevlig matstund än 30 av oreda.

När ni har främmande?
Förstod inte den frågan riktigt, vi har samma regler som när vi är ensamna.

Eller när ni själva är på besök?
Man lyder värden, det man får göra hemma är inte alltid tillåtet borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

Hur gamla är era barn?
Våra är 10,11 år.

Vad gäller i affärer?
vanligt hyfs. Flytta sig för folk. Gärna hjälpa äldre om dom kan.
Vid middagen?
Sitta still med allmänt bordskick. Vi har aldrig tillåtit leksaker på bordet tex.

När ni har främmande?
Vanligt, trevligt uppförande.

Eller när ni själva är på besök?
Se ovan. Fråga om lov om man vill göra något särskilt eller om man vill ta en frukt tex. Inget konstigt alltså.
 
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

--------------------------------------------------------------------------------

Hur gamla är era barn?
En på 25månader och en på 5månader.

Vad gäller i affärer?
Våra barn är ganska små fortafarnde, så vi har inte stött på så mycket ännu. Men rent almänt-gnäll lönar sig inte, jag försöker bekräfta honom i allt "bra", och ignorerar det som inte är önskvärt. Ex. när han fick ett tokbryt utanför leksaksaffären pga en grävmaskin i skyltfönstret som han ville ha. Han lade sig ner på asfalten och tokskrek, jag sade vad som gällde, det är en skylt och inget vi kan/ska köpa. Jag börjar inte göra en affär av det, utan går vidare och forsätter med vad vi kommit för. Hitills har det varit bra, men det kommer säkert att ändra sig.

Vid middagen?
Smaka på allt, helt ok. att inte äta upp. Behöver inte sitta kvar av samma anledning som bananen nämnt.

När ni har främmande?
Vi har inga andra regler vid besök.

Eller när ni själva är på besök?
Värden får ha sina gällande regler, lite almänt "hyfs"
 
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

Hur gamla är era barn?
2,5 & 5,5
Vad gäller i affärer?
De ska hålla i handen/gå nära på parkeringen. Inne i affären ska vi gå samlat, det har lilltjejen stoora problem med. Om stora tjejen vill gå i förväg o titta på leksaker ska hon fråga först. De ska svara när man ropar. De får inte följa med någon även om det är någon de känner.
Vid middagen?
Sitta ner tills alla är klara. Det man inte äter ska ligga kvar på tallriken(har lilltjejen svårt med, puttar ut mat på golvet/bordet), tacka för maten o ställa in tallriken i diskmaskinen. Tjejerna brukar hjälpa till att duka. Har en rätt tramsig pappa till barnen så nån större ordning på larv är det tyvärr inte.

När ni har främmande?
Samma

Eller när ni själva är på besök?
Samma
 
Sv: Hur uppfostrar ni era barn?

Hur gamla är era barn?
- 1,5 år

Vad gäller i affärer?
- Inte somna ;). Nejdå, men det enda jobbiga som hända är att han slumrar till i vagnen när vi handlar på vägen hem från Öppna förskolan tex.

Vid middagen?
- Ät av hjärtans lust i princip. Han vill ha vanlig stol och det får han. Vill han sitta på huk är det OK, vill han stå är det OK. All mat som ha kastar medvetet på golvet får han själv hämta upp därifrån. Samma sak om han kastar sin mugg eller sina bestick. Vi föräldrar är primärt där för att avnjuta vår egen mat och vi fungerar varken som servicestation eller uppfostrare under måltiderna (annat än om det är absolut nödvänditgt).
Vill han inte ha mat behöver han inte äta och han får gå ifrån bordet. Vi försöker göra matsituationen så okomplicerad som möjligt och Vikke är otroligt matglad, älskar att äta.

När ni har främmande?
- Han har samma regler som när vi är själva, så som att man aldrig slår på någon, alltså inga främmande heller :D.

Eller när ni själva är på besök?
- Värdens regler gäller. Är det inte en barnfamilj, utan 90-åriga Agda med tillhörande prydnadssaker i barnvänlig höjd brukar jag säga "Här finns ömtåliga saker, de får man inte röra". Just "inte röra" är han fantastisk på att uppfatta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 675
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 158
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp