Hur uppfostrar man för hovslagare?

Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag vet inte om fröken strular för att hon är trött/har ont eller om hon jäklas. .

Hästar jäklas inte.
Byt hovis, en som skriker och slår på en häst som tycker det är jobbigt att bli skodd skulle jag inte anlita. Så länge hästen är kollad, frisk etc så är det träna träna träna som gäller, precis som med all annan hantering, o då självklart med en lugn och bra hovis.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag hade pleggat din häst och sett hur den betett sig då. Men jag hade även bytt hovslagare för att testa. Är hästen likadan med andra hovslagare hade jag valt den hovslagaren som skodde hästen bäst.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

I förrgår när vår vallack skoddes höll han på att "pussa" ihjäl hovis:D Han pussade, läppade och höll på när han skoddes fram, då tog hovis fram en burk med nå slickgodis:d som vi fick hålla i så han fick nåt annat att slicka på, det var en väldigt populär burk och hovis fick vara i fred å pyssla bäst hon ville. Man kan inte disrahera med nåt sånt?
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Beter sig hovis sådär är det dags för ny. Jag hade en som var sådär och det slutade med att hästarna (tänk då även den kolugna ardennern) sprutlackade väggarna av nervositet. Jag hade trubbel med min ena mycket snälla, vuxna ponny lååååång tid framöver på grund av detta.

Kolla om du kan hitta en ny med lite mindre humör så kanske problemen ger med sig.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Som titeln säger..

Hur gör man?

Min pålla är inga problem för mig att kratsa hovarna på, hon har äntligen lärt sig stå snällt i stallgången (så länge jag inte går min väg), jag kan utan problem hamra på hovarna/sömmarna med hammare och brodda alla 4 hål på en gång (även om jag brukar ta ett i taget för jag upplever att hon blir trött).

Problemet vi har är att häst rycker i hovarna, vilket leder till att hovis blir galen och (numera) skriker och slår.

Häst har varit svårskodd sen jag köpte henne, har svårt att slappna av och reagerar alltid på när hovis slår i sömmarna. Hon har också haft/har en problemhov som är klart värst. Idag när vi skodde var hon hemsk i ena bak, fick galet med stryk och var sen snäll med den andra. Ska man tolka det som att hon lärde sig eller att det faktiskt var jobbigare i den ena än den andra?

Jag vet inte om fröken strular för att hon är trött/har ont eller om hon jäklas. Hon har inte varit så här strulig bak på flera år..

Just nu vet jag varken ut eller in och det känns som om för varje gång hovis kommer ut blir det mer och mer kollisionskurs..

/Lavinia, funderar på om annan hovis skulle kunna fixa det- häst är något snällare att sko på klinik.

Känna över rygg och korset, göra ett "upptrav" och titta på bak ben och kors rörlset. (det har är faktis hovslagers jobb).
Det låta som nåt muskle spanning eller nerv som ligga i klam.
Man bestraff inte hästen om det har ont.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag hade pleggat din häst och sett hur den betett sig då. Men jag hade även bytt hovslagare för att testa. Är hästen likadan med andra hovslagare hade jag valt den hovslagaren som skodde hästen bäst.

Det tycker jag är ett bra tips! Min gamla pålle hade antagligen blivit slagen innan jag fick henne och hon sparkade i panik när man kom nära bakbenen. Men efter ett år med lite droger (dock dome) så gick hon att sko även fast man fick vara försiktig med hastiga rörelser. Nu förtiden står hon och sover när hon skos:)
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

När "den onda" framhoven är bedövad har hon skött sej, bakbenen har som sagt inte varit några större problem alls innan, bara fram..

Hon har strulat med klinikhovis också, men inte alls lika mycket (vilket är konstigt, eftersom vi då är på ett mycket mer spännande ställe och det är en främmande människa..).

Jag hade ju gärna använt klinikhovis men hon är fullbokad om det inte är just ihop med klinikbesök..

/Lavinia
Jag hade pleggat din häst och sett hur den betett sig då. Men jag hade även bytt hovslagare för att testa. Är hästen likadan med andra hovslagare hade jag valt den hovslagaren som skodde hästen bäst.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag ger ibland mineralpellats, de är pyttesmå och jag inbillar mig att de är nyttiga.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

nyss var det ju att det var för dyrt att sko runt om på klinik? inte att det var fullbokat?
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Kan den inte vara utan skor bak iallafall i nuläget?

Om den protesterar så är det ganska sunt att lyssna på den. Den säger ju faktiskt till.

en sdn hovis som du beskriver hade jag kastat ut!
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

När "den onda" framhoven är bedövad har hon skött sej, bakbenen har som sagt inte varit några större problem alls innan, bara fram..

Hon har strulat med klinikhovis också, men inte alls lika mycket (vilket är konstigt, eftersom vi då är på ett mycket mer spännande ställe och det är en främmande människa..).

Jag hade ju gärna använt klinikhovis men hon är fullbokad om det inte är just ihop med klinikbesök..

/Lavinia

Kan det vara så att häst krånglar bak för att häst har ont fram (jobbigt att belasta mer när man lyfter bak)?
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

har haft samma problem för många år sen. jag bytte hovslagare och informerade den nya om vad som hänt. hästen blev helt lugn och sen dess har mina hästar varit "snälla" just för att hovslagaren behandlar dom vänligt.

avskyr människor som slår på hästen för att den försöker tala om att den är missnöjd. enkelt är att lära sig läsa hästen, tar kanske längre tid, men det blir så mycket lättare att umgås.

är själv uppväxt med att "spöa upp den om den inte gör som du vill, så den fattar att du bestämmer"

HUJEDAMIG så hemskt!!!

har aldrig förstått hur det skulle kunna funka i längden...

har en jättetrevlig tjej som hovslagare. upplever att det blir en "mjukare" kontakt med just mina hästar iaf

måväl:)
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Just nu vet jag varken ut eller in och det känns som om för varje gång hovis kommer ut blir det mer och mer kollisionskurs..

Det har kanske blivit en ond cirkel där du har en del i det hela? Din häst har ju uppenbarligen inte varit helt lätt och då hovslagaren numera blir irriterad blir kanske både du och häst nervösa och får ännu svårare att behålla lugnet och stå still? Så blir det värre och värre för varje gång. Och då är nog antingen byta hovslagare eller ge hästen lugnande och själv ta en valium.

Men varför spöar en hovslagare egentligen upp en häst? Det har hänt mig också flera gånger och det gör mig nervös inför nästa besök vilket hästen såklart känner. Och så blir det ännu värre. Om man som hästägare berättar att hästen är nervös, har/haft ont eller fått stryk bör inte en yrkesman då ta hänsyn till det? För det är ju inte bilar som servas, alla hästar är ju olika och har olika temperament och olika bakgrund? Och att då ge en häst stryk kan det inte i längden förvärra saker och ting?

Naturligtvis ska hästägare så mycket som möjligt träna hästen men fortfarande så blir det aldrig samma sak eftersom hovslagaren är en ny person för hästen och om man då berättar att hästen är jobbig/svår/ohanterad och att man har tränat så mycket som möjligt och hovslagaren i alla fall klipper till hästen ja då är mycket utav träningen bortkastad.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Men varför spöar en hovslagare egentligen upp en häst? Det har hänt mig också flera gånger och det gör mig nervös inför nästa besök vilket hästen såklart känner.


??? Varför går du tillbaka till en hovis som spöar upp din häst?

Jag kan förstå ifall hästen t.ex. sparkar eller trampar på hovis att hovis smäller till hästen. Det skulle jag nog också göra.

Men en hovis som spöar upp en häst för att den är besvärlig att sko, där fattar jag inte att man som hästägare tillåter det. Jag hade aldrig anlitat en sådan hovis igen och hade sett till att varna alla jag känner för att anlita hovisen.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Det kan finnas fler än en orsak, kanske?? Det är svindyrt och hon är fullbokad om det inte är just klinikskoning- vilket hon inte räknar våra bakhovar till.

Jag ser inte riktigt motsats-förhållandet i detta??

/Lavinia

nyss var det ju att det var för dyrt att sko runt om på klinik? inte att det var fullbokat?
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

Det lustiga är att fina pållan har varit mycket bättre ett tag, utöver då den "trasiga" framhoven. Där har hon varit sitt vanliga struliga jag.

Jag brukar ju rida henne innan vi skor och då är det inga problem alls att sko, men ridning på häst på boxvila är inte direkt att rekommendera.

Jag läste i en massa tidigare trådar att det var många som minsann visst tyckte att man kunde slå hästarna om dom inte stog still när man skodde, så då blev jag lite förvirrad- är det vad som krävs?? Att hästen skulle uppfostras att sköta sej.. Dessutom tyckte dom flesta i stallet att det är ok att hästarna blir slagna om dom inte sköter sig, antar att man blir påverkad av sånt fast man inte vill, för jag tycker egentligen att det är väldigt fel!

Btw så är pållan inte halt nånstans, men hon är tassig i höger fram och där har vi nu roat oss med att verka upp en enorm hålvägg.. Så nu har hon boxvila/sjukhage i minst 4 veckor till, troligtvis mer. Ta av bakskorna hade ju varit en idé om jag vetat att hon skulle åka på längre vila, men samtidigt vill jag inte att hon ska ha mer ont än nödvändigt och hon är ömfotad utan skor.

Idag testade jag att faktiskt hålla hoven mellan benen och slå på den- det funkar på alla hovar, men jag känner att fröken rycker lite då och då- jag upplever det som om hon inte riktigt orkar. Sen tycker hon inte om att vara fasthållen heller..

Äsch, jag vet inte.. Just nu är allt så jäkla kaos att beslut om ny hovis faktiskt får vänta, det är ändå ca 8 veckor kvar tills bak måste fixas igen och fram fixas om 4 på kliniken..

/Lavinia
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

det är väl inget konstigt med min fråga, jag frågade, du angav en orsak, och sen var det en annan orsak vilket gjorde att jag frågade igen då det helt plötsligt var andra förhinder som gjorde det omöjligt att sko på klinik. Det är väl inte särskilt märkligt att du får den frågan då?

att hästen "inte orkar" hålla upp hovarna har jag svårt att förstå. Den är väl vuxen dvs det är ingen unghäst som ska lära sig hålla balansen på ngt sätt? Är hästen frisk finns det inget som gör att den inte skulle orka hålla upp en hov - vare sig fram eller bak så det argumentet håller inte i min bok. Är den inte frisk, dvs det finns problem ngnstans i kroppen som gör att det gör ont/är ansträngande att hålla upp ett ben eller balansera sig - ja då har vi ett problem.

KL

ang. hovslagare som slår hästar och hästar som är krångliga att sko:

jag tycker att både hästägare och hovslagare har ett ansvar, när man står i situationen att hästen är besvärlig att sko.
Hovslagaren reagerar utifrån sin egen säkerhet - och även hästens. det är farligt för hovslagare att befinna sig mellan hovar och ett 500 + kg djur som håller på och rycker/bänglar mitt i skoningsmomentet.

att börja slå och härja är inte lösningen, men det är här jag anser att ansvaret är delat:
Hovslagaren bör avsäga sig hästar den anser inte är vettiga att sko på ett för hovslagarens och hästens , säkert sätt.
Hästägaren bör också veta när det känns dax att byta hovslagare, om ovan nämda inte inträffar, för hovslagarens - och hästens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

??? Varför går du tillbaka till en hovis som spöar upp din häst?

Jag kan förstå ifall hästen t.ex. sparkar eller trampar på hovis att hovis smäller till hästen. Det skulle jag nog också göra.

Men en hovis som spöar upp en häst för att den är besvärlig att sko, där fattar jag inte att man som hästägare tillåter det. Jag hade aldrig anlitat en sådan hovis igen och hade sett till att varna alla jag känner för att anlita hovisen.

Finns inte många hovisar och jag har bytt till ny men nya hovis var inte främmande för att klippa till hästarna heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

Håller med.

Det dräller av hovslagare, men när man börjar titta närmare på dels hur de skor och dels hur de behandlar hästarna så inser man att min ändå är ganska ok. Och när andra hovslagare anser att min är jätteduktig blir man inte så himla sugen på att byta till nån som inte kan sko alls. De hovisar som skor i stallet är antingen fullbokade, skor som krattor eller slår hästarna "vid behov". Och hur vet man innan om hovslagaren slår?

Mackan: Hästen HAR ju ont nu och står under behandling av vet. Men hon behöver ju fortfarande sina skor för att inte ha ännu mera ont. Ff på fram är skorna ett måste och där har ju problemet varit värre tidigare. Och innan klinikbesöket (eller snarare klinikskoningen) såg det ut som om vi faktiskt skulle sätta igång henne nu. Sen skoddes hon om fram och boxvilan/sjukpromenaderna utökades med kanske 2 månader till. Och ta av den här hästen skorna så nära en skoning är att be om extrem ömfotadhet, så nej skorna sitter där de sitter.

Och jag håller med om att svåra hästar är farligt. Och om man inte känner att man klarar av det ska man avsäga sej hästen. Jag tar ju upp frågan eftersom jag inte tycker det är ok att hästen får stryk. Sen är ju fröken mycket snällare med klinikhovis- som inte slåss.

/Lavinia
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

*kl*

Vi har två fantastiska hovisar som samarbetar och är backup för varandra, så man kan alltid få hjälp. Senaste tappskon sattes tillbaka inom en halvtimme efter att jag ringt! :bow:

Ponnyn kan vara lite orolig ibland, och jag muttrade lite på henne att hon måste sköta sig. Då sade hovis att det inte gjorde något: "Hon vill bara tala om för mig att det är på hennes villkor, bara jag låter henne säga ifrån ibland så står hon stilla sedan." Jag blev så himla positivt överaskad över att hovis så snabbt och korrekt läst av hästen och helt utan stolthet lät hästen få tro att hon bestämde. :love:

Jag tror att hela situationen spelar in. Att det går bättre på klinik för TSs häst kan bero på att det är en annan hovis men också att det är en annan miljö där det aldrig blivit "krig" om hovarna. På samma sätt som att vissa hästar alltid bråkar på samma ställe längs uteritten, eller vägrar gå på transporten om den står på ett visst ställe. Kanske kan hovisbyte fungera, men testa också att sko på en annan plats i stallet (om det går).
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp