Hur uppfostrar man för hovslagare?

Lavinia

Trådstartare
Som titeln säger..

Hur gör man?

Min pålla är inga problem för mig att kratsa hovarna på, hon har äntligen lärt sig stå snällt i stallgången (så länge jag inte går min väg), jag kan utan problem hamra på hovarna/sömmarna med hammare och brodda alla 4 hål på en gång (även om jag brukar ta ett i taget för jag upplever att hon blir trött).

Problemet vi har är att häst rycker i hovarna, vilket leder till att hovis blir galen och (numera) skriker och slår.

Häst har varit svårskodd sen jag köpte henne, har svårt att slappna av och reagerar alltid på när hovis slår i sömmarna. Hon har också haft/har en problemhov som är klart värst. Idag när vi skodde var hon hemsk i ena bak, fick galet med stryk och var sen snäll med den andra. Ska man tolka det som att hon lärde sig eller att det faktiskt var jobbigare i den ena än den andra?

Jag vet inte om fröken strular för att hon är trött/har ont eller om hon jäklas. Hon har inte varit så här strulig bak på flera år..

Just nu vet jag varken ut eller in och det känns som om för varje gång hovis kommer ut blir det mer och mer kollisionskurs..

/Lavinia, funderar på om annan hovis skulle kunna fixa det- häst är något snällare att sko på klinik.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag vet inte hur du tar reda på om detta stämmer, men jag har en vän vars häst beter sig lite likadant som din. Hennes hovis kom på (för många år sen) att hästen är kittlig under hovarna. Det var någonting med att under det hårda på hoven så är nervändarna så ytliga och känsliga att vibrationer kittlas, eller nåt sånt. Och man ser verkligen hur hon ryser och hur det kryper i skinnet på henne när man hanterar hovarna. Så...han drar ur en söm i taget och låter hästen rycka loss hoven mellan varje söm. Sen brukar det gå bra. Kratsa hovarna får man göra ganska fort och nästan vara lite "hårdhänt" med hovkratsen. Kan det vara något att tänka på med din hästs beteende?? Men som sagt, jag har ingen aning om hur man tar reda på om det är just DET som är problemet...
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Problemet vi har är att häst rycker i hovarna, vilket leder till att hovis blir galen och (numera) skriker och slår.


En hovis som reagerar så skulle jag byta ut omedelbart. Så prova med en annan hovis, den hovis du har verkar ju inte vara världens bästa.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Vi har en häst i stallet som inte gillar manliga hovslagare. Han är 100 resor värre när det är en manlig så min hovslagare har sagt att han inte vill sko honom längre, men det fungerar bra med hans praktikant som är en tjej.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

Min förra var likadan- hatade karlar som trodde dom skulle få pilla henne under fötterna.

Kön kan ju vara nåt att fundera på.. Precis som kittlighet- jag vet ju att pållan brukar reagera mycket om man kittlar henne..

Häst är ju tyvärr ganska bestämd och har tydligt visat att hon inte gillar när man "sliter" av skon utan man ska ta en söm i taget.. Men nu är ju problemet mest när sömmarna ska i igen. Idag tyckte jag hon verkade rycka till varje gång en söm hamrades på..

Testa annan hovis kanske funkar, då måste jag bara lära upp den på alla egenheter( måste ha sulor och speciella skor jämt, trampar lätt av sej skorna och har som sagt en problemhov i fram).. Jaja.. det börjar nog närma sej det ja..

/Lavinia
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag vet inte hur du tar reda på om detta stämmer, men jag har en vän vars häst beter sig lite likadant som din. Hennes hovis kom på (för många år sen) att hästen är kittlig under hovarna.


Nänä, det var Emil i Lönneberga som kom på det ;)

Du din lille pållevante, dig skulle han sparke ihjäl innan..... :p
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

En sån hovis skulle aldrig komma i närheten av min häst! Har haft en sån, och hästen ryckte och hade sig. Bytte sen hovis till en lugn och snäll, men ändå bestämd. Hästen står därefter snällt och låter sig bli skodd.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

Jag har haft hovis läänge (över 5 år!) och det är först på senare tid dessa beteenden från hovis dykt upp, pållan har alltid varit lite strulig. Tidigare har vi "behandlat" med hö vid skoning och tagit det lugnt, men nu verkar hovis bara bli argare och argare för varje gång. Jag vet inte riktigt vad som hänt..

Ska se om jag kan hitta nån bra hovis, men det är sjukt svårt och de som är bra är oftast fullbokade. Klinikhovis hade ju varit guld, men den är full och dessutom måste man åka dit- vilket är svårt när man inte har varken bil eller transport.. Sen är ju inte hovisar direkt glada i hästar som strular..

/Lavinia, som fortfarande undrar vad hon kan göra för att lära pållan att inte rycka och ha sej.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Min kan också rycka med benen ibland, men det är för att hon numera är lite äldre och stel för att hon inte ridits på grund
av att hon varit iväg på betäckning och allt som hör till, men inte slår min hovslagare på min stackars häst när
hon rycker med sina ben för att hon inte tycker om att hålla upp benen eller tycker att det är obehagligt när han drar
av bakskorna. :eek:

Klart hästen börjar rycka med benen om den tror att den ska få ett redigt kokstryk varje gång den blir skodd.

Jag longerar dock alltid henne innan hon ska skos så att hon är så mjuk som möjligt innan, att plocka direkt ur hagen
eller boxen hade jag aldrig gjort med någon häst. Har fått lära mig att man alltid ska röra på hästen innan den skos.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Har inte din häst en skadehistorik med just hovar/ben, samt är konvalecent för närvarande? Jag hade definitivt kollat upp hästen.

Jag förstår hovslagare som inte vill sko stökiga hästar. Jag hade övervägt att sko på klinik för både din häst och hovslagarens skull tills ni kommit tillrätta med problemet.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

foderhästen jag hade var rätt kinikg med fötterna och rätt jobbig att sko speciellt bak, jag började med att själv knacka först med hovkrats sen med hammare på skorna så hon skulle vänja sig vid det, sen när det gick bra bad jag mina stallkompisar göra samma sak. övade massor mellan skoningarna och det gav mycket bra resultat.

i kombination med detta hade jag en fatastisk hovslagare som var lugn med henne och inte brusade upp utan hade tålamod och tog det precis så försiktigt som det behövdes, Hon var tjej dessutom vilket jag tror var rätt avgörande då hästen i fråga hade svårt för speciellt bulliga män.

så tips var det ja:
öva! både själv och be stallkompisarna knacka lite också.
och fundera eventuellt på att byta hovslagare.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hovslagare är ett svåruppfostrat släckte! De vet ständigt vad som är bäst och tar många gånger ingen notis av att du som djurägare faktiskt ofta dagligen hanterar ditt djur. Då hästen ofta är en större investering och ofta finns på plats före hovslagaren samt att man som djurägare oftast inte byggt upp sådana känslor för hovslagaren som man gjort för hästen, så är det nog lättare att byta hovslagare än att försöka att uppfostra densamme!

Lycka till.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

En som jag hade var också trasslig bak, det blev mycket bättre efter att kiropraktorn hade behandlat SI leden och byte av hovis. Så jag kan inte fullt ut säga vilket som gjorde mest.
Första hovisen var rädd. Vilket gjorde att hennes ryck eskalerade. Andra hovisen var cool och tålmodig, vilket gjorde saken bättre och bättre. Kom inte helt och fullt ihåg när i bytet av hovis som kiropraktorn var med i bilden men det var däromkring. Tror mest det var nya hovis förtjänst men kiropraktorn sa också att si-leden och ovilja att hålla upp bakhovarna en längre stund ofta hörde ihop. Och det var så trasslet började. Hon blev trött i benen bak och ville ställa ned dem vilket första hovisen inte gillade så bra.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Jag skulle bytt hovslagare för förtroendet mellan din häst och din hovslagare är antagligen förstört för livet redan. En hovslagare som skriker och gormar för att hästen rycker ett ben, är ingen som jag skulle betala för.

Och sedan skulle jag låta hästen stå lös och du håller längst ut i grimskaftet istället för att sitta fastbunden om det inte redan är så förstås.


Min häst betedde sig värre än din och till slut vägrade någon hovis att ta i hästen om den inte sederades av veterinär (brems eller lugnande i pastaform fungerade inte).

Sedan hittade jag en hovslagare som förstod sig på hästar helt enkelt.
Men jag tror inte att jag än idag, flera år senare, skulle kunna ta ut den gamla hovisen eftersom där var kemin infekterad när han slutade sko.


DU kan inte träna detta. Det gäller att hitta en bra hovslagare för din häst ser skillnad på dig och på en hovslagare och hela situationen, förstår du hur jag menar?


Alternativet är att uppfostra din hovslagare istället
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

DU kan inte träna detta.

jag håller inte alls med, tycker att ägaren har ett stort ansvar när det gäller att se till att hästen sköter sig vid skoning.

jag knackade skor i månader med min foderhäst som ryckte benen åt sig när sömmarna skulle slås och stretade mest hela tiden. Så vi övade först med hovkrats sen med hammare och även mina stallkompisar var supergulliga och hjälpte mig så dom knackade skor dom också på min häst.

övade också på att hon skulle ha tåla mot och inte streta med benet, utan ha tålamod och faktiskt hålla benet uppe mer än fem sekunder, även här hjälpte stallkompisarna till.

så jag anser absolut att det är ägarens uppgift att träna och öva med sin häst om denne är kinkig att sko, självklart i kombination med att man har en bra och vettig hovis men det är inte hovisens uppgift att träna hästen.

Min hovis var väldigt imponerad över mitt ihärdiga övande och det var enorma skillnader på häst från skoning till skoning. Jag tycker det är självklart att man övar så att det ska gå så smidigt som möjligt med skoning, men enligt min hovis så var det tydligen inte så många som resonerade lika.


tror inte att lösningen alla gånger är att byta hovis så är alla problem lösta utan ofta, enligt min erfarenhet ska tilläggas, är det en träningssak, och då är det ägarens uppgift. Men håller helt klart med att man måste ha en bra och vettig hovis för annars är ju träningen helt ogjord.

anledningen till att min foderhäst var kinkig att sko berodde antagligen på tidigare inte så bra hovis, men det har jag dock inga bevis för men däremot mina aningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

För mig är svaret enkelt. Hästen har ont, kolla upp vad som är fel.
Min nordis är ett rent helvete att försöka sko eller verka om hon har ont i någon hov eller ett ben. Verka går bra om man tar det lugnt men skor går oftast inte alls. När hon inte har ont verkar jag henne själv lös ute i hagen... Jag trodde det också var en uppfostransak tills jag förstod vad som egentligen var problemet.

Din hovslagare hade jag kastat ut från stallet ögona böj om samma sak hände med min häst.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Hej!

Hästen står på boxvila för framhovarna. Bakhovarna var ua senast vi kunde titta dvs för 7 veckor sen. Boxvilan har varit i 5 veckor nu dels pga hovarna och dels pga sårskada.

Hon ska tillbaka till kliniken på torsdag och skos fram och såklart kollas upp hur eventuell hälta ser ut- förra gången vi var inne (för 4 veckor sen) kunde vi inte kolla hältan eftersom hon var nysydd.

Häst skos alltså redan på klinik för framhovarna och brukar inte vara ett så stort problem där. Bakhovarna brukar inte vara problem alls.

Sen behöver den här hästen jobbas innan skoning, tyvärr är det svårt att genomföra när skrället har boxvila.

/Lavinia

Har inte din häst en skadehistorik med just hovar/ben, samt är konvalecent för närvarande? Jag hade definitivt kollat upp hästen.

Jag förstår hovslagare som inte vill sko stökiga hästar. Jag hade övervägt att sko på klinik för både din häst och hovslagarens skull tills ni kommit tillrätta med problemet.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Förutom att hästen har/har haft ont och står på boxvila och allting så kan ju också en anledning till att hästen krånglar vara just att den är uttråkad och "o-jobbad" ?


Men helt klart, varför skor ni inte allt på kliniken om ni ändå är där och skor fram?
Verkar ju onödigt omständigt att hålla på och lägga energi på att uppfostra hit och dit för att den rycker bakbenen om den ändå ska in och skos på klinik för fram? Eller?
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Nu har jag inte lusläst tråden, men ger mina tips. Om vi utgår från att hästen inte har ont, skulle jag göra såhär:
1. Se till att hovis aldrig blir arg/slår hästen. Om den gör det, byt.
2. Så fort hästen står still som jag vill, ger jag beröm (klicker/ljud) och en liten godis. Sedan ger jag godis med längre och längre intervall, så länge hästen står still. Idag hade jag en häst istallet med svår mugg som haft jätteont vid skoning, som stod som ett ljus med hjälp av denna metod. Mycket godis blir det, men lugnt för både hovis och häst.
 
Sv: Hur uppfostrar man för hovslagare?

Tack för tipsen!

Ska vi bara hitta nåt godis som inte innehåller nån näring alls:-). Och hoppas att jag kan återskapa problemet, det är ju lite det som är problemet. Visst att hon kan bli spänd, men rycka och studsa och ha sej - nej det håller vi inte på med.

Pållan har haft problem med spolspiltan tidigare, men har nu efter 5 veckors daglig ombandagering blivit en pärla på att stå still därinne (jag får som sagt inte gå därifrån, men är jag bara kvar därinne står hon lugnt och avslappnat).

Att sko henne runt om på kliniken är svårt, med tanke på att klinikhovis är helt fullbokad. Dessutom kostar det dubbla priset mot hemma och jag gillar inte riktigt hovslagarräkningar på över 4000..

Eftersom det har gått att sko bak utan större problem tidigare räknade man ju med att det inte skulle vara nåt större problem nu heller, tyvärr hade ju prinsessan andra ideér.

Jaja.. på torsdag får vi se om hon sköter sej med framfötterna, den hon inte haft ont i har inte varit något problem på kliniken, den hon haft ont i har varit jobbigare. Första vändan trodde klinikhovis att häst förväntade sej smärta och därför strular, nu vete 17..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp