hur tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fibusen

Trådstartare
satt och diskuterade med en kompis att nästan alla tjejer som gick i våran klass på gymnasiet har skaffat barn,eller ska ha nu snart.. sen satt vi och pratade om att vi inte skulle ha barn än på ett bra tag,hon ville skaffa sig en riktig karriär,och jag vill iallafall ha ett fasst jobb,och hus m.m.

iallafall så kom vi fram till det med att ha ungarna på dagis,och hon sa att hon skulle vänta med barn tills hennes föräldrar har fått pension,så att dom kan ta hand om ungen när hon jobbar,och då slipper hon betala dagisplats..

jag anser så att visst så vore det ju suveränt att kunna ha barnen hos sina mor/far föäldrar på dagarna,fram tills det att dom kanske är 3-4 år,och börja på dagis då,eller att dom går på dagis nån dag i veckan och resten hemma hos mor/farföräldrarna! men inte för att tjäna pengar på att slippa betala dagisplats,vilken jag sa till henne..

sen så kom jag att tänka på det,att om min mamma tex ska ha mitt/mina barn i stället för att sätta in dom på dagis,så är det väll en självklarhet att man betalar mamma en slant för det?

men enligt henne så var det inte det,utan då skulle mamman tycka att det var så kul,så hon behövde inga pengar..

varför ska mor/farföräldrarna lägga ut allt på barnet då?

tänkte höra hur ni gör som har era barn hos era föräldrar istället för på dagis..?
 
Sv: hur tycker ni?

Det är mig fullkomligt främmande att förutsätta att mina föräldrar ska ställa upp som gratis barnpassning till mina barn.

Visst gör de det ibland - och med glädje! Men varje vardag... :crazy:

Mina barn - mitt ansvar!

Så jag håller med dig.
 
Sv: hur tycker ni?

Jag skulle inte begära av min mamma att ha hand om mina ungar hela arbetsdagar :crazy: Gud så låst hon skulle bli.. jag tror inte hon skulle gå med på det heller.
Föresten så går inte det endå för min mamma har 20 år kvar till pension, så isf. får jag skaffa barn när jag är 44 :D
Också vill jag att mitt barn har andra barn att leka med -inte vara ensam med mormor varenda dag.

Fast min ena syster gick bara något år på dagis -sen var hon hos farmor och farfar tills lekis började, nu minns jag inte varför och jag tror inte det har påverkat henne åt något håll, varken till det bättre än det sämre om man jämför med oss andra (jag och min andra syster gick på dagis).

Det där med att spara pengar.. vet inte hur man räknar dagistaxa men jag tror knappast att man får leva på vatten och bröd för att barnen ska på dagis, det är väl inkomstbaserat den avgiften?
 
Sv: hur tycker ni?

Erbjuder sig föräldern själv att passa barnet utan betalning så visst. men jag tycker absolut inte att man ska ta något sånt för givet. skaffar man barn får man ta ansvar och betala dagisplats när man börjar jobba igen efter föräldraledigheten.
 
Sv: hur tycker ni?

jo,så känner jag med,att barnen ska få leka med andra barn,men endå så tycker jag att det skulle vara bra för barnet att ta det lugnt en eller två dagar i veckan,och få vara hemma,(sålänge inte barnet själv vill till dagiset varje dag)...

tror det har mkt med uppfostran att göra,hon gick nästan aldrig på dagis själv,utan det var hennes mormor som tog hand om henne och hennes syskon..

jag gick på dagis praktist tagen varje dag,var hos farmor en eller två ggr i månade kanske,men sen så var jag på dagis..

men att få nån att ställa upp utan betalning tyckte jag lät lite skummt.. liksom ska mamma då (om typ 15 år) betala tex glass,mat,godis,nöjen till mitt barn med hennes lilla pension,nejdu!

lite roligt att se hur ni tycker allihopa,för hennes del och hennes familj så var detta självklart,och för mig så är det absolut jättefel!:D
 
Sv: hur tycker ni?

Säger som FeelingGreen.

Och lägger till att jag inte kommer att placera mina barn hos mina föräldrar mer än vad som absolut är nödvändigt.
 
Sv: hur tycker ni?

Har aldrig hört ngt liknande:eek:
Skulle aldrig utnyttja mina föräldrar på det sättet, först har de jobbat hela livet & sedan ska de ställa upp som gratis dagis på äldre dagar?Nej verkligen inte!

Visst tror jag säkert hennes föräldrar skulle tycka det var kul att vakta barnbarnet men inte bli tagna för givet & framförallt inte varje dag, det verkar som om din kompis tror att hennes föräldrar ska agera föräldrar även till hennes barn:crazy:
 
Sv: hur tycker ni?

Herrejösses. Hon tror väl ändå inte att föräldrarna inte har nåt annat att göra än att se efter hennes barn nu när deras egna äntligen är vuxna och de slipper jobba mer?!
 
Sv: hur tycker ni?

Nej, aldrig någonsin att jag skulle binda upp varesig mig eller mina föräldrar på det. Så mycket kan hända med människor, och att sedan bygga upp sin tillvaro på att mor/farföräldrar kan ta hand om barnen bara för att man vill spara pengar, nej det låter helt fel. Tänk om någon av mor/farförädrarna skadar sig eller bara blir sjukt, vips står man utan banpassning.

Och om de är pensionärer, kan de verkligen orka med att ha små barn hos sig så ofta? Vill de verkligen ägna sina dagar åt att passa barn? Det är ju ändå ett yrke, och de är pensonärer. Känns inte rätt alls.

Dock kan de gärna få ställa upp med barnpassning annars, men ingenting schemalagt.
 
Sv: hur tycker ni?

Det är mig fullkomligt främmande att förutsätta att mina föräldrar ska ställa upp som gratis barnpassning till mina barn.

Visst gör de det ibland - och med glädje! Men varje vardag... :crazy:

Mina barn - mitt ansvar!

Så jag håller med dig.

Word! :bow:
 
Sv: hur tycker ni?

Gisses.. vad säger föräldrarna om det??
Ska man inte kunna bara få njuta av barnbarnen?? Ska man behöva vara dagisplats åt dem också??
Skulle jag ALDRIG utsätta mina föräldrar för, de skulle inte vilja heller för den delen!! De passar ju såklart när vi behöver hjälp, men dagligen skulle de aldrig ställa upp på, nu är de inte pensionärer än, men det skulle de inte göra.

Sen har jag svårt att tänka mig att mor och farföräldrarna kan stimulera barnen på samma sätt som ett BRA dagis kan. Älskar dagis, var negativ först, men det är ju toppen!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 791
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 947
Senast: Ava22
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp