Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Ellyne

Trådstartare
Vi har en åring i stallet som jag skulle släppa ut häromdagen. Den är inte jättemkt hanterad men går okej i grimma och grimskaft.
Jag hade inte blivit förvarnad att den skulle släppas ut tidigt så den kom ut lite senare än vanligt, bland de sista i flocken. Den blev orolig och började stegra på väg ut för att den hade så bråttom.
Då viftade jag med grimskaftet för att visa att den inte skulle stegra på mig och försöka backa den. Och får skäll från en i stallet som säger:
"tänk på att den bara är ett år!". So?? :confused: Hästen får fortfarande inte stegra på mig eller bete sig så vid hantering! Hur skulle det se ut om man tillåter det och sen blir hästen tre och stor som ett hus och beter sig hur den vill? :grin:
Jag säger inte att jag gjorde helt rätt, för framförallt skulle jag sett till att hästen kom ut med de första hästarna i flocken så den inte blev så orolig. Men ändå. Jag tycker inte det är fel att tillrättavisa unghästar/åringar när de beter sig illa.
Jag kanske är helt knäpp. Vad tycker ni?

Sv: Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Givetvis ska man tillrättavisa!

Hur ska den annars veta hur den ska bete sig? Jag gissar att hästen fick beröm när den gick ordentligt med?!

Frågan är väl hur du markerar vad du tycker. Varför vifta med grimskaft?
Du kan markera genom att var mycket bestämd men lugn, och använd din röst. Ett vevande grimskaft är inte något jag skulle använda, däremot ryta till (men aldrig skrika) stanna upp och sen berömma om den står still och väntar.
En åring ska absolut kunna uppföra sej men det är ju en fråga om vad den har fått lära sej också, därför måste du även berömma när den gör rätt.
En ung häst är ju dessutom som ett barn, spontan, och måste påminnas ibland om vad som gäller. Men med lugn och konsekvens, inte härjande av olika slag, som att vifta med grimskaft mot den, tycker jag. Kanske menade damen i stallet det också? Frågade du henne?

Sen kan jag förstå att du blev överrumplad och bara gjorde det du kom på, det är inte kul när en häst reser sej, så jag menar inte att kritisera dej, men jag försöker förklara vad damen i stallet kan ha menat.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart skall den uppföra sig godtagbart, att den bara är 1 år är ingen ursäkt för att hästen får bete sig hur som helst.
Folk kanske inte tycker att det är så farligt med en stegrande liten åring men om ett par år är det inte så himla roligt längre. Man måste vara konsekvent!
Däremot hade jag inte viftat med grimskaftet. Tillrättavisa hästen på ett sätt som den själv förstår. Behåll lugnet och hantera den konsekvent. Massor av beröm när den uppvisar det önskade beteendet. Blir aldrig för mycket :)

Det är just när de är unga de ska fostras! En åring är oftast mjuk i psyket (om än en glad buse) och även en tuffing blir mycket tuffare som två- eller treåring. Föl och åringar suger åt sig kunskaper även om de tröttnar fortare än en vuxen häst.

Man ska ställa krav på alla unga, hästar, hundar eller människor. Naturligtvis anpassade efter åldern, men när det gäller hästar är jag stenhård med att stegring hör till det de ska veta är absolut förbjuder eftersom det är farligt för människorna. En häst fattar ju inte att en spark som en häst knappt känner kan mosa ansiktet på en människa.

Sen var det dåligt att du inte fick reda på att den här hästen skulle gått ut som en av de första!

Kan hästar verkligen bete sig illa? Behöver de verkligen tillrättavisas? En häst är ju alltid en häst och till sin grundläggande natur ett flockdjur och ett bytesdjur/flyktdjur och samtidigt ett anpassningsbart vanedjur. Den kan alltså vänjas vid att vara själv och läras hur vi vill att den ska bli ledd. Förutsättningen för det sistnämnda är att den ser hästhanteraren som trygg ledare att följa.

Självklart har den annars bråttom att följa med flocken vilket jag förstår denna häst brukar göra. Vill man att den ska vara lugn kvar i stallet själv måste man först vänja den vid det. Kanske lugnast om man tar in den från hagen och låter den stå själv ev i sällskap med någon annan häst till att börja med. Först när den accepterar att vara själv och är lugn, vilket kan ta ett par timmar, tar man ut den igen eller kommer in med andra hästar. Förutsättningen är naturligtvis att man har bra och, för tillfället, helstängd box för att eliminera skaderisken och eventuella utbrytningsförsök om hästen nu skulle bli så orolig. Att ta ut hästen när den är upphetsad och orolig förstärker bara stressen och det oönskade beteendet.

Har man ingen bra box får man ju ta ut hästen från flocken i olika aktiviteter. I vilket fall är det grundläggande att göra ledövningar där hästen lärs acceptera hästhanteraren som ledare och hur vi vill att den ska bli ledd. Enkla ledövningar med backande, framåtgående och stannande visar hästen vad som gäller. Innan allt är etablerat och under inlärningstiden är det säkrast att ha en lång lina att leda i tills hästen lugnt och villigt accepterar och förstår det som begärs. Linan ger hästen utrymme att reagera och eventuellt protestera och mig som ledare möjlighet att styra och påverka på olika avstånd under relativt trygga former.

Känner man sig tvungen att ta ut hästen utan att ovanstående är etablerat får man självklart räkna med hästens reaktioner. För sin egen säkerhet och hästens är det i så fall säkrast att leda med lång lina. Hästen kan aldrig göra fel, vara dum eller elak. Den reagerar bara enligt sin natur, sina instinkter och sina tidigare erfarenheter. Det är upp till oss att kommunicera på hästens nivå och anpassa träningen så den har en chans att förstå och följa det som begärs.

Alla:
Skönt att höra att det finns de som håller med mig.
Jag blev överrumplad och stressad av att hästen hade så bråttom ut så jag tog till det jag brukar göra på min egen fyraåring; "vifta" med grimskaftet för att få en reaktion/stanna upp/backa (beroende på vad jag vill).
Självklart berömde jag mycket när den uppförde sig och lugnat sig lite och gick resten av vägen ner och pratade med lugnande röst.
Man ska ju vara snäll men ändå bestämd för hur kommer det annars bli när denna häst växer upp och inte har lärt sig gränser.:crazy:

Jag fattar inte hur äldre tiders hästar gick att hantera alls. Där etablerades ingenting - och det gick baske mig att leda åringar till hagen.

Det handlar nog om att nuförtiden sätter man fina namn på allt men förr i tiden använde man bara sunt förnuft. Klart man etablerade ett ledarskap, annars hade inte hanteringen funkat, men man kanske inte nämnde det, man bara gjorde det. :D

Det etablerades nog saker där också. Bara det att man inte satte namn på det. Och NH är inget nytt påfund även om många tycks tro det.

Jag tilllåter ingen häst att bete sig illa i grimma oavsätt ålder. Jag kan ha viss översyn med unga hästar (föl) men sen ska de lära sig o sköta sig. Själv så köpte jag "ohanterad" 2 åring, det är skitkul när min "lilla" nordis bestämmer sig för att hon inte vill längre, vilket alla hästar kommer till en dag. I hennes fall hade det varit mkt lättare o ta den "kampen" när hon var 1 år istället för 2 år och dubbelt så tung.

Först eller sist ut eller in så ska hästen gå ordentligt när den blir ledd av en människa. Åldern spelar inger roll. Vi tillåter inte vårt föl att busa när vi har honom i grimma. Från dag ett talar vi om hur vi vill ha det när han har människor runt sig. Och att stegra är absolut förbjudet. Där säger jag till på skarpen vid varje tendens att resa sig. Det är ju livsfarligt när de gör det och inte blir det mindra farligt när de vuxit till sig och blivit större!

Jag fattar inte hur äldre tiders hästar gick att hantera alls. Där etablerades ingenting - och det gick baske mig att leda åringar till hagen.
Hanteras? Jag fattar inte att de överlevde! Bara havre och eventuellt betfor som tillskott, inga täcken utom en filt över ryggen om de var genomsvettiga men måste vara ute i sträng kyla (skogshästar, t ex), sadelutprovning fanns absolut inte, veterinären hade inte hälften av de behandlings- och undersökningsmetoder de har i dag...och ingen tvivlade på att hästar kunde bära sig illa åt.:devil:

TACK!!!!

Undrar också bara till den som skrev att hästar inte kunde göra fel... utmanar de aldrig varandra om positioner i flocken heller? Testar gränser? Har du aldrig sett en tillsägelse mellan hästar? Aldrig hanterat väluppfostrade hingstar som med jämna mellanrum ändå testar vad som gäller? Med det resonemanget kan ju varken människa eller djur någonsin göra fel. Men det beror ju på vad man menar med fel förstås...

Nog kan man behöva tillrättavisa en ettåring som inte uppför sig. Sedan har man ett ansvar för att inte sätta en åring i en sådan situation att den av naturliga instinkter beter sig illa (försöker komma ifatt flocken etc.)

Däremot tycker inte jag att grimskaftsvevande för att backa är en lämplig tillrättavisningsform, för mig räcker rösttillsägelse, harkling etc.

Vad är det för fel med det? Det är väl helt naturliga beteenden? Frågan är ju hur man hanterar kommunicerar och utövar ledarskap. Ge hästen en chans att förstå vad som begärs, se till att den väljer det och utgå alltid från att hästen är en häst. Den som anser att hästen gör fel begär ju att den ska förstå människan på människans vis, dvs människospråk. Istället för att förstå hästen och anpassa träningen utifrån hästens sätt att kommunicera. Tycker synd om alla missförstådda och felhanterade hästar. Vi ska ju föreställa den intelligentare varelsen.

För att ett beteende är naturligt behöver det inte vara önskvärt. Och naturligtvis begär vi att hästen ska lära sig människospråk, precis som vi ska lära oss hästspråk. Hur skulle det annars fungera? Vi kan göra en dålig imitation av vissa saker hästar gör, men vi kan inte visa missnöje genom att stryka öronen bakåt, bara som exempel. Däremot använder vi rösten, något som hästar inte gör sins emellan.

Hästar tillrättavisar definitivt varandra. Ett ungsto som tuffar sig mot ett äldre blir varnat, och räcker det inte blir det ett bett eller en spark. Vi människor får hålla oss till andra metoder. TS viftade med ett rep, något som varken skadade eller skrämde hästen. När det börjar vifta hovar runt öronen kan man inte börja med ledarskapsövningar. I det här fallet var det inte TS häst heller, så ansvaret för fostran faller på ägaren.

Klart den ska sägas till.
Det är när de är unga man måste få bort sådana fasoner.
För mig är saker som stegringar INTE okej, oavsett omständighet. Fortsätter hästen med sånt så finns det stor risk att hästen skadar någon människa, eller sig själv.

Sen kan det ju vara så att personen reagerade på HUR du gjorde, där är vi ju alla olika.
Personligen hade jag nog inte viftat med något grimskaft, men far inte hästen illa av det (Känsligare hästar kan ju bli mer upprörda av sådana rörelser) så är det väl skitsamma.

Sen kan jag nog själv tycka att det är bra om hästarna vänjer sig vid att det går att gå lugnt ut trots att man inte är först i ordningen.
Vår unghäst har fått vänja sig vid att vara själv redan "från början" och hon har inga större problem med det, mer än att hon skriker lite.
Anser att det är bättre att de vänjer sig från start, då får man inte så mkt problem när hästen blir äldre.

Jag tänker ärligt erkänna att....

Om min ettåring hade betett sig så så hade jag ansett att personen som leder henne är i sin fulla rätt att SKARPT tillrättavisa henne. Hon kommer bli en ganska stor quarterdam när hon blir vuxen och redan när hon nu är ett läggs grunden för hennes uppförande som fullvuxet sto.

Nu har jag en ettåring med vad man skulle kunna kalla panzarvagnsmentalitet, hon är tuff, självklar, orädd och ganska hög i rang redan i flocken (dotter till ledarstoet) hon har ett självförtroende som inte är av denna värld - vilket är helt Underbart! Men... det självförtroendet får aldrig vändas till att hon anser sig stark, snabb och tuff nog för att bestämma över oss tvåbeningar.

och precis som alla andra hästar bör ettåringar få lära sig vänta på sin tur... hur ser det ut sedan när den är fyra-fem och van vid att Alltid få gå ut bland de första för "h*n blir så stressad annars"? hur tror folk man lär en häst vänta lungt på sin tur? Enklaste är om man tar in och ut dom i olika ordning i den mån man kan...

Senast ändrad:

jag kan oxå erkänna att personen hade fått tillrättvisa ut den än ville!!

att resa sig rätt upp mot en människa är den allvarligaste en häst kan göra i princip, jag skulle inte bli arg om människan dängde en skyffel i huvudet på hästen ens! visst kanske det är lite onödigt, men i sådana situationer har man en tendens att reagera reflexmässigt, det viktigaste är faktiskt att man reagerar överhuvudtaget och inte kryper ihop och "gömmer sig" för då vinner ju hästen och kommer garanterat prova igen.

för övrigt tycker jag inte ens att ett föl ska reagera som många verkar tycka att det är ok att unghästar gör, när ska man då lära dem reglerna? när de väger 500 kg och är halvt livsfarliga redan? för en unghäst som stegrar mot folk ÄR livsfarlig! Lär hästarna vett från början.

Klart man får tillrättavisa, eller.....rättare sagt, klart man SKA tillrättavisa.

Jag accepterar ingenting av en ung häst som jag inte accepterar hos en vuxen häst, men däremot så får man ju alltid ha i åtanke vad hästen kan, och anpassa tillrättavisningen efter det.
Tycker inte att du gjorde fel, hellre säga till en gång på skarpen än att hålla på och smådutta med tillrättavisningar hela tiden. Viktigt är bara att berömma när hästen sedan gör det den ska (dvs, när den inte gör fel)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar