Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Sv: Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Ja och ja skulle jag vilja svara.
Titta på hästar i hagen får du se, de tjafsar ibland men blir då också tillrättavisade av mer ranghöga hästar. Det är minnsann inte alltid en konfliktfri tillvaro, och hästar tillrättavisar varandra fysiskt.

Självklart kan hästar bete sig på för oss oönskade sätt och då är det upp till oss att visa vad vi vill och se till att hästen följer det. När vi ser det som att hästen uppför sig illa i bemärkelsen fel, trots att hästen till sin natur alltid bara är en häst, finns risken att vi vill tillrättavisa i bemärkelsen bestraffa i stället för i bemärkelsen visa till rätta, dvs visa vad vi vill och begär av den.

Du får ju såklart tycka så men jag behöver ju inte tycka likadant.

Nr du rider tillrättavisar du med rösten då???:crazy:
Använder man inte sina ridhjälper då??

Jag behöver inte studera hans sätt. Har hittils lyckats lösa alla problem snabbt och enkelt ändå, och då mkt med rösten. ;)
Tycker det är mkt trevligare än att exv slita i grimskaftet.
Man behöver ju inte studera hans s'tt bara om man har problem, han anvnder ju det även på hästar utan problem. Han är en fantastiks häst människa som jag tkr man bör ta efter.
Ett snabbt ryck i grimskaftet kan på många hästar funka bttre än rösten likasom tvärt om. men de hästar jag mött skiter ofta i rösten i lägen när de är uppjagade eller liknande..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar