Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Sv: Hur tuff får man vara mot en ettåring??

kl

Det handlar aldrig om bestraffning av unghäst/föl.
Inte någon gång.

Det handlar om respekt. Inte träning att det skall göra si eller så.
Sar slog huvdet på spiken då hon skrev att man som människa inte bör sätta sig i en sådan situation utan att ha förberett den för sånt innan.

Vi har våra går fritt. På sommaren som föl går dom på bete.
Kommer enbart in för verkning, maskning vaccinering.
I övrigt ingen hantering förutom att man finns där, matar dom och kollar.

På vintern går dom på lösdrift.
Den som fostrar ungarna är inte vi. Det är den gamle vallaken.
Ungarna leds inte en enda meter om det inte är nödvändigt.

Men tänk vad bra det blir ändå.

Detta kort är taget dagen efter att denna unge hämtades från lösdriften.
Dagen efter stod den på gången. Efter att den sedan kom in så slog dom fast den och duschade av hela hästen. Utan problem.

En vecka senare så har den promenerat runt med en vagn bakom.
Och med denna hingst, gick även två ettårs-ston iväg till samma ställe som var hos oss.

Alla tre sköter sig perfekt.

blacken1.jpg

Denna och alla andra har aldrig fått en enda tillsägelse.
Visst, någon gång har det varit protest då dom inte ville lyfta en fot.
Men inte ens då har vi sagt något.
Utan bara väntat ut dom i det tysta.

För att en unghäst vill springa efter flocken betyder inte att den blir ett monster som stor.

AM

du, min är lösdriftspålla med. Tack god gud för det.

Men inte tänker jag Vänta ut en häst som reser sig mot mig, lika lite som jag väntar ut en häst som springer över mig. En häst som bara "testar" att inte göra en sak - det kan man vänta ut. Men en häst som ~faktiskt~ är "farlig" med sina "dumma idéer", nej. Där väntar jag ut det lika lite som jag väntar ut en hund som anfaller.

I grund och botten handlar hästhantering om kommunikation och respekt - gärna ömsesidig sådan. MEN lika lite som ledaren i hagen accepterar att en av "snorungarna" går fram och börjar sparka på den, lika lite accepterar jag det.

Nu är det oftast så att ungar som man låter mest vara ifred är dom som följer snällt i grimma och grimskaft som ettåringar.

Dom reser sig aldrig mot en människa, ännu mindre att dom springer över en.
Det räcker att bara höja en hand för att få stopp på dom direkt.

Dom som reser sig, slår mot folk, kastar sig, springer över är dom som inte har någon respekt för folk.

Tänk efter nu. Hur lärde sig dessa små och haalvstora att inte respektera folk?
Jo, på det enkla sättet att den sk. hanteringen gick åt skogen. Och att människan själv lärde ungen att inte ha respekt.

Tänk nu att det inte är dig eller dina hästar jag menar utan mer över lag.

AM

Senast ändrad:

Men det är exakt som du beskriver som jag anser vara helt rätt. Helt utan ETABLERAD kontakt så funkar det. Inga tränigspass m fölen, inga varannandagspromenader med åringen. Bara normal hantering.
Jag har växt upp utan krånglet m häst, det skulle göras så och gjordes så, eller så ville pappa eller stallägarna jag var hos att hästen skulle göra si och då gjorde den det.
MEN PÅ DEN TIDEN fattade jag inte VAD det var pappa/stallägarna gjorde som gjorde att hästarna bara gjorde som dom var ombedda - jag menar pappa stog inte och övade på att hästen skulle stå still när han lastade veden. Han sa Ptroo o Still - och där stog hästen. Och jag kan garantera att det gjorde inte samma häst när jag försökte.
Sen jobbade jag med hästar i många år, läste häst, såg riktiga hästakarlar (mer än pappa som ju bara var pappa). Och då trillade slanten ner. Jag har långt kvar - till det självklara och har tappat massor under hästlösa tider - men jag strävar efter det där - det där självklara i hanteringen som fungerar utan ETABLERING.
Som när jag morrade åt gammelponnyn som försökte kasta av ungen häromdagen. Ett hörrudu på 10 m håll fick honom att sluta bralla. Då vart jag glad.

jag håller helt med faktiskt!! Folk hanterar "sönder" sina hästar.. jag undrar om inte hästfolk, ingen nämnd ingen glömd i allmänna ordalag, Tänker för mycket och Vill lite för mycket lite för fort.

Unghästar, så som jag vill ha dom, ska vara utan förutfattade meningar - det var därför jag köpte ett föl i höstas. Då räcker det med att man får betala för sina egna misstag istället för andras...

..men enveten som jag är.. så anser jag Fortfarande att brötar en häst mot mig så brötar jag tillbaka. Att det inte ska Behövas är en annan femma, för hästfolk har olika sätt att tänka, hantera och träna kring hästarna. Och det finns lika många teorier och tekniker och tankar som det finns hästfolk. På gott och ont! :)

KL
De bästa uppfostrarna av unghästar är andra hästar. Bland islandshästfolk hör man ofta att flockuppfödda hästar sällan är några problem att handskas med trots att de knappt sett människor under uppväxten medan hästar som gått i en hage på gården testar och trotsar.

Jag har träffat den typen av hästmänniskor (samt hundmänniskor) som Luff talar om. De som kan ta grimskaftet på en unghäst som håller på att krypa ur skinnet, och plötsligt står hästen som ett tänt ljus utan att människan verkar ha gjort något. Ingen av hästmänniskorna skulle få för sig att bråka under inlärning, men den unghäst som bet, sparkade eller stegrade sig fick en rejäl tillsägelse.

Men de kunde också läsa hästar. Om man kan säga till precis när hästen ska till att resa sig behövs inte samma åtgärder som när den står upp och hovarna viftar i farlig närhet av ditt huvud. Där tror jag många brister. Själv har jag medvetet lärt mig så mycket hästspråk jag kan, genom att iaktta hästar i flock och läsa på. En "riktig hästkarl" (kvinna) har lärt sig omedvetet...

den värdefulla, underbarade - Praktiska erfarenheten! Kanske då i främsta hand utav "halvvilda" hästar. På sätt och vis kan jag dra en parallell till min pojkvän och hästarna där över. De går som vildhästar på prärien större delen av året och används vid brandings och roundups sommartid/höst, bara att traska ut i hagen, hämta hästen, lasta, lasta ur, sadla på - sticka och jobba. Inget extra, inget stress, inga övertända nervösa hästar. "Less is more" tror jag många gånger...

Tror att hästar som lever och växer upp i flock (gärna större flockar) och på större ytor överlag är sundare och "lättare" individer - inte sagt att de Magiskt blir bättre, men jag tror de utvecklas i en sundare takt mentalt och under vettigare premisser.. sen kan man ju tänka sig själv, en unghäst med mkt energi som ska stå inne x antal timmar, den hinner ladda upp rätt mycket energi på 8-10 timmar i en box till skillnad från en lösdrifts åring som kan rejsa ur sig den energin när den behöver det.

..men det är ju bara mina tankar och inget vedertaget.

Hehe. Nu får jag en bild i huvet. Ett minne från et stal där jag red.
Bakom en man går två 4-åriga hästar - den ena en valack på 175 och ett mindre sto, 165 cm. Dom går o gnabbas, nafsar efter varandra och dansar i de slaka grimskaften. Han knallar vidare i sina tankar - och verkar helt oberörd av busarna bakom. Dom gör heller inte en ansats att gå förbi honom och håller avståndet trots sitt tjafs m varandra. Framme vid hagen stannar han - utan ett ljud till hästarna - och dom stannar med bibehållet avstånd men nojsar fortfarande. Han har nu grimskaften i ena handen och håller på med elgrinden. Dags att gå in i hagen och dom går ordentligt in, vänder sig om, han lossar stoet - hon står still, han lossar valacken - går därifrån och när han sätter handtaget i klykan så EXPLODERAR dom. Full rulle, stegringar och unghästfasoner. Dessa hästar hade stalltjejerna rejäla problem med att leda en och en. Dom kom lösa och sprang över både folk o saker.
Men denne man - han bara gick han. Och han gillade egentligen inte hästar - han gillade kor, "-Dom bråkar inte så mycket".

Kl

Min unghäst är 3 år nu. Jag har själv skrivit på hästhantering om henne i tråden monster till unghäst.. Jag är så glad över att inte ha lyssnat på vissa bukemänniskor som tycker att man ska låta henne vara, säga till med bestämd lugn röst. Inte säga åt på skarpen mm....jag fortsatte ändå, hittade en bra tränare som även hon sa att det funkar inte att mesa med denn häst utan ska hon gå frammåt på en promenad så ska hon gå frammåt och då får man ta till pisken. Hon behövde starka regler. Förut gick hon och bet på mig, puttade på mig, lyssnade inte alls. Idag går hon rakt fram utan att röra mig, jag behöver bar auttala kommandon och hon gör det, visst förösker hon lite lätt tränga ut en men hon förösker bara få över kopntrollen och då är det upp till mig att ta den ifrån henne.

En ettåring ska inte stegra mot en, visst dom är bebisar och klarar inte av att hålla tålamodet uppe hur länge som helst MEN, dom ska inte bita, sparka,kliva över en eller stegra. Lär man inte dom det innan så har man rejäla problem sen! en underlägsen häst gör inte detta mot en ledar så varför ska dom få göra det mot en människa som ska vara deras ledare. Jag tycker du gjorde helt rätt, jag hade gjort samma sak. En bestämd lugn röst hade inte hjälpt, man måste få dom tillbaka till världen sp man får kontakt med dem när de hispar upp sig sådär..efter att man fått dem tillbaka då kan man andvända bestämd lugn röst. DU gjorde helt rätt!

Bättre det än att låta hästen hålla på som den själv vill. Frågade du vad damen menade, kanske vad det hennes häst, varför tog hon den inte själv till hagen. Blir så trött på folk som kommer med konstiga kommentarer utan att man vet vad de EGENTLIGEN menar. Tyckte hon att du bara skulle acceptera att hästen stegrar sig? Jättekul sen när den blir större och äldre :grin:.

En åring är ingen bebis, den är precis på tröskeln till puberteten. Som alla andra däggdjur börjar den testa gränser på allvar, men är fortfarande lätta att fostra.

Kod:
För att ett beteende är naturligt behöver det inte vara önskvärt.

Precis! Det är ju därför det är upp till oss att visa hästen, på ett sätt som den kan förstå, vad vi begär av den.

Kod:
Och naturligtvis begär vi att hästen ska lära sig människospråk,

Jaha!? Och hur har du tänkt dig att hästen ska lära sig människospråk? Studiecirkel, lexikon eller vad? Hade du tänkt dig svenska, kinesiska, engelska eller kanske spanska? Jag måste tyvärr göra dig besviken. Hästen saknar både hjärnkapacitet och organ för talat språk. Den kan lära sig förstå läten, (vilket för oss ofta är ord), ljud och kroppsspråk förutsatt att inlärningen sker på ett sätt som den kan ta till sig.

Kod:
Hästar tillrättavisar definitivt varandra.

Ja och det gör de, precis som du skriver, på hästars vis.

Kod:
I det här fallet var det inte TS häst heller, så ansvaret för fostran faller på ägaren.

Ja, och om man ska leda en relativt ohanterad häst får man ta ansvar för sin egen säkerhet och räkna med en reaktion. Hästen är alltid en häst och i det här fallet var den van att få följa med flocken. Vifta kan man göra, precis som en irriterad häst varnar med svansen, men hela situationen hade kunnat förebyggas vilket jag beskrivit exakt i ett tidigare inlägg.

Men jag kan inte tänka mig att det menas att hästen faktiskt ska lära sig människoTALspråk. Och det tror jag inte någon tror.

De kan ju faktiskt förstå vissa ord (läten), rörelser och annat vi människor har för oss. Min dam kommer när jag säger kom, vänder när jag säger vänd, fattar galopp när jag säger galopp osv osv.
Hästen är ju en sån fantastisk varelse just för att de gärna vill vara till lags och de vill lära sig (många i alla fall). Jag har lärt mig lika mycket att läsa hennes språk som jag tycker hon har lärt sig att läsa mitt. Likaså med andra hästar i min närhet. Det är ju det som är det underbara med hästar. :love:

Vilket inte betyder att de alltid är jättesnälla små ängelvarelser men det mesta kan jag tycka kommer ifrån att det brister i kommunikationen mellan människa- häst. Nu har jag precis fått mig ett litet föl så det ska bli spännande att följa från början. :) Det fölet jag haft innan var jag tvungen att sälja ganska snabbt.

I en situation som stegrande häst så tycker jag det är viktigt att man markerar att det inte är okej. (jag brukar harkla mig och det brukar räcka för de hästar som känt mig ett tag) Stegringar är absolut förbjudet i min värld, liksom att sparka mot människor.

Nej jag tycker att du faktiskt har fel där, hon gjorde helt rätt i att skaka repet, jag kör med horsemanship och genom att skaka repet får man hästen att lägga ned, och sen backa. Alltså tyckte jag att hon gjorde helt rätt! :D

Du får tänka på att det faktiskt är ett barn, och att den faktiskt måste förstå vad du försöker kommunicera.

För om den inte gör det så kommer den bara få dålig erfarnehet av människor

Om man skall kommunicera begripligt med en häst så måste manhindra beteendet när det pågår att backe den efteråt lär den ingenting
Så då säger man NEJ och säger till när den är på väg uppåt

Bra att du inser att du skapade situtationen - men det kan hända den bäste

Många har onödigt hård attityd - verkar ligag lite rädlsa bakom - tänk på hur skulle en gammal hästkarl reagera

JO han skulle mumla lite och hästen skulle lita på honom

jag lägegr m,ig sällanm i sådana här trådar för fanatiker går i spinn

men för mig är säkerhet att hästen tyr sig till mig

Det handlar nog om att nuförtiden sätter man fina namn på allt men förr i tiden använde man bara sunt förnuft. Klart man etablerade ett ledarskap, annars hade inte hanteringen funkat, men man kanske inte nämnde det, man bara gjorde det. :D

Jag tycker inte man etablerade ledarskap i den meningen fplk använder ordet i dag.

Jag har lärt mig hästhantering av sådan här farbröder - de har sådan pondus och självtillit att hästarna tyr sig till dem - vill vara dem till lags - då räcker det att muttra lite och hästen säger Ne he :crazy: Visste inte det

Ledarskap - betyder vägleda - det blir knas när det handlar om att dominera

Hästen är ett barn . blri stressat när det inte ä rmed flocken - skull hända vilken mänsklig 2 åring som helst - hur hanterar man den - säger åt den på skarpen eller säger - Snart skall du få komma till mamma

Problemet är att ni unga tjejjer inte har pondus. Ni är inte trygga i er själva - ni har inget tillit till er rang och hästen har det inte heller

jag har nästan bara skott bråkstakar som hocus - jag fick de hästar de andar tackade nej till. En del bråkade av smärta och en del bråkade för att de inte lärt sig annat

En häst läser av en på en milliskeund - man kan inte ljuga för en häst.

Jag vet en lastning där hästen bara stolpade förbi lämmen, jag vill inte hjälpa till med sådant men gjorde ett undantag. Det stod 11 pers på ena sidan lämmen - och jag ensam på den andra.
hästen gick över de 11

det handlar inte om att jag är en väldsmästare det handlar om att hästen läste av mitt kroppsråk - jag flyttar mig inte för dig. jag var itne stöddig - det bara fanns inte i min världsbild ens att du kunde ske.

Man kommunicerar med hästar med suggestion - tror du att hästen skall sköta sig så gör den oftast det ( om den iten mår dåligt eller out of the ordinary situation, eller bara testar a la unghäst)

det kan jag säga att de flesta hästar skulle inte ens försöka med mig. Inte för att jag är stor och stark och stöddig - utan för att jag är trygg - de krånglar bara om de inte är trygga

Att 1 åringen inte är trygg i en sådan situation är naturligt - den blir mer trygg om den uppmuntras - men då måste den som hanterar den vara väldigt trygg

Sedan var det en stegring för att komma loss till flocken - eller reste den sig och landade på dig

Jag har haft en helt av människor ohanterad 1 årig Nordsvensk hingst - den behandlad mig som en annan häst och utmanade mig, reste sig, bets osv.

och där gällde det att försvara "sitt livsrum", men man får ju se till att det är det man gör och inte straffar, slår i vredesmod. Om hästen försöker landa på mig - då får den smäll - när den försöker - efteråt är det ur världen. Aldrig straffa i vredesmod. Oavsett om det är backa eller annat

I hästens värld handlar det bara om vem som flyttar på vem.

Min unghäst 5 försöker flytta på valacken 25 med ultrapondus - han gäspar - ville du nåt?

Däremot om hon inte flyttar sig för honom vilket hon tycker är onödigt - då stampar han på hennes fötter move it :devil:

Senast ändrad:

Jag håller med dig om att om man förväntar sig att hästen ska sköta sig så gör den oftast det.

Just nu håller jag på att lära mitt föl att man inte får bitas, han får bita sin mamma utan att hon säger ett ljud vilket gör att jag inte har någon hjälp av henne tyvärr, enklaste sättet att säga ifrån tycker jag är att göra som en häst och helt enkelt bita tillbaks, och fort ska det gå! är hästen snabb så backar den och blir därmed inte biten och har därmed fått sin belöning över att den backade.

min bebis brukar testa alla saker 2 ggr, ganska snabbt efter varann för att se om det verkligen var just det beteendet jag menade, och om jag menade allvar eller om jag är en liten skit som han kan trampa på. Han har ju även börjat rida på sin mamma, och försökte på mig för 2 dagar sen en smäll med handflatan på bogen fick han då, låter ju rätt rejält men gör inte speciellt ont, reaktionen blev att han backade 4 steg, stod och funderade en stund, började sedan slicka sig om läpparna, sänkte huvudet och kom fram och ville gosa igen. Vilket jag tycker är ett bra tecken, han förstod vad han gjorde för fel, accepterade saken och fattade att jag inte var farlig. Blir hästen däremot rädd så har man gjort fel!!

Det jobbigaste är att vi inte kan lägga öronen bakåt för att visa att vi är sura, vi måste liksom göra andra grejjer istället, hade ju varit mkt enklare om vi kunde göra det :p

Men av en ettåring kräver jag lika mkt som av en vuxen häst i vardagshanteringen, sen får man ju acceptera att det kanske behövs fler påminnelser och så, men de ska ju ta tillsägelserna på ett bra sätt och sedan lyda.

Frågan är väl hur du markerar vad du tycker. Varför vifta med grimskaft?
Du kan markera genom att var mycket bestämd men lugn, och använd din röst. Ett vevande grimskaft är inte något jag skulle använda, däremot ryta till (men aldrig skrika) stanna upp och sen berömma om den står still och väntar.
En åring ska absolut kunna uppföra sej men det är ju en fråga om vad den har fått lära sej också, därför måste du även berömma när den gör rätt.
En ung häst är ju dessutom som ett barn, spontan, och måste påminnas ibland om vad som gäller. Men med lugn och konsekvens, inte härjande av olika slag, som att vifta med grimskaft mot den, tycker jag. Kanske menade damen i stallet det också? Frågade du henne?

Sen kan jag förstå att du blev överrumplad och bara gjorde det du kom på, det är inte kul när en häst reser sej, så jag menar inte att kritisera dej, men jag försöker förklara vad damen i stallet kan ha menat.

Jag tycker inte man ska använda rösten jag tycker de verkar som mer "härjande" än att vifta. Hästar förstår inte rösten på de vis som vi de tar till sig mer av kroppspråk, eftersom det är de som de själva använder.
Jag tkr aldrig att man ska ryta åt hästen.
Att vifta med grimskaftet tycker jag låter som en rätt bra lösning i hennes sitution, de fick förmodligen åringen att sluta med det den höll på med medans att ryta är inget som jag anser att hästarna reagerar positivt på i diciplinsfrågor. eller överhuvudtaget.
Vet inte om detta är sammanhängande alls men det är så här jag tkr!:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar