Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Sv: Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Mina hästar lyssnar iaf när jag ryter ordenkligt! Höll på att bli avkastad i helgen då jag provade en ny svanskappa, efter 5 galoppsprång blev det ett jäkla skuttande och hoppade, när jag bara drog i tyglarna hände inget, men när jag röt i riktigt ordenkligt så stannade hon. Jag fattade ju direkt vad som var fel och hoppade av och tog av svanskappan och red vidare :p

dock var jag ca 2 mm från att trilla av innan hon stannade.

Klart de reagerar när de kommer ett skrik sådär o ja i ett sånt läge kan de väl va en sista utväg men jag anser inte att man ska använda de när man dicilinerar hästarna eller vad man ska kalla det. Kroppspråket tkr jag är nummer 1.

skriker hjälper inte, jag röt, det är en stor skillnad, ljudet jag gjorde är mer morrande liksom. jämför med ett lejon som ryter.

hade jag skrikit så hade jag trillat av, för ett skrik stressar hästen.

i övigt håller jag med att kroppspråk funkar bäst, men jag brukar lära mina hästar samtliga komandon även med rösten.

Jag tkr ine ryta är ok mer än i nödfall som ditt heller.

Kod:
För att ett beteende är naturligt behöver det inte vara önskvärt.

Precis! Det är ju därför det är upp till oss att visa hästen, på ett sätt som den kan förstå, vad vi begär av den.

***Hästar är oftast mycket duktigare på att läsa oss än vi dem.

Kod:
Och naturligtvis begär vi att hästen ska lära sig människospråk,

Jaha!? Och hur har du tänkt dig att hästen ska lära sig människospråk? Studiecirkel, lexikon eller vad? Hade du tänkt dig svenska, kinesiska, engelska eller kanske spanska? Jag måste tyvärr göra dig besviken. Hästen saknar både hjärnkapacitet och organ för talat språk. Den kan lära sig förstå läten, (vilket för oss ofta är ord), ljud och kroppsspråk förutsatt att inlärningen sker på ett sätt som den kan ta till sig.

***De saknar inte hjärnkapacitet för att lära sig talat människospråk i form av enstaka ord. Inte heller för att läsa av vårt kroppsspråk trots att det skiljer sig oerhört från deras eget.

Kod:
Hästar tillrättavisar definitivt varandra.

Ja och det gör de, precis som du skriver, på hästars vis.

***Men eftersom vi inte är hästar kan vi inte göra det. Vi måste göra det på människovis.

Kod:
I det här fallet var det inte TS häst heller, så ansvaret för fostran faller på ägaren.

Ja, och om man ska leda en relativt ohanterad häst får man ta ansvar för sin egen säkerhet och räkna med en reaktion. Hästen är alltid en häst och i det här fallet var den van att få följa med flocken. Vifta kan man göra, precis som en irriterad häst varnar med svansen, men hela situationen hade kunnat förebyggas vilket jag beskrivit exakt i ett tidigare inlägg.

***Visst hade det kunnat förebyggas, men inte av TS som bara skulle släppa ut hästen i hagen.

Om ts hade planerat rätt skulle hästen inte ha kommit sist i flocken och därmed inte blivit orolig och detta hade blivit en icke-diskussion utan bestraffning för hästen.

Sedan anser jag som jag tidigare sagt att det inte finns någon anledning att vifta med grimskaft och försöka backa hästen, speciellt inte om de andra hästarna redan börjat dra.

Nu är det oftast så att ungar som man låter mest vara ifred är dom som följer snällt i grimma och grimskaft som ettåringar.

Dom reser sig aldrig mot en människa, ännu mindre att dom springer över en.
Det räcker att bara höja en hand för att få stopp på dom direkt.

Dom som reser sig, slår mot folk, kastar sig, springer över är dom som inte har någon respekt för folk.

Tänk efter nu. Hur lärde sig dessa små och haalvstora att inte respektera folk?
Jo, på det enkla sättet att den sk. hanteringen gick åt skogen. Och att människan själv lärde ungen att inte ha respekt.
Vet man att hästen är ett flockdjur, så får man ta detta som en lärdom- att lära dem istället.

Träna på de saker som man anser att de bör kunna för att funka i vardagen.

Det finns gamla hästar som inte tränats i att vara själva. Varför skulle en åring per automatik vara helt lugn?

Tänk nu att det inte är dig eller dina hästar jag menar utan mer över lag.

AM
:bow:
Tyvärr verkar det numera vara många som köper unga hästar som ska domptera o dressera dem från späd ålder.
Det är inte mkt de behöver kunna, det lär dem sig på 1 vecka- högst.

det är många stackars hästar därute som är missförstådda o får skulden att vara bovarna, när det i själva verket är ägarna som inte har en susning.:mad:

Om man vet att hästar är flockdjur, så är inte betéendet på ngt sätt konstigt.
Man får lära den att funka i vardagen, men pö om pö.

T o m gamla hästar kan ha svårt att vara själva. varför skulle en åring som inte vet annat veta bättre?

Lämnar folk sina hundvalpar hemma- bara sådär, utan att träna korta stunder till att börja med?

Barnvakt- är det ngt man inte använder numera?

Senast ändrad:

Hästar förstår inte rösten på de vis som vi

Visst gör de det - framförallt omman använder den lugnande

De funkar tom på vilda djur - en mjuk vänlig röst gör dem tryggare, efetrsom man talar om att men är med dem inte mot dem

Nej de förstår den inte som vi men de är klar när vi pratar med dem lugnt eller argt så känner de ju hur vi är, de förstår inte vad vi säger.
Hästar läser av känslor o kroppsspråk väldigt bra.
Klart jag pratar med lugnande med mina hästar o så men jag tror inte de räcker med en lugn röst du måste "utstråla" lugnet med.
Så än en gång i grund o botten är de kroppsspråket.

Det är mkt svårare att hela tiden, varje sekund tänka på sitt kroppsspråk, än att bara vara... den man är. Det är hästen som är experten som dessutom kan lukta sig till vilken känsla man egentligen har.

Förutsätter man att dem inte förstår svenska- ja då blir det så.

Kommer ni ihåg ponnytanten på globen- vars ponny kunde minst 100 ord.
Mina kan nog lite färre, men det som behövs.

Man kan göra som stoet- gnugga manken på fölet- lugnande inverkan.

Jag menar ju att jag pratar med mina hästar själklart säger duktig o typ nej till dem men de är ju min sinnsesnärvaro eller vad man ska säga som de läser av.
Kul en ponny kan över 100 ord men tkr inte de är något att sträva efter.
Gnugga manken grejjer däremot de är saker jag tkr funkar o e bra!

Nu är ju allt detta vad jag tycker o tror på alla behöver ju inte tycka samma, men jag anser att ryta (som de va snack om fr början) inte är ok!

Vad är det för fel på att ryta? Eller jag kanske skulle säga, vad menar du med att ryta? För mig är det ett kort, grovt "NEJ!" eller "VAD gör du!". Följt av ett "braaaa, duuuktig häst" när hästen slutar med vad den nu inte skulle göra.

Att hålla på att vråla långa haranger är bara onödigt och gör sällan nytta men ofta skada. Antingen genom att skärra upp hästen eller att få den att strunta i dig, beroende på din pondus.

Jag tycker inte man ska använda rösten jag tycker de verkar som mer "härjande" än att vifta. Hästar förstår inte rösten på de vis som vi de tar till sig mer av kroppspråk, eftersom det är de som de själva använder.
Jag tkr aldrig att man ska ryta åt hästen.
Att vifta med grimskaftet tycker jag låter som en rätt bra lösning i hennes sitution, de fick förmodligen åringen att sluta med det den höll på med medans att ryta är inget som jag anser att hästarna reagerar positivt på i diciplinsfrågor. eller överhuvudtaget.
Vet inte om detta är sammanhängande alls men det är så här jag tkr!:D

Fast att ryta går ju att jämföra med att hästen lägger öronen bakåt.
Att vifta med grimskaftet finns lixom inte och det enda det orsakar är obehag.
Har man ett kort grimskaft så man viftar ända till hästen så sliter och rycker det i grimman.
Har man ett långt grimskaft så man bara viftar med änden så blir det också obehag, iom att hästen - som ju reagerar snabbt - måste reagera med att rycka till med huvudet flera ggr.
Ser inte alls något positivt i det.

Jag tycker att man har mer nytta av rösten än av kroppsspråket.
Givetvis ska man i första hand använda kroppsspråket mot hästen i hanteringen, men genom att använda ord och läten kan man ju påverka hästen utan att den behöver se en.
Ex om hästen står och skrapar med frambenet i gången. Då kan jag utanför stallet ryta till, eller säga Nej, så slutar den. Man ska ju inte behöva gå in till den.
Samma i ridningen om man av någon anledning behöver rösthjälp. Mycket effektivt och bra.

Då menar jag både positiv och "negativ" röstverkan.
Tycker det är bättre att säga "braa", eller "Nej!" än att släppa det man håller på med för att rätta lr berömma hästen.

Nu tar ni upp saker som jag inte sagt nått om o jag e så trött på allt tjafs här, JAG tycker fortf inte det är ok med ryt eller skrik men använder själv beröm med rösten men mina hästar har inte bara automatiskt fattat att det är beröm de har de fått lära sig.
Men röst till bestraffning använder jag så lite som möjligt. Tkr inte det är en bra metod o så låter de illa, tyst korrigering är bättre, enligt min mening.

Jämföra att lägga öronen bakåto rösten är bara löjligt tkr jag.

Att hålla på att vråla långa haranger är bara onödigt och gör sällan nytta men ofta skada. Antingen genom att skärra upp hästen eller att få den att strunta i dig, beroende på din pondus.

Vad har detta att göra med de jag sa? eller detta va inte till mig?

Du får tycka vad du vill - men ingen håller med om du säger att hästen inte förstår tonläge

JÄmför hur en mamma pratar med sig föl på ett lugnande och uppmuntrande sätt - klart de förstår

De förstår allt vi förmedlar med kropp röst blick osv. Det är kanske du som inte gillar eller förstår eller kan använda rösten på ett sådant sätt :D

Jag har jobabt som hovis med stökiga hästar - hur har du tänkt att jag skall visa kroppsspråk i den possitionen om jag har en millisekund på mig att reagera på vad de gör

Men självkontroll är viktigt - jag måste säga NEJ utan att vara arg - bara mer skarp - då blir det inget härjande. Har inte märkt attd et iten går att kommunicera med hästar så

Det kanske inte är det som hästar kan bäst - men helt klart det människor kan bäst, och en reaktion som blir både naturlig och spontan

Men jag säger ju fortf inte att jag INTE använder rösten. tkr bara att i lägen som de läget som tråden handlade om så är kroppsspråket bättre enligt mig.
Sen har jag ju skrivit att i vissa fall så är rösten bra att ta till.

Men ni vänder o vrider på allt så man blir alldeles tokig!

Vad har detta att göra med de jag sa? eller detta va inte till mig?
Det var andra halvan av mitt inlägg. Jag ville klargöra vad jag menade med "ryta".

Jag använder både röst och kroppsspråk mot djur. Men hur man än vrider och vänder på det är det en människas kroppsspråk som skiljer sig rejält från hästens. Vissa saker kan vi imitera, andra är omöjliga. Hästar visar sitt missnöje med minspel och bakåtlagda öron - det kan inte vi. De kan visa glädje och ysterhet med svansen - det kan inte vi.

Hästar är fantastiska på att förstå vårt sätt att kommunicera. Varför inte bygga vidare på det?

Nu tar ni upp saker som jag inte sagt nått om o jag e så trött på allt tjafs här, JAG tycker fortf inte det är ok med ryt eller skrik men använder själv beröm med rösten men mina hästar har inte bara automatiskt fattat att det är beröm de har de fått lära sig.
Men röst till bestraffning använder jag så lite som möjligt. Tkr inte det är en bra metod o så låter de illa, tyst korrigering är bättre, enligt min mening.

Jämföra att lägga öronen bakåto rösten är bara löjligt tkr jag.

Haha ursäkta?

Jag svarade ju på det du skrev. Inte är det väl någon som tjafsar???
Jag diskuterar, är du tjurig så är det ju ditt problem! ;)

Jag tycker heller inte det är okej med SKRIK.

Tycker du alltså att spörapp är bättre än ett nej? :confused:

Varför löjligt? Hästarna reagerar på samma sätt som om de får ett par öron mot sig av ledarhästen. De slutar genast.

Jag tror att du och jag pratar om helt olika sorters röstkommandon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar